Thumbnail
Συνέντευξη στη Μίνα Κωστοπούλου - Κυριακάτικη Αυγή

Συνέντευξη στη Μίνα Κωστοπούλου

* Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα με το οποίο θα αναμετρηθείτε στη Μέση Εκπαίδευση;

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρεί ότι η εγκυρότητα της γνώσης συναρτάται με την ποσότητα. Αυτή η προκατάληψη πρέπει να σπάσει, γιατί εντείνει το πρόβλημα που θέλει πλέον τα φροντιστήρια να καθορίζουν τον χαρακτήρα της γνώσης. Αυτό είναι το βασικό σημείο εναντίωσής μας στην παραπαιδεία.

* Ας μείνουμε στην παραπαιδεία. Ο τζίρος φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο. Αν της "επιτεθείς", τι γίνεται με τους εργαζομένους.

Ό,τι και να κάνουμε, τα φροντιστήρια δεν πρόκειται να κλείσουν την επομένη. Οποιαδήποτε αλλαγή, λοιπόν, δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη από τις αλλαγές που θα γίνουν στο λύκειο και στην τριτοβάθμια. Χρειάζεται μια λογική, να πάρουμε τον κόσμο που μας λείπει στα σχολεία, σε συνδυασμό με μια λογική ενός διαφορετικού τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια.

* Ένα θέμα που "καίει" είναι αυτό της φοιτητικής μέριμνας. Θα συμπεριληφθεί στον εθνικό διάλογο;

Η επιτροπή εθνικού διαλόγου δεν έχει λόγο να εμπλακεί με όλα τα δυνατά προβλήματα. Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αντιθέτως, στην οποία συνυπάρχουν όλα τα κόμματα, πρέπει όμως να τοποθετηθεί. Εκεί η εισήγηση που πρόκειται να κάνω θα έχει κυρίαρχο στοιχείο την αύξηση της χρηματοδότησης για τη φοιτητική μέριμνα.

* Τα χρήματα πού θα βρεθούν;

Αν σταθούμε στο πόδι μας, υγεία και παιδεία είναι οι πρώτες προτεραιότητες για την ενίσχυση του προϋπολογισμού. Πρέπει όμως ακόμη να βρούμε τα μεικτά χρηματοδοτικά σχήματα. Ας πάρουμε το παράδειγμα της στέγασης. Ως εργαλείο θα πρέπει να εξεταστεί και η επιδότηση ενοικίου, πέραν του χτισίματος εστιών.

* Ποια είναι η κατεύθυνση για τον ρόλο των ανθρωπιστικών επιστημών;

Οι ανθρωπιστικές επιστήμες περνάνε μια τεράστια κρίση και στην Ευρώπη, επειδή η κυρίαρχη νεοφιλελεύθερη σκέψη έχει βάλει το θέμα του ωφελιμισμού ως κυρίαρχο στοιχείο στον όποιο σχεδιασμό χρηματοδοτικών σχημάτων. Θα τεθεί ως θέμα στον εθνικό διάλογο και μέσα από τον εξορθολογισμό των τμημάτων ελπίζουμε να αναβαθμιστούν.

* Να περιμένουμε ένα είδος "σχεδίου Αθηνά" δηλαδή;

Αλλαγές πρέπει να γίνουν. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα συνδυαστούν με απολύσεις, όπως συνέβη προηγουμένως.

* Επί της διοικητικής δομής του εκπαιδευτικού μηχανισμού, ο ΟΟΣΑ και η συμφωνία επιτάσσουν να κινηθούμε επί τη βάσει των "βέλτιστων διεθνών πρακτικών". Ως φαίνεται δεν μπορείς να συγκροτήσεις διοικητική ατζέντα στον εθνικό διάλογο τόσο εύκολα...

Ακριβώς επειδή τίθεται έτσι από τον ΟΟΣΑ, το βάζουμε στον εθνικό διάλογο. Ήδη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων έχουν συγκροτηθεί δύο υποεπιτροπές, η μια για τη δομή και τη διοίκηση των σχολείων, από το νηπιαγωγείο έως τα δημόσια ΙΕΚ, και η άλλη για τον ενιαίο χώρο έρευνας και ανώτατης εκπαίδευσης.

* Με τους νέους επιστήμονες τι σκοπεύετε να κάνετε;

Η μαύρη και αδήλωτη εργασία αποτελεί ένα από τα κομβικότερα ζητήματα στην Τριτοβάθμια. Για να λυθεί, η κατεύθυνση είναι να ξαναεγκριθούν όλα τα μεταπτυχιακά και τα δίδακτρά τους. Είναι απαράδεκτο, κατά τη γνώμη μου, να πληρώνονται καθηγητές επιπλέον για τα μεταπτυχιακά που κάνουν. Τα χρήματα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν για τις προσλήψεις νέων ανθρώπων. Το υπουργείο Παιδείας ήδη σχεδιάζει την προκήρυξη θέσεων για την έρευνα.

Αυτό σε συνδυασμό με τη βαθμιαία ακύρωση της κλήρωσης του Ανοιχτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και των περιορισμό των μελών ΔΕΠ που διδάσκουν εκεί, αθροίζουν πάνω από 2.000 προσλήψεις. Ήδη στο ν/σ για το παράλληλο πρόγραμμα η διάταξη για το ΕΑΠ υπάρχει και έως το τέλος του 2016 θα περάσει νέος νόμος για τα μεταπτυχιακά. Αν δεν κατέβει το παράλληλο πρόγραμμα, οι μεταρρυθμίσεις για τα μεταπτυχιακά θα ενσωματωθούν σε επικείμενο νομοσχέδιο για την έρευνα.

* Αν μπορούσατε με λίγες λέξεις να δώσετε το στίγμα του διαλόγου, τι θα λέγατε;

Να ανοίξουν οι θεσμοί στην κοινωνία, να αναβαθμίσουμε τα σχολεία, να πείσουμε τον κόσμο ότι η πολυπολιτισμική εκπαίδευση είναι μια ευλογία και να προσπαθήσουμε να υπάρξει η χαρά της γνώσης. Να σπάσει η καταπίεση, δηλαδή, γύρω από τον εκπαιδευτικό μηχανισμό. Αυτά που θυμόμαστε από το σχολείο είναι εκείνα τα λίγα μαθήματα που μπορούσαμε να συζητάμε. Αυτό είναι λοιπόν το δημοκρατικό σχολείο.

 

* Ο Κώστας Γαβρόγλου είναι πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΟΠΠΕΠ
ΕΟΠΠΕΠ: Ολοκληρώθηκαν οι εξετάσεις πιστοποίησης Τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ για 2.900 αποφοίτους
Τα αποτελέσματα θα είναι στη διάθεση των αποφοίτων που συμμετείχαν στις εξετάσεις πιστοποίησης το επόμενο χρονικό διάστημα στην ιστοσελίδα του...
ΕΟΠΠΕΠ: Ολοκληρώθηκαν οι εξετάσεις πιστοποίησης Τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ για 2.900 αποφοίτους