Στο πλαίσιο των γενικότερων αναδιαρθρώσεων που υλοποιούνται για να υπηρετήσουν το στρατηγικό στόχο για μία Ανώτατη Εκπαίδευση περισσότερο συμβατή με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, το υπουργείο Παιδείας προχωρά στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και σε γενικότερες συγχωνεύσεις ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης σε διάφορες περιοχές της χώρας. Από την περασμένη Δευτέρα έθεσε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.
Το νέο πανεπιστήμιο ιδρύεται μέσα στο πλαίσιο που δημιουργεί ο πρόσφατος νόμος για την Ανώτατη Εκπαίδευση, για ακόμα στενότερη σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις, για επέκταση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, συμμετοχή των επιμελητηρίων στη χάραξη στρατηγικής των ιδρυμάτων σε περιφερειακό επίπεδο και με τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ να στενάζουν κάτω από το βάρος των ελλείψεων και της χρόνιας υποχρηματοδότησης.
Συνδέεται άμεσα με το αναπτυξιακό όραμα του μεγάλου κεφαλαίου και σε περιφερειακό επίπεδο και δεν είναι τυχαίο πως ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, στο πλαίσιο του «αναπτυξιακού» συνεδρίου στην Ελευσίνα. Οπως σημειώνει δε το υπουργείο Παιδείας σχετικά με το νομοσχέδιο, «η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών, κοινωνικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας οι οποίες συνδέονται κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, με τα ακόλουθα γνωστικά πεδία: α) Κοινωνικές, Διοικητικές και Οικονομικές Επιστήμες, β) Επιστήμες Μηχανικού, γ) Επιστήμες Τροφίμων, δ) Επιστήμες Υγείας και Πρόνοιας, ε) Καλλιτεχνικές Σπουδές», σημειώνεται εισαγωγικά στο νομοσχέδιο. Από τα 42 τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, δημιουργούνται 5 σχολές με 26 τμήματα. Σε ό,τι αφορά τους ήδη φοιτούντες στα ΤΕΙ, προβλέπεται πως οι εγγεγραμμένοι φοιτητές των τμημάτων των απορροφώμενων ΤΕΙ εντάσσονται αυτοδίκαια στα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ωστόσο, αφήνει αδιευκρίνιστο το ακριβές περιεχόμενο σπουδών των νέων τμημάτων, με τους φοιτητές να βρίσκονται ουσιαστικά στον αέρα.
Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης ζητήματα προσωπικού, για το οποίο το υπουργείο Παιδείας δηλώνει πως λαμβάνει μέριμνα ώστε να μη θιγεί το εργασιακό του καθεστώς, διατηρώντας τις διάφορες μορφές εργασίας και χωρίς πρόβλεψη για νέες προσλήψεις εκπαιδευτικού και άλλου προσωπικού. Είναι χαρακτηριστικό πως σήμερα το ΤΕΙ Αθήνας βασίζεται με μεγάλο βαθμό σε έκτακτο προσωπικό, που φέτος έφτασε στις σχολές την όγδοη βδομάδα των μαθημάτων. Αλλωστε, για όλη τη διαδικασία της συγχώνευσης των δύο ΤΕΙ, όπως και έγινε και στις διάφορες άλλες χωροταξικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, δεν έχει εξασφαλιστεί στέρεη βάση σε ό,τι αφορά τις υποδομές, την ενίσχυση της χρηματοδότησής τους, την εξασφάλιση των όρων για πραγματικά αναβαθμισμένες δωρεάν για όλους σπουδές, καθώς σήμερα οι σπουδαστές, παιδιά λαϊκών οικογενειών, πληρώνουν μια σειρά αναλώσιμα, στριμώχνονται σε εργαστήρια κ.ο.κ. Χαρακτηριστικό είναι και το ζήτημα της φοιτητικής μέριμνας, με τα δύο ΤΕΙ να μην έχουν σήμερα φοιτητική εστία και στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται τίποτα για αυτό.
Τα διετή προγράμματα
Το εγχείρημα της δημιουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής συνοδεύτηκε με διακηρύξεις για αναβάθμιση των πτυχίων. Στην πραγματικότητα, και μέσα από αυτό διατηρείται αλλά και επεκτείνεται η κατηγοριοποίηση που ήδη υπάρχει. Παίρνοντας τη σκυτάλη από τον νόμο Διαμαντοπούλου, που εισήγαγε δομές διά βίου μάθησης στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ βάζει τα ΑΕΙ πιο βαθιά στην «αγορά» της κατάρτισης, καθώς προβλέπεται πως «ιδρύεται σε κάθε ΑΕΙ Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) που αποτελεί ακαδημαϊκή μονάδα του Ιδρύματος». Μεταξύ των όσων πρέπει να αναγράφονται στη σχετική πρόταση της Συγκλήτου, περιλαμβάνεται η «σκοπιμότητα ίδρυσής του σύμφωνα με τις εθνικές και περιφερειακές ανάγκες της εθνικής οικονομίας και σύμφωνα με το εθνικό, περιφερειακό και τοπικό πρόγραμμα διά βίου μάθησης...». «Η σκοπιμότητα ίδρυσης μπορεί να τεκμηριώνεται με προτάσεις των Περιφερειακών Επιτροπών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, των Επιμελητηρίων και Επιστημονικών Ενώσεων της Περιφέρειας στην οποία εδρεύει το ΑΕΙ, προτάσεις του ΟΑΕΔ, καθώς και προτάσεις του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργείου», σημειώνεται φανερώνοντας τη σύνδεση των δομών αυτών με τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Οπως προβλέπεται, οι καταρτιζόμενοι θα επιλέγονται στο πρόγραμμα βάσει του βαθμού απολυτηρίου από το ΕΠΑΛ, ενώ επιπλέον κριτήρια μπορεί να ορίζονται στον κανονισμό λειτουργίας. Η φοίτηση διαρκεί τέσσερα εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης, συνολικής διάρκειας 1.200 διδακτικών ωρών σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, πλέον ενός εξαμήνου πρακτικής άσκησης ή μαθητείας συνολικής διάρκειας 960 ωρών.
Στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται μια σειρά ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Ερευνα, με διατάξεις για τα οικονομικά των ερευνητικών κέντρων και των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ, τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα κ.ά. Εκεί, υπενθυμίζεται και η κατεύθυνση που δίνεται για έρευνα που θα παράγει εμπορικά αξιοποιήσιμα αποτελέσματα, για να πλουτίζουν τα μονοπώλια αντί να ικανοποιούνται οι πραγματικές λαϊκές ανάγκες, αφού διατυπώνεται μεταξύ άλλων ότι «οι τομείς με βάση τους οποίους αξιολογείται η λειτουργία του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου είναι τα επιστημονικά του επιτεύγματα, η εθνική και διεθνής παρουσία και αναγνώριση του έργου του, η διάδοση και εμπορική χρήση των αποτελεσμάτων της έρευνας που διενεργείται σε αυτό, η οικονομική βιωσιμότητά του και η επιλογή στρατηγικής του»...
Διέξοδος στην πάλη των σπουδαστών
Το σχέδιο για την ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, γενικότερα η δημιουργία ενός ιδρύματος από μόνη της δεν μπορεί να δώσει λύση στα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές, τόσο στις σπουδές τους όσο και στην εργασιακή ζούγκλα που έχει διαμορφωθεί. Οπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση με την οποία το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σχολίαζε το σχέδιο για τη δημιουργία του Πανεπιστημίου: «Η μόνη λύση που πρέπει να παλέψουν οι σπουδαστές, τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών, είναι να είναι το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Να καταργηθούν οι κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο με ενιαία, κοινά προγράμματα σπουδών στις αντίστοιχες Σχολές. Να ενισχυθούν τα πανεπιστημιακά Ιδρύματα με υποδομές και προσωπικό, να έχουν όλοι απρόσκοπτη πρόσβαση σε αναβαθμισμένες σπουδές, πάνω στο αντικείμενο που επέλεξαν».
Πηγή: Μ. Κ. - Ριζοσπάστης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη