panellinies-panelladikes-eksetaseis
Πανελλήνιες εξετάσεις και μάθημα Φυσικής: Σχετικά με την άρση της αδικίας που υφίστανται οι υποψήφιες/υποψήφιοι του 2ου Επ.Π. σε σχέση με αυτούς του 4ου, η ΕΕΦ προτείνει ως μόνιμη λύση τον ορισμό ποσοστού εισαγόμενων από το 2ο και το 4ο Επ.Π.

Συγκεκριμένες προτάσεις για την εξέταση της Φυσικής προσανατολισμού στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά το «μπάχαλο» που δημιουργήθηκε εφέτος με τα «υπερφυσικά» θέματα που αναμένεται να ρίξουν τις βαθμολογίες που ανακοινώνονται σήμερα και τις βάσεις που θα ανακοινωθούν τον Ιούλιο, καταθέτει η Ενωση Ελλήνων Φυσικών.

Σχετικά με την άρση της αδικίας που υφίστανται οι υποψήφιες/υποψήφιοι του 2ου Επ.Π. σε σχέση με αυτούς του 4ου, η ΕΕΦ προτείνει ως μόνιμη λύση τον ορισμό ποσοστού εισαγόμενων από το 2ο και το 4ο Επ.Π.

Ακόμα, προτείνεται οι τέσσερις (4) καθηγήτριες/τές (θεματοδότες) αλλά και ο “λύτης” να προέρχονται από διαφορετικές περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε.), να επιλέγονται δύο (2) μόνο ημέρες πριν την εξέταση του μαθήματος, από ένα ευρύτερο σύνολο, να μπορούν να συμμετέχουν στην Κ.Ε.Ε. μία (1) φορά κάθε πέντε (5) χρόνια και τα ονόματά τους να δημοσιεύονται ταυτόχρονα με τη δημοσιοποίηση εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στην Κ.Ε.Ε. προτείνεται να συμμετέχει η/ο Σύμβουλος Α’ Φυσικής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) - ως παρατηρήτρια/τής, καθώς είναι η/ο κατ’ εξοχήν γνώστης των οδηγιών διδασκαλίας του μαθήματος) και μία/ένας εκπρόσωπος της Ε.Ε.Φ., ως παρατηρήτρια/τής. Αναλυτικά: 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ  ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Μετά τη δημοσιοποίηση του εξεταστικού δοκιμίου, η Επιτροπή Παιδείας (Ε.Π.) της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (Ε.Ε.Φ.) επιμελήθηκε και προχώρησε σε δημοσιοποίηση τόσο των απαντήσεων1 όσο και του σχολιασμού των θεμάτων2. Επιπρόσθετα, το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της Ε.Ε.Φ. οργάνωσε άμεσα σχετική διαδικτυακή ημερίδα. Στο κείμενο αυτό περιλαμβάνονται προτάσεις της Ε.Ε.Φ. προκειμένου να αντιμετωπιστούν προβλήματα που θα ανακύψουν άμεσα, αλλά και για να αποφευχθεί η επανάληψη παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον.

Ως άμεσο πρόβλημα, ανακύπτει η εισαγωγή υποψηφίων στα λεγόμενα “κοινά Τμήματα”, δηλαδή Τμήματα που εντάσσονται σε περισσότερα από ένα Επιστημονικά Πεδία (Επ.Π.). Ενδεικτικά, αναφέρονται τα Παιδαγωγικά Τμήματα, που δηλώνονται και από τα τέσσερα (4) Επ.Π. καθώς και τα Τμήματα Πληροφορικής, που δηλώνονται από το 2ο και το 4ο Επ.Π.. Για την εισαγωγή τους σ’ αυτά, υποψήφιες/υποψήφιοι που προέρχονται από το 2ο και το 4ο Επ.Π. συγκρίνονται εξεταζόμενες/εξεταζόμενοι σε διαφορετικά μαθήματα [σύγκριση ανόμοιων μεγεθών (;)]. Ένα από τα διαφορετικά “ζευγάρια μαθημάτων” της σύγκρισης είναι και το “Φυσική - Πληροφορική”. Είναι προφανές ότι θα χρειαστεί μία μορφή ρύθμισης για την άρση της αδικίας που υφίστανται οι υποψήφιες/υποψήφιοι του 2ου Επ.Π. σε σχέση με αυτούς του 4ου. Για παράδειγμα, αν την τελευταία πενταετία, στο κοινό τμήμα Α των δύο (2) αυτών Επ.Π. εισήχθησαν α% (μέσο ποσοστό) υποψήφιες/υποψήφιοι προερχόμενες/προερχόμενοι από το 2ο Επ.Π., το ποσοστό αυτό να διατηρηθεί και φέτος. Η μόνιμη λύση είναι ο ορισμός ποσοστού εισαγόμενων από το 2ο και το 4ο Επ.Π..

Συμπλήρωση της απόφασης: “Τρόπος εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψηφίων Γενικού Λυκείου από το ακαδημαϊκό έτος 2023-24 και εφεξής σύμφωνα με τον ν. 4186/2013 (Α’ 193) όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4610/2019 (Α’ 70), με το άρθρο 7 του ν. 4692/2020 (Α’ 111) και εκ νέου με τον ν. 4777/2021 (Α’ 25).”, που έχει δημοσιευθεί στο Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεων (Φ.Ε.Κ.) 5136/τ. Β΄/3-10-2022. Για να είναι γνωστό με απόλυτη σαφήνεια το/τα είδος/είδη της/των ερώτησης/ερωτήσεων που μπορεί να περιλαμβάνει κάθε θέμα. Θα ήταν χρήσιμο να γίνεται αναφορά στην ταξινομία του Bloom3. Σημειώνεται ότι το Φ.Ε.Κ. 5136 ήδη προβλέπει ότι: “Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, καθώς και οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων πειραματικών δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.”. Προτείνεται μία (1) τουλάχιστον ερώτηση του δεύτερου θέματος να ελέγχει τις νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν οι υποψήφιες/υποψήφιοι κατά την εκτέλεση των υποχρεωτικών εργαστηριακών ασκήσεων, που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος.

Η εξεταστέα ύλη του μαθήματος πρέπει να αυξηθεί, καθώς αναμένεται η εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών. Σαφής και διακηρυγμένος σκοπός αυτής της αύξησης θα είναι η αποφυγή των ασκήσεων - προβλημάτων που συνηθέστερα χαρακτηρίζονται ως “υπερπαραγωγές”, αλλά και η άρση οποιωνδήποτε αμφιβολιών σχετικά με την έκταση και το περιεχόμενό της (θυμίζουμε εδώ το ΘΕΜΑ Γ, των πανελλαδικών εξετάσεων 2023).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε.), της 14ης Ιουνίου 20244, στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) συμμετέχουν τέσσερις (4) καθηγήτριες/τές που δίδαξαν το μάθημα κατά τα τελευταία έτη, μία/ένας (1) Σύμβουλος Εκπαίδευσης και μία/ένας (1) καθηγήτρια/τής Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.). Τα μέλη της Επιτροπής επιλέγονται λίγο πριν τις εξετάσεις σύμφωνα με τον νόμο και με αυστηρά επιστημονικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Πριν την αποστολή των θεμάτων προς τα εξεταστικά κέντρα, τα θέματα επιλύονται και σχολιάζονται κριτικά από μία/έναν (1) ακόμα καθηγήτρια/τή που αναφέρεται ως “λύτης”. Οι τέσσερις (4) καθηγήτριες/τές (θεματοδότες) αλλά και ο “λύτης” προτείνεται να προέρχονται από διαφορετικές περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε.), να επιλέγονται δύο (2) μόνο ημέρες πριν την εξέταση του μαθήματος, από ένα ευρύτερο σύνολο, να μπορούν να συμμετέχουν στην Κ.Ε.Ε. μία (1) φορά κάθε πέντε (5) χρόνια και τα ονόματά τους να δημοσιεύονται ταυτόχρονα με τη δημοσιοποίηση εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι θεματοδότες δεν χρειάζεται να έχουν Βαθμό Α’, θα πρέπει όμως να έχουν δεκαπενταετή και πλέον διδακτική προϋπηρεσία σε Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.), εξαιρουμένων των Πρότυπων και Πειραματικών και να έχουν διδάξει το μάθημα τουλάχιστον την τελευταία πενταετία [όπως προκύπτει από τα κατατεθειμένα στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Δ.Ε.)]. Στην Κ.Ε.Ε. προτείνεται να συμμετέχει η/ο Σύμβουλος Α’ Φυσικής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) - ως παρατηρήτρια/τής, καθώς είναι η/ο κατ’ εξοχήν γνώστης των οδηγιών διδασκαλίας του μαθήματος) και μία/ένας εκπρόσωπος της Ε.Ε.Φ., ως παρατηρήτρια/τής.

Την ημέρα της εξέτασης του μαθήματος και μετά τη λήψη των οδηγιών βαθμολόγησης της Κ.Ε.Ε., οι συντονίστριες/στές του μαθήματος όλων των Βαθμολογικών Κέντρων οφείλουν να συναντώνται διαδικτυακά και να συμφωνούν στην λεπτομερή μοριοδότηση των θεμάτων.

Η Ε.Ε.Φ. έχει την τεχνογνωσία και προσφέρεται να διαθέσει σε κάθε αρμόδια/αρμόδιο ειδικούς, ώστε οι παραπάνω προτάσεις μας να εξειδικευθούν.

1 https://www.eef.gr/articles/panellinies-2024-themata-kai-apantiseis-sti-fysiki

2 https://www.eef.gr/articles/sxoliasmos-thematwn-fysikis-panelladikwn-exetasewn-2024

3 http://www.netschoolbook.gr/epimorfosi/bloom-taxonomy.html

4 https://eoe.minedu.gov.gr/images/ΔΕΛΤΙΟ_ΤΥΠΟΥ.pdf

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Βάσεις εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές

Φτιάξε σωστά το Μηχανογραφικό σου με την βοήθεια των πιο εξειδικευμένων συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού

Τι σημαίνει η φράση «οι καιροί ου μενετοί»;

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα