Η εικόνα της υποβάθμισης και απαξίωσης των δημόσιων δομών διάγνωσης και παρέμβασης στον χώρο της Ειδικής Αγωγής δεν είναι καινούρια. Παρά τις αυξανόμενες ανάγκες για σύγχρονα ειδικά σχολεία, επαρκές μόνιμο προσωπικό και επιστημονικά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, η πραγματικότητα αποκαλύπτει τραγικές ελλείψεις.
Οι πρόσφατες καταγγελίες για τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) της Αττικής το επιβεβαιώνουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο.
ΚΕΔΑΣΥ: Σημαντικό έργο, ανύπαρκτα μέσα
Τα ΚΕΔΑΣΥ είναι υπεύθυνα για την αξιολόγηση των μαθητών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες, διαμορφώνοντας προτάσεις εκπαιδευτικής υποστήριξης. Παράλληλα, προσφέρουν συμβουλευτική στους γονείς και ενίσχυση στους εκπαιδευτικούς.
Όμως, οι τραγικές ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές ακυρώνουν στην πράξη την αποστολή τους.
Στο ΚΕΔΑΣΥ Δυτικής Αττικής, όπως κατήγγειλαν οι τοπικοί εκπαιδευτικοί σύλλογοι, η κατάσταση χαρακτηρίζεται από:
Σημαντική έλλειψη χώρων: Μόλις 7 αίθουσες για δεκάδες εργαζόμενους και αξιολογήσεις.
Ανεπαρκής εξοπλισμός: Ελαττωματικοί υπολογιστές και φθαρμένο δίκτυο.
Απαράδεκτες συνθήκες εργασίας: Εργαζόμενοι αναγκάζονται να δουλεύουν σε διαδρόμους ή ακόμα και στα αυτοκίνητά τους!
Έλλειψη ασφάλειας: Προβληματικές ηλεκτρολογικές και υδραυλικές εγκαταστάσεις με κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια όλων.
Η υποστελέχωση έχει γίνει τόσο σοβαρό πρόβλημα, που πολλές φορές οι αξιολογήσεις καθυστερούν για μήνες, στερώντας από τους μαθητές την πολύτιμη στήριξη που δικαιούνται.
Συμβασιούχοι και ανεπάρκεια: Η καθημερινότητα στα ΚΕΔΑΣΥ
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων είναι συμβασιούχοι. Αυτό σημαίνει:
Ασυνέχεια στην παρακολούθηση των μαθητών.
Καθυστερήσεις στις προσλήψεις.
Επιπλέον φόρτος εργασίας στους ήδη υπάρχοντες υπαλλήλους.
Η γεωγραφική κάλυψη της Δυτικής Αττικής από ένα μόνο ΚΕΔΑΣΥ, σε μια τόσο μεγάλη και ευάλωτη περιοχή, επιδεινώνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Οι συνέπειες της υποστελέχωσης στην εκπαίδευση
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στη Δυτική Αττική. Υποστελέχωση παρατηρείται σε ΚΕΔΑΣΥ όλης της χώρας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το 1ο ΚΕΔΑΣΥ Ανατολικής Αττικής, όπου:
Οι γονείς αναγκάζονται να περιμένουν έως και 3-4 χρόνια για μια αξιολόγηση!
Πολλές οικογένειες στρέφονται στην ιδιωτική πρωτοβουλία για άμεση διάγνωση, με μεγάλο οικονομικό κόστος.
Η απουσία αξιολόγησης πλήττει κυρίως τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου οι ανάγκες αυξάνονται και τα χρονικά περιθώρια στενεύουν.
Η καθυστέρηση στη διάγνωση και η έλλειψη υποστήριξης έχουν δραματικές συνέπειες όχι μόνο για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρίες, αλλά και για την ομαλή λειτουργία ολόκληρων σχολικών κοινοτήτων.
Αγώνες για λύσεις: Οι διεκδικήσεις γονέων και εκπαιδευτικών
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή, ζητώντας:
Άμεση μετεγκατάσταση του ΚΕΔΑΣΥ Δυτικής Αττικής σε κατάλληλο κτίριο.
Ίδρυση δεύτερου ΚΕΔΑΣΥ στην περιοχή.
Πλήρη στελέχωση με μόνιμο επιστημονικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων.
Παράλληλα, η Ένωση Γονέων Παιανίας - Γλυκών Νερών καλεί σε σύσκεψη για να συντονιστούν περαιτέρω διεκδικήσεις όπως:
Αύξηση της χρηματοδότησης στα σχολεία και στις δομές Ειδικής Αγωγής.
Πρόσληψη μόνιμων ειδικών παιδαγωγών και ψυχολόγων.
Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη για καλύτερη εκπαιδευτική στήριξη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 23/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ