Εισαγωγή
Η ανάγκη επικαιροποίησης, ανασυγκρότησης και διατύπωσης βασικών αρχών και θέσεων της ΕΕΧ είναι εμφανής εξαιτίας της μεγάλης κινητικότητας που υπάρχει στα θέματα της εκπαίδευσης, καθώς και στην πληθώρα επιτροπών, προτάσεων και επικείμενων νόμων που έχουν δει το φως τη δημοσιότητας.
Η ΕΕΧ παρότι είναι σύμβουλος του κράτους σε θέματα Χημικής Εκπαίδευσης, είναι αδύνατον να τοποθετηθεί αυστηρά και μόνο για το γνωστικό αντικείμενο που εκπροσωπεί, διότι αυτό εντάσσεται στη γενικότερη φιλοσοφία που διατρέχει το εκπαιδευτικό σύστημα.
Στόχοι και σκοποί της υποχρεωτικής εκπαίδευσης
| Με βάση το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο οι στόχοι της εκπαίδευσης ρυθμίζονται από το άρθρο 16 του συντάγματος:
Και το νόμο 1566/85.
Οι ρυθμιστικοί νόμοι για την υποχρεωτική εκπαίδευση περιγράφουν με ακρίβεια και πληρότητα το ρόλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Είναι προφανές ότι η υποχρεωτική εκπαίδευση καλείται να οικοδομήσει το πολιτισμικό, πνευματικό, ηθικό και γνωστικό υπόβαθρο των πολιτών της Ελλάδας, ανεξάρτητα από την κοινωνική και οικονομική τους κατάσταση και τις φιλοσοφικές, πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις τους.
| |
Επαγγελματική και Τεχνική εκπαίδευση
Η ΕΕΧ έχει ήδη διατυπώσει και δημοσιοποιήσει περίγραμμα θέσεων για την ΕΕ, το οποίο επισυνάπτεται στο τέλος του κειμένου
| Προτείνουμε να υπάρχουν οι κλάδοι της επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης με το ακόλουθο σκεπτικό: Το θεμελιώδες δικαίωμα στις ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές είναι η αναγκαία και όχι και η ικανή συνθήκη για την εκπαίδευση τους. Η ενιαία υποχρεωτική εκπαίδευση οφείλει να παρέχει σε όλους τους μαθητές τις ίδιες γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και να τους δίνει τη δυνατότητα με βάση τις κλίσεις, τη νοημοσύνη, τις ανάγκες τους (οικονομικές και κοινωνικές) και την επιθυμία τους για μάθηση να βρίσκουν διεξόδους εκπαίδευσης σε περισσότερες από μία εκπαιδευτικές δομές. Για την επίτευξη του ρόλου της ΕΕ θεωρούμε αναγκαίο τον εξαιρετικά προσεκτικό σχεδιασμό των κλάδων και των τομέων, ώστε να παρέχουν πραγματικές δυνατότητες εξέλιξης και επαγγελματικής αποκατάστασης και να συμβάλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Στην κατεύθυνση αυτή κρίνονται απαραίτητα:
Βοηθοί χημικών εργαστηρίων Βοηθοί χημικοί πετρελαίου, κ.ά.,
| |
Διάρκεια υποχρεωτικής εκπαίδευσης
| Προτείνουμε σύμφωνα και με παλαιότερη πρόταση της ΕΕΧ (2010)
Συγκεκριμένα προτείνουμε: | |
Προσχολική εκπαίδευση | 1ή 2 χρόνια
| Ολοκληρώνεται η γενική παιδεία με την έννοια των υποχρεωτικών μαθημάτων και των γνώσεων που είναι απαραίτητο να έχει ο μελλοντικός πολίτης. Οι απαραίτητες γνώσεις προσδιορίζονται με τη λογική του curriculum για κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα και υποστηρίζονται από ένα ενιαίο βιβλίο. |
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση | 6 χρόνια | |
Ενιαία δευτεροβάθμια εκπαίδευση | 4 χρόνια | |
Διακριτοί τομείς Ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης | 2 χρόνια | Γενικό Λύκειο Για αυτούς που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Το 20% του ωρολογίου προγράμματος είναι υποχρεωτικό με μαθήματα γενικής παιδείας επιλεγόμενα και μη εξεταζόμενα με τον παραδοσιακό τρόπο εξέτασης, αλλά ενδεχομένως με παρουσίαση εργασιών και το 80% του ωρολογίου προγράμματος μαθήματα κατευθύνσεων τα οποία θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σχολών για τις οποίες ενδιαφέρονται οι μαθητές.
|
Επαγγελματικό Λύκειο Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Ειδικά η επαγγελματική εκπαίδευση θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε τμήματα αυστηρά προσανατολισμένα στο ίδιο αντικείμενο, μετά από εξετάσεις αντίστοιχες με αυτές των γενικών Λυκείων.
| ||
4. Στόχοι και σκοποί της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
| Είναι απαραίτητο να διασαφηνιστεί για μία ακόμη φορά ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση κυρίως αποτελεί χώρο:
και δίνει τη δυνατότητα στους επιστήμονες να ολοκληρώσουν την προσωπικότητά τους ως πολίτες. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή η αντίληψη ότι οι σπουδές σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι αποσυνδεδεμένες από τη δυνατότητα εξάσκησης επαγγέλματος, διότι αυτό θα οδηγήσει σε υποβάθμιση της κοινωνικής τους αξίας και θα μεταφέρει το κέντρο βάρους της εκπαίδευσης του επιστημονικού δυναμικού της χώρας σε άλλες εκπαιδευτικές δομές. Σταθερά θα πρέπει να υποστηριχτεί η ανάγκη παροχής ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση ανεξάρτητα από το κοινωνικό, οικονομικό ή πολιτισμικό υπόβαθρο, αλλά θα πρέπει να είναι σαφές ότι σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να διασφαλίζεται το κύρος, η αξιοπιστία, το υψηλό επιστημονικό επίπεδο των πανεπιστημίων και τα ελάχιστα προσόντα φοίτησης σε αυτά.
| |
Επιμέρους εξειδικεύσεις – προϋποθέσεις για την άσκηση επαγγέλματος | Επιμέρους εξειδικεύσεις – προϋποθέσεις για την άσκηση επαγγέλματος με λιγότερες από 90 ACTS, όπως για παράδειγμα το Πτυχίο οινολόγου ή το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ) για την άσκηση του λειτουργήματος του Καθηγητή Χημείας μπορούν να δίνονται παράλληλα με το βασικό πτυχίο, στο πλαίσιο του Diploma supplement. | |
| Διασφάλιση της παροχής ενός δωρεάν βιβλίου σε όλους τους μαθητές και φοιτητές. Το βιβλίο θα πρέπει να είναι σύγχρονο και να ανανεώνεται επιστημονικά το αργότερο κάθε 7 χρόνια.
Απαραίτητα στοιχεία του εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης:
-Αναλυτικά ανεπτυγμένα προγράμματα σπουδών με συγκεκριμένους στόχους -Προσδιορισμό των προδιαγραφών με μεγάλη ακρίβεια (διδακτικό πακέτο )
| |
| Η διδασκαλία των Φ.Ε. Οι ειδικοί σκοποί της διδασκαλίας των ΦΕ στο Δημοτικό, όπως διατυπώνονται στα ΔΕΠΠΣ είναι ικανοποιητικοί, υπάρχουν όμως σημαντικές επιφυλάξεις και ενστάσεις για το κατά πόσο υλοποιούνται κυρίως με ευθύνη των εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση των δασκάλων στις ΦΕ, αλλά και το γνωστικό υπόβαθρο με το οποίο εισέρχονται στα Παιδαγωγικά Τμήματα (από όλες τις κατευθύνσεις μέχρι τώρα και χωρίς εκπαίδευση από φέτος ), δεν επιτρέπει την κατανόηση των φαινομένων και επομένως τη σωστή διδασκαλία τους. Η ανεπαρκής κατάρτιση των δασκάλων στις Φ.Ε. δυσχεραίνει τη διδασκαλία του μαθήματος, οδηγεί τους μαθητές στη στείρα απομνημόνευση, ακόμη και αν τα σχολικά βιβλία έχουν διαφορετικό προσανατολισμό, και καλλιεργεί αντιπάθεια προς τις επιστήμες στους μαθητές την οποία ενδεχομένως θα μεταφέρουν και σε άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Προτάσεις
Να δοθεί η δυνατότητα πρόσληψης σε Φυσικούς, Χημικούς, Βιολόγους οι οποίοι έχουν παιδαγωγική εξειδίκευση για τη διδασκαλία των Φ.Ε. στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
| |
| Για την καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη μελέτη των Φυσικών Επιστημών και ειδικότερα της Χημείας προτείνεται:
| |
Ελάχιστος χρόνος διδασκαλίας | Προτείνεται ως ελάχιστος χρόνος διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών για όλες τις τάξεις 5 ώρες την εβδομάδα + 1 ώρα εργαστήριο Φ.Ε. | |
Αναθέσεις | Προτείνουμε στα πλαίσια της ενοποίησης της διδασκαλίας των Φ.Ε. όλοι οι καθηγητές ΠΕ04 να έχουν το μάθημα των επιστημών ως πρώτη ανάθεση. | |
| Η σημερινή επιλογή για σπειροειδή μελέτη των γνωστικών αντικειμένων έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη επικάλυψη στην ύλη της Α Λυκείου με την ύλη του Γυμνασίου με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος από τη διδασκαλία σημαντικών αντικειμένων, όπως η στοιχειομετρία.
Προτάσεις
| |
| Προτάσεις
Θεωρητική κατεύθυνση: Σχολές Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών του Ανθρώπου Παιδαγωγικά Τμήματα – αντίστοιχα ΤΕΙ. Οικονομική κατεύθυνση: Οικονομικές σχολές – Πάντειο Πανεπιστήμιο – Πληροφορική - αντίστοιχα ΤΕΙ.
Θετική κατεύθυνση: Σχολές Θετικών Επιστημών – Πολυτεχνεία – Σχολές Επιστημών Υγείας – Παιδαγωγικά Τμήματα –Γεωπονικές Σχολές- αντίστοιχα ΤΕΙ. Προτεινόμενα μαθήματα: Μαθηματικά (6 ώρες) – Φυσική (5 ώρες) – Χημεία (5 ώρες)– Βιολογία (4 ώρες) – Υπολογιστές (4 ώρες) | |
|
|
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη