Σε ομολογία αποτυχίας για την Ενισχυτική Διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων προχώρησε το Υπουργείο παιδείας, απαντώντας σε σειρά ερωτήσεων του Συνήγορου του πολίτη για το ζήτημα.
Οπως παραδέχθηκε επισήμως σε έγγραφό του, το σχολικό έτος 2023-2024 λειτούργησαν μόλις 27 Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης (ΣΚΑΕ) στα οποία παρακολούθησαν μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας ειδικών μαθημάτων μόλις 242 μαθητές σε όλη τη χώρα! Για το σχολικό έτος 2024- 2025 δεν έχουν ακόμα υποβληθεί στοιχεία, ωστόσο σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ, «για τα σχολικά έτη 2023-2026 υλοποιείται η Πράξη «Ενισχυτική Διδασκαλία για παροχή υποστηρικτικού προγράμματος διδασκαλίας σε πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα που δε διδάσκονται ενδοσχολικά», με κωδικό ΟΠΣ 6001780 του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή», ΕΣΠΑ 2021-2027 με συνολικό Π/Υ: 1.500.443,96 €.
Να σημειωθεί μάλιστα οτι τα μαθήματα για εφέτος ξεκίνησαν στις 9 Ιανουαρίου 2025 και λήγουν στις 16 Μαΐου 2025, δηλαδή ο χρόνος για τους μαθητές είναι ελάχιστος...
Τι ρωτούσε ο Συνήγορος του Πολίτη
Με εκτενή επιστολή του (Δείτε την όλη ΕΔΩ) στις 11 Μαρτίου 2025 προς τον (τότε) υπουργό παιδείας Πιερρακάκη, η οποία αφορά στη διερεύνηση του ζητήματος των εξεταζόμενων στις πανελλαδικές εξετάσεις ειδικών μαθημάτων, ο Συνήγορος κ.Α.Ποττάκης τόνισε ότι το εν λόγω ζήτημα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το σύνολο των υποψηφίων που ενδιαφέρονται να εισαχθούν σε συγκεκριμένες σχολές/ συγκεκριμένα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για τα οποία η εξέταση στα εν λόγω μαθήματα είναι υποχρεωτική, ιδιαιτέρως δε για εκείνες/εκείνους που δεν διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα να προετοιμαστούν σχετικά καταφεύγοντας σε υπηρεσίες εκπαιδευτικών φορέων του ιδιωτικού τομέα.
Ακολούθως, ο Συνήγορος ζητούσε απαντήσεις στα εξής:
1. α) Για ποιον λόγο/ Για ποιους λόγους παρατηρήθηκε σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών (λ.χ. έκδοση σχετικών κανονιστικών αποφάσεων/ εγκυκλίων/ διοικητικών πράξεων, δηλώσεις υποψηφίων, πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών κ.λπ.) και, συνακόλουθα, στην έναρξη της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων κατά το τρέχον σχολικό έτος.
β) Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου σας, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της προαναφερθείσας καθυστέρησης.
2. α) Ποιος είναι ο αριθμός των υποψηφίων, οι οποίοι υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων κατά το τρέχον (2024-2025) και κατά το προηγούμενο (2023-2024) σχολικό έτος, συνολικά, ανά ειδικό μάθημα και ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
β) Ποιος είναι ο αριθμός των υποψηφίων, στους οποίους παρέχεται ενισχυτική διδασκαλία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα κατά το τρέχον (2024-2025) και κατά το προηγούμενο (2023-2024) σχολικό έτος κατόπιν της έναρξης του σχετικού προγράμματος, συνολικά, ανά ειδικό μάθημα και ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
γ) Σε περίπτωση, κατά την οποία παρουσιάζεται αναντιστοιχία μεταξύ των αιτούντων και των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας, για ποιους λόγους εμφανίζεται η αναντιστοιχία αυτή, με ειδική μνεία στις περιπτώσεις που δεν υπήρξε έναρξη λειτουργίας σχετικών Σ.Κ.Α.Ε. κ.λπ. στον τόπο διαμονής των υποψηφίων.
3. α) Αν με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων καλύπτεται, κατά το τρέχον σχολικό έτος, το σύνολο των αιτούντων υποψηφίων, παρέχοντας στοιχεία για τα τυχόν όμορα Λύκεια που εξυπηρετεί το κάθε Σ.Κ.Α.Ε., όπου απαιτείται.
β) Αν με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων καλύπτεται, κατά το τρέχον σχολικό έτος, το σύνολο των αιτούντων υποψηφίων, οι οποίοι διαμένουν σε νησιωτικές, ορεινές και λοιπές δυσπρόσιτες περιοχές.
δ) Σε περίπτωση, κατά την οποία παρουσιάζεται αναντιστοιχία μεταξύ των αιτούντων και των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας στις ανωτέρω περιπτώσεις, για ποιους λόγους εμφανίζεται η αναντιστοιχία αυτή.
4. Αν το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων παρέχεται αποκλειστικά διά ζώσης ή και μέσω χρήσης συστήματος σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφόσον η φύση του διδασκόμενου μαθήματος το επιτρέπει, με ειδική μνεία των περιπτώσεων που η εν λόγω παροχή έλαβε χώρα.
5. α) Μέχρι ποιο σχολικό έτος καλύπτεται η χρηματοδότηση της παροχής της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων από το Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» (ΕΣΠΑ 2021-2027).
β) Ποιος είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου σας για τη διασφάλιση της παροχής της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων μετά τη λήξη του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» (ΕΣΠΑ 2021-2027) και, ειδικότερα, αν βρίσκεται στον προγραμματισμό του Υπουργείου σας η πρόβλεψη περί κάλυψης της σχετικής δαπάνης από κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού ή από άλλους διαθέσιμους πόρους, σε περίπτωση που δεν καταστεί εφικτή η χρήση ενωσιακών κονδυλίων.
6. α) Αν κατά την υλοποίηση του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας παρέχεται το σύνολο των προβλεπόμενων στις σχετικές διατάξεις πανελλαδικών εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων στο σύνολο της Επικράτειας, με ειδική μνεία και στην περίπτωση των αιτούντων υποψηφίων που διαμένουν σε νησιωτικές, ορεινές και λοιπές δυσπρόσιτες περιοχές, καθώς και των αιτούντων υποψηφίων, οι οποίοι έχουν ειδικά χαρακτηριστικά (λ.χ. άτομα που ανήκουν σε μειονότητες/ άτομα με αναπηρία/ κρατούμενοι)
β) Για ποιον λόγο/ Για ποιους λόγους εξαιρέθηκαν, βάσει των σχετικών διατάξεων, συγκεκριμένα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα και πρακτικές δοκιμασίες (λ.χ. για την εισαγωγή σε Μουσικές Σχολές/ ΤΕΦΑΑ) από το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας ειδικών μαθημάτων και αν βρίσκεται στο σχεδιασμό του Υπουργείου σας η προσφορά των μαθημάτων αυτών κατά τα επόμενα σχολικά έτη.
γ) Αν βρίσκεται στο σχεδιασμό του Υπουργείου σας η συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία στην περίπτωση των πρακτικών δοκιμασιών, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή σε Σχολές αρμοδιότητάς τους (λ.χ. Στρατιωτικές Σχολές, τις Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τις Σχολές του Λιμενικού Σώματος και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού).
Τι απάντησε το Υπουργείο Παιδείας
Απαντώντας στις ερωτήσεις αυτές (Όλη η απάντηση ΕΔΩ) την 1η Απριλίου 2025, ο προϊστάμενος της αρμόδιας διεύθυνσης κ.Ι.Νιγιάννης, απλά παρέθεσε τις αποφάσεις που εκδόθηκαν για την ενισχυτική διδασκαλία με βάση τις οποίες ο καθορισμός της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος, προγραμματίστηκε για την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025.
Επίσης παρέθεσε πίνακα στον οποίον αποτυπώνονται ποσοτικά στοιχεία ανά Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2023-2024, δηλαδή ο συνολικός αριθμός ΣΚΑΕ που λειτούργησαν, ο συνολικός αριθμός ωφελούμενων μαθητών, ο αριθμός μαθητών ανά μάθημα, σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλαν οι Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπαίδευσης (συλλογή από Σ.Κ.Α.Ε.) στις οποίες υλοποιήθηκε το πρόγραμμα της Ε.Δ.Ε.Μ. για το σχολικό έτος 2023-2024, μετά τη λήξη μαθημάτων της Ε.Δ.Ε.Μ.. Για το σχολικό έτος 2024- 2025 δεν έχουν ακόμα υποβληθεί.
Από αυτον προκύπτει ότι λειτούργησαν μόλις 27 ΣΚΑΕ για τα ειδικα μαθήματα, και συμμετείχαν μόλις 242 μαθητές σε όλη τη χώρα!
Οπως είναι προφανές, ούτε τα ερωτήματα του συνηγόρου απαντήθηκαν, ενώ οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και καταδεικνύουν ότι το πρόγραμμα δεν απέδωσε τα αναμενόμενα...
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ