Μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις την Παρασκευή 20 Ιουλίου παρατηρήθηκε το φαινόμενο οι μαθητές που εξετάστηκαν με το παλαιό σύστημα να παρουσιάζονται ως αδικημένοι και θύματα της φετινής διαδικασίας. Ως κύριο επιχείρημα φαίνεται να προτάσσεται το «άδικο» ποσοστό του 9,51% για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ως μοναδική λύση προτείνεται η αύξηση (περίπου διπλασιασμός) του ποσοστού αυτού. Σας απευθύνω αυτή την επιστολή σαν νέος άνθρωπος που πιστεύει στην αξιοκρατία και στη διαφάνεια των θεσμών και επειδή θεωρώ ότι σε μια δημοκρατία πρέπει να ακούγεται και ο αντίλογος.
Αρχικά, το πρόβλημα έγκειται όχι απαραίτητα στο αίτημα των μαθητών του παλαιού συστήματος αυτό καθεαυτό αλλά στην χρονική στιγμή που αυτό διατυπώνεται. Το ποσοστό εισαγωγής 9,51% ήταν γνωστό πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων και οι αντιδράσεις τότε ήταν ανύπαρκτες. Άρα, τι οδήγησε σε αυτή την αντίδραση τόσο καιρό μετά την ανακοίνωση της απόφασης σε σχετικό ΦΕΚ; Μήπως ευθύνονται τα αποτελέσματα των πανελλαδικών που φαίνεται να μην ήταν τόσο ευνοϊκά όσο αναμένονταν για κάποιους αποφοίτους;
Ακόμη, η διαδικασία αυτού του πανελλαδικού διαγωνισμού καθορίζεται από το κράτος και πιο συγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας για την κατάληψη συγκεκριμένων θέσεων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Οι «κανόνες» του διαγωνισμού αυτού, όπως και κάθε άλλου διαγωνισμού, καθορίζονται πριν την έναρξή του και δεν είναι δυνατό να αλλάξουν κατά τη διάρκεια ή μετά το πέρας του. Μία τέτοια κίνηση θα έβλαπτε σημαντικά το αδιάβλητο των εξετάσεων, καθώς νέες θέσεις θα άνοιγαν για τους μαθητές του παλαιού συστήματος και θα έκλεινε απότομα η πόρτα για μαθητές του νέου συστήματος που διαφορετικά μπορεί να πετύχαιναν στη σχολή της προτίμησής τους.
Βέβαια, είναι σημαντικό να γίνει αναφορά και στους απόφοιτους που επέλεξαν να εξεταστούν με το νέο σύστημα. Οι μαθητές αυτοί κλήθηκαν πέρα από όσα είχαν διδαχθεί την προηγούμενη χρονιά στις σχολικές αίθουσες να διαβάσουν μόνοι τους νέα κεφάλαια της νέας ύλης, όπως μεταξύ άλλων ο ηλεκτρομαγνητισμός στη Φυσική και ένα ακόμη βιβλίο που προστέθηκε στην ύλη της Βιολογίας. Οι μαθητές αυτοί έκαναν την επιλογή τους, διάλεξαν έναν δύσκολο δρόμο για να μπορέσουν να διεκδικήσουν τις ίδιες θέσεις με τα παιδιά που μαθήτευσαν στην Γ’ Λυκείου το σχολικό έτος 2019-2020. Η ενδεχόμενη αλλαγή του 9,51% δεν θα αδικήσει τα παιδιά αυτά και δεν θα είναι σαν να υποτιμάται η επιλογή τους να εξεταστούν με το νέο σύστημα;
Η φετινή χρονιά ήταν δύσκολη για όλους. Οι μαθητές που συμμετείχαν στις πανελλαδικές έπρεπε να διαχειριστούν την υπομονή και τις δυνάμεις τους μέσα σε μια πρωτόγνωρη για τη γενιά μας πανδημία. Ακόμη, τα παιδιά του νέου συστήματος ήρθαν αντιμέτωπα με έναν πρωτόγνωρο τρόπο εξέτασης στην Έκθεση και με τα θέματα των υπόλοιπων εξεταζόμενων μαθημάτων που ήταν κατά γενική ομολογία πολύ αυξημένης δυσκολίας. Πάντα πρέπει να δίνονται σε όλους του ανθρώπους ευκαιρίες για βελτίωση αλλά... τα παιδιά του παλιού συστήματος είχαν την πρώτη τους ευκαιρία το έτος 2018-2019, άρα δεν αποτελεί δίκαιο αίτημα την ίδια ακριβώς ευκαιρία να έχουν και τα παιδιά του έτους 2019-2020 να κυνηγήσουν τα όνειρά τους; Εφόσον οι όποιες διαμαρτυρίες για το ποσοστό έγιναν μετά το πέρας των εξετάσεων οι όροι για την εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές πρέπει να παραμείνουν ίδιοι και να μην μεταβληθούν για την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων υποβαθμίζοντας το θεσμό των Πανελλαδικών.
Βεβαίως, ευχόμαστε σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως του τρόπου εξέτασης καλή επιτυχία.
Μαθητής του νέου συστήματος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη