thrania
Τρεις μήνες πριν τη λήξη της χρονιάς, ακόμη αναζητούνται εκπαιδευτικοί – Το χρονικό μιας θεσμικής αδυναμίας

Επτά μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους 2024-2025, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αντιμετωπίζει μια κρίσιμη πραγματικότητα: η Πολιτεία εξακολουθεί να αναζητά δασκάλους για να καλύψει βασικές ανάγκες των δημόσιων σχολείων. Σύμφωνα με δήλωση της υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, στη Βουλή, παραμένουν ακάλυπτες 1.102 θέσεις δασκάλων, εκ των οποίων 968 στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Η λύση που επιλέχθηκε; Τοπικές προσκλήσεις, αντί πανελλαδικών, για να καλυφθούν οι θέσεις αυτές στο παρά πέντε.

Πρόκειται για ανακοινώσεις που εκδίδονται από τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης, επιτρέποντας σε εκπαιδευτικούς να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για πρόσληψη σε σχολεία συγκεκριμένων περιοχών, όταν εξαντλούνται οι επιλογές μέσω των πανελλαδικών πινάκων.

Τι σημαίνουν οι «τοπικές προσκλήσεις»;

Οι τοπικές προσκλήσεις δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Χρησιμοποιούνται κατά καιρούς για την κάλυψη έκτακτων αναγκών σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές. Όμως, φέτος παρατηρούνται δύο πρωτόγνωρες εξελίξεις:

  • Για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε βασικές ειδικότητες όπως αυτή των δασκάλων, γεγονός που αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος.

  • Επίσης, πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα σε συνταξιοδοτημένους εκπαιδευτικούς να δηλώσουν ενδιαφέρον για επιστροφή στην τάξη.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Οι αριθμοί των προσλήψεων και τα «κενά» του ΑΣΕΠ

Παρά το γεγονός ότι μέχρι τις 28 Μαρτίου 2025 έχουν πραγματοποιηθεί 39.319 προσλήψεις αναπληρωτών και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, οι ελλείψεις παραμένουν. Ο λόγος δεν είναι η απουσία διαθέσιμου προσωπικού, αλλά τα γραφειοκρατικά εμπόδια στους πίνακες του ΑΣΕΠ.

Οι πίνακες αυτοί, βάσει του ισχύοντος νόμου, ανανεώνονται κάθε δύο χρόνια – μία φορά για τη γενική παιδεία και μία για την ειδική αγωγή. Ως αποτέλεσμα:

  • Χιλιάδες νέοι απόφοιτοι δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία πρόσληψης άμεσα.

  • Εκπαιδευτικοί αποκλείονται λόγω διαδικαστικών λαθών, όπως η λανθασμένη καταβολή παραβόλου.

Χρονικό καθυστερήσεων: Πίνακες που «παγώνουν» την εκπαίδευση

Οι συνδικαλιστικοί φορείς ζητούν εδώ και καιρό ετήσιο άνοιγμα των πινάκων του ΑΣΕΠ, ώστε το σύστημα να είναι πιο ευέλικτο και ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες ανάγκες.

Το ζήτημα δεν είναι μόνο αριθμητικό. Είναι βαθιά παιδαγωγικό. Εκατοντάδες μαθητές έχουν περάσει επτά μήνες σε τάξεις χωρίς σταθερό δάσκαλο ή με συνεχείς εναλλαγές προσωπικού.

Όπως τονίζουν εκπαιδευτικοί:

«Τα παιδιά χρειάζονται συνέχεια και σταθερότητα, όχι προσωρινές λύσεις της τελευταίας στιγμής».

Η εκπαίδευση δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως λογιστικό υπόλοιπο. Οι αριθμοί έχουν σημασία, αλλά πίσω τους βρίσκονται παιδιά, οικογένειες και σχολικές κοινότητες. Οι ελλείψεις δασκάλων δεν είναι απλώς ένα πρόβλημα διοικητικής φύσης· είναι πλήγμα στην ποιότητα και την ισότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα