Οι ανασκοπήσεις στο τέλος κάθε χρονιάς είναι συνηθισμένο και αναμενόμενο φαινόμενο! Στη συγκεκριμένη ανασκόπηση μπορούμε να δούμε τα δέκα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο για διδασκαλία το 2014.
Γράφοντας ιστορίες και παραμύθια
Η αφήγηση αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές γιατί συνδυάζεται η ενεργή συμμετοχή με τους εκπαιδευτικούς και μαθησιακούς στόχους.
Δημιουργώντας ο μαθητής μία ιστορία, εμπλέκεται ενεργά σε μία πολυμεσική διαδικασία που του προσφέρει ευκαιρίες καλλιέργειας τη δημιουργικότητάς του αλλά και των γλωσσικών δεξιοτήτων του. Υπάρχουν πολλά εργαλεία στην εποχή μας που βοηθούν παιδιά κάθε ηλικίας να συνθέσουν, να εικονογραφήσουν και να δημοσιεύσουν μία ιστορία. Το εργαλείο mystorybook είναι ένα εύκολο εργαλείο στη χρήση για παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας που τα καθοδηγεί βήμα βήμα στο να δημιουργήσουν το δικό τους βιβλίο. Με το εργαλείο αυτό τα παιδιά συνθέτουν μία ιστορία, το εξώφυλλό της, επιλέγουν εικόνες από τη βιβλιοθήκη γραφικών του εργαλείου ή από το δικό τους αρχείο και σταδιακά εισάγονται στην έννοια της εικονογράφησης και της αφήγησης. Το εργαλείο απαιτεί εγγραφή με το λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και δέχεται κείμενο και στα ελληνικά.
Πώς μπορούν τα μηνύματα να χρησιμοποιηθούν στην τάξη;
Τα μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα, τα γνωστά σε όλους μας sms, έχουν δεχτεί κατά καιρούς επιθέσεις από πολλούς ότι μόνο κακό κάνουν στα παιδιά και σε αυτούς που τα χρησιμοποιούν πολύ. Έχουν κατηγορηθεί για παράδειγμα ότι κάνουν κακό στη γλώσσα και ότι αν χρησιμοποιούνται μέσα στην τάξη αποσπούν τους μαθητές.
Παρά τα αρνητικά συμπεράσματα που βγάζουμε για την χρήση των μηνυμάτων, έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχουν και θετικές επιπτώσεις αν βρούμε το σωστό τρόπο να τα ενσωματώσουμε στην τάξη. Για παράδειγμα τα μηνύματα μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να γράφουν πιο γρήγορα ή χωρίς να το καταλαβαίνουν, να δίνουν σημασία στη γραμματική και στην ορθογραφία.
Με λίγη φαντασία μπορούν να βρεθούν τρόποι να χρησιμοποιηθούν τα μηνύματα στα πλαίσια ενός μαθήματος. Θα μπορούσαν οι μαθητές να αφηγηθούν μια ιστορία μέσω sms ή να κρατούν γρήγορες σημειώσεις ή ακόμα και να τα χρησιμοποιήσουν σαν παιχνίδι για δημιουργικούς διαγωνισμούς.
Δημιουργώντας "μικρές ταινίες" με το Digital films
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected]
Οι δυνατότητες που μας παρέχει το διαδίκτυο 2ης γενιάς είναι αρκετές με σαφή προσανατολισμό τη δημιουργία περιεχομένου από τους χρήστες. Ειδικά οι μαθητές και οι νεότεροι χρήστες δοκιμάζουν νέες εφαρμογές και εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να εκφραστούν δημιουργικά με δικά τους έργα.
Ο ιστοχώρος http://digitalfilms.com/ επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργήσει μικρές ταινίες κινουμένων σχεδίων επιλέγοντας τη μουσική τους διαλόγους και τους χαρακτήρες. Ουσιαστικά λειτουργεί ως ένας εισαγωγικός ιστοχώρος που θα επιστρέψει στον χρήστη μικρής ή μεγάλης ηλικίας να εξοικειωθεί με τα στάδια δημιουργίας μίας ψηφιακής ιστορίας δημιουργώντας το πρώτο μικρής διάρκειας έργο του. Υπάρχει η δυνατότητα να δει έργα άλλων χρηστών από τα δείγματα ταινιών και βέβαια η δυνατότητα δημιουργίας του δικού του φιλμ και η δημοσίευσή του στο διαδίκτυο ή η αποστολή του μέσω διαδικτύου σε φίλους του χρήστη. Με την εγγραφή του χρήστη μπορεί να επεξεργαστεί το βίντεο, να διαλέξει το σκηνικό αλλά και τους χαρακτήρες και βέβαια να κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις. Είναι ένα απλό εργαλείο που με βοήθεια και καθοδήγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί από παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας.
Bookukoo: app ανταλλαγής βιβλίων ελληνικής εμπνεύσεως!
Συνεισφορά: Μαριάνα Πουτακίδου - [email protected]
Μια ελληνικής εμπνεύσεως και κατασκευής εφαρμογή επιδιώκει να προάγει το διάβασμα και τη ζωντανή επικοινωνία των χρηστών. Πρόκειται για το «Bookukoο» που μετά το «bookcrossing» (που αφήνεις ένα βιβλίο σε έναν δημόσιο χώρο με ένα σημείωμα για τον επόμενο που θα το διαβάσει κ.λπ.) είναι το επόμενο βήμα στην ανταλλαγή βιβλίων.
Πρόκειται για μια πλατφόρμα ανταλλαγής αναγνωσμάτων, που προάγει ταυτόχρονα την εντοπιότητα του βιβλίου, αλλά και την άμεση επαφή των ιδιοκτητών του. Εμπνευστής του app είναι ο Παναγιώτης Κουρέτας απόφοιτος του Τμήματος Μηχανικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών και δεινός αναγνώστης. «Το ξεκίνησα θέλοντας να επιλύσω ένα δικό μου πρόβλημα, που παρουσιάστηκε στον στρατό. Εκεί διάβαζα πολύ και κατάλαβα πως έπρεπε να εφεύρω έναν τρόπο «έξυπνης ανακύκλωσης βιβλίων», για να μπορώ να διαβάζω καινούργια χωρίς να χρειάζεται να τα αγοράζω, αλλά και να χαρίζω τα δικά μου, χωρίς να είμαι ο μόνος».
Η λογική της εφαρμογής δια στόματος του εμπνευστή της: «Πείτε, για παράδειγμα, πως πίνω καφέ στην πλατεία Μαβίλη. Βλέπω μέσω του «Bookukoο» αν υπάρχει κάποιος που να μπορεί να μου προσφέρει ένα βιβλίο εκεί κοντά και έτσι βρισκόμαστε, ζωντανά, και ανταλλάσσουμε απόψεις και… λέξεις – έντυπες, μέσω του βιβλίου που θα μου δώσει, ή προφορικές!»
Πώς μπορούμε να βάλουμε το Twitter στην σχολική κουλτούρα;
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected]
Μπορεί πλέον να μην είναι περίεργο ή πρωτότυπο το να χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι τα social media μέσα στην τάξη ή γενικότερα στο σχολείο, αλλά δεν είναι λίγες οι φορές που αισθάνονται απομονωμένοι ή ότι δεν έχουν στήριξη από τους συναδέλφους τους.
Για να μπει ένα κοινωνικό δίκτυο και ιδιαίτερα το Twitter στο σχολικό περιβάλλον χρειάζεται προετοιμασία. Σίγουρα στην αρχή θα χρειαστούν πολλές δοκιμές και θα γίνουν λάθη αλλά θα πρέπει να υποστηρίξει ο ίδιος ο δάσκαλος το κοινωνικό μέσο που προτείνει και να «διαφημίζει» τη χρήση που του κάνει.
Χρήσιμο είναι επίσης να μιλήσουν άνθρωποι που χρησιμοποιούν το Twitter με επιτυχία και κάνουν κάτι πρωτότυπο και καλό ώστε να εμπνεύσουν και τους υπόλοιπους. Η δημιουργία μιας ομάδας ειδικά για το Twitter θα μπορούσε να βοηθήσει καθώς με αυτόν τον τρόπο όλο και περισσότεροι θα αναμειγνύονταν με το νέο μέσο.
Τα παιδία παίζει …με γλώσσες προγραμματισμού!
Συνεισφορά: Μαριάνα Πουτακίδου - [email protected]
Την ανάγκη κάθε παιδί να μάθει τη λογική της γλώσσας προγραμματισμού από μικρή ηλικία εξυπηρετεί η ιδέα της διδακτορικής διατριβής του δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη «Cubes Coding» που συμμετείχε στον διαγωνισμό «Open Education Challenge» και επελέγη μεταξύ των εννέα καλύτερων από ένα σύνολο 600 προτάσεων από 77 χώρες!
Παιδιά ηλικίας τριών ετών και άνω έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν την κίνηση ενός ρομπότ χρησιμοποιώντας 44 «έξυπνους» κύβους, οι οποίοι αναπαριστούν διάφορες εντολές και παραμέτρους. Διαμορφώνουν με αυτό τον παιγνιώδη τρόπο μια σειρά εντολών -συνδέοντας τους κύβους μεταξύ τους- έτσι ώστε να μπορεί να τεθεί σε κίνηση το ρομπότ, μέσω του ελέγχου τεσσάρων αισθητήρων (φωτός, αφής, μέτρησης απόστασης και ήχου). Η καινοτομία της πρότασης έγκειται στο ότι τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν το ρομπότ χωρίς χρήση υπολογιστή, συνδέοντας μόνο τους «έξυπνους» κύβους.
Η ιδέα «γεννήθηκε» από την ανάγκη να διδαχθεί ο προγραμματισμός σε μικρά παιδιά και να μπορεί ο εκπαιδευτικός να «εισάγει» παρόμοιες έννοιες και πειραματισμούς σε μικρές ηλικίες με χρήση αντικειμένων που προσομοιάζουν στα παιχνίδια τους.
Το Instagram στην τάξη: 10 τρόποι χρήσης
Συνεισφορά: Μαριάνα Πουτακίδου - [email protected]
Το Instagram είναι ένα εξαιρετικά δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο για την κοινή χρήση φωτογραφιών. Αν και η χρήση των social media στην τάξη έχει εκτιναχθεί στα ύψη, με το Twitter και το Facebook να βασιλεύουν ως τα βασικά εργαλεία στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς, παρά τη διαδεδομένη δημοτικότητα του Instagram, λίγοι καθηγητές το χρησιμοποιούν στην τάξη.
Με ένα ιδιωτικό λογαριασμό για την τάξη και με τον δάσκαλο να είναι ο μόνος που θα επιλέγει τους ακόλουθους (followers), λύνονται τα θέματα ασφάλειας της ιδιωτικότητας των μαθητών και έτσι μπορούν οι εκπαιδευτικοί υιοθετήσουν το μέσο στην τάξη με κάποια από τις παρακάτω χρήσεις ή σκεπτόμενοι και άλλες.
Ανεβάστε φωτογραφίες από τις εργασίες των μαθητών σας
Ορίστε τον «μαθητή της εβδομάδας» ο οποίος θα ανεβάσει μια εισαγωγική φωτογραφία του εαυτού του και θα μοιραστεί επιπλέον φωτογραφίες όλη την εβδομάδα με την τάξη
Ανεβάστε φωτογραφίες από εκδρομές και εκδηλώσεις της τάξης σας.
Φανταστείτε πώς ένα ιστορικό πρόσωπο θα χρησιμοποιούσε το Instagram και βάλτε τους μαθητές να δημιουργήσουν μια ροή φωτογραφιών γι’ αυτό κατά τη διάρκεια του χρόνου.
Βάλτε τους μαθητές να φανταστούν πώς ένας ήρωας της λογοτεχνίας θα χρησιμοποιούσε το Instagram.
Οι μαθητές μπορούν να δημοσιεύσουν φωτογραφίες των βιβλίων τους αρέσουν.
Βάλτε τους μαθητές να δημιουργήσουν μία βήμα προς βήμα διαδικασία για ένα project που έχουν αναλάβει, με μια περιγραφή κάθε βήματος στη λεζάντα.
Προκαλέστε τους μαθητές σας να εντοπίσουν και να φωτογραφίσουν συγκεκριμένα πράγματα που βρίσκονται γύρω τους.
Ανεβάστε φωτογραφίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ερεθίσματα για δημιουργική γραφή.
Τραβήξτε φωτογραφίες της δουλειάς των μαθητών κατά τη διάρκεια του έτους.
Πρακτικά βήματα για τη χρήση των ψηφιακών παιχνιδιών
Τα ψηφιακά παιχνίδια είναι αναπόσπαστο κομματι μεγάλης μερίδας παιδιών και εφήβων και αυτό τα καθιστά ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών.
Στο άρθρο του ο Jordan Shapiro αναφέρεται στον τρόπο χρήσης και εισαγωγής στην σχολική αίθουσα των ψηφιακών παιχνιδιών και ουσιαστικά απαριθμεί τις καλές πρακτικές για το πως μποορύν οι εκπαιδευτικοί να τα χρησιμοποιήσουν. Είναι βασικό κάθε εκπαιδευτικός να αξιολογεί και συνειδητοποιεί πλήρως τις διαθεσιμές υλικές πηγές που έχει στη διάθεσή του, είτε πρόκειται για τον προσωπικό του υπολογιστή, είτε πρόκειται για τον εξοπλισμό του σχολείου. Παράλληλα, θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να διερευνήσει και να αποφασίσει ποια παιχνίδια θέλει να χρησιμοποιήσει. Υπάρχουν διάφορα ιστολόγια εκπαιδευτικών που προτείνουν παιχνίδια και είναι βασικό να μελετήσει κάποιος και τον τρόπο που άλλοι εκπαιδευτικοί τα χρησιμοποίησαν αλλά και τις δραστηριότητες που πραγματοποίησαν. Τέλος είναι βασικό τα παιχνίδια που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί όσο απλά και αν είναι να έχουν ασχοληθεί με το πως παίζονται και οι ίδιοι αποκτώντας προσωπική εμπειρία και εμπλοκή σε αυτά για την ορθότερη χρήση τους.
Ποια ορολογία πρέπει να γνωρίζουμε για την εκπαιδευτική τεχνολογία;
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected]
Όσο περνάει ο καιρός και η τεχνολογία μπαίνει όλο και πιο πολύ στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρατηρούμε ότι εμφανίζονται νέοι όροι για τεχνολογίες, δραστηριότητες και διαδικασίες που δυσκολευόμαστε να θυμόμαστε ή δεν καταλαβαίνουμε καν.
Στο σημερινό άρθρο μπορείτε να βρείτε έναν ολοκληρωμένο κατάλογο και ένα infographic με την ορολογία που μπορεί να σας φανεί χρήσιμη σχετικά με την τεχνολογία στην εκπαίδευση. Θα τα βρείτε οργανωμένα αλφαβητικά για μεγαλύτερη ευκολία.
Δημιουργώντας χάρτες
Η σχολική τυπική εκπαίδευση έχει προσαρμοστεί στις προκλήσεις αλλά και στις δυνατότητες της τεχνολογίας. Τα εργαλεία που μπορούν να ενσωματωθούν σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα είναι πολλά και συνεχώς αναπτύσσονται και άλλα.
Η κλασική διδασκαλία όπου ο εκπαιδευτικός αποτελούσε τον κεντρικό πρωταγωνιστή στην παροχή πληροφοριών έχει αλλάξει και έχει ανατραπεί με ζητούμενο πλέον στις μέρες μας οι μαθητές να αναλαμβάνουν αυτό τον ρόλο έτσι ώστε η διαδικασία αυτή να είναι πιο αλληλεπιδραστική. Για τον παραπάνω λόγο τα εργαλεία που προτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς είναι τα ανοικτά εργαλεία που επιτρέπουν στους μαθητές να δημιουργούν και να διαχειρίζονται το περιεχόμενό τους. Ένα εργαλείο που συνδυάζει ποικίλα εκπαιδευτικά οφέλη αλλά και ψηφιακές δεξιότητες και χρήση και άλλων κοινωνικών δικτύων είναι το VISITS . Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει αλληλεπιδραστικούς χάρτες όπου μπορεί να ανεβάσει τις φωτογραφίες του από τα μέρη που ταξίδεψε από το Flickr ή να δημιουργήσει την προσωπική του διαδρομή με σχόλια και ιστορίες.
Ζωγραφίζοντας το παιχνίδι σου
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected]
Η σχολική τυπική εκπαίδευση έχει προσαρμοστεί στις προκλήσεις αλλά και στις δυνατότητες της τεχνολογίας. Τα εργαλεία που μπορούν να ενσωματωθούν σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα είναι πολλά και συνεχώς αναπτύσσονται και άλλα.
Η κλασική διδασκαλία όπου ο εκπαιδευτικός αποτελούσε τον κεντρικό πρωταγωνιστή στην παροχή πληροφοριών έχει αλλάξει και έχει ανατραπεί με ζητούμενο πλέον στις μέρες μας οι μαθητές να αναλαμβάνουν αυτό τον ρόλο έτσι ώστε η διαδικασία αυτή να είναι πιο αλληλεπιδραστική. Για τον παραπάνω λόγο τα εργαλεία που προτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς είναι τα ανοικτά εργαλεία που επιτρέπουν στους μαθητές να δημιουργούν και να διαχειρίζονται το περιεχόμενό τους. Ένα εργαλείο που συνδυάζει ποικίλα εκπαιδευτικά οφέλη αλλά και ψηφιακές δεξιότητες και χρήση και άλλων κοινωνικών δικτύων είναι το VISITS . Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει αλληλεπιδραστικούς χάρτες όπου μπορεί να ανεβάσει τις φωτογραφίες του από τα μέρη που ταξίδεψε από το Flickr ή να δημιουργήσει την προσωπική του διαδρομή με σχόλια και ιστορίες.
Ιστορίες και γεωγραφία
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected]
Όπως έχει αναφερθεί και στο παρελθόν η αφήγηση και η διαδικασία της ειδικά όταν συνοδεύεται από τη δύναμη της εικόνας έχει αφαρμογή σε πολλά επίπεδα, εκπαίδευσης, δημοσιογραφίας, διαφήμισης αλλά και απλού διαμοιρασμού και κοινοποίηση της ιστορίας του χρήστη.
Στην εποχή μας είναι πολύ εύκολο να βρούμε ένα από τα πολλά εργαλεία που υπάρχουν και να δημιουργήσουμε σταδιακά την ιστορίας μας. Είναι βασικό όμως να υπάρχει αλληλεπίδραση αλλά και αυτή η ιστορία να δημιουργείται μέσα σε μία κοινότητα με ένα κοινό σημείο αναφοράς. Το Odyssey είναι ένα νέο εργαλείο που μπορεί να δημιουργεί ο χρήστης την ιστορία του τουλάχιστον στη δοκιμαστική εφαρμογή του δωρεάν επενεργώντας σε ένα γεωγραφικό σημείο. Έτσι ένας χάρτης μεματρέπεται σε ένα συναμικό πολυμεσικό εργαλείο χωρίς να χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις από τον χρήστη προκειμένου να δημιουργήσει και να διαμοιραστεί με άλλους χρήστες την ιστορία του.
Πηγή: mathisi20.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη