Βαθιές τομές, ώστε η παιδεία να ανακτήσει την αξία της ως κοινωνικού αγαθού, αλλά και άμεσες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης του σχολείου και του δυναμικού του, καθώς και των συνεπειών του νόμου για το «νέο Λύκειο», σχεδιάζει πυρετωδώς η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Το στίγμα της πολύπλευρης δράσης και παρέμβασης του υπουργείου Παιδείας το έδωσε από την πρώτη κιόλας στιγμή ο νέος υπουργός, Αριστείδης Μπαλτάς. «Η κυβέρνησή μας», είπε, «είναι κυβέρνηση ρήξης και ανατροπής. Όμως η ρήξη σχετίζεται με τη συνέχεια». Ο νέος υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, πανεπιστημιακός δάσκαλος, διανοούμενος και στοχαστής, φέρνει μαζί του ένα συλλογικό όραμα, μια συλλογική αγωνία που σφυρηλατήθηκε στα θρανία, στα αμφιθέατρα, στους αγώνες. Μια αγωνία για να έρθει σε ρήξη με την ευκαιριακή αντιμετώπιση της παιδείας. Ένα όραμα ανάκτησης του πραγματικού ρόλου της παιδείας και της σχέσης της με την κοινωνία.
Στη βάση των παραπάνω, ο νέος υπουργός Παιδείας προαναγγέλλει έναν ουσιαστικό διάλογο που θα αναζητήσει και θα οδηγήσει σε βαθιές αλλαγές, καθώς, όπως δηλώνει στην «Κ.Α.», «όλη η παιδεία έχει δημιουργηθεί στη βάση λειτουργιών, διαδικασιών και αιτημάτων». «Ο διάλογος», δηλώνει ο Αρ. Μπαλτάς, «θα είναι προς πάσα κατεύθυνση, θα είναι πολιτικά ανεξίθρησκος και θα διακρίνεται από πολιτική αχρωματοψία όταν μπαίνει στην ουσία». Μέσα σ' αυτόν τον διάλογο θα αναζητηθεί ο τρόπος «για να αντιστραφεί πλήρως η αντίληψη που βλέπει την παιδεία και τον πολιτισμό εργαλειακά». Στον διάλογο αυτόν θα τεθεί ξανά το θέμα της διδακτικής σχέσης, «γιατί από εκεί αρχίζουν όλα». «Η διδακτική σχέση», λέει στην «Κ.Α.» ο νέος υπουργός, «είναι σχέση ευθύνης, σχέση αμοιβαίας ενθάρρυνσης, αναγνώρισης, κριτικής και ως τέτοια είναι υπόθεση της κοινωνίας».
Ωστόσο, άμεσα αναμένονται παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες που κυρίως απευθύνονται στον χώρο του λυκείου, ο οποίος υπέστη μια συντριπτική επίθεση από τον πρόσφατο νόμο. Τα πεδία όπου αναμένεται να εκδηλωθούν οι παρεμβάσεις της νέας πολιτικής ηγεσίας είναι η Τράπεζα Θεμάτων, ο πανελλαδικός χαρακτήρας των εξετάσεων της Α' και της Β' Λυκείου, η σκλήρυνση του τρόπου προαγωγής των μαθητών, το τεράστιο ποσοστό σχολικής αποτυχίας, η ακόμα μεγαλύτερη ακύρωση του Λυκείου, ο ασφυκτικός έλεγχος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένονται τα εξής:
- Η Τράπεζα Θεμάτων θα έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν την Τράπεζα και να αντλούν απ' αυτήν, έπειτα από κλήρωση, το 50% των θεμάτων, στα οποία εξετάζονται οι μαθητές τους στις προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου. Η Τράπεζα θα λειτουργεί συμβουλευτικά για όσους εκπαιδευτικούς και μαθητές το επιθυμούν. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στο να αντιμετωπίσει τις δυσμενείς συνέπειες που προκαλεί η λειτουργία της Τράπεζας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μαθητές και καθηγητές συνομολογούν ότι η Τράπεζα έχει γίνει το μεγάλο αφεντικό του Λυκείου, προκαλώντας ασφυξία, άγχος και νέο σχολικό αποκλεισμό. Η σχολική τάξη ως ολότητα ακυρώνεται από το κυνήγι των θεμάτων της Τράπεζας, ενώ πλήττεται βαθιά η σχέση καθηγητή - μαθητή, η αυτενέργεια, η πρωτοβουλία, η αυτονομία και το κύρος του εκπαιδευτικού. Την ίδια ώρα η Τράπεζα Θεμάτων, με την απρόσωπη λειτουργία της και με θέματα σε πολλές περιπτώσεις «ακατάλληλα», ασαφή, ακόμα και λανθασμένα, οδήγησε ένα μεγάλο κομμάτι των μαθητών στον Καιάδα της σχολικής αποτυχίας.
- Δεν θα ισχύσει ο νέος τρόπος υπολογισμού της βαθμολογίας και προαγωγής των μαθητών από τη μία τάξη του Λυκείου στην άλλη. Η σκλήρυνση των προϋποθέσεων προαγωγής σε συνδυασμό με τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων, προκάλεσε τον προηγούμενο Ιούνιο την εκτίναξη του αριθμού των μετεξεταστέων και των απορριπτέων μαθητών. Οι διορθωτικές κινήσεις του πρώην υπουργού Παιδείας Α. Λοβέρδου, στον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας, περιόρισαν κάπως τη βαθμολογική σφαγή, αλλά δεν αντιμετώπισαν αποτελεσματικά τη σχολική αποτυχία. Με βάση τα παραπάνω θα επανέλθει το προηγούμενο καθεστώς υπολογισμού της βαθμολογίας και προαγωγής στην επόμενη τάξη, μέχρι να προκύψει, μετά από διάλογο, μια συνολικότερη αντιμετώπιση του θέματος.
- Θα προωθηθεί η αποδέσμευση της βαθμολογίας του Λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς δεν θα υπολογίζονται οι προαγωγικοί βαθμοί της Α' και Β' Λυκείου για την είσοδο στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας.
Τέλος, θα ανασταλεί η διαδικασία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Να σημειωθεί ότι οι καθηγητές βρίσκονται ήδη σε διαρκή αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης. Παράλληλα, θα θεσπιστεί σύστημα αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου και των σχολικών μονάδων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες και οι ελλείψεις και να ληφθούν μέτρα για την αποτελεσματικότερη λειτουργία και στήριξη του σχολείου και των λειτουργών του.
Π. ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ
Πηγή: Αυγή
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη