Η Τεχνική Εκπαίδευση στην Ελλάδα παρά τα προβλήματα της έχει διαδραματίσει σοβαρό ρόλο σε μια εξαρτημένη οικονομικά χώρα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ανάπτυξης όλα τα χρόνια της λειτουργίας της .Μεσαία και μικρά παραγωγικά στελέχη αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του συστήματος για την συγκεκριμένου τύπου οικονομική ανάπτυξη. Σε αντιδιαστολή με την μεγάλη σημασία που δίνεται σε αυτήν στις αναπτυγμένες χώρες στην Ελλάδα υπάρχει από χρόνια η κατεύθυνση της αποδόμησης της τεχνικής εκπαίδευσης με την υποχρηματοδότηση και τη διασταύρωσή της είτε με τα επαγγελματικά δικαιώματα των ΑΤΕΙ ,είτε με την εκχώρησή της στην ιδιωτική εκπαίδευση . Αν δεν κατανοηθεί το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης και συνακόλουθα η θέση της Ελλάδας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας δεν θα γίνουν κατανοητές και οι συγκεκριμένες αλλαγές στην ΤΕΕ. Αυτή η οικονομική πραγματικότητα δεν μας βρίσκει σύμφωνους και την αντιπαλεύουμε.
Στην Ελλάδα οι μαθητές που φοιτούν στην Τεχνική εκπαίδευση είναι 1 στους 4 ενώ τα ποσοστά στην Ευρώπη προσεγγίζουν το 70% σε κάποιες χώρες, ενώ στο μέσο όρο της Ευρώπης είναι 50%.Παρά, τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις η τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα συνεχίζει να απευθύνεται σε παιδιά κατώτερων στρωμάτων και τα σχολεία και οι μαθητές θεωρούνται «δεύτερης κατηγορίας».Σήμερα η επαγγελματική εκπαίδευση στηρίζει ,παρά τα προβλήματα της ,χιλιάδες μαθητές που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην Γενική εκπαίδευση για μαθησιακούς και οικονομικούς λόγους.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το Υπουργείο από την αρχή της φετινής χρονιάς έδειξε τις προθέσεις του για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Με τη δικαιολογία του ενιαίου υπόβαθρου των μαθητών που θα φοιτούν στα ΤΕΙ διπλασίασε και τριπλασίασε σε κάποιους τομείς την ύλη των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Η ομάδα που έδινε δυνατότητα στους αποφοίτους να δώσουν εξετάσεις και για τα ΑΕΙ δεν λειτούργησε φέτος γιατί «ξεχάστηκε» και όσοι επιθυμούν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ θα πρέπει να περιμένουν την επόμενη χρονιά!
Το Υπουργείο μετά από όλα αυτά έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση που κατέδειξε ξεκάθαρα πόσο πολύ θέλει να τελειώσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση, κάτι που δεν κατάφεραν οι προηγούμενες κυβερνήσεις με τη κατάργηση των ειδικοτήτων και τις διαθεσιμότητες των εκπαιδευτικών. Οι τομείς μειώνονται σε 9 από 13 και οι ειδικότητες σε 34 από 43 , ενώ το Υπουργείο Παιδείας με το παιδαριώδες αιτιολογικό ότι οι μαθητές είναι «ανώριμοι» να επιλέξουν ειδικότητα στα 16, ενώ σε Ευρωπαϊκές χώρες όπως Γερμανία η επιλογή γίνεται μεταξύ 5η και 7η τάξης, καταργεί τους τομείς στην Α΄ Λυκείου. Η Α΄ τάξη ΕΠΑΛ πλημμυρίζει από μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία ναι μεν είναι σημαντικά , γιατί όπως είπαμε είναι απαραίτητη η παροχή εκπαίδευσης και όχι κατάρτισης, αλλά όχι σε βαθμό που να μειώνονται τόσο πολύ οι ώρες των επαγγελματικών μαθημάτων , με τη δικαιολογία ότι η Α΄ τάξη πρέπει να είναι ολόκληρη, τάξη επαγγελματικού προσανατολισμού. Άρα μείον ένας χρόνος ουσιαστικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι τομείς μεταφέρονται στη Β τάξη , οπότε έχουμε παροχή γενικών γνώσεων περί του τομέα και καθόλου εξειδίκευση και μόνο στην Γ τάξη μπορούν να επιλέξουν ειδικότητα οι μαθητές .Παράλληλα εισάγεται ο θεσμός της « μαθητείας» στη Δ τάξη. Τα μαθήματα ειδικότητας στην ουσία περιορίζονται μόνο στην Γ Λυκείου και φυσικά δεν μπορούν να χωρέσουν, ιδιαίτερα τα εργαστηριακά μαθήματα, σε μια μόνο τάξη. Μεγάλο μέρος του προγράμματος σπουδών μεταφέρεται στο (κατ’ επίφαση) προαιρετικό μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης με 7 ώρες μόνο μαθήματα στο σχολείο και το υπόλοιπο πρόγραμμα μαθητείας στις επιχειρήσεις. Είναι φανερό ότι τα μαθήματα ειδικότητας παραπέμπονται στη μαθητεία και οι μαθητές δίνονται ως βορά στις επιχειρήσεις σαν δωρεάν εργατικό προσωπικό και αποζημίωση μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Με τον τρόπο που πρόκειται να υλοποιηθεί, φοβόμαστε ότι θα προκαλέσει κατάρρευση της όποιας προσδοκίας εκ των άνω, και αυτό γιατί :
1. Η οικονομική κρίση έχει περιορίσει τον αριθμό των επιχειρήσεων, οπότε μειώνονται και οι θέσεις της μαθητείας.
2. Οι μικρομεσαίοι εργοδότες δεν θα είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν, γιατί ακόμα και η ελάχιστη συμμετοχή τους στην αμοιβή του μαθητευόμενου, λόγω του ήδη μειωμένου κύκλου εργασιών τους θα αποτελεί γι ΄ αυτούς , δυσβάσταχτο βάρος. Την ευκαιρία όμως είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα «αρπάξουν» οι μεγαλοεπιχειρηματίες ,οι οποίοι όχι μόνο δε θα εκπαιδεύσουν τους μαθητές μας, αλλά θα τους μετατρέψουν σε σκληρά εργαζόμενους και μάλιστα χωρίς αμοιβή.
3. Κάθε ειδικότητα η οποία δεν θα βρίσκει θέσεις μαθητείας για τους αποφοίτους της σταδιακά θα αυτοκαταργείται. Δεν μπορεί όμως κάποιος να πει ότι αυτό σημαίνει σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς , γιατί εκπαίδευση , σημαίνει όραμα και προοπτική. Μια ειδικότητα που σήμερα δεν έχει μεγάλη ζήτηση , αύριο μπορεί να απαιτείται. Με βάση τις τεχνολογικές εξελίξεις αυτό το αύριο είναι συνήθως σύντομο και στην αγορά εργασίας θα προωθηθούν απόφοιτοι μόνο των ιδιωτικών ΕΠΑΛ , μιας και στα δημόσια οι αντίστοιχες ειδικότητες θα έχουν ήδη καταργηθεί.
Η σχεδιαζόμενη μείωση του αριθμού των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, αν πραγματοποιηθεί αλόγιστα και χωρίς να εξεταστεί το πρόγραμμα σπουδών της κάθε σχολής , το μόνο που θα καταφέρει θα είναι υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης , γιατί εκπαιδευτικός ο οποίος δεν είναι πραγματικά συναφούς ειδικότητας , με αυτό που διδάσκει , δεν μπορεί να προσεγγίσει ολιστικά τα προβλήματα της ειδικότητας και κυρίως δεν διακατέχεται από το πνεύμα του τομέα
Η αύξηση των ωρών με μαθήματα γενικής παιδείας από τη μια καθώς και τα κενά χιλιάδων εκπαιδευτικών γενικής παιδείας που υπάρχουν φέτος από την άλλη σε συνδυασμό με την κατάργηση των τμημάτων ένταξης και της πρόσθετη διδακτικής στήριξης οδηγούν σε απορίες για το πώς θα καλυφθούν άραγε αυτά τα πολλαπλάσια πια κενά . Μήπως πίσω από αυτό κρύβεται η νέα αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών – μέτρο προτεινόμενο από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ; Μήπως για μια ακόμη φορά ζητηθεί από τους εκπαιδευτικούς να βάλουν πλάτη για το καλό!!! της πατρίδας ;
Το αποτέλεσμα αυτών των προτάσεων είναι η ταφόπλακα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και τα πρώτα μεγάλα θύματα των μνημονιακών δεσμεύσεων θα είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Τα σενάρια για το μέλλον εκπαιδευτικών και μαθητών είναι εφιαλτικά και ξεπερνούν την καταιγίδα της κατάργησης των ειδικοτήτων και της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών. Όπως φαίνεται τις πρόσφατες Υπουργικές Αποφάσεις για την υποχρεωτική διάθεση των συναδέλφων στα ΙΕΚ θα ακολουθήσουν, σύμφωνα με τα σενάρια υποχρεωτικές μετατάξεις στο Υπουργείο Εργασίας (ΟΑΕΔ) , στο Υπουργείο Τουρισμού (σχολές ΕΟΤ), στις σχολές Κατάρτισης των Επιμελητηρίων (Υπουργείο Οικονομίας), στη Δήμητρα (Υπουργείο Γεωργίας) και στο Υπουργείο Υγείας (ενδο-νοσοκομειακές σχολές κατάρτισης) καθώς και στο σύστημα κατάρτισης του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΚ) και στα Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ), διαθέσεις που θα διέπονται από ειδικό καθεστώς, αφού θα εξυπηρετούν όλα τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, όλων των φορέων εκπαίδευσης. Αναμένεται ότι μόνο 20% των υπηρετούντων σήμερα εκπαιδευτικών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση θα παραμείνει στο υπάρχον Β/θμιο σύστημα του Υπουργείου Παιδείας, καλύπτοντας μάλιστα και τις υπάρχουσες ανάγκες της Β/θμιας Γενικής Εκπαίδευσης (Γυμνάσια Λύκεια) μέχρι την «κατάργηση» των σχετικών μαθημάτων (Τεχνολογία).
Καλούμε το Υπουργείο να μην υλοποιήσει αυτή την πρόταση του ΙΕΠ ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου και διαλύοντας ένα κομμάτι εκπαίδευσης που στηρίζει τις λαϊκές οικογένειες που τόσο δοκιμάζονται στα χρόνια του μνημονίου.
Αντίθετα προτείνουμε να αξιοποιηθεί η ολοκληρωμένη πρόταση της ΟΛΜΕ για την Τεχνική Εκπαίδευση από το 10ο εκπαιδευτικό συνέδριο ,στην οποία το 4ο έτος είναι ουσιαστική εκπαίδευση ( μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης ) και ανήκει στην ευθύνη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι δηλ. οργανικά ενταγμένο στο Λύκειο της ΤΕΕ και όχι φθηνή εργασία στις επιχειρήσεις. Προτείνουμε επίσης αξιοποίηση του προσωπικού, της υλικοτεχνικής και κτιριακής υποδομής της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης , αναγνώριση της σπουδαιότητας και της προσφοράς της στην ελληνική κοινωνία και οικονομία και ανάδειξη της σε βασικό κομμάτι της εκπαίδευσης όπως συμβαίνει στις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες.
Ταυτόχρονα προτείνουμε ενοποίηση της , χωρίς δηλαδή τον κατακερματισμό της
( ΟΑΕΔ,ΕΠΑΛ,ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας κ.λ.π ), στο Υπουργείο Παιδείας που θα οδηγήσει σε μείωση κόστους αλλά και καλύτερο έλεγχο και λειτουργία της.
Καλούμε παράλληλα τους συναδέλφους μας να εμποδίσουν με κάθε τρόπο τις προτεινόμενες αλλαγές που θα διαλύσουν για μία ακόμη φορά τις ζωές μας και τον προγραμματισμό μας, αφήνοντας μας μετέωρους και να τονίσουν με κάθε τρόπο ότι θα μας βρουν απέναντι τους σε κάθε νέο μέτρο που διαλύει τις ζωές μας και τις ζωές των μαθητών μας, που θυσιάζονται στο βωμό των μνημονιακών δεσμεύσεων.
Καλούμε τέλος τους μαθητές και τους γονείς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να αντισταθούν με κάθε τρόπο στις προτεινόμενες αλλαγές που πλήττουν τις μεσαίες και λαϊκές οικογένειες, που έχουν χάσει ήδη όλα τα στηρίγματα τους τα τελευταία χρόνια και δοκιμάζονται από τις αντιλαϊκές πολιτικές . Τους καλούμε σε κοινό αγώνα με τους εκπαιδευτικούς και την αγωνιζόμενη και δοκιμαζόμενη κοινωνία.
ΕΛΜΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη