Thumbnail
  Υπόθεση:             Έχουμε έναν επιβάτη που περιμένει στην στάση Νο 4 και θέλει να μεταβεί στην τελική στάση που είναι η Νο 1. Ενδιάμεσα υπάρχουν διαδοχικά οι στάσεις Νο 3 και Νο 2.

 

Υπόθεση:

            Έχουμε έναν επιβάτη που περιμένει στην στάση Νο 4 και θέλει να μεταβεί στην τελική στάση που είναι η Νο 1. Ενδιάμεσα υπάρχουν διαδοχικά οι στάσεις Νο 3 και Νο 2.

Ο επιβάτης μπορεί να μεταβεί στον τελικό του προορισμό με οποιοδήποτε τρόπο. Όπως:

Είτε παίρνοντας το λεωφορείο από την στάση Νο 4 και κατέβει στην Νο 1,

είτε παίρνοντας το λεωφορείο από την στάση Νο 4 και κατέβει στην Νο 3 και στην συνέχεια παίρνοντας το επόμενο λεωφορείο από την στάση Νο 3 και κατέβει στην Νο 1,

είτε με οποιοδήποτε άλλο συνδυασμό.

            Τι καταλαβαίνουμε με την ερώτηση:

Να αναφέρετε “όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 επιβάτη από τη αρχική στάση που βρίσκεται σε επόμενες στάσεις”

Αν δώσουμε βαρύτητα στο από, τότε είναι δεσμευτικό να αναφέρουμε όλες τις δυνατές επιλογές του επιβάτη, αλλά με δέσμευση να ξεκινούν από την αρχική στάση. Έτσι θα απαντούσαμε:

έχει 3 επιλογές:          από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (1η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (2η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (3η επιλογή)

Αν δεν δώσουμε βαρύτητα στο από,  πρέπει να μας δίνεται κάτι πιο δεσμευτικό ώστε να δώσουμε αλλού την αντίστοιχη βαρύτητα. Και αυτό θα ήταν να μας έθεταν την ερώτηση λίγο διαφορετικά:

Να αναφέρετε “όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 επιβάτη από τη αρχική στάση που βρίσκεται μέχρι να φτάσει στην τελική στάση”

.  Έτσι θα απαντούσαμε:

έχει 6 επιλογές:          από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (1η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 3 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (2η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 2 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (3η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (δεν είναι νέα επιλογή)

                                    από την στάση Νο 3 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (4η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (5η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 2 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (δεν είναι νέα επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (6η επιλογή)

Φυσικά όλα τα παραπάνω μπορεί να είναι στο μυαλό κάποιου που εκλαϊκεύει την φυσική όμως νομίζω ότι η επιστημονική σκέψη δεν πρέπει να είναι τόσο απλουστευτική και επιπλέον να μην υστερεί σε ακρίβεια.

Με βάση τα παραπάνω:

1ο Συμπέρασμα.

Η αποκωδικοποίηση της εκφώνησης στο θέμα Γ.4 των θεμάτων της φυσικής γενικής παιδείας

“να σχεδιάσετε όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 ηλεκτρονίου από τη διεγερμένη κατάσταση σε καταστάσεις χαμηλότερης

 ενέργειας”

            Με μεγάλη ευκολία σαν απάντηση δόθηκε .... το 6 μεταβάσεις.

Φυσικά  έδωσε βαρύτητα στο από, και ταυτόχρονα δεν αναφέρει την τελική κατάληξη (θεμελιώδη κατάσταση)

Η απάντηση με τις 3 μεταβάσεις -που είναι και η ακρίβεια της απάντησης- ούτε καν αναφέρθηκε.

2ο Συμπέρασμα.

            Το σχέδιο που ζητήθηκε ήταν -μέρος σύμφωνα με το 1ο συμπέρασμα- το σχεδιάγραμμα των ενεργειακών σταθμών γνωστό σαν διάγραμμα Grotian. Τόσο στο σχολικό βιβλίο φυσικής Γενικής παιδείας, όσο και στο  σχολικό βιβλίο χημείας Θετικής κατεύθυνσης, αλλά και σε οποιοδήποτε πανεπιστημιακό βιβλίο φυσικής το συγκεκριμένο διάγραμμα παρουσιάζεται με τυποποιημένο τρόπο, για τον απλό λόγο γιατί είναι χρήσιμο και λειτουργικό. Είναι ανεπίτρεπτο να παρουσιάζεται σαν απάντηση σε ερώτηση μαθήματος φυσικής -στο οποίο έχει διδαχτεί το σχετικό διάγραμμα- ένα εμπειρικό διάγραμμα μεταπτώσεων αντίστοιχο του παραπάνω εκλαϊκευτικού παραδείγματος, και μάλιστα και από λύτες της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών.

 

Παπαδάκης Γιάννης – φυσικός

      [email protected]

 

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό 2024: Αφιέρωμα στα τμήματα Πληροφορικής των δημόσιων ΑΕΙ

Σχολές έως 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Υπουργείο Παιδείας: Καθορισμός 4.451 θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών στην Α'βάθμια και Β'βάθμια (ΦΕΚ)
ΦΕΚ κατανομής 4.451 θέσεων για μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ)
Υπουργείο Παιδείας: Καθορισμός 4.451 θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών στην Α'βάθμια και Β'βάθμια (ΦΕΚ)
proaulio_sxoleio
Καταργήσεις τμημάτων σε νηπιαγωγεία και δημοτικά στην Ανατολική Αττική;
«Υπουργείο, ΓΓ και Αναπληρωτής Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας»
Καταργήσεις τμημάτων σε νηπιαγωγεία και δημοτικά στην Ανατολική Αττική;
Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός Φυσικής
Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικής 2024: Με σπουδαίες επιτυχίες η Ελληνική Συμμετοχή στην
Την ελληνική ομάδα συνόδευσαν ο Καθηγητής Γεώργιος Τόμπρας, από το Τμήμα Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και...
Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικής 2024: Με σπουδαίες επιτυχίες η Ελληνική Συμμετοχή στην
KATHIGITES
Οι Σύλλογοι ΠΕ της Α' Αθήνας καλούν τους νεοδιόριστους να συμπληρώσουν το υπόδειγμα αίτησης/αιτήματος και να το αποστείλουν προς το  ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας
«Να συνεδριάσει τώρα το ΠΥΣΠΕ Α Αθήνας και να μονιμοποίηση ΟΛΕΣ/ΟΛΟΥΣ τους νεοδιόριστες/ους του 2020 και 2021, ανεξαρτήτως αξιολόγησης! Αν δεν το...
Οι Σύλλογοι ΠΕ της Α' Αθήνας καλούν τους νεοδιόριστους να συμπληρώσουν το υπόδειγμα αίτησης/αιτήματος και να το αποστείλουν προς το  ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας