Thumbnail

 

Σε προακτέα και μη ετοιμάζεται να χωρίσει τα σχολεία και το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όπως προκύπτει από το πόρισμα επιτροπής για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Το πολυσέλιδο πόρισμα της επιτροπής (αριθμεί 94 σελίδες) αποτελεί ένα μνημόνιο συγκάλυψης, καθώς μέσα από τεχνικούς όρους (οι οποίοι παρατίθενται και στα αγγλικά) επιχειρεί να κουκουλώσει τους πραγματικούς στόχους και τις συνέπειες της αξιολόγησης τόσο για τα σχολεία, όσο και για τους εκπαιδευτικούς: τη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, τη μισθολογική καθήλωση και ομηρεία του, σαρωτικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων που θα κριθούν μη επαρκείς και τον εναγκαλισμό του σχολείου με την τοπική αγορά.

Το πόρισμα τα αντιπαρέρχεται όλα αυτά και με περισσή αφέλεια δηλώνει ότι οι εκπαιδευτικοί που θα κριθούν «μη επαρκείς» θα παρακολουθήσουν επιμορφωτικά σεμινάρια, όταν η λέξη, επιμόρφωση, έχει καταργηθεί εδώ και αρκετά χρόνια από το εκπαιδευτικό λεξιλόγιο και δεν πρόκειται να επανέλθει όσο η χώρα θα βρίσκεται υπό μνημονιακή κατοχή.

Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής, εισάγονται όλες οι μορφές αξιολόγησης για τον εκπαιδευτικό, άμεση και έμμεση, που θα πραγματοποιούνται ανά διετία από τον διευθυντή και ανά τετραετία από το σχολικό σύμβουλο, ενώ σε ετήσια βάση θα πραγματοποιείται αυτο-αξιολόγηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. Τη γενική επιθεώρηση θα ασκεί ειδική, υποτίθεται, ανεξάρτητη Αρχή (ΑΔΙΠΕ) και τα παραρτήματά της, που θα λειτουργούν σε επίπεδο περιφερειακής διεύθυνσης.

Τέσσερις κατηγορίες σχολείων

Το πολυσέλιδο πόρισμα καλύπτει επιμελώς τις συνέπειες της λεγόμενης αυτο-αξιολόγησης των σχολείων. Ωστόσο, όπως προκύπτει από παράδειγμα που δίνεται στις σελίδες 36-37 (για ένα πρότυπο-πειραματικό σχολείο και ένα καλό σχολείο υποβαθμισμένης περιοχής), τα σχολεία θα βαθμολογούνται με βάση τετράβαθμη κλίμακα, που περιλαμβάνει τις εξής αξιολογικές κρίσεις: «ελλιπές», που αντιστοιχεί σε βαθμολογικό επίπεδο 1, «επαρκές», επίπεδο 2, «πολύ καλό», επίπεδο 3 και «εξαιρετικό», επίπεδο 4.

Χρεώνουν στους εκπαιδευτικούς τη σχολική αποτυχία

Στο πόρισμα δηλώνεται ότι «η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να γίνεται σε σχέση με το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τους προγραμματισμούς της σχολικής μονάδας” και ότι “δεν μπορεί να γίνεται κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών με βάση τις μαθητικές επιδόσεις». Η παραπάνω διαπίστωση αναιρείται πλήρως με το υπόδειγμα που παρατίθεται στο παράρτημα και περιλαμβάνει τα κριτήρια της αξιολόγησης. Μεταξύ αυτών αναφέρονται: «Φοίτηση και διαρροή των μαθητών, υψηλά επίπεδα φοίτησης των μαθητών σε όλες τις τάξεις του σχολείου, περιορισμένη διαρροή μαθητών, επιτεύγματα και πρόοδος των μαθητών, εκπαιδευτικά επιτεύγματα των μαθητών που ανταποκρίνονται στους στόχους του προγράμματος σπουδών, πρόοδος όλων των μαθητών σε σχέση με προηγούμενα επιτεύγματά τους, μείωση της διαφοράς στις επιδόσεις των μαθητών κατά τη διάρκεια της χρονιάς». Ο εκπαιδευτικός θα κρίνεται για όλους αυτούς τους δείκτες, θα χρεώνεται διαρροή και αποτυχία, όταν ακόμη και το ίδιο το πόρισμα παραδέχεται τις κοινωνικές διαστάσεις των παραπάνω.

Παρά ταύτα, η έκθεση αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ο ατομικός φάκελος/portfolio του εκπαιδευτικού θα «αποτελούν τα βασικά τεκμήρια που λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από τον διευθυντή του σχολείου και τον σχολικό σύμβουλο”. Επιπλέον, προβλέπεται ότι η ατομική έκθεση αξιολόγησης «θα αποτελεί ουσιώδες τεκμήριο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από εκπαιδευτικούς οι οποίοι μετακινούνται από μία σχολική μονάδα σε άλλη». Η διατύπωση αυτή δημιουργεί υποψίες ότι η κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν θα γίνεται πλέον κεντρικά, αλλά ο κάθε εκπαιδευτικός, ας πούμε κάποιος που έχασε την οργανική του θέση λόγω συγχώνευσης ή κατάργησης, θα διεκδικεί ατομικά νέα είσοδο στην εκπαίδευση.

Επίσης το σχολείο θα κρίνεται για πλήθος θεμάτων για τα οποία δεν είναι αρμόδιο, όπως υλικοτεχνική υποδομή και επάρκεια πόρων και προσωπικού. Όμως, με την αυτο-αξιολόγηση ανοίγει ο δρόμος για να κριθεί για την ικανότητά του να βρίσκει πλέον πόρους από άλλους φορείς, καθώς και για το επιχειρηματικό του δαιμόνιο να αξιοποιεί τους διαθέσιμους χώρους και τον εξοπλισμό του.

Οι εκθέσεις αξιολόγησης θα υποβάλλονται στο τέλος κάθε έτους στην αντίστοιχη ΜΟΔΙΠΕ, που θα τις προωθεί αρμοδίως, ενώ θα πραγματοποιούνται και επισκέψεις για τον έλεγχο των όσων δηλώνονται από τα σχολεία.

Σε τέσσερις κατηγορίες (ελλιπείς, επαρκείς, πολύ καλοί, εξαιρετικοί) θα ταξινομηθούν και οι εκπαιδευτικοί. Δάσκαλοι και καθηγητές θα αξιολογούνται ανά διετία από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας ως προς την υπηρεσιακή τους συνέπεια και ανά τετραετία από τον σχολικό σύμβουλο ως προς την παιδαγωγική τους επάρκεια.

Οι εκπαιδευτικοί των οποίων το έργο αξιολογείται ως «επαρκές» είναι προακτέοι. Οι υπόλοιποι θα περνούν από ενισχυτικό/διαμορφωτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους θα επαναλαμβάνεται το επόμενο έτος. Και μετά; Καμία αναφορά από το πόρισμα.

Για τους προακτέους, επισημαίνεται στο πόρισμα, θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι «στο μέλλον μόνο αυτοί θα έχουν δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για κατάληψη θέσης στελέχους».

Για να αντιληφθεί κανείς πόσο σχετικό είναι το θέμα της «επάρκειας» και σε τι ομηρεία βάζουν το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας, είναι χαρακτηριστικό το παρακάτω απόσπασμα από το πόρισμα: «το 'επαρκές' προσδιορίζεται και επαναπροσδιορίζεται κάθε φορά με βάση την εκπαιδευτική πολιτική που χαράσσει η Πολιτεία και την προστιθέμενη αξία από πρακτικές που εφαρμόζονται ήδη στο εκπαιδευτικό σύστημα». Μάλιστα, μέσα από ένα παράδειγμα με τίτλο «κριτήρια ποιότητας και επίπεδα ποιότητας», οι ίδιοι οι συγγραφείς του πορίσματος εξηγούν πώς ένας εκπαιδευτικός μπορεί να κατέβει στη βαθμολογική κλίμακα, χωρίς δική του ευθύνη.

Στεφανάκου Π.

H AYΓΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

VOUCHER Green Skills 400 ευρώ: Ξεκινήστε ΑΜΕΣΑ εδω

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 7/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ιόνιο πανεπιστημιο.jpg
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Μετονομασίες Τμημάτων και συμπράξεις για αντιμετώπιση των κενών θέσεων λόγω ΕΒΕ
Το  Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας , θα μετατραπεί σε τμήμα «Επιστήμης της Πληροφορίας»
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Μετονομασίες Τμημάτων και συμπράξεις για αντιμετώπιση των κενών θέσεων λόγω ΕΒΕ
αναπληρωτές
Αναπληρωτές: Να σταματήσει ο εμπαιγμός, δεν είναι απλά νούμερα σε έναν πίνακα
«Δε γίνεται μέσα σε λιγότερο από δέκα μέρες να πρέπει να βρεθούν σε όποιο σημείο της χώρας προσληφθούν και να εξασφαλίσουν τις κατάλληλες συνθήκες...
Αναπληρωτές: Να σταματήσει ο εμπαιγμός, δεν είναι απλά νούμερα σε έναν πίνακα