Thumbnail
Προβλέποντας τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιών μέσω της αναγνώρισης ήχων της ομιλίας

Έρευνα του Northwestern University υποστηρίζει πως είναι δυνατόν να προβλεφθεί σε παιδιά προσχολικής ηλικίας η δυσκολία ανάγνωσης αργότερα, κι αυτό εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος «αποκωδικοποιεί» την ομιλία σε θορυβώδες περιβάλλον. <π/>

Θέλοντας να διαπιστώσουν όσο το δυνατόν νωρίτερα ποια παιδιά κινδυνεύουν να εκδηλώσουν αργότερα μαθησιακές δυσκολίες, ερευνητές από το Ακουστικό Εργαστήριο Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Northwestern ανέλυσαν τα εγκεφαλικά κύματα παιδιών ηλικίας ακόμη και τριών ετών για να δουν πώς ο εγκέφαλος αντιδρά σε ήχους όπως της ομιλίας σε περιβάλλον με θόρυβο. Όπως εξηγούν στην επιθεώρηση PLOS Biology, ο τρόπος με τον οποίο ο εγκέφαλός τους αναγνωρίζει ήχους εν μέσω θορύβου –και συγκεκριμένα τα σύμφωνα– δείχνει αν θα έχουν προβλήματα ανάγνωσης στο μέλλον. 

Ο λόγος που τα σύμφωνα παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο είναι απλός: τα φωνήεντα αναγνωρίζονται ευκολότερα επειδή είναι πιο δυνατά και μακρά σε διάρκεια. Η σύνδεση ήχων και νοήματος είναι βασική λειτουργία για την ανάγνωση. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που μπορούν να ταιριάζουν από νωρίς ήχους με γράμματα, μαθαίνουν να διαβάζουν πιο εύκολα, επισημαίνουν ειδικοί. Και εδώ ρόλο «κλειδί» διαδραματίζει η επεξεργασία των ήχων. Αν ο εγκέφαλος αργεί να ξεχωρίσει το «ντ» από το «μπ», τότε επηρεάζεται η αναγνώριση των λέξεων και η σύνθεση προτάσεων.


Ο δε θόρυβος στρεσάρει το σύστημα καθώς ο εγκέφαλος πρέπει να αντιδρά σε κλάσματα χιλιοστοδευτερολέπτου, αγνοώντας άσχετους ήχους και εστιάζοντας σε επιλεγμένους –την ομιλία. «Το να ακούμε υπό θόρυβο είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που καλείται να κάνει ο εγκέφαλός μας» λέει η Νina Kraus, επικεφαλής του Auditory Neuroscience Lab του Πανεπιστημίου. Φορώντας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ένα ειδικό κάλυμμα κεφαλής με ηλεκτρόδια για την άμεση καταγραφή της εγκεφαλικής αντίδρασης στον ήχο, οι ερευνητές μέτρησαν την ηλεκτρική δραστηριότητα των νευρικών κυττάρων ενώ τα παιδάκια παρακολουθούσαν βίντεο στο οποίο ο ήχος που άκουγαν από το ένα αυτί είχε περιοδικά «παράσιτα». 
 
Το 30λεπτο τεστ που δημιούργησαν βάσει των σχετικών πειραμάτων προβλέπει την ανάπτυξη της γλωσσικής δεξιότητας τρίχρονων παιδιών και πώς θα τα πάνε αργότερα στο διάβασμα. Η συγκεκριμένη μέθοδος, υποστηρίζουν, μπορεί να αποβεί μια «βιολογική κρυστάλλινη σφαίρα» που θα εντοπίζει από νωρίς τον κίνδυνο μαθησιακών δυσκολιών, επιτρέποντας εξίσου νωρίς την ανάληψη δράσης.
 

Πηγή: iatropedia.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypourgeio-paidias.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Επαναπροκήρυξη 19 θέσεων Συμβούλων Εκπαίδευσης
«Καλούμε τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς ή μέλη του Ε.Ε.Π. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν τα νόμιμα προσόντα να υποβάλουν...
Υπουργείο Παιδείας: Επαναπροκήρυξη 19 θέσεων Συμβούλων Εκπαίδευσης
pencil_foto_education.jpg
Αξιολόγηση: «Ηχηρό χαστούκι στο ΥΠΑΙΘΑ η ακύρωση της απόφασης της Διευθύντριας Εκπαίδευσης»
Αξιολόγηση: «Οι ευθύνες των διευθυντών εκπαίδευσης που ανακάλεσαν τις μονιμοποιήσεις ή δεν προχώρησαν καν σε αυτές, υπακούοντας στις παράνομες...
Αξιολόγηση: «Ηχηρό χαστούκι στο ΥΠΑΙΘΑ η ακύρωση της απόφασης της Διευθύντριας Εκπαίδευσης»