Θέμα: Οι απόψεις της ΠΕΣΣ για το Νομοσχέδιο: «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων»
Η ΠΕΣΣ θεωρεί χρήσιμη κάθε προσπάθεια βελτίωσης της Γενικής και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όσο και του συστήματος πρόσβασης στην Γ΄ θμια Εκπαίδευση.
Ωστόσο, το εύρος και οι συνέπειες των αλλαγών μιας τέτοιας αναμόρφωσης είναι πολύ μεγάλες αφού εκ των πραγμάτων αφορούν όχι μόνο στηνΒ΄θμια Εκπαίδευση αλλά σε ολόκληρο το Εκπαιδευτικό σύστημα.
Μια τέτοια προσπάθεια προκειμένου να μακροημερεύσει, θα έπρεπε να υποστηριχθεί από εξαντλητικό, επίπονο και επίμονο διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς τους οποίους αφορά προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις και να τύχει της μεγαλύτερης δυνατής υποστήριξης.
Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν μπορούμε να πούμε ότι έγινε, αφού:
1. Ο χρόνος που δόθηκε για την δημόσια διαβούλευση εν μέσω θέρους μέσα στον 15Αύγουστο για λίγες μέρες, θεωρούμε ότι είναι πολύ λίγος και δεν βοηθάει στην ολοκλήρωση νομοθετημάτων και ειδικότερα ενός τέτοιου νομοθετήματος με ιστορικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές αναφορές, που διαπερνά το σύνολο της Ελληνικής κοινωνίας.
2. Η ΠΕΣΣ, τα μέλη της οποίας θεσμικά είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή της Εκπαιδευτικής Πολιτικής και υποχρεούνται να στηρίξουν τις εκάστοτε αλλαγές, διαχρονικά δεν καλούνται να συμμετάσχουν στην επεξεργασία σχετικών νομοθετημάτων.
Είναι λυπηρό να βρίσκεται χρόνος για την εκπροσώπηση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΕΒΕΑ), της Ένωσης Κολεγίων, κτλ αλλά δεν βρέθηκαν πέντε λεπτά για την εκπροσώπηση των Σχολικών Συμβούλων.
Η ΠΕΣΣ πληροφορήθηκε τις επερχόμενες αλλαγές από τα ΜΜΕ και θα πληροφορηθεί τα ψηφισθέντα μέσα από ΥΑ και εγκυκλίους.
Ειδικότερα, θεωρούμε ότι υπάρχουναναπάντητα ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία επιδρούν ουσιωδώς στη φυσιογνωμία του Νομοθετήματος, όπως:
· Τι και γιατί συνιστά πρόβλημα και θέλουμε να το αλλάξουμε;
· Τι προτείνουμε και γιατί αυτά που προτείνονται είναι καλύτερες απαντήσεις στα προβλήματα από αυτές που είχαν δοθεί μέχρι σήμερα;
· Που θέλουμε να πάμε, ποιες εναλλακτικές έχουμε διαθέσιμες, ποια επιλέγουμε και γιατί;
Είναι φανερό ότι οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά προϋποθέτουν μια ενδελεχή επιστημονική ανάλυση και υιοθέτηση ενός κατά το δυνατόν αποδεκτού θεωρητικού πλαισίου, την υλοποίηση του οποίου θα εξειδίκευε το νομοθέτημα. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι εμφανές στο νομοσχέδιο και απαντάται εμμέσως από τα συμφραζόμενα.
Ειδικότερα, αν δεν απαντηθούν ερωτήματα διασύνδεσης των βαθμίδων της Εκπαίδευσης όπως:
· Με τι γνώσεις φθάνουν οι μαθητές στην Α΄ Λυκείου. Με άλλα λόγια ποιες γνώσεις αποκτούν οι μαθητές στο Γυμνάσιο, κοκ ;
· Ποιες γνώσεις απαιτούνται για την φοίτηση των αποφοίτων σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ ;
· Ποιες γνώσεις, για ποιο σκοπό και με τι τρόπο παρέχουν τα ΑΕΙ, τα ΑΤΕΙ, κτλ;
οποιοδήποτε νομοθέτημα που αφορά μόνο στη Β΄θμια Εκπαίδευση θα είναι εκ των πραγμάτων αποσπασματικό και αλυσιτελές.
Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι οι παρεμβάσεις στην κατεύθυνση μείωσης των μαθημάτων και αλλαγής των ωρολογίων προγραμμάτων δεν είναι ουδέτερες. Οι αυξομειώσεις ωρών στα ωρολόγια προγράμματα, οι αλλαγές στα γνωστικά αντικείμενα, ακόμα και η κατάργηση ειδικοτήτων, δεν είναι δυνατόν να εξετάζονται αποσπασματικά χωρίς τη συνολική εικόνα σε ολόκληρο το φάσμα της εκπαίδευσης, γιατί έχουν επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, όσο και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς οιοποίοι είτε μετακινούνται από βαθμίδα σε βαθμίδα χωρίς την ανάλογη προετοιμασία είτε διατρέχουν τον κίνδυνο της διαθεσιμότητας-κινητικότητας.
Κάθε παρέμβαση σε μια βαθμίδα επιφέρει σειρά αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες. Και όχι μόνο.
Ειδικότερα και ενδεικτικά:
· Οι αλλαγές στις ώρες διδασκαλίας των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων δεν έχουν την απαραίτητη τεκμηρίωση
· Η λειτουργία τμημάτων ενισχυτικής/πρόσθετης διδακτικής στήριξης είναι αναιμική και δεν αντιμετωπίζει το μέγεθος των προβλημάτων που εκτιμούμε ότι θα δημιουργηθούν από την αυστηροποίηση των εξετάσεων και την συνεπαγόμενη εντατικοποίηση των σπουδών σε ολόκληρη την Β΄θμια Εκπαίδευση. Ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία όπου οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί έχουν υποστεί δραματική μείωση.
· Η δημιουργία τράπεζας θεμάτων υιοθετείται στη βάση δύο επιχειρημάτων:
Α) Ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης σε όλες τις Σχολικές Μονάδες.
Β) Αντικειμενικότητα και απαλοιφή μεροληπτικής βαθμολόγησης
Το πρώτο επιχείρημα παραμένει υπό αίρεση, όσο δεν δίνεται ικανοποιητική απάντηση στα ερωτήματα:
-Είναι δυνατή η κάλυψη της μέχρι σήμερα διδακτέας ύλης σε όλα τα μαθήματα;
- Γιατί δεν καλύπτονταν μέχρι σήμερα η ίδια ύλη σε όλες τις σχολικές μονάδες;
- Γιατί μέχρι σήμερα δίνονταν η δυνατότητα ορισμού μικρότερου τμήματος της διδακτέας, ως εξεταστέας ύλης για τα ενδοσχολικά εξεταζόμενα μαθήματα;
Η ΠΕΣΣ εκτιμά ότι το αποτέλεσμα της σχετικής ρύθμισης θα είναι τελικά η επισημοποίηση της συρρίκνωσης της ύλης σε όλες τις Σχολικές Μονάδες και η μεταφορά πρακτικών της Γ΄Λυκείου σε όλο το Λύκειο.
Για την εγκυρότητα του δεύτερου επιχειρήματος πρέπει να απαντηθούν εκτός των άλλων, ικανοποιητικά και τα παρακάτω ερωτήματα:
- Πως διασφαλίζεται η διασπορά και η διαβαθμισμένη δυσκολία των θεμάτων;
- Πως διασφαλίζεται η ισοδυναμία των θεμάτων μεταξύ των διαφόρων Σχολικών Μονάδων, αφού ο βαθμός πλέον είναι παράγοντας της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
- Πως διασφαλίζεται η αντικειμενική βαθμολόγηση;
- Θα διατηρηθεί η δυνατότητα αναβαθμολόγησης;
· Ο καθορισμός της συνεισφοράς του Μ.Ο κάθε τάξης δεν είναι τεκμηριωμένος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ο συντελεστής βαρύτητας της Α΄ Λυκείου στην Β΄ έκδοση, διορθώθηκε από 0,5 σε 0,4 χωρίς καμία αιτιολόγηση.
Σχετικά ερωτήματα:
-Με ποια επιστημονικά κριτήρια ορίσθηκαν οι συντελεστές αυτοί;
-Πως καθορίσθηκε η διαφορά μεταξύ των συντελεστών ανά τάξη;
· Ηχρήση του μέσου όρου προς σύγκριση για την εφαρμογή διορθωτικών παρεμβάσεων παρουσιάζει προβλήματα.Ενδεικτικά:
Έστω ότι Μ.Ο. Α΄ Μαθητή = Μ.Ο. Β΄ Μαθητή = 16
| Α΄Μαθητής Ενδοσχολικά | Β΄Μαθητής Ενδοσχολικά | Α΄Μαθητής ΓΡΑΠΤΑ ΠΑΝ. | Β΄Μαθητής ΓΡΑΠΤΑ ΠΑΝ. | |
Μάθημα εξεταζόμενο 1ο | 10 | 20 | 15 | 20 | |
Μάθημα εξεταζόμενο 2ο | 10 | 20 | 15 | 20 | |
Μάθημα εξεταζόμενο 3ο | 10 | 20 | 15 | 20 | |
Μάθημα εξεταζόμενο 4ο | 10 | 20 | 15 | 20 | |
Μάθημα 5 | 20 | 13 | Μ.Ο.=15 | Μ.Ο.=20 | |
Μάθημα 6 | 20 | 13 |
|
| |
Μάθημα 7 | 20 | 13 |
|
| |
Μάθημα 8 | 20 | 13 |
|
| |
Μάθημα 9 | 20 | 13 |
|
| |
Μάθημα 10 | 20 | 15 |
|
| |
| Μ.Ο=16 | Μ.Ο=16 |
|
| |
Μετά την προσαρμογή | |||||
| Μ.Ο=16 | Μ.Ο=17 |
|
| |
Δηλαδή, παρά την πολύ μεγάλη διαφορά στα εξεταζόμενα μαθήματα εντός του Σχολείου και τα 3 χρόνια, η συνεισφορά των βαθμών των τάξεων είναι σχεδόν η ίδια και για τους δύο μαθητές. | |||||
Βασικά ερωτήματα:
- Με ποια επιστημονική εγκυρότητα συγκρίνεται ο ετήσιος Μ.Ο. στον οποίο συνεισφέρουν όλα τα μαθήματα μιας τάξης με τον Μ.Ο. στα τέσσερα ειδικά μαθήματα;
- Γιατί γίνεται αναπροσαρμογή της βαθμολογίας αφού τα θέματα θα λαμβάνονται από τράπεζα θεμάτων;
- Η βαθμολογία στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης μπορεί να «διορθώνει» τις βαθμολογίες μέσα στο Σχολείο με εξετάσεις από θέματα τράπεζας, έως και 2 χρόνια πριν;
Σε σχέση με την Τ.Ε.Ε το νομοσχέδιο εμπεριέχει θετικές αλλαγές για τη δομή και τη λειτουργία της. Οι προτεινόμενες αλλαγές επιχειρούν να συνδέσουν την Τ.Ε.Ε με την αγορά εργασίας αλλά και με τη δυνατότητα των αποφοίτων να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ειδικότερα η θέσπιση του τέταρτου έτους μαθητείας που οδηγεί σε απόκτηση πτυχίου ειδικότητας 4 αποτελεί καινοτομία η οποία όμως μπορεί να ακυρωθεί στην πράξη αφού η αρμοδιότητα παραχωρείται στο υπουργείο εργασίας και παραμένει αδιευκρίνιστο ακόμη το καθεστώς της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Σημαντική επίσης πρόβλεψη είναι η κάλυψη από το Δημόσιο των δαπανών της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητών, σε περίπτωση ατυχήματος κατά την άσκηση στα Σ.Ε. των Επαγγελματικών Λυκείων, στα Εργαστηριακά Κέντρα ή στους χώρους εργασίας, κατά το μέρος που οι δαπάνες αυτές δεν καλύπτονται από άμεση ή έμμεση ασφάλιση.
Διευκρινίσεις ακόμα χρειάζονται για τη διαδικασία απόκτησης πτυχίου ειδικότητας 3 με την αποφοίτηση από το Τεχνολογικό Λύκειο. Δηλαδή αποκτάται αυτομάτως με την αποφοίτηση ή απαιτούνται επιπλέον εξετάσεις;
Στην αναβάθμιση του κύρους της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης συμπεριλαμβάνεται, η διαμόρφωση ΑΠΣ σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ευρωπαϊκού συστήματος πιστωτικών μονάδων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (European Credit System for Vocational Education and Training – ECVET),η θέσπιση υποτροφιών καθώς και τοΠειραματικό Τεχνολογικό Λύκειο.
Δεν μπορούμε όμως να συμφωνήσουμε στην πλήρη κατάργηση του τομέα επαγγελμάτων Υγείας που στερεί πλήθος μαθητών από τη δυνατότητα δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης σ΄αυτή την κατεύθυνση.
Επίσης το νομοσχέδιο χρήζει επιμέρους αλλαγών για να καταστεί πιο λειτουργικό και χρήσιμο στους μαθητές.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
· Το ελάχιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια πρέπει να μειωθεί στα 18 έτη.
· Στην «Τάξη Μαθητείας» που εφαρμόζεται πρόγραμμα του εργαστηριακού μαθήματος «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» επτά (7) συνολικά ωρών, επιμερισμένο σε δύο ημέρες εβδομαδιαίως να γίνεται ή να μπορεί να γίνεται σε μία μόνο ημέρα ώστε να διευκολύνεται η εφαρμογή της μαθητείας.
· Η δυνατότητα που δίνεται στους αποφοίτους του δευτεροβάθμιου κύκλου σπουδών συμμετοχής σε πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι., με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, που ισχύουν για τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου ακυρώνεται στην πράξη αφού οι μαθητές του Τεχνολογικού Λυκείου δεν θα έχουν διδαχθεί τα εξεταζόμενα αντικείμενα, τουλάχιστον στην έκταση και το βάθος που αυτά έχουν διδαχθεί στο Γενικό Λύκειο ώστε να μπορούν να εξετάζονται σε κοινά θέματα.
Για να αποκτήσει ουσιαστική αξία αυτή η διάταξη θα πρέπει να θεσπισθεί συγκεκριμένος αριθμός εισακτέων αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου, με θέσπιση βαθμολογικής βάσης και διάθεση κενών θέσεων σε υποψηφίους από το Γενικό Λύκειο.
Καταλήγοντας, η ΠΕΣΣ εκτιμά ότι:
· Ο προτεινόμενος με το νομοσχέδιο προσανατολισμός του Λυκείου θα οδηγήσει σε αύξηση της ανάγκης για φροντιστήρια. Αυτό σε συνδυασμό με την απουσία πρόβλεψης ικανής ενδοσχολικής βοήθειας θα οδηγήσει αναπόφευκτα στον ιδιωτικό τομέα. Αξίζει να θυμηθούμε το πρόσφατο αίτημα του συλλόγου φροντιστών για την ανάληψη του έργου με την παροχή vouchers
· Μείωση των μαθητών – οικογενειών που θα μπορούν να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα προσανατολισμένο στον έντονο συναγωνισμό.
· Διεύρυνση των ανισοτήτων και λειτουργία της Εκπαίδευσης ως μηχανισμού αναπαραγωγής των κοινωνικών διαφορών.
· Αύξηση της μαθητικής διαρροής, της απομόνωσης και του ατομισμού στις πιο ευαίσθητες ηλικίες.
Η ΠΕΣΣ θεωρεί ότι το Νομοσχέδιο δεν έχει τύχει της απαραίτητης διεξοδικής προετοιμασίας που απαιτεί μιας τέτοιας έκτασης και έντασης αλλαγή και γι’αυτόπροτείνουμε καλύτερη και περισσότερο εμπεριστατωμένη επεξεργασία προκειμένου να ενσωματωθούν αλλαγές εκτός των άλλων και στην κατεύθυνση των όσων κωδικοποιημένα αναφέρθηκαν παραπάνω.
Στην όποια περαιτέρω ουσιαστική επεξεργασία αποφασισθεί, η ΠΕΣΣ έχοντας στις γραμμές της το κατά τεκμήριο πιο έμπειρο και εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό της εκπαίδευσης,δηλώνει παρούσα και έτοιμη να συνεισφέρει στην κατεύθυνση της ουσιαστικής και λειτουργικής βελτίωσής του νομοσχεδίου.
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.
| ||
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ |
| Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
|
| |
ΜΠΑΡΑΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
| ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη