Ενα ακόμα νομοσχέδιο από τα τέσσερα που είχε προαναγγείλει το υπουργείο Παιδείας ότι θα προωθηθούν άμεσα, μέσα στον Ιούλη, είδε χτες το φως της δημοσιότητας και δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 15 Ιούλη. Πρόκειται για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση - Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», που αφορά κατά κύριο λόγο τα ελληνικά σχολεία και τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας του εξωτερικού.
Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό έχει υποστεί μεγάλη συρρίκνωση και μετράει τραγικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, παρά το ότι οι Ελληνες μετανάστες στο εξωτερικό έχουν αυξηθεί, το νομοσχέδιο δεν φέρνει καμιά αισιοδοξία ότι θα αντιστραφεί αυτό το κλίμα, αφού στο άρθρο 5 σημειώνει κατά λέξη ότι το υπουργείο Παιδείας «μπορεί να ενισχύει τις μονάδες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό»... Με άλλα λόγια, δεν είναι υποχρέωση του υπουργείου η λειτουργία αυτών των μονάδων και η χρηματοδότησή τους, μπορεί να τις ενισχύει, μπορεί και όχι.
Η αγωνία της κυβέρνησης να εξοικονομεί πόρους όπου μπορεί από την ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού, φαίνεται από διάφορες διατάξεις του νομοσχεδίου και ιδιαίτερα τις διατάξεις που αφορούν τα «Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού». Προβλέπεται, για παράδειγμα, ότι μπορούν να λειτουργούν τέτοια τμήματα «ενταγμένα σε ΑΕΙ της ημεδαπής τα οποία προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση», άρα εξοικονομούνται έτσι εκπαιδευτικοί. Ακόμα κι αν δεν εντάσσονται όμως σε ελληνικά ΑΕΙ, προβλέπεται γενικά για τα Τμήματα: «Η διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιείται και εξ αποστάσεως, με τη χρήση των νέων Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας ειδικά σε περιπτώσεις ολιγομελών τμημάτων σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου είναι ανέφικτο οικονομικά να αποσπαστεί εκπαιδευτικός». Επίσης, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το ίδιο το υπουργείο Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, θέτει προϋποθέσεις για τον αριθμό των μαθητών που τα παρακολουθούν (να είναι πάνω από 50) και για τις απουσίες τους (να μην υπερβαίνουν το 20% των ωρών διδασκαλίας).
Παράλληλα, βάζει τα Τμήματα αυτά σε μια διαδικασία αξιολόγησης ανά τριετία και ορίζει ρητά ότι θα πρέπει «να διατηρούν σε ψηφιακή μορφή i) ημερήσιο παρουσιολόγιο μαθητών ανά ώρα διδασκαλίας και ii) αρχείο των μαθητών τους που μετέχουν στις εξετάσεις για την απόκτηση πιστοποιητικού ελληνομάθειας. Τα ανωτέρω αποστέλλονται μέσω του Συντονιστή Εκπαίδευσης στην αρμόδια Υπηρεσία του υπουργείου». Επιπλέον, συστήνει στο υπουργείο Παιδείας και μια Μόνιμη Επιτροπή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο των φορέων παροχής εκπαίδευσης στο εξωτερικό και των μονάδων που λειτουργούν, η οποία και θα εισηγείται στον υπουργό για την επιχορήγησή τους.
Συστήνεται, επίσης, «Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας», για το οποίο οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησής του και η διαδικασία των εξετάσεων θα οριστούν με προεδρικό διάταγμα.
Ακόμα, προβλέπεται ότι όλες οι εκπαιδευτικές μονάδες (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) που μέχρι τώρα «λειτουργούν με ελληνόγλωσσο πρόγραμμα, μετατρέπονται σε δίγλωσσες σε όλες τις βαθμίδες ύστερα από σχετικές διμερείς συμφωνίες» από το σχολικό έτος 2017-18. Και στους μαθητές των δίγλωσσων εκπαιδευτικών μονάδων «χορηγείται τίτλος σπουδών που αναγνωρίζεται ως ισότιμος των τίτλων των αντίστοιχων σχολείων της ημεδαπής και της ξένης χώρας».
Συστήνεται, επίσης, Συμβούλιο Επιλογής στο υπουργείο Παιδείας, για να επιλέγει τα στελέχη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό (συντονιστές και διευθυντές σχολικών μονάδων) με βάση τα τυπικά προσόντα αλλά και με συνέντευξη.
Για τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται σε σχολεία του εξωτερικού με μισθό στην Ελλάδα και επιμίσθιο στο εξωτερικό, προβλέπεται μεταξύ άλλων: «Η παροχή του επιμισθίου είναι σε άμεση συνάρτηση με την παροχή διδακτικού έργου. Αν για οποιοδήποτε λόγο, ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της απόσπασής του δεν παρέχει διδακτικό έργο πέραν του διμήνου, η παροχή επιμισθίου διακόπτεται, για να επαναληφθεί όταν αναλάβει και πάλι τα καθήκοντά του». Κοινώς, αν κάποιος αποσπασμένος εκπαιδευτικός π.χ. στη Γερμανία ή στη Βρετανία αρρωστήσει σοβαρά και χρειαστεί να νοσηλευτεί για πάνω από δυο μήνες, θα αναγκαστεί να διακόψει την απόσπασή του και να επιστρέψει στην Ελλάδα. Γενικότερα, στο νομοσχέδιο γίνεται μια προσπάθεια αυστηροποίησης και ελέγχου των αποσπάσεων και της χορήγησης επιμισθίου, συνεχίζοντας ουσιαστικά την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, την ώρα, βέβαια, που οι ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία του εξωτερικού βοούν και το επιμίσθιο είναι απαραίτητο σε χώρες με υψηλό κόστος διαβίωσης.
Στο σκέλος, τώρα, της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, το νομοσχέδιο ορίζει ότι τα διαπολιτισμικά σχολεία που ιδρύθηκαν με το νόμο 1566/85, μετατρέπονται σε Πειραματικά Σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και αναπτύσσουν σε συνεργασία με τα ΑΕΙ πειραματικές μεθόδους διδασκαλίας. Ορίζεται, ακόμα, ότι με απόφαση των υπουργών Παιδείας και Οικονομικών, μπορούν να ιδρύονται και νέα Πειραματικά Διαπολιτισμικά Σχολεία (ή να μετατρέπονται κοινά σχολεία σε τέτοια), τάξεις υποδοχής στα κοινά σχολεία κ.ο.κ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη