Στις 11 Μαΐου, ημέρα που έχει οριστεί από το υπουργείο Παιδείας για την έναρξη των απολυτήριων εξετάσεων στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας, στο 5ο Λύκειο Κορυδαλλού που γειτνιάζει με τις ομώνυμες φυλακές, η εκπαιδευτική κοινότητα δέχεται την εισβολή της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας και των αστυνομικών δυνάμεων.
Εξονυχιστικοί έλεγχοι, αστυνομικός κλοιός και ένας κρατούμενος με χειροπέδες που βρίσκεται έγκλειστος βάσει του αντιτρομοκρατικού νόμου που προσέρχεται με αστυνομική συνοδεία για να λάβει μέρος στις εξετάσεις.
Η εντυπωσιακή κινητοποίηση των αστυνομικών αρχών αφορούσε τον κρατούμενο στις Φυλακές Κορυδαλλού Γιώργο Πετρακάκο (φερόμενο συνεργάτη του Ν. Μαζιώτη) και μαθητή του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού.
Δεν προσλαμβάνει βεβαίως κάθε φορά αυτόν τον θεαματικό χαρακτήρα η συμμετοχή των κρατουμένων στις εξεταστικές διαδικασίες. Συνηθέστατα είναι πιο αθόρυβες.
Ενας κρατούμενος με χειροπέδες που μεταφέρεται με συνοδεία κάποιων αστυνομικών στις σχολικές αίθουσες για να λάβει μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία.
Τα περίεργα βλέμματα του κόσμου και ο έγκλειστος που εκείνη την ώρα δεν είναι τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από έναν μαθητή. Ενας μαθητής που αγωνιά μπροστά στη λευκή κόλλα της εξέτασης.
Βέβαια, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών της χώρας (ΣΔΕΦ), που ανέρχονται πλέον σε δέκα, ο τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων των εγκλείστων δεν αποτελεί το μοναδικό πρόβλημα.
Πρόκειται για σχολεία ενηλίκων που εδρεύουν σε σωφρονιστικά καταστήματα, υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Διά βίου Μάθησης και η φοίτηση σε αυτά ολοκληρώνεται σε δυο κύκλους διάρκειας δύο σχολικών ετών.
Με τον θεσμό αυτό παρέχεται η δυνατότητα σε ενήλικους κρατούμενους, που δεν ολοκλήρωσαν την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, να εξοπλιστούν με γνώσεις και δεξιότητες και να αποκτήσουν απολυτήριο Γυμνασίου.
Στα ΣΔΕ Φυλακών διδάσκουν αποσπασμένοι και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί.
Η επιτυχία ωστόσο του θεσμού και η ευεργετική επίδραση στους κρατούμενους που μετέχουν σε αυτόν ανέδειξε σειρά ζητημάτων, όπως την ανάγκη των ίδιων των κρατουμένων να συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να μετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, διασφαλίζοντας την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ωστόσο δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από τον ίδιο τον θεσμό. Ως εκ τούτου οι έγκλειστοι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν στο Λύκειο ακολουθούν τη διαδικασία των κατ' ιδίαν διδαχθέντων, που εν ολίγοις σημαίνει ότι λαμβάνουν την ύλη και επιχειρούν να την διδαχτούν μόνοι τους με όλες τις συνεπαγόμενες δυσκολίες του εγχειρήματος.
«Υπήρξε κινητοποίηση από πλευράς μας ώστε να παρασχεθεί βοήθεια σε όσους επιθυμούν να συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Και ήρθαν εθελοντές εκπαιδευτικοί, άλλοι συνταξιούχοι και άλλοι ενεργοί, για να βοηθήσουν στην κατανόηση των μαθημάτων Λυκείου.
»Στις απολυτήριες εξετάσεις Λυκείου συμμετέχουν 8 κρατούμενοι, ενώ στις πανελλαδικές θα λάβουν μέρος 7 κρατούμενοι», σημειώνει στην «Εφ.Συν.» η Παγώνα Κουτούλα, διευθύντρια του ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού «Γεώργιος Ζουγανέλης» (σ.σ. όπως ονομάστηκε εις μνήμην του πρώτου διευθυντή του ΣΔΕ Κορυδαλλού Γ. Ζουγανέλη που απεβίωσε αιφνίδια τον Γενάρη του 2016).
Η Β' ΕΛΜΕ Πειραιά σε ανακοίνωσή της, την οποία υπογράφουν ο πρόεδρός της Νίκος Κατσούλης και η γ.γ. Μαρία Γεωργαρίου, τονίζει με έμφαση πως «στηρίζουμε το αίτημα των ίδιων των κρατουμένων που διατυπώθηκε προς το υπουργείο Δικαιοσύνης και το ΥΠΕΘ, που είναι η πραγματοποίηση των εξετάσεων ενδοσχολικών και πανελλαδικών εντός του σωφρονιστικού καταστήματος. Υποστηρίζουμε ότι το δικαίωμα των κρατουμένων στη μόρφωση είναι αδιαμφισβήτητο.
»Η συμμετοχή τους στις εξετάσεις πρέπει να γίνει με όρους ανθρωπισμού και χωρίς τον στιγματισμό τους. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα ΣΔΕ που λειτουργούν εντός των φυλακών είναι οι μοναδικές δομές που μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το δικαίωμα».
Μάλιστα, η Β' ΕΛΜΕ Πειραιά προχωρεί ένα βήμα παραπέρα, πραγματοποιώντας συναντήσεις με τον γ.γ. Διά Βίου Μάθησης Π. Παπαγεωργίου, προκειμένου να του εκθέσει τα προβλήματα της ισχύουσας κατάστασης με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων των μαθητών κρατουμένων των Φυλακών Κορυδαλλού, αλλά και το ζήτημα της δημιουργίας λυκειακών τάξεων εντός των Φυλακών Κορυδαλλού.
Η παρέμβαση της Β' ΕΛΜΕ απέφερε καρπούς, καθώς διασφαλίστηκε η απρόσκοπτη διεξαγωγή των προαγωγικών-απολυτήριων λυκειακών εξετάσεων των κρατουμένων και η συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις με τη δημιουργία εξεταστικού κέντρου εντός των Φυλακών Κορυδαλλού, με τη συμμετοχή καθηγητών από τα σχολεία του Πειραιά.
«Αποτράπηκε έτσι», όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, «η μεταγωγή των κρατουμένων στις Φυλακές Αυλώνα για την περίοδο των εξετάσεων».
Σε κάθε περίπτωση, όπως καταλήγει η ανακοίνωση, «συνεχίζουμε να διεκδικούμε ακόμη τη δημιουργία λυκειακών τάξεων εντός του Σωφρονιστικού Καταστήματος Κορυδαλλού, στηρίζοντας το δικαίωμα των κρατουμένων στη μόρφωση. Από τις συναντήσεις αυτές, διαπιστώθηκε ότι όλα τα παραπάνω είναι εφικτά, εφόσον διασφαλιστούν από την πολιτεία οι σχετικοί πόροι».
«Υπήρξε δέσμευση από τον γ.γ. Διά Βίου Μάθησης ότι οι λυκειακές τάξεις θα προχωρήσουν» τονίζει η κ. Κουτούλα, περιγράφοντας παράλληλα με χαρά τη δημιουργία της τάξης εκμάθησης των ελληνικών που δημιουργήθηκε από τον περασμένο Φεβρουάριο στον Κορυδαλλό για τους Ρομά και αλλοδαπούς, όπου ήδη συμμετέχουν 30 έγκλειστοι.
«Η ικανοποίησή τους είναι τόσο μεγάλη που μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν, που μπορούν μόνοι τους να συντάξουν μια αίτηση», προσθέτει η διευθύντρια των ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού.
Ενας καινούργιος κόσμος
«Είναι μια συνεχής έκπληξη για όλους εμάς που συμμετέχουμε στα ΣΔΕ το πώς η διαδικασία της γνώσης επιδρά στους κρατούμενους. Το πόσο θετικά λειτουργεί και το πώς οι ίδιοι επαναπροσδιορίζονται. Το γνωστικό μας πεδίο περιλαμβάνει και άλλες δράσεις και καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Είναι μια μεγάλη ανάσα γι' αυτόν τον κόσμο και πρέπει να τους υποστηρίξουμε ώστε να έχουν τη δυνατότητα της συνέχειας και στο Λύκειο που θεσμικά δεν προβλέπεται».
Ο καθηγητής Βιολογίας και αντιπρόεδρος της Β' ΕΛΜΕ Πειραιά Γιάννης Βαρδουνιώτης διδάσκει εθελοντικά στο ΣΔΕ Κορυδαλλού.
«Εχουν τη διάθεση να μάθουν, να αλλάξουν τη ζωή τους. Η σκέψη τους εξελίσσεται. Σε αποκαλούν δάσκαλο και το εννοούν», σημειώνει με εμφανή συγκίνηση στην «Εφ.Συν.».
Και όπως συμπληρώνει «συναντάς και απίστευτα ευφυή μυαλά».
Οπως ο 27χρονος Δημήτρης που στην προηγούμενη ζωή του ήταν ληστής.
«Είναι άριστος μαθητής και μαθηματική διάνοια. Εχουμε όλοι εκπλαγεί μαζί του. Λαμβάνει μέρος σε πολλούς μαθηματικούς διαγωνισμούς. Δεν ξέρω... Παρά το γεγονός ότι έχει καταδικαστεί σε πολλά χρόνια φυλάκισης, πιστεύω ότι το μέλλον είναι μπροστά του», τονίζει ο κ. Βαρδουνιώτης, περιγράφοντας τον «Ξεχωριστό Γουίλ Χάντινγκ» και μια διαδικασία αμφίδρομη που επενεργεί εξίσου τόσο στους μαθητές των ΣΔΕ Φυλακών όσο και στους καθηγητές τους.
Πηγή: efsyn.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη