Thumbnail
Συνέντευξη Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέα Λοβέρδου στον ραδιοφωνικό σταθμό ΒΗΜΑ FM

    Δεν πρόκειται να λειτουργήσουν νέες σχολές, νέα πανεπιστήμια και νέα Τ.Ε.Ι., διότι δεν το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά, τόνισε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό ΒΗΜΑ FM, στον δημοσιογράφο κ. Γ. Κορωναίο. Ο κ. Λοβέρδος απάντησε σε ερωτήσεις: 

Για τη δυνατότητα που δίνεται σε Πανεπιστήμια, Τ.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα να χρηματοδοτήσουν την έρευνα και από άλλες πηγές, πέρα από το δημόσιο: Φτάσαμε σε αυτό εξαιτίας πρώτον της δραματικής περικοπής και φέτος των επιχορηγήσεων κυρίως για την έρευνα που αγγίζει το 30% και των πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι., που κυμαίνεται από 12% έως 18%, αλλά είναι η τέταρτη ή η πέμπτη συνεχόμενη χρονιά. Δηλαδή υπάρχει Τ.Ε.Ι. που η συνολική περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης αγγίζει το 79% τα τελευταία χρόνια, έχουμε λοιπόν πολύ λιγότερα χρήματα.
Και από την άλλη πλευρά έπρεπε να πάρουμε κι ένα μέτρο να διευκολύνουμε την έρευνα στα ερευνητικά κέντρα του δημοσίου, στα ερευνητικά κέντρα του ιδιωτικού δικαίου. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση η έρευνα πια δε θα υπόκειται, όχι μόνον δε θα ενταχτεί στην Ενιαία Αρχή Πληρωμής, αλλά θα διευκολυνθεί και με τη νομοθετική παρέμβαση που κάνουμε τις επόμενες μέρες, σε ότι αφορά την αγορά εξοπλισμού, σε ότι αφορά και μετακίνηση των ερευνητών.
Σε ότι αφορά και την άμεση πρόσληψη ερευνητών, γιατί αν μία εταιρεία δώσει σε ένα ερευνητικό μας κέντρο την εντολή για μία έρευνα, δεν μπορεί να περιμένει δημόσιο διαγωνισμό μέχρι να πάρει τον κατάλληλο ερευνητή, ο κατάλληλος ερευνητής υπάρχει στην αγορά, θα τον πάρεις για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με σύντομες διαδικασίες.
Σε ότι αφορά τους ειδικούς λογαριασμούς με τα κονδύλια για την έρευνα των πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι., σε αυτόν όλο το χώρο λοιπόν δώσαμε ελευθερία. Αυτή η ελευθερία θα βοηθήσει, ώστε να έρθουν χρήματα σε αυτό το χώρο, χρήματα που δεν μπορεί να δώσει το δημόσιο, χρήματα που είναι καλό να τα φέρνουν είτε τα ερευνητικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου και ο αντίστοιχος έλεγχος είναι πολύ σοβαρός, είτε οι εντολές των εταιρειών του ιδιωτικού τομέα, όπου εδώ η έρευνα έχει σχέση με την άμεση εφαρμογή και είναι αναπτυξιακό εργαλείο.
Συνεπώς νομίζω ότι κινηθήκαμε σε μια πάρα πολύ καλή γραμμή και εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων, μα και όπως είπατε εξαιτίας της ανάγκης να προαχθεί η έρευνα και να συνδεθεί με την αγορά.
Όλα αυτά έχουν τη δική τους εκλογίκευση, η οποία δεν είναι ελληνική, είναι ευρωπαϊκή πρώτα απ΄ όλα, γιατί υπάρχει ειδικό Συμβούλιο Έρευνας και Ανταγωνιστικότητας, όπου η δεοντολογία στην προκείμενη περίπτωση είναι σαφής, αλλά και από τους κανόνες του δικαίου, διεθνείς ευρωπαϊκούς και ελληνικούς.
    Είναι σαφή τα όρια της έρευνας, είναι εκλογικευμένη έρευνα, συνεπώς είμαστε έξω από αυτή τη συζήτηση. Προπαραμονή της απόφασης αυτής της Κυβέρνησης είχα μια επικοινωνία με τον κ. Βενιζέλο και είδα σε συνεργασία μαζί του έναν κύριο, τον κ. Κωνσταντόπουλο από το Ερευνητικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης και τον κ. Στεφανίδη από το ΙΤΕ, το μεγαλύτερο ερευνητικό κέντρο που έχουμε στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης.
Οι δύο αυτοί άνθρωποι μου έδωσαν τους προϋπολογισμούς τους. Στο ένα στην Κρήτη, στο μεγάλο, το κράτος έδινε 5 εκατομμύρια και θα δώσει 4 εκατομμύρια, αλλά ο προϋπολογισμός του είναι 50 από ερευνητικά προγράμματα της Ευρώπης και του ιδιωτικού τομέα.
Το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης το επιχορηγούμε με 1 εκατομμύριο φέτος μόνο κι αυτό έχει προϋπολογισμό 25. Σου λέει αφού εγώ παράγω έργο και απασχολώ επιστήμονες και δίνω φόρους στο κράτος και κάθε χρόνο έχω αύξηση των εσόδων μου από την έρευνα, από Ευρωπαϊκή Ένωση ξαναλέω και τον ιδιωτικό τομέα, γιατί δε μου δίνεις την ελευθερία να κινηθώ και να φέρω περισσότερα χρήματα και κάποια στιγμή να μη μου δίνεις και τίποτα να μη σε έχω ανάγκη καθόλου;
Είναι μια καλή ενέργεια, η οποία εν μέρει προσδιορίστηκε από τις ανάγκες του χώρου, αλλά και εν μέρει οφείλω να το πω διευκολυνθήκαμε πάρα πολύ από την έλλειψη χρημάτων κι από την εκ νέου περικοπή.
Έγινε, μετά από την επικοινωνία μου αυτή με τα ερευνητικά κέντρα επικοινωνία με τον Πρωθυπουργό, ο οποίος οργάνωσε τη χθεσινή σύσκεψη, με την παρουσία του κ. Σταϊκούρα και του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και πήραμε αυτή την απόφαση που θεωρώ ότι είναι σε πάρα πολύ καλή κατεύθυνση και νομίζω επιδοκιμάστηκε με ανακοινώσεις των πανεπιστημίων.
Για τις αντιρρήσεις που υπάρχουν σε αυτή τη νέα δυνατότητα που δίνεται στα Πανεπιστήμια, τα Τ.Ε.Ι. και τα ερευνητικά κέντρα: Σέβομαι πάρα πολύ αυτή την κριτική και την έχω υπόψη μου, γιατί μην ξεχνάτε ότι κι εγώ είμαι πανεπιστημιακός. Αλλά νομίζω ότι είναι έκφραση αγωνίας, δεν υπάρχει περίπτωση να πω κάτι το αντίθετο, εκτιμώ ότι δεν είναι βάσιμη αγωνία, διότι τι πάει να πει με την εγκυρότητα του πανεπιστημίου μία έρευνα;
    Μία έρευνα γίνεται πρώτα απ΄ όλα για την αναπαραγωγή της επιστήμης, δεν είναι όλες οι έρευνες συνδεδεμένες με την αγορά, υπάρχει ένα κομμάτι της έρευνας το οποίο μένει στο πανεπιστήμιο, μένει στα ερευνητικά κέντρα, αφορά την προαγωγή της επιστήμης, δηλαδή την εξέλιξη της ζωής των ανθρώπων.
Και υπάρχει ένα άλλο κομμάτι που μας ενδιαφέρει, αλλά τώρα με την κρίση μας ενδιαφέρει πρωτίστως, η σύνδεση της έρευνας με την αγορά, όπου οι εφαρμογές που προκύπτουν από την έρευνα βοηθάνε την οικονομία και ειδικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όπως θέλουμε να βοηθήσουμε.
Γιατί αυτό το δεύτερο να είναι ύποπτο και γιατί αν έχει την εγκυρότητα του πανεπιστημίου υπάρχει πρόβλημα; Καταλαβαίνω την αγωνία, δεν είναι η έρευνα ένα εργαλείο επιχειρηματικό στο 100%, είπα ποια είναι η θέση μου, αλλά δε συμμερίζομαι τη βασιμότητά της.
Για το πρόβλημα χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και των  Τ.Ε.Ι.: Δεν κρύβουμε το πρόβλημα της έλλειψης χρηματοδότησης, έτσι; Προς Θεού. Δεν μπορεί να κρυφτεί αυτό. Ενημέρωσα τον Πρωθυπουργό και τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης πως η λιγότερη και φέτος χρηματοδότηση οδηγεί πρώτον στη μη λειτουργία καινούριων τμημάτων κι αυτό θέλω να γίνει πολύ σαφές σε όλους.
    Όλη αυτή η φιλολογία που ακούγεται ότι θα ιδρυθούν νέα τμήματα. Ανεξαρτήτως τι έχουν γίνει τα περισσότερα χρόνια και τι έχουν κάνει οι προηγούμενοι Υπουργοί δεν πρόκειται να λειτουργήσουν τα τμήματα αυτά στο μέτρο που τα χρήματα δε φτάνουν ούτε για τη λειτουργία των υπαρχόντων τμημάτων.
Τα αιτήματα για καινούρια τμήματα ή καινούριες σχολές ή καινούρια πανεπιστήμια να ξέρετε ότι θα πέσουν στο κενό, δεν υπάρχει περίπτωση και η λογική που πρέπει να διέπει από πάνω μέχρι κάτω τη λειτουργία της εκπαίδευσης είναι να φροντίσουμε αφενός μεν να αυτοχρηματοδοτηθούμε όσο μπορούμε, αφετέρου να έχουμε την επίγνωση ότι ο κρατικός κορβανάς δεν μπορεί να βοηθήσει.
Αν δεν υπάρχει ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, αν δεν υπάρχει ανάπτυξη δεν μπορούμε να έχουμε περισσότερα χρήματα για την παιδεία, όπως θα θέλαμε.
Για τις μετεγγραφές των φοιτητών: Είναι το πιο δύσκολο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Το Υπουργείο Παιδείας είναι ένα μεγάλο Υπουργείο με δύσκολα θέματα, αυτό όμως είναι το δυσκολότερο.
    Πρώτον γιατί ψηφίστηκε στις 4 Μαΐου -δεν ήμουν τότε εγώ Υπουργός- από τη Βουλή με τεράστια πλειοψηφία και τεράστια υποστήριξη και από τα κόμματα που δεν ψήφισαν τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, γιατί διαφωνούσαν με άλλες, όχι με αυτήν, όπως διευκρίνισαν στη Βουλή.
Αν υπολογίσω τη δύναμη της ενίσχυσης αυτής της τροπολογίας, δεν έχω ακούσει τι λέει η Χρυσή Αυγή μόνο, είναι πάνω από 285 Βουλευτές που λένε ναι σε αυτό. Ψηφίστηκε λοιπόν η απελευθέρωση των μεταγραφών, δε θέλω να σας πω λεπτομέρειες, σας δίνω την έννοια του γένους: Απελευθέρωση των μεταγραφών, χορηγήθηκε δικαίωμα μεταγραφής.
Αυτό το δικαίωμα μεταγραφής προσπαθούμε να καταλάβουμε πως τους αφορά. Αναζήσαμε στοιχεία από τον κ. Γεωργίου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής όπου δεν είχε. Πήγαμε στο ΚΕΠΥΟ από τις φορολογικές δηλώσεις να δούμε πόσους τρίτεκνους μπορεί και να έχουμε.
Γίνεται μία εκτίμηση για 10 με 12 χιλιάδες μεταγραφές, που είναι πάρα πολλές, αλλά γίνεται και μια άλλη εκτίμηση για πάνω από 20 από τα πανεπιστήμια. Εμείς υπολογίζουμε ως Υπουργείο, αλλά μπορεί να κάνουμε λάθος. Είναι προσεγγίσεις, δεν είναι αριθμητικές πράξεις αυτές που κάνουμε. Ούτως ή άλλως είτε 12 είναι, είτε 20 είναι, ο αριθμός είναι πάρα πολύ μεγάλος με δύο αρνητικά αποτελέσματα: Υπερσυγκέντρωση σε Αθήνα, Πάτρα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη και αποψίλωση των πανεπιστημίων της περιφέρειας.
Το περίεργο είναι ή μάλλον το σημαντικό είναι ότι ακόμα και οι Βουλευτές από τις περιφέρειες που έχουν πανεπιστήμια που θα υποστούν πλήγμα από τη ρύθμιση αυτή, ψηφίζουν με μεγάλη ένταση, μάλιστα μου πρότειναν να την επεκτείνω και στο παρελθόν, να δώσω αναδρομική ισχύ δηλαδή, πράγμα που δεν μπορεί να γίνει αν οι αριθμοί είναι αυτοί.
Οι Βουλευτές λοιπόν της περιφέρειας ψηφίζουν με πολύ μεγάλη ένταση κι αν δείτε την επιχειρηματολογία τους καταλαβαίνετε ότι παρότι γνωρίζουν και ότι η περιφέρειά τους θα υποστεί ένα πρόβλημα και ότι το εκλογικό σώμα της περιφέρειάς τους ίσως είναι αρνητικό, εν τούτοις ψηφίζουν και προτείνουν την επέκταση της ισχύος αυτής της ρύθμισης.
Όταν ανέλαβα εγώ μου λέγανε «πάρτο πίσω» και λέω ότι η Βουλή δεν μπορεί να είναι κομπογιαννίτης, στις 4 Μαΐου προεκλογικά να κάνει τον προκειμένου να πάρει ψήφους το άλφα ή βήτα κυβερνών κόμμα και μετεκλογικά αμέσως με τη δυσκολία της εφαρμογής να το παίρνει πίσω. Δεν μπορώ να το κάνω εγώ αυτό. Άλλωστε κι όποιος να το προσπαθούσε, η Βουλή θα του έλεγε όχι, δε θα ψήφιζαν την αλλαγή αυτής της ρύθμισης, αλλά και πάντως και να την ψήφιζαν εγώ δεν μπορώ να πάρω μια πρωτοβουλία που να δημιουργεί την εντύπωση ότι η Βουλή εξαπατά εν όψει εκλογών.
Άρα πρέπει να την εφαρμόσουμε στα Τ.Ε.Ι. και στα πανεπιστήμια, τα οποία αντιλαμβάνεστε ότι είναι πολύ αρνητικά και δικαίως, διότι σου λένε ένα Τ.Ε.Ι. με εργαστήρια ή το Πολυτεχνείο ή η Ιατρική με την ανατομία και τα άλλα εργαστήριά της, η Φυσικομαθηματική, το Χημείο, πως θα αντέξουν τέτοιο μεγάλο κύμα μεταγραφών;
Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις, έχουμε προτείνει διάφορα μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν ούτως ή άλλως, δηλαδή το μέτρο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας ορισμένων μαθημάτων, ήδη το προτείνουν πάρα πολλά ιδρύματα για ένα αριθμό μαθημάτων τους. Αυτό είναι ένα μέτρο καλό, το χρειαζόμαστε ούτως ή άλλως.
Ένας παραπληγικός φοιτητής βγήκε σε ένα μεγάλο κανάλι κι έλεγε ότι "ανεξαρτήτως των μεταγραφών πρέπει να το κάνετε αυτό γιατί εγώ δεν μπορώ να έρχομαι και θα με βοηθούσε να παρακολουθώ ορισμένα μαθήματα από το σπίτι μου". Άρα αυτό το μέτρο, που ούτως ή άλλως πρέπει να προχωρήσει, ίσως λύσει μια πολύ-πολύ μικρή πτυχή του προβλήματος.
Έχουμε πει ότι θα χρηματοδοτήσουμε τα ιδρύματα του κέντρου που θα δεχθούν τους φοιτητές κάπως περισσότερο από τους υπολοίπους, μα όλα αυτά είναι μέτρα που μέχρι στιγμής έχουμε εντοπίσει και που χαϊδεύουν το πρόβλημα αλλά δεν το λύνουν.
Μας προτάθηκε να ενισχύσουμε με κάποια ευρώ την παραμονή του φοιτητή ας πούμε στη Χίο, εννοώ ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο. Και αναρωτιέμαι, αυτοί που κάνουν αυτές τις προτάσεις, καταλαβαίνουν ότι η χώρα δεν έχει χρήματα; Και δεύτερον καταλαβαίνουν ότι κινούνται στο χώρο του παραλόγου;
Εάν πεις σε έναν φοιτητή του οποίου η οικογένεια δεν μπορεί να του δώσει χρήματα για να πάει να σπουδάσει στην περιφέρεια, αν του πεις πάρε 200 ευρώ για τη στέγασή σου περισσότερα, θα πάει; Το βαλάντιο για έναν φοιτητή που ξενιτεύεται, που αλλάζει πόλη δηλαδή, έχει να κάνει και με τη σίτιση και με τη στέγαση, εδώ μπορείς να βοηθήσεις, αλλά και με την κανονική του ζωή.
Δε βγαίνει πέρα ταξίδι, πολλές φορές αεροπλάνο ή καράβι και λεωφορείο ή τρένο, η καθημερινή ζωή έξω από το σπίτι σου, δε βγαίνει πέρα με μικρές εμβαλωματικές λύσεις για τις οποίες ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν λεφτά. Έχουμε ένα κονδύλιο, μικρό όμως που προκύπτει από τα κλεμμένα, ξέρετε ότι αυτός ο λογαριασμός που καταθέτουν τα χρήματά τους όσοι έπαιρναν μίζες ή παρανόμως τα απέκτησαν, έχει 36 εκατομμύρια. Από αυτά τα 8,5 θα τα πάρουμε εμείς από ότι μας είπε το Υπουργείο Οικονομικών, οπότε κάτι μπορούμε να βοηθήσουμε, αλλά δεν μπορούμε να λύσουμε το πρόβλημα.
Το συζητάμε κάθε εβδομάδα με τους εκπροσώπους των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων, θα δούμε πως θα πάει, δεν μπορούμε να το πάρουμε πίσω ή να το μετριάσουμε γιατί δεν είναι σωστά πράγματα αυτά.
Για την Κεντροαριστέρα: Εμείς άλλωστε είμαστε σε μία κατεύθυνση ενοποίησης της Κεντροαριστεράς και θα έχουμε μέσα στο φθινόπωρο εξελίξεις και με το συνέδριο και με το διάλογο.
        Χθες εμείς ως Νέα Ελλάδα συζητήσαμε με τη ΔΗΜΑΡ, έχουμε διαδικασίες στο χώρο της Ελιάς, η συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο όπως ο κ. Βενιζέλος έχει ανακοινώσει προεκλογικά θα είναι δεδομένη, σε λίγες μέρες θα πάρει και συγκεκριμένη μορφή, είμαστε σε μια κατεύθυνση να ξεπεράσουμε συγκρούσεις του πρόσφατου παρελθόντος και να απευθυνθούμε με αισιοδοξία και σε άλλες δυνάμεις της Κεντροαριστεράς.
        Πιστεύω ότι ο διάλογος με τη ΔΗΜΑΡ θα έχει κάποια κατάληξη, η πρόβλεψή μου είναι ότι ίσως όχι ως κόμματα αλλά ως δυνάμεις στο χώρο θα υπάρξει συνεργασία το φθινόπωρο. Συνεπώς, πάμε να ενώσουμε και δεν πάμε να σπάσουμε να διασπάσουμε και να χωρίσουμε. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκπαίδευση
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Καταγγελία της ΠΟΣΕΕΠΕΑ για την ανακοίνωση που έλαβαν εργαζόμενοι των ΚΕΔΑΣΥ για βραδεία προσέλευση και πρόωρη αποχώρηση κατά μία ώρα πριν τη λήξη...
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»
Ανακοινώθηκε η ίδρυση «Επώνυμης Έδρας Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές» στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»