Αξιότιμε κύριε Κουζέλη,
Γνωρίζοντας τη θέση, τον θεσμικό σας ρόλο και τη σημαντική συμβολή σας στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, λαμβάνουμε το θάρρος να σας εκφράσουμε τον προβληματισμό μας, αλλά και συνάμα να σας ζητήσουμε ενημέρωση αναφορικά με το οριστικό προσχέδιο για το Νέο Λύκειο και τη θέση των φιλολογικών μαθημάτων σε αυτό.
Σας γνωστοποιούμε ότι ως επιστημονικός σύλλογος έχουμε τοποθετηθεί αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα σχετικά με την αξία και τη σπουδαιότητα της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών σπουδών στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου με προτάσεις που συμβάλλουν, πιστεύουμε, στη δημιουργία ενός κλίματος γόνιμου διαλόγου.
Συγκεκριμένα, με ένα κείμενο που δημοσιοποιήσαμε τον Δεκέμβριο του 2016 ενημερώσαμε την κοινή γνώμη για την απαξίωση που υφίστανται, κατά την άποψή μας, οι ανθρωπιστικές σπουδές στο Δημόσιο Σχολείο και για τη συνεχή υποβάθμισή τους. Το εν λόγω κείμενο έτυχε θερμής αποδοχής και τιμήθηκε με την υπογραφή 77 Πανεπιστημιακών Καθηγητών, που προέρχονταν από όλα τα Α.Ε.Ι. στην Ελλάδα αλλά και το Πανεπιστήμιο της Κύπρου, καθώς και πάρα πολλών εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων.
Αγαπητέ κύριε,
δεδομένης της ευαισθησίας σας και του ενδιαφέροντός σας για την ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θα επιθυμούσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί σας, προκειμένου να μας διαφωτίσετε ως προς τη δομή του νέου ωρολογίου προγράμματος ενόψει και της συζήτησης στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το Νέο Λύκειο. Επισυνάπτουμε παρακάτω το προαναφερθέν κείμενό μας προς ενημέρωσή σας και περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ανταπόκρισή σας.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων
Με εκτίμηση
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ του Δ.Σ του ΠΑΣΑΦ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΖΙΑΝΟΣ/ τηλ: 6946341439
ΠΑ.Σ.Α.Φ.
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑ.Σ.Α.Φ. ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ
ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ολοένα και πληθαίνουν οι φωνές γύρω μας, όσων συνδέουν την έξοδο από τα δεινά της κρίσης με τις απαραίτητες ενέργειες, στις οποίες χρειάζεται να προβεί η Πολιτεία για την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας μας. Ενώ, όμως, από παντού εκφράζεται η επιθυμία για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος, που θα αναδεικνύει τις δεξιότητες κάθε μαθητή, θα δημιουργεί άρτιες προσωπικότητες και θα γίνει ο χώρος της ζύμωσης της νέας προσπάθειας, γινόμαστε παράλληλα μάρτυρες ενός οξύμωρου σχήματος: οι ανθρωπιστικές σπουδές πάνω στις οποίες οφείλει να βασίζεται το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, τα τελευταία χρόνια παραγκωνίζονται από το δημόσιο σχολείο με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας να εκφράζει βαθύ προβληματισμό για τους σκοπούς που εξυπηρετεί μια τέτοια επιλογή.
Έτσι, ενώ από κάθε πλευρά υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα της καλλιέργειας στις συνειδήσεις των νέων της ιδέας της Δημοκρατίας, κρίνεται σκόπιμη η κατάργηση της διδασκαλίας του Επιταφίου του Περικλή από τη Γ΄ Λυκείου. Το μάθημα για την αξία της δημοκρατίας, δηλαδή, εξοβελίζεται οριστικά από τα σχολεία της χώρας μας, την ίδια ώρα που στο δημόσιο λόγο τα υποκριτικά δάκρυα για την αδιαφορία της νεολαίας προς τα κοινά και τους θεσμούς αφθονούν.
Παράλληλα, μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη για την πορεία των εθνικών κρατών, προκαλεί εύλογες απορίες η εμμονή στη μείωση ωρών από το μάθημα της Νεώτερης Ιστορίας στο Γυμνάσιο, η παντελής κατάργηση του από την Β΄ και Γ΄ τάξη του ΕΠΑΛ, όσο και η γενικότερη έλλειψη σχεδιασμού σε ένα διδακτικό αντικείμενο που βοηθά ουσιαστικά τους μαθητές να καθορίσουν και τη δική τους θέση μέσα σε έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται.
Οι παλινωδίες των εκάστοτε ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας βρίσκουν την συνέχεια τους και στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, που χωρίς καμία αιτιολογία μειώθηκε κατά μία ώρα στη Γ΄ Λυκείου, στο μάθημα των Λατινικών, που αποφασίστηκε να μη διδάσκεται πλέον στη Β΄ Λυκείου, ενώ στα Αρχαία Κατεύθυνσης της ίδιας τάξης οι ώρες διδασκαλίας μειώθηκαν κατά τα 2/5.
Τελευταίο θύμα της πολιτικής αυτής είναι τα Αρχαία Ελληνικά στο Γυμνάσιο. Παραβλέποντας τις έντονες διαμαρτυρίες που έχουν εκφράσει έγκριτοι επιστήμονες από όλο το φάσμα των επιστημών και αδιαφορώντας για όλες εκείνες τις ετερόκλητες φωνές που τονίζουν τη σημασία της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών, η ελληνική πολιτεία δέσμια των αγκυλώσεων της διαμορφώνει το δικό της παράξενο αφήγημα. Επιρρίπτοντας, προφανώς, στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών την ευθύνη για τη χρόνια παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος μειώνει τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος, καταργεί την εξέτασή του από το «νέο» γυμνάσιο και ουσιαστικά προτείνει μία νέα διδασκαλία του μαθήματος με πολλές ασυνέχειες και κενά.
Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων γίναμε παρατηρητές μέσα στα δύσκολα αυτά χρόνια της κρίσης, μιας συγκεκριμένης πολιτικής της ελληνικής πολιτείας, που δυστυχώς παγιώθηκε κατά τα τελευταία χρόνια: για την εξοικονόμηση λίγων ψιχίων στον τομέα της οικονομίας, θυσιάζεται η δυνατότητα των νέων ανθρώπων, των μαθητών μας δηλαδή, να μορφωθούν ουσιαστικά και να γίνουν αυτό που δυνητικά έχουν ονειρευτεί. Αν σε όλα τα παραπάνω προστεθούν και οι εξαγγελίες για το «Νέο Λύκειο», καθώς και η μη υποχρεωτική διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στα ΕΠΑΛ, όπως έχει εξαγγελθεί, τότε η στρεβλή εικόνα του νέου τοπίου ολοκληρώνεται.
Η μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων, όμως, δεν αποτελεί απλώς την ήττα μίας συντεχνίας μέσα στο δημόσιο σχολείο, όπως κάποιοι με πείσμα προπαγανδίζοντας παρουσιάζουν, αλλά αποτελεί υποβάθμιση ολόκληρου του δημοσίου σχολείου. Η άρτια διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας θα αποτελεί πάντα τη βασική προϋπόθεση και το απαραίτητο εργαλείο κάθε εκπαιδευτικού λειτουργού, οποιοδήποτε κι αν είναι το αντικείμενο της διδασκαλίας του. Προοδευτικό σχολείο, επομένως, δεν είναι αυτό που διαθέτει πληρότητα στα εποπτικά μέσα και τους διαδραστικούς πίνακες, αλλά αυτό που δημιουργεί μαθητές σκεπτόμενους, που έχουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν όλα τα παραπάνω δίχως να γίνονται παράλληλα δέσμιοί τους.
Χωρίς την εκμάθηση της γλώσσας μας και την ανακάλυψη του πλούτου της, δίχως την γνώση της ιστορίας του ελληνισμού και αποκομμένοι από τις πιο λυρικές φωνές που έζησαν εδώ, ένιωσαν, έγραψαν και τραγούδησαν, το ελληνικό σχολείο είναι φτωχό και οι πολίτες που προετοιμάζει όχι ελεύθεροι, αλλά έτοιμοι να παραδώσουν «γην και ύδωρ», όπου τυχόν τους ζητηθεί.
Αν ζητούμενο σήμερα είναι να διαμορφώσουμε μια νέα γενιά πολιτών, μέσα στο δημόσιο σχολείο, που έχει μάθει να σκέφτεται και όχι να ακολουθεί άβουλα καθετί που φαντάζει εύκολο ή απλώς δελεαστικό, τότε, ίσως, πρέπει να ψάξουμε ξανά τα γενεσιουργά αίτια αυτής της Αναγέννησης στην παλιγγενεσία της Παιδείας μας.
Όσοι ενδιαφερόμαστε για ένα σχολείο με αξία, θεωρούμε με πίστη ακλόνητη πως ο δρόμος αυτός περνά μέσα από την αναβάθμιση των σπουδών του και σε καμία περίπτωση μέσα από την περαιτέρω υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων στο Αναλυτικό Πρόγραμμα για λόγους στείρας δημοσιονομικής πολιτικής. Η επιλογή του σχολείου που σήμερα θα αποφασίσουμε να δημιουργήσουμε, θα αντικατοπτρίζει και το είδος της κοινωνίας που αύριο θα έχουμε.
Το Δ.Σ του ΠΑΣΑΦ
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ 77 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ |
ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ ΛΟΥΚΙΑ, Καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας και Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης
ΑΛΕΞΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, Λέκτορας Τμηματος Φιλολογιας , ΑΠΘ
ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Γ., Καθηγητής Βυζαντινής Ιστορίας και Ιστορίας της Δυτικής Ευρώπης (4-15ος αιώνας), Τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ KΩΣΤΑΣ, Επικουρος Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης
ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ ΜΑΡΙΑ, Φιλόλογος, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ
ΒΑΡΕΛΑΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας ΑΠΘ
ΒΑΣΙΛΑΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντιπρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΒΕΡΔΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Επίκουρος Καθηγητής τομέα Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Αθηνών
ΒΟΛΟΝΑΚΗ ΕΛΕΝΗ, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΒΟΥΛΓΑΡΗ ΣΟΦΙΑ, Επίκουρη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
ΓΕΝΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ, Διευθύντρια του τομέα Παιδαγωγικής του τμηματος ΦΠΨ, Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής
ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας (Τμήμα Φιλολογίας ΕΚΠΑ)
ΓΕΩΡΓΑΝΤΖΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, Καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας & Φιλολογίας, Διευθυντής του Τομέα Κλασικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ
ΓΕΩΡΓΟΥΛΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ, Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης
ΔΟΥΛΑΒΕΡΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου
ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ ΝΙΚΟΣ, Καθηγητής Αρχαιολογίας , ΑΠΘ
ΖΕΡΒΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ Κρήτης
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΠΑΝΟΣ, Επίκουρος Καθηγητής Φιλοσοφίας, Τμήμα ΦΚΣ, Παν. Κρήτης.
ΚΑΖΑΚΟΣ ΑΡΙΣ, Καθηγητής Εργατικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ
ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ ΣΟΦΙΑ, Μ. Επίκ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Γ., Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ
ΚΑΡΑΔΗΜΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
ΚΑΡΑΜΑΝΟΥ ΙΩΑΝΝΑ, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΚΑΡΠΟΖΗΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, Ομότ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΚΑΣΔΑΓΛΗ ΑΓΛΑΪΑ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, Ομότιμος Καθηγητής, Α.Π.Θ.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗ ΑΝΝΑ, Επίκουρη Καθηγήτρια
ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ, Ομότιμος καθηγητής του Α.Π.Θ.
ΚΟΚΟΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Γραμματείας, ΑΠΘ.
ΚΟΡΝΑΡΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ε.Κ.Π.Α.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Γεν. Γραμματέας Φ.Σ. Παρνασσός
ΚΩΤΙΔΗΣ AΝΤΩΝΗΣ, Καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ
ΜΑΝΑΚΙΔΟΥ ΦΛΩΡΑ Π., Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗ ΑΝΝΑ, Επίκουρη Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας ΔΠΘ
ΜΠΑΖΟΥ ΑΘΗΝΑ, Λέκτορας Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
ΜΠΑΝΤΙΝΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, Επίκουρη Καθηγήτρια Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΝΙΚΗΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Ομότιμος Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ
ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, Ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης
ΝΤΕΛΗΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Επίκουρος Καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ.
ΞΑΝΘΑΚΗ-ΚΑΡΑΜΑΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ, Ομότιμη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Πρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΠΑΓΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ, Επίκουρος Καθηγήτρια Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ , Επ. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Δ. ,Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας (ΕΚΠΑ)
ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
ΠΑΠΑΘΩΜΑΣ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ, Καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας-Παπυρολογίας, Πρόεδρος του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τομέα Παιδαγωγικής του ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης στη Φιλοσοφική Σχολή (Φ.Π.Ψ.) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΜΙΧΑΗΛ, Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΠΕΝΝΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΠΙΕΡΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κύπρου
ΠΟΛΕΜΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
ΠΟΣΑΝΤΖΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ
ΡΑΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Κ.,Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΡΑΛΛΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστήμιο Πατρών, Μέλος της Ακαδημίας της Ευρώπης
ΣΑΒΒΙΔΗΣ ΑΛΕΞΙΟΣ, Καθηγητής, Κοσμήτωρ Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΣΙΔΕΡΗ-ΤΟΛΙΑ ΑΡΙΣΤΕΑ, Ομότιμη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΣΚΟΥΡΤΟΥ ΕΛΕΝΗ, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ, Μ. Επίκ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΣΤΟΥΦΗ-ΠΟΥΛΗΜΕΝΟΥ ΙΩΑΝΝΑ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
ΣΩΤΗΡΟΥΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας Α.Π.Θ.
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΥ- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΑΝΝΑ, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Κλασικών Σπουδών και Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου
ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ Σ. Ν., Ομότιμος Καθηγητής Φιλολογίας, Πανεπιστημίου Κρήτης
ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΧΑΣΙΩΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Κ., Ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ
ΧΟΝΤΟΛΙΔΟΥ EΛΕΝΗ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολικής Παιδαγωγικής & Λογοτεχνικής Εκπαίδευσης Τομέας Παιδαγωγικής Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ.
ΧΟΥΛΙΑΡΑ EΛΕΝΗ Α., Καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΟΥ ΛΟΥΙΖΑ, Επίκουρη καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΔΡ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ Σ., Λέκτορας Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Κύπρου
ΜΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Γεν. Γραμματέας Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΠΑΝΑΓΟΥΛΕΑ-ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑΝΤΙΑ, Ειδ. Γραμματέας Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΔΑΛΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, τ. Λυκειάρχης, Ταμίας Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΠΑΡΓΙΝΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ, φιλόλογος, μέλος Δ.Σ. Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
ΒΡΑΚΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, Σχολ. Σύμβουλος, μέλος Δ.Σ. Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη