Α. ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Βρισκόμαστε στα μέσα Οκτώβρη και οι 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση μας θυμίζουν αρκετά το «γεφύρι της Άρτας»! Την ώρα που η κ. Κεραμέως εκτιμά ότι οι διορισμοί θα ολοκληρωθούν εντός του 2019, τα σημερινά δεδομένα δεν είναι και πολύ ευοίωνα!
- Οι προσωρινοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης και απορριπτέων για τους εκπαιδευτικούς Α/θμιας - Β/θμιας και ΕΕΠ από τις προκηρύξεις 2ΕΑ/3ΕΑ/4ΕΑ & 5ΕΑ/2019 του ΑΣΕΠ δεν έχουν εκδοθεί ακόμη! Οι μόνοι προσωρινοί πίνακες που εκδόθηκαν αφορούν το ΕΒΠ της προκήρυξης 1ΕΑ.
- Αναμένεται ακόμη η κατανομή των 4.500 προσλήψεων της Ειδικής Αγωγής μεταξύ Α/θμιας-Β/θμιας-ΕΕΠ/ΕΒΠ! Είναι προφανές ότι η κατανομή θα πρέπει να γίνει άμεσα και πριν την έκδοση των πινάκων του ΑΣΕΠ! Το Υπουργείο Παιδείας έχει πολύ σοβαρές ευθύνες για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση της κατανομής αυτής! Δυστυχώς με την πρακτική του καλλιεργεί λογικές κοινωνικού αυτοματισμού μέσα στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας για την κατανομή των 4500 μόνιμων προσλήψεων που σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τις τεράστιες ανάγκες στην ΕΑΕ!
- Με βάση τα ποσοστά προσλήψεων αναπληρωτών την τελευταία διετία, στη Δευτεροβάθμια ΕΑΕ αντιστοιχούν 1800 τουλάχιστον θέσεις! Σημειώνουμε ότι στις ΣΜΕΑΕ της Β/θμιας φοιτούν κατά 40% περίπου περισσότεροι μαθητές από τις αντίστοιχες της Α/θμιας και είναι δεδομένο ότι η ΕΑΕ της Β/θμιας έχει αυξημένες ανάγκες γιατί είναι νεώτερη και συνεπώς κατά πολύ λιγότερο στελεχωμένη. Σε κάθε περίπτωση με πνεύμα συλλογικότητας –με βάση τις πραγματικές μαθητικές ανάγκες- και χωρίς τη δημιουργία τετελεσμένων, πρέπει να γίνει μια όσο το δυνατόν δικαιότερη κατανομή των θέσεων αυτών μεταξύ Α/θμιας / Β/θμιας / ΕΕΠ/ΕΒΠ
- Παράλληλα δεν έχει κατατεθεί –ούτε και στο πρόσφατο Νομοσχέδιο του Υπουργείου- η τροπολογία για τη σύσταση οργανικών θέσεων σε Τμήματα Ένταξης, ΚΕΣΥ & ΕΕΕΕΚ Υπενθυμίζουμε ότι τον Ιούνιο είχε κατατεθεί στη Βουλή τροπολογία για τη σύσταση οργανικών θέσεων σε ΤΕ για τους κλάδους ΠΕ02, ΠΕ03 & ΠΕ04. Η τροπολογία δεν ψηφίστηκε λόγω της προκήρυξης Εθνικών Εκλογών. Για τη σύσταση οργανικών θα μπορούσε να βοηθήσει και η υφιστάμενη νομοθεσία για τις οργανικές σε ΕΝΕΕΓΥΛ και Ειδικά Γυμνάσια/Λύκεια.
- Επιπρόσθετα εκκρεμεί η σύσταση οργανικών θέσεων στην Πρωτοβάθμια ΕΑΕ για τις κοινές ειδικότητες οι οποίες θα συμπεριλαμβάνονται στο συνολικό αριθμό διοριστέων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αφού εκεί θα εργάζονται.
- Τέλος στην περίπτωση (κάτι πολύ πιθανό πλέον) που οι μόνιμοι διορισμοί δεν ολοκληρωθούν εντός του 2019 τι θα γίνει με τις πιστώσεις που είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2019 ύψους 22 εκατομμυρίων ευρώ; Μήπως κινδυνεύουν να χαθούν; Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2020 πάντως, δεν προβλέπει κάτι για προσλήψεις στην εκπαίδευση!
- Χαρακτηριστικό της αντίληψης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για τις μόνιμες και σταθερές θέσεις εργασίας στη Δημόσια Εκπαίδευση, είναι ότι τόσο η κ. Κεραμέως, όσο και η κ. Ζαχαράκη μιλώντας για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση τονίζουν σε κάθε ευκαιρία ότι δεν βρέθηκαν πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2019 για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση που προβλέπονταν για το 2020 και το 2021! Αγνοούν άραγε ότι μελλοντικές πιστώσεις είναι αδύνατον να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους! Οι 15.000 μόνιμοι διορισμοί ήταν εγγεγραμμένοι στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και συνεπώς οι 5.250 θα εγγράφονταν στον προϋπολογισμό του 2020 (το προσχέδιο του οποίου προβλέπει 0 ευρώ) και οι υπόλοιποι 5.250 στον αντίστοιχο του 2021!
- Παράλληλα τονίζεται σε κάθε ευκαιρία ότι οι μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση θα γίνουν –από το 2021 και μετά- αφού πρώτα γίνει καταγραφή των εκπαιδευτικών αναγκών και των κενών, των δημογραφικών εξελίξεων, των γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων και φυσικά των δημοσιονομικών περιθωρίων! Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια! Η σχολική χρονιά 2018-2019 έκλεισε με 31.300 προσλήψεις αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση εκ των οποίων 9.578 στην Δευτεροβάθμια, 2.500 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών λόγω παραίτησης. Παράλληλα την δεκαετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 21.700 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών από τη Δ.Ε. και 36.000 αποχωρήσεις από όλη την Εκπαίδευση! Τέλος οι φετινές σχεδόν 31.000 προσλήψεις, δεν αποδείχτηκαν αρκετές να καλύψουν τα σοβαρά κενά!
- Αναμένεται ακόμη η προκήρυξη για τους νέους πίνακες πρόσληψης της Γενικής Εκπαίδευσης (προφανώς με εφαρμογή του ν.4589/2016. Είναι προφανές ότι από τη στιγμή που η κατάρτιση των πινάκων της Ειδικής Αγωγής γίνεται με βάση τον ν.4589, κάτι ανάλογο θα πρέπει να γίνει και για τους πίνακες της Ειδικής!
- Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση, το σχολικό έτος 2016/2017 οι σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας ήταν 161 (140 το 2016). Οι εγγεγραμμένοι μαθητές παρουσίασαν μια αύξηση κατά 3,7% συγκριτικά με το 2016 και ανήλθαν σε 5.781. Από αυτούς το 66,5% είναι αγόρια και το 33,5% κορίτσια. Το διδακτικό προσωπικό αυξήθηκε αντίστοιχα κατά 7,9% και ανήλθε στους 2.152 εκπαιδευτικούς. Συνολικά μεταξύ των μαθητών αυτών το 36,3% έχει νοητική υστέρηση, το 29,9% βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού και το 13,7% αντιμετωπίζει πολλαπλές αναπηρίες.
Β. ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Μετά τις ελάχιστες προσλήψεις της Παρασκευής, ο αριθμός των αναπληρωτών προσεγγίζει τις 31.000! Για την ακρίβεια έχουμε 30.854 προσλήψεις. Εξ αυτών στην ΕΑΕ κατά την Α΄ φάση είχαμε 2.634 προσλήψεις, στη Β΄ 553 και στη Γ΄ 50 προσλήψεις αναπληρωτών. Ο συνολικός αριθμός τους ανέρχεται σε 3.237. Παρόλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά κενά σε Τμήματα Ένταξης και στην Παράλληλη Στήριξη! Ένα σημαντικό στοιχείο που αφορά τους αναπληρωτές/τριες είναι -για άλλη μια φορά- το γεγονός ότι αντί για μια μεγάλη φάση προσλήψεων είχαμε τρεις μικρότερες με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην κατανομή των θέσεων και πιθανές αδικίες, αφού στην πρώτη φάση καλύπτονται συνήθως τα δυσκολότερα και πιο απομακρυσμένα κενά!
Συνολικά στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση –σε Α/θμια & Β/θμια το 2018/2019 απασχολήθηκαν 12.566 αναπληρωτές. Τα δύο τρίτα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής έχουν συμβάσεις αναπληρωτή! Ο συνολικός αριθμός προσλήψεων αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση έφθασε το σχολικό έτος 2018-19 τις 31.300 κάτι που καθιστά απόλυτα ρεαλιστικό το αίτημα των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για μόνιμους και μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών! Το αίτημα αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι το κόστος μισθοδοσίας με τις ανάλογες κρατήσεις, για ένα μόνιμο και έναν αναπληρωτή εκπαιδευτικό είναι σχεδόν ισόποσο!
Οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη Δημόσια εκπαίδευση! Το σχολικό έτος 2011/12 το ποσοστό των αναπληρωτών επί των μονίμων εκπαιδευτικών ήταν 8%, το 2013/14 9%, το 2015/16 9,26%, το 2017/18 11,12% και το 2018/19 14,39%. Ως βάση αναφοράς θεωρούνται οι 66.530 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Οι προσλήψεις αναπληρωτών το 2014-15 ήταν 5.164 εκπαιδευτικοί, το 2015-16 ήταν 6.162 και το 2018-19 ήταν 9.578 εκπαιδευτικοί. Είχαμε συνεπώς μια αύξηση των προσλήψεων σε σχέση με την σχολική χρονιά 2017-18 κατά 2.174 εκπαιδευτικούς (ποσοστό αύξησης 29,36%). Μάλιστα σε σχέση με τη σχ. χρονιά 2014/15 η αύξηση προσλήψεων ανέρχεται σε 4.414 εκπαιδευτικούς δηλαδή σε ποσοστό 85,4%!
Να υπενθυμίσουμε ότι την προηγούμενη σχολική χρονιά απασχολήθηκαν 450 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και 220 Ψυχολόγοι στο Πρόγραμμα για Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ, 50 σε ΔΥΕΠ και 290 περίπου σε Τάξεις Υποδοχής! Παράλληλα το Νοέμβριο αναμένονται οι 1000 προσλήψεις αναπληρωτών για την Ενισχυτική Διδασκαλία στα Γυμνάσια.
Η αναλυτική κατανομή των προσλήψεων αναπληρωτών από το 2014 ήταν η ακόλουθη:
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ
ΣΧ. ΕΤΟΣ | ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ |
2014-15 | 5164 |
2015-16 | 6162 |
2016-17 | 6007 |
2017-18 | 7404 |
2018-19 | 9578 |
2019-20 (Οκτ.) | 7688 |
Η πρόσφατη τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας με την οποία αυξάνει τις πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για προσλήψεις αναπληρωτών κατά 12.960.000 ευρώ για το 2019 και κατά 19.440.000 ευρώ για το 2020, δείχνει σε μεγάλο βαθμό τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν σήμερα για την κάλυψη των σοβαρών κενών σε όλη τη χώρα, τη στιγμή που έχουν ήδη προσληφθεί 31.000 αναπληρωτές!
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Η 5η Οκτωβρίου κάθε έτους γιορτάζεται σε όλον τον κόσμο ως η μέρα των εκπαιδευτικών. Η φετινή χρονιά είναι αφιερωμένη στους νέους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καλούνται να ασκήσουν το λειτούργημα τους υπό αντίξοες συνθήκες. Στη χώρα μας, οι νέοι συνάδελφοι, αναπληρωτές και μόνιμοι, ασκούν το λειτούργημά τους σε πολύ δύσκολες συνθήκες!
Η μακροχρόνια αδιοριστία, όσον αφορά στους αναπληρωτές, τους αναγκάζει στην αρχή κάθε σχολικού έτους να βρίσκονται αντιμέτωποι με το άγχος της αβεβαιότητας, ενώ στο τέλος της σχολικής χρονιάς με τη λήξη της σύμβασής τους οδηγούνται στο ταμείο ανεργίας. Το μαρτύριο αυτό που μετατρέπει κάθε αναπληρωτή και νέο καθηγητή σε σύγχρονο Σίσυφο, γίνεται ακόμα πιο βαρύ αν λάβουμε υπόψη μας τις εργασιακές συνθήκες. Συνάδελφοι με λιγότερα εργασιακά δικαιώματα από τους μόνιμους και με όρους ελαστικής και επισφαλούς εργασίας, καλούνται να στηρίξουν το εκπαιδευτικό σύστημα στις πιο δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας μας, αναγκασμένοι να εγκαταλείπουν την οικογένεια τους και το σπίτι τους για να μπορέσουν να βρουν μια δουλειά. Το κόστος όμως είναι μεγάλο. Κάθε έτος, χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί, μετακομίζουν τελευταία στιγμή για να βρεθούν κοντά στον χώρο εργασίας τους. Η φυσική τους απομόνωση, επιδεινώνεται λόγω των χαμηλών απολαβών τους, οι οποίες καθορίζονται από προσλήψεις που δεν εντάσσονται πάντα στον κρατικό προϋπολογισμό (ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και εξαντλούνται σε μεγάλο βαθμό στα έξοδα στέγασης και μετακίνησης τους. Συνηθισμένο είναι το φαινόμενο οι νέοι εκπαιδευτικοί να στηρίζονται οικονομικά από συγγενείς και φίλους για να τα βγάλουν πέρα. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι μόνιμοι με μικρή προϋπηρεσία εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν εγκλωβιστεί σε περιοχές μακριά από τον τόπο τους, λόγω του περιορισμένου αριθμού αποσπάσεων και μεταθέσεων.
Επιπλέον, η συμπλήρωση του ωραρίου σε πολλά σχολεία, πέραν του ότι οξύνει τα ήδη σοβαρά οικονομικά προβλήματα στους συναδέλφους αυτούς, δεν επιτρέπει να νιώσουν μέλος μιας συγκεκριμένης εκπαιδευτικής ομάδας. Χτυπώντας το κουδούνι του διαλείμματος, τρέχουν με το κλειδί του αυτοκινήτου στο χέρι για να προλάβουν να πάνε στο επόμενο σχολείο. Αποτέλεσμα αυτού είναι να δυσκολεύονται να γίνουν οργανικά και λειτουργικά μέλη της σχολικής μονάδας και να αδυνατούν να εκπληρώσουν σωστά τον παιδαγωγικό τους ρόλο.
Αντί η πολιτεία να σταθεί αρωγός σε όλα αυτά τα προβλήματα του νέου εκπαιδευτικού, προσπαθεί με διάφορες μεθοδεύσεις να εφαρμόσει πολιτικές ακραίας νεοφιλελεύθερης λογικής που προωθούν την ατομική αξιολόγηση. Στόχος της είναι από τη μια να μετακυλήσει στις πλάτες των νέων συναδέλφων τις ευθύνες των χρόνιων προβλημάτων, αποκρύπτοντας τις πραγματικές αιτίες τους (υποχρηματοδότηση εκπαίδευσης, αδιοριστία, μεγάλος αριθμός μαθητών ανά τμήμα, ελαστική εργασία) και από την άλλη να εντείνει διαρκώς τον ανταγωνισμό μεταξύ των συναδέλφων και την αντιπαράθεση με τους γονείς και την κοινωνία για τις κακές επιδόσεις των μαθητών, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στις συνθήκες ζωής των ίδιων των μαθητών (πολλές ώρες μόνοι στο σπίτι, απομονωμένοι στο διαδίκτυο χωρίς άμεση επικοινωνία). Στο πλαίσιο αυτό οι νέοι εκπαιδευτικοί καλούνται να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό και να αντιμετωπίσουν τις πολύπλοκες αιτίες των προβλημάτων μόνοι τους, στερούμενοι επιπλέον ουσιαστικής εισαγωγικής επιμόρφωσης.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών, η λύση δεν είναι η ιδιώτευση και η αδιαφορία για τα κοινά! Αντίθετα οι αναπληρωτές/τριες μέσα από τη συσπείρωσή τους στο σωματείο, τη συμμετοχή στις συνδικαλιστικές δράσεις, τη φυσική τους παρουσία σε αυτές και τις νέες ιδέες τους, μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στους αγώνες για ανατροπή των πολιτικών εργασιακού μεσαίωνα προς όφελος της ποιοτικής δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης.
Παράλληλα, με την επιστημονική τους επάρκεια, τις γνώσεις και την ορμητικότητα τους που πηγάζει από τη δίψα για εργασία μπορούν να μπολιάσουν το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου με την απαιτούμενη ενέργεια, ώστε να εμπεδωθεί μια σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη, με σεβασμό στα μορφωτικά δικαιώματα όλων των μαθητών και μαθητριών. Μόνο μέσα από την συναδελφική αλληλεγγύη θα μπορέσουν οι συνάδελφοι να πάρουν τη θέση που τους αρμόζει στα ανοιχτά, δημοκρατικά, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς σχολεία.
Ζήτημα άμεσης προτεραιότητας συνεπώς, είναι οι αγωνιστικές διεκδικήσεις -όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας- με βάση τις ψηφισμένες θέσεις και αποφάσεις του κλάδου με αιτήματα την αύξηση των δημόσιων εκπαιδευτικών δαπανών, τους μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών στην Γενική και Ειδική εκπαίδευση, τον περιορισμό της ελαστικής εργασίας για πραγματική αναπλήρωση σε έκτακτα κενά, την αποκατάσταση των απωλειών σε μισθούς και συντάξεις, τα ίσα εργασιακά δικαιώματα μονίμων και αναπληρωτών, την πολύπλευρη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου και την διεκδίκηση ριζικών δημοκρατικών αλλαγών στη δημόσια εκπαίδευση επιβάλλοντας εξελίξεις στην κατεύθυνση των θέσεων και των αναγκών του κλάδου. Σε κάθε περίπτωση υπερασπιζόμαστε τις σημαντικές κατακτήσεις του κλάδου που αμφισβητούνται ξανά!
Με συναδελφικούς – αγωνιστικούς χαιρετισμούς
Αθήνα 14/10/2019
Νεκτάριος Κορδής,
αιρετό τακτ. μέλος του ΚΥΣΔΕ
(τηλ.: 6977513534,6932600870
ηλ. δ/νση: [email protected]
http://nekordis64.blogspot.gr )
Άκης Λουκάς
αιρετό αναπλ. μέλος του ΚΥΣΔΕ
( τηλ.:6974320189,
ηλ.δ/νση: [email protected]
εκλεγμένων με το ψηφοδέλτιο των
Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη