«Επείγοντα μέτρα» και εναντίον των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
M.X.*
* Με βάση και τις δημόσιες τοποθετήσεις της ομοσπονδίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και των ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών (Palso) η συνάδελφος, που εργάζεται ως καθηγήτρια Γερμανικών σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Αττικής, αναλύει τις συνέπειες του πολυνομοσχεδίου-σκούπα που ψηφίστηκε στη Βουλή την Κυριακή των Βαΐων για τα ιδιωτικά σχολεία και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Σεβόμαστε την επιθυμία της να διατηρήσει την ανωνυμία της, επισημαίνουμε όμως πως δε συνάδει προς μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα το κλίμα τρομοκρατίας που επικρατεί στα ιδιωτικά σχολεία.
Η ομάδα διαχείρισης του www.deutsch.gr
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥ Μ.Χ.
Ψηφίστηκε από τη Βουλή με τη γνωστή πλέον διαδικασία του κατεπείγοντος το σχέδιο νόμου «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013», που αποτελεί από τις 28 Απριλίου 2013 νόμο πλέον του κράτους. Το πολυνομοσχέδιο-σκούπα, που περιλαμβάνει δεκάδες ρυθμίσεις από τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς και τις άδειες λαϊκών αγορών μέχρι ρυθμίσεις για τους λογιστές, τους αρτοποιούς, τα πειθαρχικά συμβούλια, περιλαμβάνει στην παράγραφο Θ΄ και ρυθμίσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.
Στο απυρόβλητο η «επάρκεια»
Πάντως, θα περίμενε κανείς από το Υπουργείο Παιδείας να λύσει το πιο «επείγον πρόβλημα» της ιδιωτικής ξενόγλωσσης εκπαίδευσης: την κατάργηση της επάρκειας Καθηγητών Ξένων Γλωσσών, ειδικά από τη στιγμή που ελάχιστοι διορισμοί καθηγητών Ξένων Γλωσσών πραγματοποιούνται στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση και οι πτυχιούχοι των Τμημάτων Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών είναι άνεργοι κατά χιλιάδες. Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, για να διδάξει κάποιος Ξένη Γλώσσα απαιτείται να διαθέτει ένα πτυχίο από κρατικό ίδρυμα. Στη χώρα μας αυτό δεν ισχύει, κι ας το ζητούν εδώ και πάνω από 30 χρόνια, όλα τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών, οι φοιτητές και οι επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών Ξένων Γλωσσών. Η εκάστοτε πολιτική ηγεσία κωφεύει, επιτρέποντας σε οποιονδήποτε διαθέτει ένα απλό αποδεικτικό Δίπλωμα μιας ξένης αποστολής, χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις για τη Διδασκαλία και τον πολιτισμό της ξένης γλώσσας, να του χορηγεί την επαγγελματική «επάρκεια», με αποτέλεσμα να διδάσκουν σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών άτομα, που στο εξωτερικό δε θα μπορούσαν ούτε να διανοηθούν να μπουν σε τάξη. Τόσο πολύ νοιάζεται η εκάστοτε ελληνική πολιτική ηγεσία να προετοιμάσει επιστημονικά τους αυριανούς Δασκάλους – Καθηγητές Ξένων Γλωσσών; Αυτό είναι το έμπρακτο ενδιαφέρον της για την αναβάθμιση της παιδείας της ελληνικής νεολαίας, που με τόσο στόμφο, στα λόγια μόνον βέβαια, όλες σχεδόν οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας δείχνουν; Έχουν ανοίξει το επάγγελμα δίχως ίχνος ελέγχου και υπεύθυνης επιστημονικής εποπτείας.
Αύξηση διδακτικού ωραρίου
- Εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των κλάδων της κατηγορίας ΠΕ ώρες 23 αν έχουν έως έξι έτη υπηρεσίας, ώρες 21 αν έχουν από έξι μέχρι δώδεκα έτη υπηρεσίας και ώρες 20 αν έχουν πάνω από δώδεκα έτη υπηρεσίας (υποπαράγραφος Θ.2.2)
Αύξηση κατά δύο ώρες του διδακτικού ωραρίου για ιδιωτικούς και δημόσιους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ αποκαλύπτει ότι η ρύθμιση αυτή θα επιφέρει την κατάργηση 527 θέσεων εργασίας, γεγονός που σημαίνει ότι απολύεται το 11,1% των υπηρετούντων ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Την ίδια ώρα οι σχολάρχες αποκομίζουν από τη ρύθμιση περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως (ήδη έχουν κερδίσει περί τα 30 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από την ένταξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο ενιαίο μισθολόγιο - φτωχολόγιο), ενώ οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί από τη συνεπακόλουθη μείωση των αποδοχών τους χάνουν 7,5 εκατομμύρια ευρώ και τα ασφαλιστικά ταμεία 5 εκατομμύρια ευρώ. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι ότι, ενώ προ της εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου το μισθολογικό κόστος αποτελούσε το 40,6% των εξόδων των ιδιωτικών σχολείων, μετά τις μειώσεις από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, η μισθολογική δαπάνη έπεσε στο 30,3%, ενώ με την εφαρμογή της αύξησης ωραρίου το κόστος για μισθούς συρρικνώνεται στο 25,9% Και αναρωτιέται κάποιος εύλογα: Ποιο είναι το παραγόμενο εκπαιδευτικό/κοινωνικό όφελος από τη συγκεκριμένη ρύθμιση; Ποιος είναι ο μοναδικός ωφελημένος από τα νομοθετήματα των τριών τελευταίων ετών για την ιδιωτική εκπαίδευση; Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί καλούνται να υλοποιήσουν, πέραν του υποχρεωτικού προγράμματος που είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και των πρόσθετων δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα και στα δημόσια σχολεία, μια σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που υπερβαίνουν κατά πολύ το ωράριό τους, για τις οποίες σπανίως, όπως απέδειξε η έρευνα, αμείβονται. Το γεγονός ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί πληρώνονται για λιγότερο από το 5% των πρόσθετων δραστηριοτήτων και συνολικά μόλις για το 60% περίπου όσων υπηρεσιών προσφέρουν στα ιδιωτικά σχολεία, είναι ενδεικτικό της υπερεκμετάλλευσης που υφίστανται από τους εργοδότες τους και του πλούτου που ως υπεραξία αυτοί καρπώνονται. Η αδιανόητη αυτή εκμετάλλευση, που συγκρίνεται μόνο με ακραίες περιπτώσεις ασυδοσίας στον ιδιωτικό τομέα, φανερώνει και την απουσία εποπτικού ελέγχου στα ιδιωτικά σχολεία, γεγονός που ενθαρρύνει περαιτέρω την εργοδοτική αυθαιρεσία.
Συστέγαση μονάδων παροχής εκπαίδευσης
- Η συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης (τυπικής ή άτυπης), οι οποίες ανήκουν στο αυτό φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, επιτρέπεται. Η ταυτόχρονη συλλειτουργία στους ίδιους διδακτικούς ή εργαστηριακούς χώρους διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης (τυπικής ή άτυπης) απαγορεύεται (υποπαράγραφος Θ.1.2)
Πρόκειται για «φωτογραφική διάταξη» εξυπηρέτησης των «μεγάλων» στη λογική του «όλα σε ένα»: Ιδιωτικό σχολείο + Κέντρο Ξένων Γλωσσών + Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης + Γυμναστήριο + Σχολή Πληροφορικής + KEK και ό,τι άλλο βάζει ο νους του ανθρώπου! Φανταστείτε ένα φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης, που ετοιμάζει εφήβους για το Πανεπιστήμιο, συστεγασμένο με ένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών με μαθητές του Δημοτικού! Είναι χαρακτηριστική η αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας ΚΞΓ (Palso):
«Διαμαρτυρόμαστε εντονότατα για την ψήφιση της τροπολογίας με την οποία επήλθε η άρση σε κάθε εμπόδιο συστέγασης και συλλειτουργίας των φορέων τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Ο μοναδικός περιορισμός, που μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει, του μη επιτρεπτού της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μια αίθουσα 2 διαφορετικών αντικειμένων (αγγλικά και μαθηματικά ταυτόχρονα) που ο υπουργός είχε την «καλοσύνη» να αλλάξει τη διατύπωση από αίθουσα διδασκαλίας σε χώρους διδασκαλίας ενώ δεν παραλείπεται να διευκρινίζεται στην τροπολογία ότι σε όλους τους άλλους χώρους επιτρέπεται η συστέγαση και συλλειτουργία, είναι απαράδεκτη. Λυπούμαστε που για άλλη μια φορά το Υπουργείο μας αγνόησε τελείως, μας αιφνιδίασε και επιβεβαίωσε την ακατανόητη προσήλωσή του στην εξυπηρέτηση των μεγάλων συμφερόντων και την επιλεκτική του προτίμηση δια λόγου και συνεννόησης μόνο για λίγους, προφανώς, εκλεκτότερους από εμάς. Απαιτούμε άμεση επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος απαγόρευσης συλλειτουργίας σε όλους τους χώρους της εκπαιδευτικής μονάδας εντός του ίδιου εκπαιδευτικού ωραρίου (πρωί-απόγευμα). Κοινές τουαλέτες, χώροι αναμονής, χώροι διοίκησης, χώροι προσωπικού δε διασφαλίζουν ούτε τη μη πρόκληση σύγχυσης στο κοινό ούτε την εύρυθμη λειτουργία της μονάδας, ούτε την προστασία παίδων και ανηλίκων όπως επιβάλλεται και από τον κοινό νου και από την παιδαγωγική και ψυχολογική θεώρηση, ούτε φυσικά και από την αντίληψη περί θεμιτού ανταγωνισμού καθώς και την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή, του ανταγωνισμού και των ανηλίκων».
Ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί: «Εξορθολογισμός» διοριστηρίων
- Οι εκπαιδευτικοί της ιδιωτικής εκπαίδευσης που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο, με βάση το προβλεπόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας, μπορούν είτε: α) να απασχολούνται λιγότερες ώρες από αυτές του υποχρεωτικού τους ωραρίου, με ανάλογη μείωση των αποδοχών τους, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερες από τις αποδοχές εκπαιδευτικού με διδακτικό ωράριο δώδεκα (12) ωρών, είτε β) να απασχολούνται μέχρι και της συμπληρώσεως του υποχρεωτικού τους ωραρίου σε σχολικές δράσεις όπως είναι η ενισχυτική διδασκαλία, η πρόσθετη διδακτική στήριξη, η ενίσχυση της γλωσσομάθειας, οι αθλητικές, πολιτιστικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες στο σχολείο που υπηρετούν ή σε άλλο σχολείο του ίδιου ιδιοκτήτη που λειτουργεί στην ίδια πόλη. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζονται σε όσους εκπαιδευτικούς έχουν προσληφθεί ή προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας μερικής απασχόλησης έως και δώδεκα (12) ώρες για τους όποιους ισχύουν τα οριζόμενα στις οικείες συμβάσεις (υποπαράγραφος Θ.2.4)
«Δουλειά με το κομμάτι» θα ονομάζαμε παλαιότερα τέτοιους είδους ρυθμίσεις, που οδηγούν στην οικονομική εξόντωση των εκπαιδευτικών λειτουργών της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ειδικά οι συνάδελφοι που έχουν διοριστήριο κάτω από 12 ώρες, όπως μεγάλος αριθμός συναδέλφων Γερμανικής, καθίστανται εξαιρετικά ευάλωτοι σε υπερεκμετάλλευση.
ΠΗΓΗ: www.deutsch.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη