Η οργανωμένη φροντιστηριακή εκπαίδευση αποτελεί ένα σημαντικό θέμα στην εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας.
Η έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ), με τίτλο «Οργανωμένη Φροντιστηριακή Εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», προσφέρει μια εκτενή ανάλυση των στάσεων, αντιλήψεων και πρακτικών των ελληνικών οικογενειών σε σχέση με τη φροντιστηριακή εκπαίδευση.
Αυτή η μελέτη συμβάλλει στην κατανόηση των δαπανών και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, αναδεικνύοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα.
Τα ευρήματα της εν λόγω έρευνας παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τις στάσεις, τις αντιλήψεις, αλλά και τις πρακτικές των οικογενειών αναφορικά με την εξωσχολική οργανωμένη φροντιστηριακή εκπαίδευση, ενισχύοντας την κατανόηση των δαπανών, αλλά και των προκλήσεων, που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές οικογένειες, αναδεικνύοντας τις τάσεις, αλλά και τις εξελίξεις στο πεδίο των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.
Η έρευνα επικεντρώνεται στα εξής βασικά ζητήματα:
Οι δαπάνες των νοικοκυριών για τα φροντιστήρια
Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν τη σημαντική επένδυση που κάνουν τα ελληνικά νοικοκυριά στη φροντιστηριακή εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., το 2023, τα νοικοκυριά δαπάνησαν συνολικά 614 εκατ. ευρώ για φροντιστήρια γενικής εκπαίδευσης.
Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 16,2% των δαπανών τους για εκπαίδευση και στο 0,7% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης τους. Η δαπάνη αυτή παρουσίασε αύξηση 36% την τελευταία διετία (2021-2023), παρά την προηγούμενη φθίνουσα πορεία μεταξύ 2013 και 2020.
- Τα ελληνικά νοικοκυριά δαπάνησαν 614 εκατομμύρια ευρώ για φροντιστήρια γενικής εκπαίδευσης το 2023, ποσό που αντιστοιχεί στο 16,2% των δαπανών τους για εκπαίδευση.
- Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση απορροφά το 94,6% των δαπανών, ενώ η πρωτοβάθμια και η τριτοβάθμια εκπαίδευση καταλαμβάνουν πολύ μικρότερα ποσοστά.
- Οι δαπάνες αυξήθηκαν 36% την τελευταία διετία (2021-2023), μετά από μια φθίνουσα τάση την προηγούμενη δεκαετία.
Η έρευνα δείχνει ότι οι δαπάνες για φροντιστήρια διαφέρουν σημαντικά με βάση διάφορους παράγοντες:
Αστικοί και αγροτικοί πληθυσμοί: Τα νοικοκυριά σε αστικές περιοχές δαπανούν περισσότερα χρήματα σε σχέση με τα νοικοκυριά της υπαίθρου, με τη διαφορά να αυξάνεται την τελευταία δεκαετία.
Εισοδηματικά επίπεδα: Τα νοικοκυριά με υψηλότερα εισοδήματα δαπανούν μεγαλύτερα ποσά για φροντιστήρια, ενώ οι οικογένειες χαμηλότερων εισοδημάτων δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στις δαπάνες αυτές.
Οικογενειακή σύνθεση: Τα νοικοκυριά με δύο παιδιά και άνω έως 16 ετών καταγράφουν τις μεγαλύτερες δαπάνες για φροντιστήρια.
Τι πιστεύουν γονείς και μαθητές για τη σημασία των φροντιστηρίων
Η έρευνα του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ αποκαλύπτει ότι γονείς και νέοι αναγνωρίζουν τη σημασία των φροντιστηρίων ως συμπληρωματική εκπαίδευση για την προετοιμασία στις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι κυριότεροι ρόλοι των φροντιστηρίων περιλαμβάνουν:
Κάλυψη κενών του σχολείου: Το 62% των γονέων θεωρεί ότι τα φροντιστήρια βοηθούν στην κάλυψη των μαθησιακών κενών που δεν καλύπτονται από το σχολείο.
Εισαγωγή στο πανεπιστήμιο: Για τους γονείς (41%) και τους νέους (32%), η κυριότερη ανάγκη που καλύπτουν τα φροντιστήρια είναι η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Ωστόσο, τα σχόλια κριτικής από γονείς και νέους εστιάζουν στα εξής:
Υψηλό κόστος, το οποίο επιβαρύνει σημαντικά τις οικογένειες.
Υπερφόρτωση των μαθητών με επιπλέον ώρες μελέτης.
Έμφαση στην προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς ολοκληρωμένη γνώση.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί
Η εκπαιδευτική εργασία στα φροντιστήρια παρουσιάζει αρκετές προκλήσεις για τους δασκάλους.
Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν:
Χαμηλές αμοιβές και εργασιακή επισφάλεια.
Πολυάριθμες υποχρεώσεις, ενώ η προετοιμασία μαθημάτων δεν αμείβεται.
Αδήλωτη εργασία και παραβιάσεις εργασιακών δικαιωμάτων.
Οι εκπαιδευτικοί, ωστόσο, αναγνωρίζουν την ευκαιρία διδακτικής εμπειρίας που τους παρέχουν τα φροντιστήρια, αν και θεωρούν τη φροντιστηριακή εργασία ως προσωρινή βιοποριστική λύση.
Για τη βελτίωση του κλάδου της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, η έρευνα προτείνει:
Αύξηση αμοιβών και αποζημίωση για τις ώρες προετοιμασίας.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με ουσιαστικά εκπαιδευτικά σεμινάρια.
Αύξηση εποπτείας και επαναφορά συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Η έρευνα υπογραμμίζει ότι η βελτίωση των συνθηκών απαιτεί τη συνεργασία των εργοδοτών, του κράτους, και των εργαζομένων.
Η οργανωμένη φροντιστηριακή εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αναδεικνύει σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες στην ελληνική κοινωνία. Είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν πολιτικές που θα εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες για τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα του συστήματος φροντιστηρίων και την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ