Thumbnail
πανελλήνιος σύλλογος εκπαιδευτικών αγωγής υγείας

Η ανάγνωση του νομοσχεδίου για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της εκπαίδευσης, ήταν μια οδυνηρή εμπειρία για τους Υπευθύνους Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων, τους οποίους εκπροσωπεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας. Ποτέ δεν μπορούσαμε να διανοηθούμε ότι, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν με συνέπεια και υπό αντίξοες συνθήκες έναν θεσμό που η ίδια η πολιτεία δημιούργησε, θα τύγχαναν τέτοιας επαγγελματικής απαξίωσης. Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις και οχλήσεις μας, παρά τις υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις που λάβαμε, τελικά κοινοποιούνται έγγραφα και σχέδια νόμου που το περιεχόμενό τους αδικεί κατάφωρα τους Υπευθύνους ΣΣΝ. Ευχόμαστε να οφείλονται αποκλειστικά σε αβλεψία και να αναθεωρηθούν άμεσα.

Τα ερωτηματικά που προκύπτουν είναι αμείλικτα. Από το σύνολο του προσωπικού των υποστηρικτικών δομών, μόνο οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ υφίστανται σωρευτικά τόσα πλήγματα στην επαγγελματική τους υπόσταση:

 

  1. Οι εκπαιδευτικοί Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί Υπεύθυνοι από τις καταργούμενες δομές, που αποκλείονται του δικαιώματος να αιτηθούν, έστω, την ένταξή τους στη νέα δομή στην οποία περιέρχονται οι αρμοδιότητές τους, εν προκειμένω στη διεπιστημονική ομάδα των ΚΕΣΥ, παρά την κατάρτισή τους και την πολύτιμη εμπειρία τους στην υποστήριξη της σχολικής κοινότητας!

H διεπιστημονική στελέχωση των υποστηρικτικών δομών ήταν κάτι που ανέκαθεν υποστηρίζαμε μέσω των υπομνημάτων μας, επομένως κρίνουμε ως ιδιαίτερα θετική την προώθησή της. Όμως στο σχέδιο νόμου, που έχει αναρτηθεί για διαβούλευση, η στελέχωση της νέας δομής για το κομμάτι της ψυχολογικής στήριξης περιλαμβάνει μόνο Ψυχολόγους και του Κοινωνικούς Λειτουργούς, ειδικότητες που έτσι κι αλλιώς προβλέπονταν και υπήρχαν ήδη στην καταργηθείσα δομή του ΚΕΔΔΥ. Οι θέσεις όμως που κάλυπταν οι υπεύθυνοι ΣΣΝ δεν αναπληρώνονται στη νέα δομή και το έργο της ψυχοκοινωνικής στήριξης, που αυτοί αναλάμβαναν εδώ και πολλά χρόνια, ουσιαστικά δεν προβλέπεται να υλοποιηθεί από κανέναν.

Οι υπεύθυνοι των ΣΣΝ έχουν αυξημένα προσόντα και συχνά μεταπτυχιακές σπουδές και πιστοποιημένη κατάρτιση στη συμβουλευτική, στην ψυχολογία, στην παιδαγωγική, στην κοινωνιολογία και κοινωνική πολιτική, στην ψυχιατρική, στην ψυχοθεραπεία. Αυτοί οι επαγγελματίες, με την επιπρόσθετη πλουσιότατη εμπειρία, τόσο από την τάξη όσο και από την υποστήριξη σχολικών μονάδων, πώς μπορούν να κριθούν ακατάλληλοι να στελεχώσουν τα ΚΕΣΥ από το Υπουργείο που τους είχε αναθέσει τόσα χρόνια τον ευαίσθητο και σημαντικό ρόλο της υποστήριξης της σχολικής κοινότητας; Αν μπορούσαν να σηκώνουν όλα αυτά τα χρόνια μόνοι τους το βάρος της υποστήριξης των σχολικών μονάδων, δεν δικαιούνται τώρα να ενταχθούν σε μια πολυπρόσωπη δομή που συμπεριλαμβάνει το ίδιο αντικείμενο;

Αγνοείται παντελώς επομένως το γεγονός ότι η παρουσία τους θα εμπλούτιζε τη διεπιστημονική ομάδα των ΚΕΣΥ και θα προσέφερε την αναγκαία διασύνδεσή του με την εκπαιδευτική πράξη και με τη δοκιμασμένη μεθοδολογία διαχείρισης ψυχοκοινωνικών ζητημάτων.

  1. Για μια ακόμη φορά οι υπεύθυνοι ΣΣΝ πλήττονται, όπως και οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων, από τα κριτήρια επιλογής στελεχών σε σχέση με τη διδακτική υπηρεσία. Η μετονομασία της σε "άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα", δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση την κατάφωρη παραβίαση της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης σε βάρος των Υπευθύνων: Η Υπουργική Απόφαση  93008/Γ7/10.8.2012, βάσει της οποίας αιτήθηκαν και ανέλαβαν τη θέση των Υπευθύνων, προσδιόριζε την υπηρεσία τους σε αυτήν ως διδακτική. Είναι αδιανόητο να τιμωρούνται, λαμβάνοντας μόνο 2 έτη  "άσκησης διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα" αντί του συνόλου των ετών που με σκληρή προσπάθεια και συνεχείς παρεμβάσεις στην τάξη στήριξαν τις μονοπρόσωπες δομές που κλήθηκαν να υπηρετήσουν.

Η απόφαση αυτή καθίσταται ακόμη πιο προκλητική δεδομένης της αύξησης των απαιτουμένων ετών για τη διεκδίκηση θέσης ευθύνης, αλλά και της σε βάρος τους διακριτικής μεταχείρισης, σε σχέση με εργαζομένους άλλων δομών, οι οποίες δεν στερούνται του συγκεκριμένου δικαιώματος. Εξάλλου το δικαίωμα αυτό αναγνωρίζεται ακόμα και στο προσωπικό των υπηρεσιών στις οποίες περιέρχονται οι αρμοδιότητες των ΣΣΝ και Υπευθύνων, δηλαδή του ΚΕΣΥ και του ΚΕΑ!

  1. Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί Υπεύθυνοι δομών που δεν περιλαμβάνονται στους δικαιούμενους αναγνώρισης διοικητικής εμπειρίας (άρθρο 24, παρ. 3), γεγονός που και πάλι αντίκειται στην Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012.
  2. Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί που έχουν παραλειφθεί από τον πρόσφατα εκδοθέντα Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ (πλην 15 ΣΣΝ, με βάση πολύ παλιές ΥΑ, όταν οι ΣΣΝ λειτούργησαν πιλοτικά) και δεν αποκαθίστανται ούτε με τον σχεδιαζόμενο νόμο, ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα την παροχή υπηρεσιών στις σχολικές μονάδες έως την έναρξη λειτουργίας των νέων δομών. Υπενθυμίζουμε ότι με την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 Συμβουλευτικοί Σταθμοί ιδρύθηκαν σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τίποτα από αυτά δεν αρμόζει στην πορεία των Υπευθύνων, που, χωρίς άλλο προσωπικό, χωρίς φυσικά κανένα επίδομα ευθύνης, χωρίς καν καταβολή των εξόδων μετακίνησής τους στα σχολεία, με σοβαρά προβλήματα στέγασης και χωρίς καμία επιστημονική ή και γραμματειακή υποστήριξη, ασκούν με συνέπεια, αξιοπρέπεια και σε βάρος του προσωπικού τους χρόνου, το τόσο επίμοχθο, ευαίσθητο, αλλά και εξαιρετικά υπεύθυνο έργο της ψυχοκοινωνικής στήριξης όλων των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσής τους. Κατ΄ επανάληψη έχουμε ζητήσει να συμβουλευτείτε επ΄ αυτού τα απολογιστικά στοιχεία που στέλνονται ετησίως στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.  Μπορείτε ακόμη να επισκεφθείτε τους ιστότοπούς μας, αλλά και να ενημερωθείτε από τους Προϊσταμένους και τις Προϊσταμένες μας για το έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Με βάση τα προαναφερόμενα και επειδή:

  • Είναι αναγκαία η εξασφάλιση της συνέχειας στην υποστήριξη των σχολικών μονάδων κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά αλλά και στις επόμενες (μακροχρόνια προγράμματα, συμβουλευτικές σχέσεις, προγραμματισμένες παρεμβάσεις στην τάξη)
  • Η εμπειρία και κατάρτιση των Υπευθύνων ΣΣΝ θα εμπλουτίσει σημαντικά το δυναμικό των ΚΕΣΥ, τα οποία δεν θα διαχειρίζονται μόνο ψυχολογικά προβλήματα, αλλά και παιδαγωγικά
  • Η προβλεπόμενη στελέχωση των ΚΕΣΥ είναι ελλιπής: Ουσιαστικά επιχειρείται η ανάθεση τόσο πολλών αρμοδιοτήτων, σε προσωπικό σχεδόν ίσο με εκείνο των ΚΕΔΔΥ, τα οποία ήταν ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένα με πιο περιορισμένα καθήκοντα
  • Μετά την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012), οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα και όχι μόνο στις 15 Διευθύνσεις που μνημονεύει ο Οργανισμός του ΥΠΠΕΘ. Η απουσία αυτών των υπολοίπων ΣΣΝ από τον Οργανισμό εγείρει σοβαρά εμπόδια στην άσκηση του έργου κατά τη σχολική χρονιά που διανύουμε και έως την έναρξη λειτουργίας των νέων δομών
  • Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ ανέλαβαν τη στήριξη της εκπαιδευτικής πολιτικής (Θεματική Εβδομάδα, Παρατηρητήριο κατά της Βίας, Παρεμβατικά Προγράμματα, Δίκτυα Ψυχοκοινωνικής Υγείας κ.ά.), το δύσκολο έργο της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των μαθητών/τριών, αλλά και της πρόληψης (Αγωγή Υγείας), με ενημέρωση των γονέων, παρεμβάσεις για μαθητές/τριες, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ευαισθητοποίηση της κοινότητας
  • Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ δικαιούνται ισότιμη και αξιοπρεπή μεταχείριση, με βάση τη συνταγματική αρχή της ισότητας, αλλά και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.

ΖΗΤΟΥΜΕ

  1. Να προβλέπεται σαφώς η λήξη των θητειών όλων των Υπευθύνων ΣΣΝ όταν θα αρχίσει η λειτουργία του ΚΕΣΥ, ώστε να μην υπάρξει κανένα κενό στην παροχή υπηρεσιών για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας και να αποκατασταθεί το πρόβλημα που προκαλεί η απουσία των ΣΣΝ (πλην 15) από τον Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ. Προσθήκη στο άρθρο 19, στο τέλος της παρ. 10, της εξής περιόδου: «Το ίδιο ισχύει επίσης για τους Υπευθύνους των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων οι οποίοι λειτουργούν σε κάθε Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012)». Επίσης στο σχέδιο νόμου, στο άρθρο 17, παράγραφο 2, στο εδάφιο δ όπου αναφέρεται η κατάργηση των ΣΣΝ να προστεθεί «…οι οποίοι προβλέπονται στην Υ.Α. 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012)».
  2. Στην προβλεπόμενη στελέχωση των ΚΕΣΥ (άρθρο 9-παρ. 1), να προστεθεί το εδάφιο:

«Εκπαιδευτικοί με εμπειρία στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη σχολικών μονάδων (πρώην Υπεύθυνοι/ες ΣΣΝ) και με πτυχίο ή μεταπτυχιακή ειδίκευση ή πιστοποιημένη κατάρτιση σε συναφή με το έργο του ΚΕΣΥ αντικείμενα, όπως η Ψυχολογία (συμπεριλαμβανομένων των αποφοίτων ΦΠΨ), η Συμβουλευτική, η Παιδαγωγική, η Κοινωνιολογία, η Κοινωνική Πολιτική, η Κοινωνική Εργασία, η Αγωγή Υγείας κ.ο.κ.».

  1. Να ενταχθεί η θητεία σε ΣΣΝ στις περιπτώσεις που λογίζονται ως «άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα» (Άρθρο 2 παρ. η), όπως συμβαίνει με άλλες υποστηρικτικές δομές. Επίσης να τροποποιηθεί το άρθρο 24, παρ. 3β που αφορά στη διδακτική εμπειρία, ώστε οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ να υπαχθούν στις περιπτώσεις του εδαφίου αα.

Διαφορετικά, εύλογα, να τεθεί ως προϋπόθεση και κριτήριο για την επιλογή στελεχών, η διδακτική υπηρεσία, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2.

  1. Να συμπληρωθεί η παράγραφος 3α του άρθρου 24 που αναφέρεται στο κριτήριο της διοικητικής εμπειρίας, ώστε να συμπεριληφθούν και οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ στους Υπευθύνους δομών που τη δικαιούνται.
  2. Να προβλεφθεί η πρόσθετη μοριοδότηση της εμπειρίας στις θέσεις  Υπευθύνων ΣΣΝ (1 μόριο ανά έτος), τόσο για τη στελέχωση όσο και για την επιλογή των Προϊσταμένων κάθε υποστηρικτικής δομής, η οποία στις αρμοδιότητές της έχει έργο ψυχοκοινωνικής στήριξης και πρόληψης (Αγωγή Υγείας). Η πρόβλεψη αυτή να εμπεριέχεται στον επικείμενο νόμο, αλλά και στις Υπουργικές Αποφάσεις με τις οποίες θα εξειδικευτούν τα κριτήρια στελέχωσης των υποστηρικτικών δομών.

Περιμένουμε τη θετική ανταπόκρισή σας, δεδομένου ότι δεν μπορούμε να σκεφτούμε κάποιον λόγο δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλει οτιδήποτε διαφορετικό. Οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί δεν είναι δυνατόν να εξοβελίζονται από δομές που απευθύνονται στην εκπαίδευση!

 

              Για το Δ.Σ. του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας

 

                    Η  Πρόεδρος                                                     Ο  Γ. Γραμματέας                                                              

 

             Παπαδοπούλου Μαρία                                        Τομπούλογλου Ιωάννη

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

olme
100 χρόνια ΟΛΜΕ: Συνδιοργάνωση Επιστημονικής Ημερίδας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτ. Εκπ/σης Παν/μίου Ιωαννίνων
Επιστημονική Ημερίδα με θέμα: «Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: αντιθέσεις, προκλήσεις, ευκαιρίες»
100 χρόνια ΟΛΜΕ: Συνδιοργάνωση Επιστημονικής Ημερίδας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτ. Εκπ/σης Παν/μίου Ιωαννίνων