Μια πρωτότυπη, τολμηρή αλλά (κρίνοντας με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα) εξαιρετικά αποδοτική απόφαση πήρε η Nike όταν αποφάσισε να λανσάρει τα νέα της προϊόντα... μπαίνοντας στον πολιτικό στίβο.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρία επέλεξε ως κεντρικό πρόσωπο της εκστρατείας της τον Colin Kaepernick. Ο αθλητής αμερικανικού ποδοσφαίρου είχε διχάσει την κοινή γνώμη το 2016, όταν είχε γονατίσει την στιγμή που παιάνιζε ο εθνικός ύμνος κατά την έναργξη το εθνικού ύμνου.
Ο ίδιος δήλωσε, τότε, πως αρνείται να αποδώσει τιμή σε μια χώρα που δολοφονεί και καταπιέζει τους μαύρους ανθρώπος και γενικά τους μη Καυκάσιους, για να εξηγήσει την κίνηση του προκαλώντας μεγάλες αντιδράσεις, κυρίως στον συντηρητικό χώρο που τότε άρχιζε να βλέπει μια ευκαιρία με την άνοδο του Τραμπ.
Ο ίδιος ο πρόεδρος των ΗΠΑ είχε χαρακτηρίσει απαράδεκτη και προσβλητική την ενέργεια. Οι ιδιοκτήτες των ομάδων ποδοσφαίρου αρνήθηκαν να προσφέρουν συμβόλαιο στον αθλητή, ενώ προσέφυγε νομικά κατά της ομοσπονδίας επειδή δεν τον υποστήριξε στην συγκεκριμένη διαμάχη.
Άλλωστε, ο χώρος του συγκεκριμένου αθλήματος κυριαρχείται από την συντηρητική πτέρυγα ενώ φημολογείται πως ο ίδιος ο Τραμπ ήρθε σε επαφή με ιδιοκτήτες και ζήτησε να γίνει «μαύρο πρόβατο» ο Kaepernick.
Just like the NFL, whose ratings have gone WAY DOWN, Nike is getting absolutely killed with anger and boycotts. I wonder if they had any idea that it would be this way? As far as the NFL is concerned, I just find it hard to watch, and always will, until they stand for the FLAG!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 5 Σεπτεμβρίου 2018
Εκεί που κάποιοι είδαν μια νίκη του συντηρητισμού, η nike είδε μια καλή καμπάνια για τα προϊόντα της με brand embassador τον Kaepernick. Το σύνθημα «πίστεψε σε κάτι, ακόμη και αν αυτό σημαίνει να θυσιάσεις τα πάντα» συνόδευσε το κλασικό Moto της εταιρίας «Just Do It».
Η διαφήμιση γνώρισε μεγάλη απήχηση και προκάλεσε αίσθηση στην κοινή γνώμη. Εκτός από κάποιες μεμονομένες (και στα όρια του φαιδρού) αντιδράσεις υπερσυντηρητικών που έβαλαν φωτιά στα παπούτσια τους σε αναρτήσεις στα social media, τρεις στους τέσσερις καταναλωτές τοποθετήθηκαν θετικά/πολύ θετικά στην διαφημιστική εκστρατεία (έρευνα του Bloomberg).
Το Reuters επίσης ανέφερε πως έχει σημειωθεί σταθερή άνοδος των πωλήσεων από τον Σεπτέμβριο, ενώ η Edison συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις 200 καταστημάτων κατέδειξε πως ήδη από τις πρώτες ημέρες σημειώθηκαν αυξήσεις πάνω από 20% σε σχέση με τις πωλήσεις το 2017, καθαρά λόγω του αντίκτυπου της καμπάνιας.
Έτσι, φαίνεται πως «παρακάμπτεται» ο κανόνας πως οι εταιρίες και δη οι κολοσσοί «δεν κάνουν πολιτική»· η Nike στην συγκεκριμένη περίπτωση «έκανε πολιτική», πήρε θέση. Και, όταν μιλάμε για κολοσσός, σπάνια οι κινήσεις τους αποδίδονται σε αβλεψίες ή στην τύχη.
Είναι μάλλον απίθανο η Nike να μην γνώριζε για τις αντιδράσεις που θα προκαλούσε η διαφήμιση, όπως επίσης είναι μάλλον αφελές να πιστεύει κανείς πως δεν υπολόγιζε εκ των προτέρων το θετικό αντίκτυπο που θα είχε στην δημόσια εικόνα. Με μια σειρά από εκστρατείες όπως οι λεγόμενοι «θεσμοί κοινωνικής ευθύνης» οι εταιρίες και δη οι πολυεθνικές προσπαθούν να αναδείξουν ένα «διαφορετικό», κοινωνικά ευαίσθητο προφίλ για τους προφανείς λόγους: Είναι πιο αποτελεσματικό να καταφέρεις να πείσεις τον καταναλωτή πως λ.χ αν αγοράσει κόκκινα κορδόνια παπουτσιών θα συνεισφέρει στην καταπολέμιση του Aids στην Αφρική, παρά να φροντίσεις πως θα δει το λογότυπό σου ακόμη και στις δημόσιες τουαλέτες.
Ένας άλλος παράγοντας που έχει την αξία του, είναι η «παράμετρος Τραμπ». Η επιλογή ενός προσώπου που στοχοποιήθηκε από τον νυν πρόεδρο, εντάσσεται στην σχεδόν εμφυλιοπολεμική κατάσταση που βρίσκεται ο δημόσιος διάλογος στις ΗΠΑ. Το φιλελεύθερο μπλοκ του Χόλιγουντ, των Δημοκρατικών, σημαντικής μερίδας των media και εταιριών όπως τα Starbucks, η Nike κ.α βρίσκονται σε πλήρη μετωπική με την ισχυρή συντηρητική μερίδα του Τραμπ και φιλικών επιχειρηματικών κύκλων και δικτύων ενημέρωσης. Θεωρείται η πιο τεταμένη περίοδος στην εσωτερική πολιτική σκηνή των ΗΠΑ, ενώ ο Τραμπ ενδεχομένως να είναι ο πρόεδρος των ΗΠΑ με την μικρότερη αποδοχή από την κοινή γνώμη· σχεδόν όλες οι έρευνες από τα μέσα του 2017 και μετά συνηγορούν πως η πλειοψηφία των πολιτών έχει αρνητική γνώμη για τον εν ενεργεία πρόεδρο. Ένα ακόμη χτύπημα στον ήδη «λαβωμένο» Τραμπ.
Τέλος, μια άλλη παράμετρος που συχνά σημειώνουν οι χρήστες των social media αλλά και η αρθρογραφία στη δημόσια σφαίρα, είναι η υποκρισία των πολυεθνικών (στη συγκεκριμένη περίπτωση της Nike) που στην «βιτρίνα» εκθέτουν το προσωπείο της κοινωνικής ευθύνης, του σεβασμού στην διαφορετικότητα, στην πολυπολιτισμικότητα και στο «υπόγειο» κρύβουν τις μονάδες παραγωγής στην Αφρική και την Ασία με ημερομίσθιο, κυριολεκτικά, ενός δολαρίου, τις διακρίσεις (φυλετικές, έμφυλες, σεξουαλικού προσανατολισμού κτλ) στο μισθολόγιο και στις δυνατότητες εξέλιξης στα ανώτερα κλιμάκια κ.α.
Ο πυρήνας της λογικής είναι σωστός, ωστόσο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε πως η συγκεκριμένη καμπάνια έχει καταφέρει να πετύχει ακριβώς γιατί έχει μια βάση αληθοφανή αν όχι αληθινή: Ο Kaepernick όταν γονάτισε μπροστά στη σημαία και έκανε τις δηλώσεις υποστήριξης προς το κίνημα #Black_Lives_Matter όντως «θυσίασε τα πάντα», χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα, χωρίς καμία εγγύηση· φυσικά και δεν μπορούσε να προβλέψει πως μετά από 2 χρόνια θα γινόταν η εκστρατεία της Nike με τον ίδιο πρωταγωνιστή. Είδε την καριέρα του (έστω την καριέρα ενός επαγγελματία αθλητή με πολύ υψηλές απολαβές) να καταστρέφεται, επειδή ήθελε να υπηρετήσει κάτι που πίστευε, να μιλήσει για κάτι που θεωρούσε άδικο. Και θυμίζει, κάπως αφηρημένα, τις μορφές εκείνες στην ιστορία της ανθρωπότητας που είπαν το πρώτο, μικρό και τεράστιο ταυτόχρονα «όχι», για να γίνουν το παράδειγμα σε περισσότερα και μεγαλύτερα όχι.
Φυσικά, στην περίπτωση του Kaepernick η εξέλιξη ήταν κάπως διαφορετική. Δεν ακολούθησαν, άλλα «όχι», δεν έγινε το πρώτο κομμάτι ενός ντόμινο, δεν συνδέθηκε με αναζητήσεις και αδιέξοδα και, ίσως νομοτελειακά, στη θυσία του Kaepernick «κόλλησε» το Just Do It. Παραμένει, όμως, μια ωραία ιστορία...
Δέλτα Χι
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη