Thumbnail
Για τα πειραματικά σχολεία

ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΣ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ: ΘΥΜΩΝΕΤΕ ΕΜΑΣ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΜΕ

Ποιος επιτέλους δεν θέλει τους άριστους;

Όπως θα αποδείξω αναλυτικά, η ΔΕΠΠΣ σίγουρα δεν ήθελε τους άριστους, γιατί αγνοούσε τι σημαίνει αριστεία. Αποτελεσματικό είναι το σχολείο που αναδεικνύει την αριστεία και ενισχύει την κλίση κάθε μαθητή.

Επιτέλους: τα Πρότυπα είναι σχολεία για άριστους, ακόμη και φτωχούς

Στα Πρότυπα εισάγεται κανείς με διαγωνισμό. Δεν υπάρχει κατώτατος βαθμός εισαγωγής, κανενός είδους «βάση». Έχουν εισαχθεί παιδιά και με χαμηλές βαθμολογίες. Όμως: δεν μπορούν να δώσουν εξετάσεις όλοι οι καλοί μαθητές μιας περιοχής, γιατί απλά τα συγκεκριμένα σχολεία δεν εξασφαλίζουν μετακίνηση. Η ταξική προέλευση είναι προφανής. Τα φροντιστήρια έχουν στήσει σκηνές γύρω από παιδιά πέμπτης και έκτης δημοτικού, καθώς και γυμνασίου. Η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει πολλούς γονείς στην λύση των Πρότυπων. Όταν λοιπόν, όπως συμβαίνει σε μαθητικούς διαγωνισμούς, τα ιδιωτικά προσφέρουν υποτροφίες σε αυτούς που εισάγονται στις πρώτες θέσεις των ΠΠΣ, κάποιοι γονείς προτιμούν τα ιδιωτικά.  

Υπάρχουν άριστοι που δεν εισάγονται στα Πρότυπα;

Και βέβαια. Μπορεί κανείς π.χ. να ρωτήσει τους φιλόλογους και τους καθηγητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων των εν λόγω σχολείων. Ο τύπος των εισαγωγικών εξετάσεων για τα ΠΠΣ έδιωξε μαθητές με υψηλές καλλιτεχνικές επιδόσεις αλλά και μαθητές εξαιρετικούς στα φιλολογικά μαθήματα. Τι είδους στάση είναι αυτή να θέλουμε να μετατρέψουμε τα ΠΠΣ κρυφά σε σχολεία μαθηματικών ή θετικών επιστημών; Βαθύ παιδαγωγικό λάθος.

Αυτοί που θέλουν να καταργηθούν οι εξετάσεις ζητάνε την ισοπέδωση και τον εξισωτισμό

 Εξετάσεις διενεργούνται και για την εισαγωγή των μαθητών στα καλλιτεχνικά σχολεία και τα μουσικά σχολεία. Εκεί δεν έχουν ακουστεί αντιρρήσεις. Πρόκειται όμως για ειδικά σχολεία. Τα Πειραματικά είναι σχολεία γενικής εκπαίδευσης και βασική προϋπόθεση είναι η μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσώπευση του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού. Ο Δελμούζος αυτά τα σχολεία θεωρούσε Πρότυπα, και όχι αυτά της ΔΕΠΠΣ, γιατί θα δοκίμαζαν σε συνεργασία με τις Παιδαγωγικές Σχολές και κατόπιν θα διέδιδαν τις νέες διδακτικές μεθόδους.

Τα Πρότυπα είναι το πρώτο βήμα για να ιδρυθούν επιτέλους σχολεία θετικών επιστημών

Αυτή είναι μία άποψη πολλών και αξιόλογων συναδέλφων. Είναι όμως λανθασμένη. Τα Πρότυπα, όπως τα οργάνωσε η εντελώς ανοργάνωτη ΔΕΠΠΣ, κατέστρεψαν τις βάσεις για μία σοβαρή συζήτηση σ’ αυτό το θέμα. Τα Ειδικά σχολεία για Θετικές Επιστήμες και Θεωρητικές θα πρέπει να μελετηθούν - αν και πριν ιδρυθούν (για παράδειγμα, το αναλυτικό τους πρόγραμμα θα πρέπει να είναι απότοκο σοβαρής έρευνας). Είναι όμως –επαναλαμβάνω- θέμα σοβαρής διαβούλευσης. Θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τι συμβαίνει στις άλλες χώρες, αν είναι όντως αναγκαία κ.τ.λ. Έχουμε ξεκινήσει μία μελέτη, της οποίας καθόλου δεν προκαταβάλλουμε το αποτέλεσμα. Όχι άλλες αλλαγές, χωρίς μελέτη. Δεν αντέχει πλέον η εκπαίδευση. 

Ποιός ασχολείται σήμερα με τους μαθητές με ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά ή στην ελληνική γλώσσα; Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, με το δικό της δίκτυο εθελοντών, παλεύει γι’ αυτά που θεωρούνται δεδομένα ακόμα και για τη διοίκηση ενός αθλήματος που έχει τη μικρότερη αναγνωρισιμότητα κι αποδοχή σ’ αυτή την χώρα. Ιδού ένα σημαντικό παράδειγμα του ότι η ΔΕΠΠΣ δεν ήθελε την αριστεία, όπως διαδηλώνει. Στη χώρα δεν υπάρχουν επίσημα κρατικά κλιμάκια ανά γεωγραφικές περιοχές, τα οποία αναλαμβάνουν την εξάσκηση των παιδιών με ιδιαίτερη κλίση, π.χ. στα μαθηματικά, -πράγμα που συμβαίνει σε οποιοδήποτε άθλημα. Ολυμπιονίκες μαθηματικών συναντά κανείς στα θερινά σχολεία της ΕΜΕ, όπου και εκεί θα έπρεπε το κράτος να δίνει υποτροφίες.  

Τότε πώς λέτε ότι θέλετε τους άριστους;

Όλοι οι καθηγητές θέλουν άριστους μαθητές. Αλλά πολύ περισσότερο πολίτες κοινωνικά ενταγμένους. Άριστοι μαθητές υπάρχουν παντού στην επικράτεια. 

Και τι να κάνουν οι άριστοι;

Ένα και μόνο θετικό βρήκαμε αυτά τα χρόνια στο νόμο για τα Πρότυπα. Την ίδρυση ομίλων. Όμιλοι βέβαια λειτουργούσαν και πριν, και στα πειραματικά και σε άλλα σχολεία. Συνάδερφοι σε όλη την χώρα διοργάνωναν και λειτουργούσαν ομίλους απογεύματα και Σάββατα. Πρόκειται για έναν θεσμό που δεν έγινε ποτέ γνωστός. Βλέπετε, στη χώρα μας υπάρχουν πιο σοβαρά θέματα από αυτά για τα ΜΜΕ. Η ΔΕΠΠΣ νομιμοποίησε αυτή την δραστηριότητα – και παράλληλα την έκανε αφόρητα γραφειοκρατική. Σε ανθρώπους που για χρόνια δίδασκαν μαθηματικά σε μαθητές με ιδιαίτερη κλίση διατυπώθηκαν χυδαιότητες του στυλ «αν έρθω την ώρα που λέτε ότι κάνετε όμιλο θα είστε όντως εκεί»; Στο Πειραματικό του Α.Π.Θ., για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί όμιλοι και δύο από αυτούς είναι πολυπληθείς (των Μαθηματικών και της Δημιουργικής Γραφής). Τον Όμιλο Μαθηματικών αυτή την στιγμή παρακολουθούν 70 μαθητές, από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και από την μία άκρη ως την άλλη άκρη της Θεσσαλονίκης. Λειτουργεί κάθε Δευτέρα 6-8 μ.μ. και μας βοηθάνε παλιοί μας μαθητές. Πέρυσι είχε 150 μαθητές. Φέτος όμως δεν βρίσκαμε ανθρώπους να κάνουν μάθημα. Αυτό έπρεπε να συμβεί εθελοντικά. ΚΑΜΙΑ ΔΕΠΠΣ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΗΚΕ ΓΙ ΑΥΤΟ. ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΚΛΙΣΗ. Όταν ζητήσαμε να αποσπώνται για ένα δίωρο συνάδελφοι από άλλα σχολεία με μεράκι για τα μαθηματικά, η απάντηση που πήραμε από κριτή σε συνέδριο για τα ΠΠΣ είναι ότι αυτή είναι «μία πλάγια οδός για να έρχονται εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα»...Ωστόσο η ΔΕΠΠΣ της αριστείας δέχθηκε να δουλεύουν μη αξιολογημένοι και χωρίς αυξημένα προσόντα με απόσπαση στα Πρότυπα, για να γίνει επιτέλους γνωστό δημόσια τι διαφήμιζε και τι πραγματικά έκανε (και βέβαια αυτό δεν αποτελεί μομφή για την ποιότητα των συναδέλφων).

 

Οι εξετάσεις δεν μπορούν να μην γίνουν φέτος, γιατί κάποιοι προετοιμάστηκαν

 Οι εξετάσεις την πρώτη χρονιά που είχαν εξαγγελθεί δεν έγιναν, από αδυναμία της ΔΕΠΠΣ, όπως η ίδια δήλωσε. Και τότε είχαν προετοιμαστεί.

Η ΔΕΠΠΣ δεν επισκέφτηκε τα Πρότυπα να δει τι δημιούργησε;

Η ΔΕΠΠΣ κατανοώντας ότι διέψευσε κι αυτούς που με ανυπομονησία περίμεναν την εισαγωγή με εξετάσεις στα ΠΠΣ δεν ήρθε ποτέ να δει το δημιούργημα της και τα προβλήματα του. Ούτε καν τους ομίλους. Στα ΠΠΣ λειτουργούσαν πιλοτικά προγράμματα και κανείς δεν ρώτησε επίσημα τι συνέβη με τα προγράμματα αυτά, για να βγουν συμπεράσματα. Ποιο ήταν τελικά το ουσιαστικό ενδιαφέρον για τα ΠΠΣ και την λειτουργία τους;

Οι άριστοι, των αρίστων, ω άριστοι;

Η ΔΕΠΠΣ ήταν σημαιοφόρος της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα ΠΠΣ. Ίσως να είναι παγκόσμια πρωτοτυπία ότι ο σημαιοφόρος της όλης προσπάθειας δεν προέκυψε από αξιολόγηση. Ανέλαβε έργο με ανάθεση. Πολιτική ανάθεση, βεβαίως βεβαίως. Αυτό θα πει αριστεία; Υπήρξε άριστη η ΔΕΠΠΣ. Στις ιδιοκατασκευές. Έθεσε στο νόμο φράγμα πενταετούς θητείας των εκπαδευτικών στα ΠΠΣ (με αυτόν τον τρόπο, οι εκπαιδευτικοί στα ΠΠΣ είναι οι μόνοι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν οργανική θέση). Είναι παγκοσμίως γνωστό άλλωστε ότι μόνο πέντε δημιουργικά χρόνια μπορείς να καινοτομείς και γι’ αυτό σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου οι καθηγητές κάθε πενταετία... αλλάζουνε. Εν συνεχεία, θέλησε πέρυσι να εισαγάγει την «ετεροπαρατήρηση». Εκεί, με μία αξιολογική λίστα και την περίφημη «κλείδα ετεροπαρατήρησης» ανά χείρας θα παρακολουθούσε και θα αξιολογούσε ο μαθηματικός τον θεολόγο, ο φυσικός την γυμνάστρια και άλλα συναφή...πρωτοποριακά. Όταν κατέστη αδύνατο να περάσει σε όλα τα σχολεία αυτή η απίστευτη διαδικασία, ζήτησε φέτος την ετεροπαρατήρηση μεταξύ...ομοτέχνων. Η ΔΕΠΠΣ ενέκρινε τις μεταθέσεις(;) πενταετούς θητείας εκτός ΚΥΣΔΕ, κατάργησε τις οργανικές θέσεις ΜΟΝΟ των «άριστων, αξιολογημένων» καθηγητών στην χώρα, ως άλλο αυτόνομο υπουργείο μέσα στο υπουργείο;

Η αξιολόγηση των καθηγητών άφησε άφωνους ακόμη και θερμούς θιασώτες των ΠΠΣ. Τόσο άφωνους, που δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν αυτά που συνέβησαν κατά την διαδικασία. Και ψέλλιζαν ότι την άλλη φορά δεν θα γίνουν λάθη. Όμως δεν έγιναν αθώα λάθη. Θίχτηκαν εξαιρετικοί εκπαιδευτικοί, αξιολογημένοι από συμβούλους που δεν είχαν επιλεγεί πιο πριν με παρόμοια κριτήρια, όπως και από διευθυντές που δεν είχαν αξιολογηθεί με παρόμοια κριτήρια.

Είστε υπερβολικοί! Δεν μπορεί να μην κατάφερε τίποτα η ΔΕΠΠΣ

Και βέβαια κατάφερε. Να μετατρέψει τα πρώην Πειραματικά σε σχολεία χαρτοσυλλογής βεβαιώσεων. Διότι καινοτομία ονομάστηκαν τα...πάντα. Αρκεί να ήταν βεβαιωμένα και υπογεγραμμένα. Οι μαθητές έφτασαν στα όρια τους. Δεκάδες δραστηριότητες, όχι για την πατρίδα όλες. Απώλεια πολλών διδακτικών ωρών. Και η ΔΕΠΠΣ από κοντά μοριοδότησε την διάλυση. Βρέθηκαν βέβαια πολύ αξιόλογοι συνάδερφοι π.χ. μαθηματικοί, κάποιοι γνωστοί και σεβάσμιοι στην μαθηματική κοινότητα της χώρας, να μένουν πίσω, επειδή άλλοι έκαναν την καινοτόμα δράση της ... επίσκεψης στους δρόμους της πόλης, για να γράψω το πιο ανώδυνο.

Εξετάσεις πάνω από όλα;

Από την πρώτη στιγμή το διατύπωσα στην ΔΕΠΠΣ. Εκπαίδευση δεν γίνεται με ρεβανσισμό. Αν πιστεύεις ότι το 2009 ή το 2015 το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι οι ρυθμίσεις του Παπανδρέου το 1981, τι είδους σοβαρή παιδαγωγική συζήτηση να κάνουμε; Είμαστε 35 χρόνια μετά. Είναι δυνατόν; Αντί να προτείνουμε το μέλλον, βυθιζόμαστε σε αντεκδικήσεις για το παρελθόν;

Πώς είναι δυνατόν ένας μαθητής που αποτυγχάνει στην Ελλάδα, λαμβάνοντας με βαθμούς απόλυτης σχολικής αποτυχίας, να πηγαίνει στη Γαλλία και να περνάει στην Οδοντιατρική; Ας απαντήσουν οι φωνές που κόπτονται εδώ και μέρες για τους άριστους. Γιατί το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μου διώχνει αυτούς τους άριστους στο εξωτερικό με το στίγμα του απόλυτα αποτυχημένου; Και βέβαια μόνο όποιος από αυτούς ΜΠΟΡΕΙ να σπουδάσει στο εξωτερικό απαλείφει αυτό το στίγμα. Πώς ονομάζεται αυτή η εκπαίδευση; Και τελικά τι κάνει με τους άριστους του που στέλνει μετά από τόσα κρατικά έξοδα έτοιμους και υψηλού επιπέδου στα σκλαβοπάζαρα του εξωτερικού;

Βέβαια το εκπαιδευτικό σύστημα της εισαγωγής των αρίστων στα Πανεπιστήμια, δίνει ισότιμα πτυχία σε φοιτητές που εισάγονται με ΚΛΗΡΩΣΗ στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Και καλά κάνει, κατά την άποψη μου. Αλλά κάτι είναι σάπιο στο βασίλειο αυτών που τάχα ωρύονται για την αριστεία. Φωνάζουν για την βάση του 10, που πρέπει να επανέλθει, όταν οι Βρετανοί σε βάζουν στην σχολή λογιστών με δυο χρόνια ένσημα σε λογιστικό γραφείο και άλλες χώρες συσχετίζουν την εισαγωγή στα ΑΕΙ με ψυχομετρικά τέστ κ.τ.ό. Όλοι αυτοί οι θιασώτες της εισαγωγής των αρίστων στα ΠΠΣ δικαιολογούν εντελώς αφελώς την διαρροή φοιτητών από το Πανεπιστήμιο, γιατί αλλιώς θα ομολογήσουν την αδυναμία των πανελλήνιων εξετάσεων να προσανατολίσουν σωστά τους μαθητές.

Οι εισαγωγικές εξετάσεις και η τράπεζα θεμάτων αλλοίωσαν τουλάχιστον 5 τάξεις στα Πειραματικά, όπως το ιστορικό ενιαίο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ.: Την Γ Λυκείου που ήδη υπέφερε, την Β και Α Λυκείου, την γ γυμνασίου και την Στ δημοτικού.

Αντί κανείς να παίρνει την κρέμα της σκέψης από έναν φοιτητή, όταν αυτός έχει αποφασίσει τι τον ενδιαφέρει και έτσι αποδίδει τα μέγιστα, αναγκάζει αγουρίδες σε συνεχείς επίπονες εξετάσεις, χωρίς στόχο. Με αποτέλεσμα τουλάχιστον δυο χρόνια διάλυσης των φοιτητών στο πανεπιστήμιο, στο χώρο όπου κανείς πρέπει ουσιαστικά να αποδώσει.

Στο πειραματικό λοιπόν του Α.Π.Θ. αποφασίσαμε να προτείνουμε ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ, και όχι τελεσίδικα κατά την τακτική της ΔΕΠΠΣ, την αντικατάσταση του ενός μήνα των θερινών εξετάσεων με προγραμματισμένα από την αρχή του χρόνου εβδομαδιαία διαγωνίσματα, με κέρδος πολύ εκπαιδευτικό χρόνο. Μπορεί να αποδειχθεί αποτυχία. Ή να μην εγκριθεί. Ο ρόλος μας όμως αυτός είναι στα πειραματικά. Καινοτομίες που θα ξεμπλέξουν την εκπαίδευση από τον ιστό της μίζερης αράχνης, η οποία για να καλύψει τις αδυναμίες της φωνάζει για τους άριστους. Και βέβαια δεν εννοώ τους σεβαστούς και εργατικούς συναδέλφους που έχουν αντίθετη άποψη. Με μεγάλο σεβασμό, τους λέω πως η απόπειρα των ΠΠΣ ήταν μια σχεδόν ολική αποτυχία, ανοργάνωτη και άστοχη. Κι αυτό το ομολογούν πολλοί που έχουν εμπλακεί σε αυτά.

Ας κάνουμε μια συγκροτημένη πρόταση στο Υπουργείο για Σχολεία Θετικών Επιστημών, αν θεωρούμε ότι χρειάζονται και μπορούμε με αυστηρότητα να προσδιορίσουμε τον σκοπό τους. Το γνωρίζετε άλλωστε: πολλοί νομπελίστες δεν έδιναν καν σε διαγωνισμούς μαθηματικών.

Καθηγητές που αγωνίζονται με τον μαρκαδόρο υπάρχουν παντού. Θα καλύπτουν όσο μπορούν τις ανάγκες των μαθητών. Έχω γνωρίσει και στην πόλη μου άγνωστους εργάτες του μαρκαδόρου, γεμάτους λάμψη. Τέτοια σχολεία τελειώσαμε. Και ευτυχώς συναντήσαμε εκπαιδευτικούς που έλαμπαν.

Το Πειραματικό Α.Π.Θ. γαλατικό χωριό;

Έτσι μας αποκάλεσαν...Επειδή αρνηθήκαμε όλους αυτούς τους ερασιτεχνισμούς που περιγράψαμε. Τι να κάνουμε; Η παράδοση της ανυποταξίας βλέπετε μάς κατατρέχει. Οι συνάδερφοι έκαναν απεργία μέσα στην κατοχή και εκδιώχθηκαν στις εξορίες, επειδή δεν ανέχτηκαν τα λαμόγια που λυμαίνονταν το συσσίτιο των μαθητών. Και ο στρατιωτικός που έστειλε η χούντα για ηθική διαπαιδαγώγηση εκδιώχτηκε κακήν κακώς. Πώς να μην αντισταθούμε σε αυτήν την γκροτέσκα -ούτε κοινωνικός δαρβινισμός δεν είναι άξιος να χαρακτηριστεί- αριστεία της ΔΕΠΠΣ; Θα έπρεπε να είχαμε παραιτηθεί, αν δεν αντιστεκόμαστε! Θέλουμε την αριστεία. Την πραγματική αριστεία. Αυτήν που ανακαλύπτει και αναπτύσσει τις κλίσεις κάθε μαθητή. Κι αυτή είναι πολύ δύσκολη και σοβαρή δουλειά.

Και μια τελευταία απορία: υπάρχει Πρότυπο στο οποίο δεν διδάσκονταν όλες οι ώρες βιολογίες ως τα μέσα Φεβρουαρίου; Για να γίνει πλήρως κατανοητό γιατί φωνασκούν οι άνθρωποι της πρώην ΔΕΠΠΣ για την αριστεία...

Και επειδή η επανάληψη είναι η μήτηρ της παθήσεως...

ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΣ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ: ΘΥΜΩΝΕΤΕ ΕΜΑΣ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΜΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

viasmos-fovos-bullying
Συγκλονίζει η μητέρα του 15χρονου που κακοποιήθηκε από τον πατέρα και τον θείο του: «Με χτύπαγε εμένα την ίδια 20 χρόνια»
Δύσκολες ώρες για τον 15χρονο που ξυλοκοπήθηκε από πατέρα και τον θείο του όταν τους αποκάλυψε ότι είναι ομοφυλόφιλος
Συγκλονίζει η μητέρα του 15χρονου που κακοποιήθηκε από τον πατέρα και τον θείο του: «Με χτύπαγε εμένα την ίδια 20 χρόνια»