Thumbnail

Γονιός δεν γεννιέται κανείς … γίνεται, γι’αυτό και στην καθημερινότητα διαπιστώνουμε πως γίνονται αρκετά λάθη από την μεριά των γονιών, μην ξέροντας πως θα έπρεπε να χειριστούν σωστά ορισμένες καταστάσεις απέναντι στα παιδιά τους.

Ποια είναι όμως τα πιο συνηθισμένα λάθη που γίνονται και πως θα μπορούσαμε να τα αντιμετωπίσουμε; Το Infokids.gr, φιλοξένησε στον διαδικτυακό του χώρο την κ. Αμανατίδου Φωστηρία ψυχολόγο και ειδική στη Γνωστική Συμπεριφορική θεραπεία παιδιών και ενηλίκων, προκειμένου να μας διαφωτίσει για το συγκεκριμένο θέμα, βάσει της εμπειρίας της και να μας δώσει ένα «χέρι βοηθείας», στο δύσκολο, αλλά τόσο σημαντικό έργο μας.

«Η ανατροφή των παιδιών είναι η πιο δύσκολη εργασία για τους νέους γονείς, καθώς δεν υπάρχει κάποιο εγχειρίδιο οδηγιών, που να τους διευκολύνει στο σημαντικό έργο τους. Έτσι οι γονείς ορισμένες φορές οδηγούνται σε λανθασμένες συμπεριφορές, οι οποίες επηρεάζουν την μετέπειτα πορεία των παιδιών τους. Βέβαια χρειάζεται να τονίσουμε ότι κανένας δεν μπορεί να αποφύγει τα λάθη. Για αυτό και το πιο σημαντικό είναι η αναγνώριση αυτών, η αναζήτηση πληροφόρησης και η ανάληψης δράσης. Με αυτό τον τρόπο οι γονείς βοηθούν την εξέλιξη των παιδιών τους σε υγιείς ενήλικες.»

Τα πιο συνηθισμένα λάθη των γονιών και τρόποι αλλαγής τους

Μια σειρά εκφράσεων-λαθών, που μπορεί να έχουμε πει κατά καιρούς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα εξής:
«Πάρε το παιχνίδι σου μέσα. Δεν αντέχω άλλο», όπου η δική μας κούραση δεν πρέπει να σημαίνει αδιαφορία για το παιδί το οποίο επιθυμεί να παίξουμε μαζί, να του αφιερώσουμε χρόνο. Για αυτό χρειάζεται να οργανώσουμε το χρόνο μας, έτσι ώστε να του δείξουμε την αγάπη μας παίζοντας μαζί του, διαφορετικά η αδιαφορία οδηγεί σε αταξίες του παιδιού.

«Δε με νοιάζει τι κάνουν τα άλλα παιδάκια. Εσύ θα είσαι δίπλα μου», όπου χρειάζεται να αφήσουμε τα παιδιά να κινούνται ελεύθερα χωρίς να παρατηρούμε παντού επικείμενους κινδύνους. Μπορούμε να τα προσέχουμε από απόσταση και να τα ενθαρρύνουμε να ασχοληθούν με δημιουργικές δραστηριότητες.

«Δεν πειράζει. Άσε το να το χαλάσει». Η ιδιαίτερα ελαστική στάση μας απέναντι στις ενέργειες των παιδιών, δεν έχει θετικό αποτέλεσμα. Τα παιδιά χρειάζονται σταθερά όρια, ώστε να μάθουν να συντονίζονται με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος για να μην αντιμετωπίσουν αργότερα δυσκολίες προσαρμογής.

«Μου έτυχε δουλειά και δε μπορώ». Χρειάζεται να είμαστε συνεπείς στις υποσχέσεις που δίνουμε στα παιδιά μας, καθώς έχουν την ανάγκη να μπορούν να εμπιστεύονται τους άλλους. Διαφορετικά δημιουργούνται συναισθήματα ανασφάλειας και το παιδί μαθαίνει να είναι ανεύθυνο.

«Όχι έτσι ρε βλάκα. Κοίτα πως το κάνει το κοριτσάκι», όπου τα παιδιά δε βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους μέσα από τη σύγκριση και τους χαρακτηρισμούς, αλλά μειώνεται η εμπιστοσύνη που έχουν στον εαυτό τους. Είναι προτιμότερο να ενισχύουμε αυτό που μπορούν να πετύχουν, παρά να περιμένουμε να ικανοποιηθούν οι προσδοκίες μας.

«Ρίξτου για να μάθει», όπου η βία τραυματίζει την αυτοπεποίθηση και διαταράσσει τις προσωπικές σχέσεις του παιδιού, διδάσκοντας τη βία και όχι τον αυτοέλεγχο. Για αυτό χρειάζεται να μάθουμε στα παιδιά να υπερασπίζονται τον εαυτό τους, διδάσκοντας τους πρώτα να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.

«Δεν είναι καταπληκτικό το καινούριο μας μωράκι;», όπου η γέννηση ενός νέου μέλους αποτελεί απειλή για το μεγαλύτερο παιδί. Η κατάλληλη προετοιμασία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η αποφυγή θετικών σχόλιων για το μωρό, μπροστά στο μεγαλύτερο παιδί και η παρότρυνσή του στη φροντίδα του μωρού, βοηθούν στην καλύτερη προσαρμογή του μεγαλύτερου παιδιού, ως προς την ύπαρξη του νέου μέλους.

«Φύγε θα το χαλάσεις. Θα το φτιάξω εγώ». Μη ζητάτε από τα παιδιά να το κάνουν όπως εσείς. Χρειάζεται να δοκιμάσουν, να κάνουν λάθη για να το μάθουν σωστά. Ενισχύστε τις πρωτοβουλίες τους και ζητήστε από τα παιδιά σας να σας βοηθήσουν σε κάτι που κάνετε για να τα ενισχύσετε.

«Σταμάτα τα κλάματα». Είναι γνωστό ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν το κλάμα, για να πετύχουν το στόχο τους. Για αυτό μην επιμένετε αμέσως να σταματήσει. Βεβαιώστε το ότι το αγαπάτε, εξηγήστε του ότι δεν πρόκειται να γίνει αυτό που θέλει και ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσετε. Παράλληλα αποσπάστε την προσοχή του με κάτι άλλο.

«Αυτό που χρειάζεται να θυμόμαστε, είναι ότι σε όλη αυτή τη διαδικασία ανατροφής των παιδιών μας, μαθαίνουμε ταυτόχρονα και εμείς από εκείνα τρία σημαντικά πράγματα, τα οποία είναι τα εξής: να είμαστε ευτυχισμένοι χωρίς ιδιαίτερο λόγο, να είμαστε πάντα απασχολημένοι με κάτι και να ξέρουμε να απαιτούμε με όλη μας τη δύναμη αυτό που θέλουμε».

Αμανατίδου Φωστηρία Ψυχολόγος
http://www.amanatidou.com

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

broxi-kataigida.jpg
Καιρός: Αυτές οι περιοχές θα βρεθούν στο επίκεντρο της κακοκαιρίας - «Θα πέσει πολύ νερό»
Αναλυτικά η πρόγνωση του καιρού από την ΕΜΥ για σήμερα Πέμπτη και τις επόμενες μέρες
Καιρός: Αυτές οι περιοχές θα βρεθούν στο επίκεντρο της κακοκαιρίας - «Θα πέσει πολύ νερό»
stratiotikes_sxoles.jpg
Γιατί «αιμορραγούν» οι στρατιωτικές σχολές; Παραιτήσεις, χαμηλές βάσεις, μείωση πρώτων επιλογών!
Τα "καμπανάκια" χτυπάνε συνέχεια και από πολλές μεριές: Είναι μόνο οικονομικό το θέμα;
Γιατί «αιμορραγούν» οι στρατιωτικές σχολές; Παραιτήσεις, χαμηλές βάσεις, μείωση πρώτων επιλογών!
pierrakakis new
Οι Διορισμοί μονίμων και οι Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών το καλοκαίρι του 2025
Το ερώτημα που προβάλλει αβίαστα είναι: Γιατί καθυστερεί το υπουργείο Παιδείας να κινήσει τις διαδικασίες για τους νέους πίνακες της ειδικής αγωγής;
Οι Διορισμοί μονίμων και οι Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών το καλοκαίρι του 2025