Thumbnail
 Είσοδος ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στα σχολεία

Σοβαρό προβληματισμό και αντιδράσεις έχει προκαλέσει το θέμα της εισόδου ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στα σχολεία, με προγράμματα για καλύψεις μαθητών μετά από ατυχήματα. Το θέμα πήρε πριν από λίγο καιρό μεγάλες διαστάσεις στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου μετά την εφαρμογή του προγράμματος σε σχολεία του νομού και αντιδράσεις του γονιών και της εκπαιδευτικής κοινότητας, αναγκάστηκε να παρέμβει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης και να δηλώσει ότι «ιδιωτικές πρωτοβουλίες που δεν στηρίζονται σε διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας δεν μπορούν να λαμβάνουν χώρα εντός του σχολείου». Είναι η πρώτη φορά που η διοίκηση της εκπαίδευσης τοποθετείται ξεκάθαρα και αρνητικά απέναντι σ' αυτό το φαινόμενο, που έχει ξεκινήσει περίπου πριν από μια δεκαετία. Πάντως, οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες συνεχίζουν να απλώνουν τα δίχτυα τους στα σχολεία σε διάφορες περιοχές της χώρας.

 
Οι αντιδράσεις στο Ηράκλειο
 
Οι έντονες διαμαρτυρίες στην Κρήτη ξεκίνησαν από την Ενωση Γονέων Ηρακλείου και το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών που δέχτηκαν καταγγελίες ότι συλλέγονται στοιχεία των μαθητών σε σχολεία του νομού, απαραίτητα για τη σύναψη ομαδικού ασφαλιστικού συμβολαίου. Εφεραν μάλιστα το παράδειγμα του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αλικαρνασσού.
 
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων των 1ου Δημοτικού, 1ου & 5ου Νηπιαγωγείου Ν. Αλικαρνασσού σε ανακοίνωσή του ισχυρίστηκε ότι το πρόγραμμα ικανοποίησε τους γονείς, γιατί δεν έχει καμιά οικονομική επιβάρυνση και μπαίνει «στην καρδιά ενός σοβαρότατου προβλήματος των ανασφάλιστων παιδιών, τόσο λόγω των άνεργων γονιών τους, όσο και παρέχοντας μια ευκολότερη λύση σε κάποιους που θα 'θελαν να γλιτώσουν την ταλαιπωρία του δημόσιου νοσοκομείου»! Το ΔΣ του Συλλόγου θεώρησε, δε, τις όποιες αντιδράσεις... κομματικά εκπορευόμενες.
 
Η Ενωση Γονέων Ηρακλείου σημειώνει ότι η κυβέρνηση δίνει αέρα στα πανιά των ασφαλιστικών εταιρειών «να αλώσουν τα σχολεία σε συνθήκες ανεργίας, δραματικής μείωσης μισθών και συντάξεων, κοψίματος επιδομάτων, κ.λπ. δημιουργώντας στρατιές χιλιάδων ανασφάλιστων γονιών και παιδιών. Η κυβέρνηση δείχνει το δρόμο στις ασφαλιστικές εταιρείες να παρέμβουν απευθείας στη συνείδηση των μικρών μαθητών, για να θεωρήσουν απαραίτητη την ιδιωτική ασφάλιση, να ξεγράψουν την υποχρέωση του κράτους για την εξασφάλιση από μέρους του, της δημόσιας και δωρεάν καθολικής ασφάλισης των εργαζομένων, το δικαίωμά τους στην ιατροφαρμακευτική, νοσοκομειακή περίθαλψη και τη σύνταξη, να θεωρήσουν δική τους "αποταμίευση" το θησαύρισμα των ασφαλιστικών εταιρειών, κ.τ.λ.». Παράλληλα, εκφράζει προβληματισμό: «Τι πραγματικά ενδιαφέρει τους γονείς; Η πρόληψη και η ουσιαστική ασφάλεια των παιδιών στο σχολείο ή η πενιχρή αποζημίωση που θα πάρουν από την ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία σε περίπτωση ατυχήματος του παιδιού τους; Είναι φανερό ότι μοναδικός στόχος είναι ο καθαγιασμός στη συνείδηση των μαθητών και των οικογενειών τους της ιδιωτικής ασφάλισης», τονίζει η Ενωση.
 
Αντίστοιχα, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών του νόμου έβαλε και μια άλλη πλευρά προβληματισμού στο θέμα, σημειώνοντας ότι η ασφαλιστική εταιρεία που δεν είναι κοινωφελής οργανισμός «ακόμα και στην καταβολή της αποζημίωσης θα κινηθεί δικαστικά, ώστε να πραγματοποιηθεί έρευνα για τα αίτια του οποιουδήποτε ατυχήματος. Ωστε να βρεθεί ο υπαίτιος και να διεκδικήσουν ακόμα και τα λεφτά της αποζημίωσης από αυτούς που είχαν την ευθύνη. Δηλαδή ποιους; Τον δάσκαλο της τάξης ή τους εκπαιδευτικούς που εφημερεύουν... Ξέρουμε πλέον, με το "νέο πειθαρχικό" τι θα σημάνει για τον εκπαιδευτικό του Δημόσιου Σχολείου, μια δικαστική προσφυγή ακόμα και απλής αστικής ευθύνης: Διαθεσιμότητα», σχολιάζει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.
Ξεκάθαρη θέση από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης
 
Μετά την έντονη συζήτηση που προκλήθηκε, ο Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης πήρε ξεκάθαρη θέση ότι τέτοιες πρωτοβουλίες δεν έχουν θέση στο σχολείο και τόνισε:
 
«Α. Την ευθύνη για την επιτήρηση, προστασία και ασφάλεια των μαθητών στους σχολικούς χώρους την έχουν πάντα οι διδάσκοντες, οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί και η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας, η δε μέριμνα για τη συντήρηση και επομένως την ασφάλεια των σχολικών εγκαταστάσεων ανήκει πάντα στον Διευθυντή σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων (σύμφωνα με την Φ353.1/324/105657Δ1/16-10-02 υπουργική, όπως ισχύει σήμερα).
 
Β. Επομένως, η Διεύθυνση, το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό του σχολείου οφείλουν να μην έχουν καμία ανάμειξη στην υλοποίηση οποιασδήποτε ιδιωτικής πρωτοβουλίας που δεν προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις και δεν έχει παιδαγωγική σκοπιμότητα ούτε σχετίζεται με τον εκπαιδευτικό ρόλο του Σχολείου.
 
Γ. Η συνεργασία του δημόσιου σχολείου με τις Οργανώσεις Γονέων ενδείκνυται αποκλειστικά για δράσεις που αφορούν τη σωστή μόρφωση και διαπαιδαγώγηση των παιδιών και τη βελτίωση της παροχής δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης και Παιδείας.
 
Δ. Ιδιωτικές πρωτοβουλίες που δε στηρίζονται σε διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας δεν μπορούν να λαμβάνουν χώρα εντός του σχολείου».
Οι Δήμοι στο πάρτι των ασφαλιστικών
 
Η εισβολή των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στα σχολεία ξεκίνησε μέσω των Δήμων. Το 2004, ο Δήμος Λάρισας στάθηκε... «πρωτοπόρος» στην προώθηση της ιδιωτικής ασφάλισης, συνάπτοντας συμβόλαιο με την ALPHA Ασφαλιστική για την ασφάλιση των 24.000 μαθητών του Δήμου. Το «παράδειγμά» του ακολούθησαν τα δύο επόμενα χρόνια και αργότερα, πολλοί δήμοι (Κάρλας, Μαγνησίας, Ρίο, Αιγάλεω, Ιωαννίνων κ.ά.). Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είτε στήριζαν, είτε ανέχονταν σιωπηλά, αυτό το πάρτι των Δήμων με τις ασφαλιστικές εταιρείες.
 
Ηταν μια περίοδος που οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες επιχείρησαν οργανωμένα να μπουν στην αγορά της εκπαίδευσης, διευρύνοντας μέσα από τα σχολεία το πελατολόγιό τους και τα άλλα ασφαλιστικά προγράμματά τους και ταυτόχρονα εδραιώνοντας την ιδιωτική ασφάλιση στις συνειδήσεις των μαθητών. Με την πλήρη στήριξη του υπουργείου Παιδείας, εξάλλου, η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας (ΕΑΕΕ) διεξήγαγε το 2005 πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας για το ...«αγαθό» της ιδιωτικής Ασφάλισης. Το θέμα του διαγωνισμού για το Γυμνάσιο ήταν «Ποιο αγαπημένο μου πρόσωπο και ποιο αντικείμενο θα ασφάλιζα κατά προτεραιότητα και γιατί;» και για το Ενιαίο Λύκειο «Η αξία της Ιδιωτικής Ασφάλισης και της μέσω αυτής αποταμίευσης για την οικογένεια».
 
Δηλαδή, μέσα στα σχολεία προχωρούσε η ιδεολογική παρέμβαση των εταιρειών με τη διευκόλυνση του υπουργείου και έξω από τα σχολεία προωθούνταν οι μπίζνες με μπροστάρηδες τότε τους γαλαζοπράσινους δήμους.
 
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου οι σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών κοινοτήτων έβαλαν φρένο ή πάγωσαν ανάλογα συμβόλαια. Αυτό συνέβη και πριν από ένα μήνα περίπου στο Δήμο Αγίας Παρασκευής, όπου η πρωτοβουλία του Δήμου να ασφαλίσει τους μαθητές των σχολείων στην εταιρεία ING, συνάντησε σθεναρή αντίσταση από την τοπική Ενωση Γονέων και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που καλύπτει την περιοχή. Ανάμεσα στα σημεία αιχμής ήταν ότι η εταιρεία ζητούσε προσωπικά στοιχεία των μαθητών, προκειμένου να συνάψει το συμβόλαιο κάτι που γονείς και εκπαιδευτικοί αρνήθηκαν κατηγορηματικά. Επιπλέον, ο Δήμος κλήθηκε να ενημερώσει αναλυτικά τον κάθε γονέα για τους όρους του συμβολαίου και τις καλύψεις για κάθε μαθητή, κάτι όμως που δεν ήταν σε θέση να κάνει κι έτσι η υπόθεση πάγωσε.
 
Τα προσωπικά στοιχεία των μαθητών αποτέλεσαν σημείο τριβής και παλαιότερα στην αντίστοιχη προσπάθεια του Δήμου Αιγάλεω να κάνει τέτοια ασφάλιση, αλλά ο Δήμος τότε το... ξεπέρασε δίνοντας στην ασφαλιστική εταιρεία μόνο τον αριθμό των μαθητών του κάθε σχολείου.
 
Σοβαρές αντιδράσεις συνάντησε πριν δύο χρόνια και η αντίστοιχη προσπάθεια του Δήμου της Πάρου να ασφαλίσει τους μαθητές. Η Ενωση Γονέων Πάρου σημείωνε τότε εύλογα: «Δυστυχώς, οι υπηρεσίες Υγείας των κατοίκων της Πάρου και ιδιαιτέρως των παιδιών υποβαθμίζονται συνεχώς. Καμία ιδιωτική ασφάλιση ατυχήματος δεν μπορεί να λύσει τα προβλήματα της υγείας των παιδιών μας, ούτε να υποκαταστήσει την έλλειψη παιδιάτρου, πόσο μάλλον με τον τρόπο που γίνεται. Ας ληφθεί υπόψη ότι οι γονείς κλήθηκαν να υπογράψουν δηλώσεις χωρίς να γνωρίζουν τους όρους και την κάλυψη που παρέχει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Η πλήρης ανικανότητα και απραξία του Δήμου Πάρου στο πλέον αυτονόητο αγαθό της υγείας, ανάγει την επινόηση της εταιρείας ING για την ατομική ασφάλιση ατυχήματος των μαθητών σε δώρο του Δήμου. Είναι απορίας άξιο με ποιο τρόπο το Δημοτικό Συμβούλιο έλαβε απόφαση για κάτι τέτοιο χωρίς να ερωτηθεί η σχολική κοινότητα και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων του νησιού»...
 
Γ. Σ.
Ριζοσπάστης 1/3/2014

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

biblia
Δικαίωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών για μονιμοποιήσεις χωρίς αξιολόγηση
Σε μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών οδήγησε η στάση τους να προσφύγουν στα δικαστήρια προκειμένου να διοριστούν αντί να...
Δικαίωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών για μονιμοποιήσεις χωρίς αξιολόγηση
classroom_aithousa.jpg
Κραυγή αγωνίας για την έλλειψη δασκάλων στα Ελληνικά Σχολεία Αγγλίας
«Δυστυχώς, φαίνεται ότι το υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας έχει άλλες προτεραιότητες, αφήνοντας τις κατά τόπους ελληνικές ομογενειακές...
Κραυγή αγωνίας για την έλλειψη δασκάλων στα Ελληνικά Σχολεία Αγγλίας
sxoleio
Συνελεύσεις προτείνει η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης ώστε να υπάρξει συντονισμένο σχέδιο αγώνα των εκπαιδευτικών
Την ώρα που οι ΕΛΜΕ προσπαθούν να δώσουν διέξοδο στις αγωνίες των συναδέλφων σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, δεν είναι δυνατόν το ΔΣ της ΟΛΜΕ να μην...
Συνελεύσεις προτείνει η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης ώστε να υπάρξει συντονισμένο σχέδιο αγώνα των εκπαιδευτικών