Η προβληματική εφαρμογή της νομοθεσίας προσλήψεων εκπαιδευτικών τα τελευταία 15 χρόνια, κατακερμάτισε τους εκπαιδευτικούς σε ομάδες διαφορετικών και πολλές φορές αντικρουόμενων συμφερόντων. Η προβληματικότητα της εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας η οποία προκάλεσε τον παραπάνω κατακερματισμό, οφείλεται σε δύο βασικούς λόγους: α) πρωτίστως στην καταστρατήγηση του νόμου 2525/97 και β) δευτερευόντως στον τρόπο λειτουργίας του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών που αποτέλεσε το κύριο προϊόν της καταστρατήγησης αυτής, συγκεκριμένα:
α) Η καταστρατήγηση του νόμου 2525/97 - Ο νόμος 2525/97 ή νόμος Αρσένη όριζε με σαφήνεια ότι από το 2002 και εντεύθεν κάθε πρόσληψη-διορισμός θα έπρεπε να πραγματοποιείται από τις λίστες επιτυχόντων του εκάστοτε διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ο οποίος θα διηξήγετο κάθε δύο χρόνια. Εντούτοις το υπουργείο αντί να προσλαμβάνει τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ του κάθε διαγωνισμού, διόριζε και προσλάμβανε κατά συντριπτική πλειοψηφία εκπαιδευτικούς από άλλους πίνακες, όπως αυτούς του 16μηνου, του 30μηνου, της Ολυμπιακής παιδείας κτλ., οι οποίοι παρά το γράμμα του νόμου δεν ελέγχονταν από το ΑΣΕΠ.
β) Η λειτουργία του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών - Ο ενιαίος πίνακας αναπληρωτών ουσιαστικά αποτέλεσε την έμπνευση και το μέσο με το οποίο το υπουργείο διαχειρίστηκε την μη εφαρμογή του 2525/97, τοποθετώντας και ουσιαστικά εξοστρακίζοντας τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Ο ενιαίος πίνακας δεν αποκατέστησε σε καμία περίπτωση την νομιμότητα ούτε τις αδικίες που υπέστησαν οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί μιας και εξακολούθησε να συντηρεί τις επιπτώσεις της καταστρατήγησης του 2525/97, κυρίως λόγω των αθρόων προσλήψεων εκπαιδευτικών από τους παράπλευρους πίνακες που αναφέρθηκαν παραπάνω. Η σταδιακή αποσυμφόρηση των πινάκων αυτών δεν βελτίωσε διόλου την κατάσταση, διότι εντομεταξύ είχαν δημιουργηθεί δεκάδες παρόμοιοι νέοι παράπλευροι πίνακες (παράγραφος 34, άρθρο 6, του νόμου 3027/2002) οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις όπως αυτήν των γυμναστών, απορροφούσαν ακόμη και το 100% των ετήσιων πιστώσεων προσλήψεων-διορισμών, αφήνοντας τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ άνεργους ή στην καλύτερη των περιπτώσεων ωρομίσθιους.
Όπως είναι ευνόητο από τα παραπάνω οι εκπαιδευτικοί είχαν ήδη από το 2002 χωρισθεί σε δύο μεγάλες κατηγορίες, τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ, που ακολουθούσαν τα οριζόμενα του νόμου 2525/97 συμμετέχοντας επανειλημμένα στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ μην εισπράττοντας ωστόσο ποτέ όσα τους οφείλονταν βάσει των νόμων και στην κατηγορία εκείνων των εκπαιδευτικών που εισέπρατταν πολλά εκμεταλλευόμενοι τα δεκάδες παραθυράκια που άνοιγαν κάθε χρόνο από την καταστρατήγηση της νομιμότητας. Οι τελευταίοι εκπαιδευτικοί λόγω των επανειλημμένων προσλήψεων τους εις βάρος ουσιαστικά των επιτυχόντων ΑΣΕΠ, έχουν καταφέρει έως σήμερα να συγκεντρώσουν τεράστιες προϋπηρεσίες και επικαλούμενοι κυρίως τον κόπο και τον μόχθο που σπατάλησαν για να τις αποκτήσουν, απαιτούν την αποκλειστική τους μοριοδότησή άρα την μη μοριοδότηση των επιτυχιών ΑΣΕΠ.
Εκτός από τις δύο αυτές μεγάλες ομάδες τα τελευταία δύο - τρία χρόνια έχει εμφανισθεί και μία τρίτη μικρότερη ομάδα εκπαιδευτικών η οποία ουσιαστικά εκπορεύεται από την ομάδα των επιτυχόντων ΑΣΕΠ, οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ του 2008. Στην συγκεκριμένη ομάδα δεν μετέχουν όλοι οι επιτυχόντες του συγκεκριμένου διαγωνισμού όπως ίσως αφήνεται να εννοηθεί μέσω του τίτλου, αλλά μόνο ένα μικρό τους μέρος, μετέχουν για ευνόητους λόγους μόνο όσοι κατέχουν στην λίστα του εν λόγο διαγωνισμού θέση καλύτερη από την θέση που διατηρούν στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών.
Η ομάδα ΑΣΕΠ2008 επιδιώκει ευνόητα την μετατροπή του πίνακα επιτυχόντων 2008 σε αποκλειστικό πίνακα προσλήψεων-διορισμών άρα επιθυμεί την μη μοριοδότηση των προηγούμενων επιτυχιών αλλά και του συνόλου των προϋπηρεσιών (το ζήτημα των προϋπηρεσιών θα μας απασχολήσει σε επόμενη ανάρτησή μας). Το σκεπτικό της εδράζει στην πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας 527/2015 (που ενεργοποιεί τον νόμο 2525/97), με βάση την οποία από το 2003 και εντεύθεν κρίνεται αντισυνταγματική κάθε πρόσληψη-διορισμός εκπαιδευτικού από λίστα διαφορετική από την λίστα των επιτυχόντων του κάθε διαγωνισμού ΑΣΕΠ και στην συγκεκριμένη περίπτωση του 2008 που είναι και ο τελευταίος.
Τα επιχειρήματα των ΑΣΕΠ2008 σχετικά με την μη μοριοδότηση των προηγούμενων επιτυχιών του 2002, 2004, και του 2006, σχετίζονται κυρίως με την προσπάθεια ερμηνείας του νόμου 2525/97, από όπου συμπεραίνεται γενικά ότι οι επιτυχίες αυτές πρέπει να θεωρούνται ως μη γενόμενες διότι προηγήθηκαν του διαγωνισμού του 2008 άρα δεν έχουν καμία ισχύ άρα δεν θα πρέπει να μοριοδοτηθούν. Ωστόσο μία σειρά αντεπιχειρημάτων στα επιχειρήματα αυτά, θέτουν έντονους προβληματισμούς θέτωντας ταυτόχρονα υπό αμφισβήτηση το κατά πόσο θα ήταν πρέπον να μοριοδοτηθεί αποκλειστικά και μόνο η επιτυχία του 2008 και όχι οι υπόλοιπες.
1ο επιχείρημα:(περί της διάρκειας ισχύος της επιτυχίας του 2008 και της μη ισχύος των προηγούμενων επιτυχιών)
Η ισχύς του πίνακα των επιτυχόντων του 2008 έχει απεριόριστη διάρκεια έως την τέλεση του επόμενου διαγωνισμού σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του Ν. 2525/1997. Άρα ο πίνακας επιτυχόντων του 2008 έχει ακόμα ισχύ γιατί δεν έγινε νεότερος διαγωνισμός κάτι το οποίο δεν συμβαίνει με τους πίνακες του 2002, 2004 και 2006 όπου πρακτικά τους ακύρωσε η τέλεση του τελευταίου διαγωνισμού (2008).
Αντεπιχείρημα
Η παρ. 3 του άρθρου 6 του Ν. 2525/1997 δεν αναφέρει πουθενά απεριόριστη χρονικά ισχύ πίνακα επιτυχόντων ΑΣΕΠ. Συγκεκριμένα την ορίζει στα δύο χρόνια και δεν την συνδέει πουθενά με την τέλεση ή όχι νέου διαγωνισμού. Παραθέτουμε χαρακτηριστικά το επίμαχο κομμάτι του νόμου.
" Το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού προκηρύσσει και διενεργεί, ανά διετία, με αφετηρία το έτος 1998, διαγωνισμό για την κατάρτιση πίνακα διοριστέων εκπαιδευτικών στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά κλάδους και ειδικότητες που ισχύει για μία διετία".
Σύμφωνα επομένως με τα παραπάνω η διατήρηση της ισχύος του συγκεκριμένου πίνακα για διάστημα απροσδιόριστο που διανύεται έως την τέλεση του επόμενου διαγωνισμού αποτελεί καθαρά υποκειμενική εκτίμηση των μελών της ομάδας ΑΣΕΠ2008.
Συμπέρασμα: Ο πίνακας επιτυχόντων 2008 θεωρητικά έχει πάψει να ισχύει όπως και οι προηγούμενοι από την σχολική χρονιά 2010-2011, όπου και έληξε η διετής διάρκειά του, άρα η ισχύς του πίνακα αυτού είναι ισοδύναμη των αντίστοιχων του 2002, 2004 και 2006, και είναι κατά κύριο λόγο α) ηθική, διότι από το 2002 χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχασαν βιαίως το νόμιμο δικαίωμα να προσληφθούν και να διορισθούν ως όφειλαν εκ του νόμου 2525/97 διά μέσω αυτών των πινάκων ΑΣΕΠ, και β) νομική, διότι στην θέση των παραπάνω εκπαιδευτικών διορίσθηκαν και προσλήφθηκαν παράτυπα άλλοι συνάδελφοί τους.
2ο επιχείρημα: (περί της επανασύστασης μέσω της μοριοδότησης των παλαιών επιτυχιών ΑΣΕΠ ενός κλώνου της παλαιάς επετηρίδας)
Η διατήρηση της ισχύος και η μοριοδότηση των παλαιότερων επιτυχιών στο ΑΣΕΠ θα επαναφέρουν το προηγούμενο της παλαιάς επετηρίδας προ του 1998 την οποία ο νομοθέτης με τον νόμο 2525/97 θέλησε να αποφύγει.
Αντεπιχείρημα:
Η σύνδεση της παλαιάς επετηρίδας του 1998 με τους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ οποιοδήποτε διαγωνισμού, είναι το λιγότερο ατυχής: α) διότι οι πίνακες ΑΣΕΠ προέκυψαν από γραπτό διαγωνισμό ανεξάρτητης αρχής ενώ η παλαιά επετηρίδα όχι, β) διότι οι πίνακες αυτοί εγκρίθηκαν από κρατικό μηχανισμό επιλογής προσωπικού σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία ενώ η παλαιά επετηρίδα όχι, γ) διότι οι πίνακες ΑΣΕΠ ουσιαστικά δεν ενεργοποιήθηκαν ποτέ λόγω μη εφαρμογής του σχετικού νόμου ενώ η επετηρίδα ήταν ενεργή έως και το 2001, δ) διότι οι 3 πίνακες επιτυχόντων των προηγούμενων του 2008 διαγωνισμών (2002, 04 και 06)), δεν αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο σταθερής διαχρονικά κατάταξης όπως η παλαιά επετηρίδα, αλλά πρόκειται για 3 διαφορετικούς πίνακες που δεν συνδέονται σε καμία περίπτωση μεταξύ τους.
Συμπέρασμα:
Η ενδεχόμενη μοριοδότηση των παλαιότερων επιτυχιών στο ΑΣΕΠ σε καμία περίπτωση δεν θα επαναφέρει το προηγούμενο της παλαιάς επετηρίδας. Η απόλυτη διαφορά στην μορφή και στην λογική των δυο αυτών μορφών αξιολογικής κατάταξης των εκπαιδευτικών και το γεγονός της μη ενεργοποίησης των πινάκων ΑΣΕΠ, λόγω της καταστρατήγησης του 2525/97 από το ίδιο το κράτος, διαμορφώνουν ιδιαίτερες συνθήκες που δεν επιτρέπουν σε καμία περίπτωση την σύνδεση με κανενός είδους επετηρίδα.
3ο επιχείρημα:
Η χρήση του πίνακα επιτυχόντων 2008 ως μοναδικού πίνακα επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού για την πλήρωση των θέσεων στα δημόσια σχολεία, είναι η ιδανική λύση για να μην οδηγηθούν οι εκπαιδευτικοί σε πλήρη αιφνιδιασμό και αναδρομική ανατροπή των δεδομένων τους.
Αντεπιχείρημα
Απολύτως αναληθής θέση. Η αποκλειστική μοριοδότηση του πίνακα ΑΣΕΠ2008: α) ουσιαστικά θα ανατρέψει τον μακροχρόνιο αγώνα δικαίωσης χιλιάδων εκπαιδευτικών επιτυχόντων των προηγούμενων του 2008 διαγωνισμών, οι οποίοι αν και έπρεπε σύμφωνα με τον νόμο 2525/97 να προσλαμβάνονται-διορίζονται βάσει της αξιολογικής τους σειράς στους πίνακες επιτυχόντων του εκάστοτε διαγωνισμού, έχαναν τις θέσεις αυτές παρατύπως από εκπαιδευτικούς άλλων παράπλευρων μη εγκεκριμένων από το ΑΣΕΠ πινάκων και β) θα ανατρέψει τα πολυετή δεδομένα χιλιάδων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα χάσουν απότομα κάθε πιθανότητα μελλοντικής πρόσληψης-διορισμού τους στην δημόσια εκπαίδευση, παρά τις επιτυχίες τους στο ΑΣΕΠ και την σημαντική εμπειρία που αποκόμισαν από την προϋπηρεσία που κατέχουν στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών τα τελευταία 15 χρόνια.
Συμπέρασμα:
Το αποτέλεσμα της αποκλειστικής μοριοδότησης του πίνακα επιτυχόντων ΑΣΕΠ2008 θα αιφνιδιάσει και θα ανατρέψει βιαίως τα δεδομένα χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Γενικό συμπέρασμα
Η απαίτηση για αποκλειστική μοριοδότηση του πίνακα επιτυχόντων ΑΣΕΠ2008 προκαλεί έντονους προβληματισμούς σχετικά με την τύχη χιλιάδων εκπαιδευτικών επιτυχόντων προηγούμενων διαγωνισμών, αδικηθέντων από την χρόνια καταστρατήγηση του νόμου 2525/97. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί τα τελευταία χρόνια έχουν παγιώσει ισχυρά δεδομένα τα οποία συνδέονται τόσο με τις επιτυχίες τους στον διαγωνισμό όσο και από τις προϋπηρεσίες τους οι οποίες συνδέονται απόλυτα με το ΑΣΕΠ (όσες τουλάχιστον αποκτήθηκαν από πρόσληψη με βάση την αξιολογική σειρά του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών). Ακαδημαϊκή κατάρτιση και επαγγελματική πείρα τους καθιστούν στην πρώτη γραμμή των φορέων εκπαίδευσης. Η μη μοριοδότηση των προηγούμενων του 2008 επιτυχιών στο ΑΣΕΠ α) θα αποτελούσε απόφαση που θα δημιουργούσε τεράστια ερωτηματικά εφόσον θα αγνοούσε πλήρως αυτήν την επαγγελματική ικανότητα που θα λειτουργούσε υπέρ του συμφέροντος της δημόσιας εκπαίδευσης και β) θα έδινε συγχωροχάρτι στην λογική της συστηματική καταστρατήγησης της νομιμότητας συντηρώντας χρόνιες αδικίες και δίνοντας στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αβέβαιο μέλλον αξιοκρατίας. Η αναλογική με βάση τον χρόνο διαγωνισμού μοριοδότηση όλων των επιτυχιών (άνω του 50 ως βάση επιτυχίας) στο ΑΣΕΠ (1/1 για κάθε μόριο άνω του μηδενός στον ΑΣΕΠ2008, 1/2 για του 2006, 1/3 για του 2004 και 1/4 για αυτόν του 2002), θα μπορούσε έως ένα βαθμό να αμβλύνει τις βαρύτατες συνέπειες της καταστρατήγησης του 2525/97 και να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του συνόλου των εκπαιδευτικών επιτυχόντων ΑΣΕΠ για ετεροχρονισμένη τουλάχιστο δικαίωση.
Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Επιτυχόντων ΑΣΕΠ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη