Το Υπουργείο Παιδείας έστειλε στις 23/12/2016 στα σχολεία τις οδηγίες για την εκπόνηση των «δημιουργικών εργασιών» (Δ.Ε.) στα ΓΕΛ (αρ.8 ΠΔ 46/2016) ύστερα από εισήγηση του ΙΕΠ!... Οι οδηγίες του Υπουργείου ακολουθούν παλαιότερες προτάσεις από το 1994 και δεν αποτελούν παρά αντιγραφή του Π.Δ. 60/2006, αρ.8, το οποίο δεν εφαρμόστηκε ποτέ, προφανώς γιατί οι εμπνευστές του κατάλαβαν πως αυτό ήταν αδύνατο στην υπάρχουσα δομή και λειτουργία του δημόσιου σχολείου. Όμως, ό,τι δεν υλοποίησαν οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, έρχεται να δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι δεν πρέπει να υπάρχουν εργασίες μέσα στο σχολείο. Ούτε μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την αξία και το ρόλο που πρέπει να έχουν. Όμως η καλλιέργεια πνεύματος ομαδικής συνεργασίας, η παιδαγωγική συνεργασία των διδασκόντων των διαφόρων ειδικοτήτων δε επιτυγχάνονται με μία ξεχωριστή δράση, και μάλιστα με τη μορφή της «διήμερης φιέστας».
Πρέπει να προάγεται από όλα τα μαθήματα και το συνολικό πρόγραμμα, τη λειτουργία και τους σκοπούς του σχολείου. Οι συνοδευτικές εργασίες είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο για την αφομοίωση και την εμπέδωση της γνώσης που δεν μπορεί να αποσπαστεί από την συνολική παιδαγωγική διαδικασία, πρέπει να αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς στα πλαίσια του κάθε μαθήματος. Μέσα από τις εργασίες και τις ομαδικές δραστηριότητες να συνδέεται η θεωρία με την πράξη και επιβεβαιώνεται η θεωρία μέσα από την πρακτική δραστηριότητα.
Όμως οι «Δημιουργικές Εργασίες» τις οποίες η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου επιχειρεί άρον - άρον την εφαρμογή τους στα Γενικά Λύκεια, εμπαίζουν τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις οικογένειές τους, ενώ δημιουργούν χάος στη λειτουργία των σχολείων.
Οι πομπώδεις εκφράσεις περί «δημιουργικής ικανότητας», ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ δεν μπορούν να κρύψουν πως οι λεγόμενες δημιουργικές εργασίες δεν είναι ούτε δημιουργία, ούτε έρευνα, ούτε εργασία. Σκοτώνουν εξ αρχής τη μαθητική δημιουργικότητα, αφού αφορούν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τη βελτίωση της βαθμολογίας σε αυτά και όχι τις κλίσεις και το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων από κάποιο επιστημονικό, καλλιτεχνικό αντικείμενο. Είναι φανερό πως δημιουργία και ελεύθερη σκέψη δεν συνάδουν με ανταγωνισμό, αξιολόγηση και βαθμούς.
Σύμφωνα με τους συντάκτες των οδηγιών στόχος είναι να δοθεί «έμφαση περισσότερο στη διαδικασία εκπόνησης… και λιγότερο στην εξαντλητική διερεύνηση του υπό μελέτη θέματος». Υποβαθμίζεται με άλλα λόγια το γνωστικό κομμάτι και το περιεχόμενο της έρευνας προς όφελος της τυποποιημένης διαδικασίας και των κανόνων του «παραδοτέου». Είναι σαφές, επίσης, πως η επιλογή θέματος από τους μαθητές δεν έχει καμία σχέση με τα πραγματικά ενδιαφέροντα τους, αφού καλούνται να δηλώσουν τρία θέματα και… «όποιο κάτσει». Τροχονόμοι στις επιλογές τους γίνονται οι Σύλλογοι διδασκόντων με αδιευκρίνιστα κριτήρια, εκτός αν το Υπουργείο θεωρεί παιδαγωγικό κριτήριο να επιλέξει ο διδάσκων ποιους μαθητές θα κρατήσει (!!), όπως αναφέρει το Π.Δ 46/2016.
Είναι κοροϊδία το Υπουργείο να κηρύσσει στους μαθητές τη δημιουργικότητα, όταν στα πλαίσια της εφαρμογής των μνημονίων και του δημοσιονομικού κόφτη , οι βιβλιοθήκες, τα εποπτικά μέσα, τα εργαστήρια και οι υλικοτεχνικές υποδομές θεωρούνται πολυτέλεια και περικόπτονται διαρκώς, ενώ οι μαθητές ανά τάξη αυξάνουν.
Οι Σύλλογοι Διδασκόντων επωμίζονται νέα γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους. Γιατί καλούνται να φορτωθούν όλη τη γραφειοκρατία που προκύπτει (θέματα, ομαδοποίησή τους, κατανομή μαθητών, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων, συνεδριάσεις κλπ), όταν μεγάλο κομμάτι εκπαιδευτικών περιφέρεται σε πάνω από 3 σχολεία και ο σταθερός αριθμός καθηγητών στο κάθε σχολείο που θα επωμισθεί αυτή τη διαδικασία είναι ακόμη μικρότερος από άλλες χρονιές. Εξάλλου, οι οδηγίες είναι σαφείς ότι «η τελική διευθέτηση… εναπόκειται στο Σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας».
Ο απόλυτος ευτελισμός όμως της παιδαγωγικού και επιστημονικού ρόλου του σχολείου και των εκπαιδευτικών είναι οι «ημέρες της Δημιουργικών Εργασιών». Σε μεικτά τμήματα των 27 μαθητών μέσα σε δύο 7ωρα και αφού εξαιρεθούν οι διδάσκοντες στη Γ΄ Λυκείου, οι περιφερόμενοι εκπαιδευτικοί και λογικά όσοι δεν διδάσκουν γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (οπότε ποιοι απομένουν;) οι μαθητές θα ταξινομήσουν το υλικό, θα το επεξεργαστούν και τη δεύτερη μέρα θα το συνθέσουν, θα φτιάξουν την πραγματεία και θα το παρουσιάσουν. Επίσης, μπορούν να το δημοσιεύσουν γιατί μην ξεχνάμε η αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση έρχεται. Δεν έχει καμία σημασία αν ο εποπτεύων καθηγητής δεν είναι και ο επιβλέπων για το σύνολο του τμήματος.
Η ηγεσία του Υπ. Παιδείας γνωρίζει καλά πως οι οδηγίες είναι ανεφάρμοστες και δεν έχουν κανένα παιδαγωγικό όφελος για τους μαθητές και το σχολείο έχει όμως συγκεκριμένες επιδιώξεις.
- Με την εισαγωγή των λεγόμενων δημιουργικών εργασιών, προετοιμάζει την κατάργηση των δήθεν πρότζεκτ, εξοικονομώντας 2 ώρες στην Α΄ και 1 ώρα στη Β΄ Λυκείου. Έτσι θα δημιουργήσει εκ νέου πλεονάσματα καθηγητών για να καλύψει τα κενά της νέας σχολικής χρονιάς, περιφέροντάς τους σε πολλά σχολεία.
- Μεθοδικά, προλειαίνει το έδαφος για να περάσει στη συνείδηση και την καθημερινή πρακτική των σχολείων πλευρές της αντιδραστικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, στο πλαίσιο και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Ας μην ξεχνάμε πως οι βαθμοί στη δημιουργική εργασία και οι εξετάσεις με Τράπεζα Θεμάτων περιγραφόταν στο διαβόητο πόρισμα Λιάκου ως μέρος της αξιολόγησης των μαθητών για να πάρουν το «Εθνικό Απολυτήριο» ή το πιστοποιητικό σπουδών, οδηγώντας σε ένα λύκειο με ακόμα ταξικότερα φίλτρα.
- Αυτή η παρωδία δημιουργικής εργασίας αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία των εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός του διδακτικού ωραρίου.
- Μέσα και από τις Δημιουργικές Εργασίες γίνεται προσπάθεια να διαμορφωθούν συνειδήσεις αλλά και μηχανισμοί κατηγοριοποίησης μαθητών και σχολείων που θα συνδέονται με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών. Όλοι αυτοί οι πίνακες αποτίμησης και αξιολόγησης των Δημιουργικών Εργασιών αυτό δείχνουν. Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που όλες αυτές οι διαδικασίες (μετρήσιμα μαθησιακά αποτελέσματα, παρουσιάσεις εργασιών, φάκελοι μαθητών, συγκριτικά στοιχεία μαθητών κλπ) αποτελούσαν δείκτες «αποτίμησης» του έργου των εκπαιδευτικών και των σχολείων.
Για όλους αυτούς τους λόγους καλούμε:
ü Το Υπουργείο να ανακαλέσει άμεσα τη σχετική εγκύκλιο
ü Τους Συλλόγους Διδασκόντων στα Λύκεια να μην προχωρήσουν στην εφαρμογή της εγκυκλίου
ü Την ΟΛΜΕ να καλύψει συνδικαλιστικά όσους Συλλόγους αποφασίσουν να μην υλοποιήσουν τις Δημιουργικές Εργασίες.
ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α’ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη