Thumbnail

Την Τετάρτη 20 Απριλίου και την Πέμπτη 21 Απριλίου 2016, στο Λουτράκι Αλμωπίας, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η Διημερίδα με θέμα «Το Εκπαιδευτικό-Παιδαγωγικό-Θεσμικό πλαίσιο των Μαθητικών εκδρομών-μετακινήσεων. Προβληματισμοί και Προοπτικές», την οποία συνδιοργάνωσαν η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας και οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δ.Ε. Πέλλας,  σε συνεργασία με τον Δήμο Αλμωπίας, την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και το Ι.Ε.Κ. Αριδαίας. Στην εκδήλωση συμμετείχαν ο Διευθυντής Σπουδών της Δ/θμιας Εκπ/σης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Σταύρος Μποφυλάτος, ο Περιφερειακός  Διευθυντής  Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Παναγιώτης Ανανιάδης, στελέχη και εκπαιδευτικοί των Περιφερειακών Δ/νσεων Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης της Βορείου Ελλάδας.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Τα σχολεία της χώρας μας πραγματοποιούν τα τελευταία 100 χρόνια «εκδρομές – μετακινήσεις» προσφέροντας «εμπειρίες – γνώση και χαρά» σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Το θεσμικό πλαίσιο από το 2011 διαμόρφωσε πλαίσιο συγκεκριμένων μορφών και διαδικασιών προκειμένου να διευκολύνει τις σχολικές αυτές δραστηριότητες. Η εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου τα τελευταία 5 χρόνια, οι εμπειρίες από το παρελθόν, η διαφοροποίηση διδακτικών αντικειμένων ανά σχολείο, η κοινωνική πραγματικότητα, οι ανάγκες, οι επιθυμίες και οι υποχρεώσεις έφεραν στο φως νέους προβληματισμούς σχετικά με το αντικείμενο.

Στην κατεύθυνση μιας νέας αντίληψης που χαρακτηρίζει όλες τις διαστάσεις των σχολικών δραστηριοτήτων, προτάθηκε από την Δ.Δ.Ε. Πέλλας συζήτηση για την επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου. Οι  σχολικές αυτές δραστηριότητες δίνουν κίνηση και δυναμική σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Κάθε μορφή,  τονίσθηκε από τα στελέχη της Δ.Δ.Ε Πέλλας, οργανωμένης ομαδικής μετάβασης – επίσκεψης μαθητών σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα φύσης, εργασίας και πολιτισμού, έχει καθορισμένο διδακτικό, παιδαγωγικό, κοινωνικό χαρακτήρα.

Οι παραπάνω δράσεις αποτελούν σχολικές δραστηριότητες και ως τέτοιες οφείλουν να συνδέονται με το διδακτικό αντικείμενο, την παιδαγωγική και κοινωνική διάσταση της μορφωτικής διαδικασίας. ΄Ετσι, κάθε μορφή «εκδρομής - μετακίνησης» οφείλει να προετοιμάζεται και να προγραμματίζεται στο πλαίσιο της τάξης.

Στην τάξη και στο σχολείο μαθητές και εκπαιδευτικοί επιλέγουν το αντικείμενο, τον τόπο, συμφωνούν για το πρόγραμμα του ταξιδιού και της επίσκεψης, την περίοδο, το διδακτικό αντικείμενο, το μέσο μεταφοράς, την οικονομία.

Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός βοηθά τις εργασίες των μαθητών. Στην κατεύθυνση αυτή έχει μεγάλη σημασία να καθορίσουμε με βάση τις εμπειρίες εκπαιδευτικών, μαθητών την τυπολογία των εκδρομών. ΄Ετσι, συγκροτήθηκε η ομάδα εργασίας η οποία και απετέλεσε την οργανωτική επιτροπή της Διημερίδας.

Η οργανωτική επιτροπή καθόρισε τους παρακάτω στόχους :

1. Αρχικά να γίνει αποτίμηση των αποτελεσμάτων των μαθητικών εκδρομών – μετακινήσεων με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και την υφιστάμενη εμπειρία από την εφαρμογή του.

2. Η ανατροφοδοτική, συνθετική αξιοποίηση των ανωτέρω προκειμένου να «αναδιατυπωθεί» η τυπολογία των εκδρομών με εφαρμογή πρωτίστως του εκπαιδευτικού, παιδαγωγικού, κοινωνικοποιητικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα αυτών.  

Η επίσημη διατύπωση προς την ιεραρχία του ΥΠΠΕΘ συγκεκριμένων προτάσεων επί του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου προκειμένου :

α. αφενός να εφαρμόζονται οι κείμενες διατάξεις

β. αφετέρου να αξιολογείται εκάστη περίπτωση - εντός πλαισίου διακριτικής ευχέρειας των οργάνων διοίκησης της εκπαίδευσης - ανάλογα με τις απαιτήσεις και τα παιδαγωγικά προσδοκώμενα, κατά περίπτωση.

        3. Η κατάθεση εμπειριών και η μεταγνώση των στελεχών εκπαίδευσης που συμμετέχουν στην διημερίδα – διασφαλίζοντας την αντιπροσώπευση ευρείας κλίμακας αρμοδιοτήτων – συμβάλλει στη διαβεβαίωση ότι οι προτάσεις που κατατίθενται στοχεύουν :

        α. στη διατήρηση των εκδρομών – μετακινήσεων ως αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών.

           β. στην ενίσχυση του εκπαιδευτικού, παιδαγωγικού, ψυχαγωγικού πλαισίου.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΓΕΝΙΚΑ

1.Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο χρήζει αναμόρφωσης διότι θέτει γραφειοκρατικά εμπόδια και δεν καλύπτει το σύνολο των περιπτώσεων μετακινήσεων.

2.Το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να είναι ευέλικτο και όχι εντελώς περιοριστικό. Να παρέχεται, δηλαδή, ελευθερία κινήσεων στο σχολείο, το οποίο θα κρίνει με βάση τις τοπικές κοινωνικοοικονομικές και εκπαιδευτικές συνθήκες.

3.Περιορισμός της γραφειοκρατίας με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, δηλαδή ολοκλήρωση των διαδικασιών ηλεκτρονικά. Παράλληλα, η τελική έγκριση των μονοήμερων εκδρομών να γίνεται από τον Διευθυντή του σχολείου, των πολυήμερων από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης και των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων από τον Περιφερειακό Δ/ντη.Ως ασφαλιστική δικλείδα τίθεται η υποχρέωση όλων όσοι εγκρίνουν εκδρομές-μετακινήσεις να κοινοποιούν τις αποφάσεις στην Προϊσταμένη τους αρχή.

4.Θα πρέπει όλες οι εκδρομές – μετακινήσεις να αποκτήσουν ουσιαστικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Θα πρέπει, δηλαδή, να προγραμματίζονται με βάση το τρίπτυχο α) δράσεις πριν, β) δράσεις κατά τη διάρκεια και  γ)δράσεις μετά την εξόρμηση. Οι παραπάνω δράσεις θα πρέπει να περιγράφονται αναλυτικά όταν υποβάλλεται η πρόταση.Στο περιεχόμενο των εξορμήσεων θα πρέπει να έχουν ουσιαστική συμμετοχή οι Σχολικοί Σύμβουλοι και οι Υπεύθυνοι Δραστηριοτήτων των Δ.Δ.Ε.

5.Η συμμετοχή του εκπαιδευτικού ως συνοδού σε εκδρομή-μετακίνηση είναι καθαρά επαγγελματική δραστηριότητα και ως τέτοια θα πρέπει να αντιμετωπίζεται. Είναι αδιανόητο, επομένως, να μην υπάρχει αποζημίωση με δεδομένο ότι ο εκπαιδευτικός έχει προσωπικά έξοδα στις εκδρομές και ειδικά στις πολυήμερες εργάζεται σε 24ώρη βάση. 

1η ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αντικείμενο: «Σχολικός Περίπατος»

  1. Αλλαγή πλαισίου και ονομασίας με έμφαση στην ενεργοποίηση – αυτενέργεια – συμμετοχή – συνεργασία – δημιουργικότητα μαθητών (π.χ. ημέρες μαθητικής δημιουργίας, ημέρες μαθητικών κοινοτήτων κ.λ.π.).
  2. Προγραμματισμός στην αρχή της χρονιάς  με συνεργασία του Συλλόγου Καθηγητών – Μαθητικών Κοινοτήτων – Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων (όπου είναι δυνατό).
  3. Αυτονομία και ευελιξία της σχολικής μονάδας ως προς τον χρόνο και το περιεχόμενο.
  4. Να προσδιορισθούν κάποιοι άξονες θεματικής ως ενδεικτικά παραδείγματα :
  • π.χ. πολιτιστικές δραστηριότητες (προβολή ταινίας, θέατρο, συναυλία)
  • π.χ. αθλητικές εκδηλώσεις
  • εθελοντισμός
  • κοινωνική αλληλεγγύη κ.λ.π.
  1. Να τονισθεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στον σχεδιασμό, την

υλοποίηση και τον αναστοχασμό.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ

Οι μέρες αυτές να συγκεντρωθούν σε μια βδομάδα μαθητικών δημιουργιών και δραστηριοτήτων.

2η ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αντικείμενο: «Εκπαιδευτικές Εκδρομές» (Ημερήσιες – Πολυήμερες Γ΄ Λυκείου)

(Άρθρο 2)

  1. Οι εκδρομές να συνδεθούν στενότερα με τη σχολική δραστηριότητα και να υπερισχύσει ο μορφωτικός–παιδαγωγικόςχαρακτήρας τους έναντι του ψυχαγωγικού.
  2. Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο να περιλαμβάνει δραστηριότητες  α)πριν από την εκδρομή, β)κατά τη διάρκεια και γ)μετά την εκδρομή, και να αποτυπώνονται αυτές στην τελική έκθεση που υποβάλλεται στον Διευθυντή του Σχολείου.
  3. Να συνεργάζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι της σχολικής κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των γονέων,  στον προγραμματισμό μιας εκδρομής.
  4. Να μην υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί ως προς τον χρόνο πραγματοποίησης της εκδρομής.
  5. Μαζί με το πρόγραμμα της εκδρομής να καταρτίζεται παράλληλο πρόγραμμα δραστηριοτήτων για τους μαθητές που δεν θα συμμετάσχουν και οι οποίοι θα παραμείνουν στο σχολείο σε όλη τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος.
  6. Να ενισχύεται το ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση εκδρομών εντός Ελλάδας με επιδότηση για παραμεθόριες και απομακρυσμένες περιοχές.
  7. Για κάθε εκδρομή–μετακίνησητων μαθητών να αναλογεί ένας εκπαιδευτικός ανά 25 έως 30 μαθητές, ανάλογα με την κρίση του συλλόγου διδασκόντων.
  8. Σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητο ο γονέας/κηδεμόνας να καταθέτει στον Διευθυντή του σχολείου αυτοπροσώπως ή με άλλο πρόσφορο τρόπο (fax, mail) ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση.
  9. Οι ημερήσιες εκδρομές να εγκρίνονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ενημέρωση της οικείας Διεύθυνσης.
  10. Οι πολυήμερες εκδρομές και οι υπόλοιπες μετακινήσεις να εγκρίνονται από τον Διευθυντή της Δ.Ε. με ενημέρωση της Περιφερειακής Διεύθυνσης  Π/θμιας και Δ/θμιαςΕκπ/σης.
  11. Να αξιοποιηθεί το myschool για τις ψηφιακές υπογραφές.
  12. Για ημερήσια εκδρομή ο Διευθυντής να λαμβάνει προσφορές για την επιλογή του μεταφορικού μέσου, τις οποίες ανακοινώνει στην ιστοσελίδα του σχολείου.
  13. Να υπάρχει πλατφόρμα πανελλαδικής εμβέλειας στην οποία να αναρτάται η προκήρυξη των πολυήμερων εκδρομών, οι προσφορές των τουριστικών γραφείων καθώς και το φύλλο αξιολόγησης και η τελική έκθεση.
  14. Η επιτροπή που συγκροτείται για την επιλογή των πολυήμερων εκδρομών να μπορεί να επιλέγει μέσω έγκυρων ιστοσελίδων εισιτήρια, καταλύματα και λοιπές υπηρεσίες.

3η ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αντικείμενο: «Εκπαιδευτικές επισκέψεις στο πλαίσιο καινοτόμων δράσεων»

(Άρθρο 3)

1.Να γίνονται μέχρι 2 επισκέψεις σε ΚΠΕ χωρίς άλλους περιορισμούς π.χ. εντός ή εκτός εμβέλειας. Οι παραπάνω επισκέψεις να γίνονται ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες δράσεις στο πλαίσιο καινοτόμων δράσεων.

2.Στα εγκεκριμένα προγράμματα να μην υπάρχει ανώτατος αριθμός επισκέψεων (όπως στο ισχύον που προβλέπει 2). Ο αριθμός των ημερών να διατηρηθεί στις 2 εργάσιμες και να προστίθενται μέχρι 2 αργίες. Η έγκριση των εκδρομών στο πλαίσιο των εγκεκριμένων προγραμμάτων να γίνεται για μεν τις μονοήμερες από τον Δ/ντη του σχολείου, για δε τις πολυήμερες από τον Δ/ντη της Δ.Δ.Ε. μετά από εισήγηση του Υπεύθυνου των Σχολικών Δραστηριοτήτων ή του Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπ/σης, Υγείας, Πολιτιστικών, όπου υπάρχουν.

3.Για το θέμα των εκδρομών που προβλέπει η εγκύκλιος 5181/Γ7/17-01-2012, η οποία πρόσφατα καταργήθηκε, προτείνεται να θεσμοθετηθεί σε ειδικό άρθρο η δυνατότητα εκπόνησης προγραμμάτων μικρής διάρκειας, π.χ. 1-3 μήνες, τα οποία θα αφορούν επί μέρους τάξεις ή τμήματα ή τομείς ή ειδικότητες και στα οποία θα εντάσσονται οι προτεινόμενες μετακινήσεις κ.λ.π. Σε αυτά τα προγράμματα θα υπάρχει ολοκληρωμένη πρόταση δράσεων με βάση το τρίπτυχο πριν–κατά–μετά, ώστε να αποφευχθούν εκδρομές οι οποίες θα έχουν μόνο ψυχαγωγικό περιεχόμενο. Η έγκριση αυτή των προγραμμάτων και των αντίστοιχων εκδρομών–μετακινήσεων θα γίνεται από τον Δ/ντη της Δ.Δ.Ε. μετά από εισήγηση του Σχολικού Συμβούλου Γενικής Παιδαγωγικής Ευθύνης ή του Συμβούλου Ειδικότητας, εφόσον το πρόγραμμα έχει συνάφεια με τη συγκεκριμένη ειδικότητα.

4.Να προβλεφθεί σε ειδικό άρθρο η δυνατότητα μετακίνησης μαθητών του σχολείου ή ομάδας σχολείων για συμμετοχή σε διαγωνισμούς, θεατρικές παραστάσεις, αθλητικούς αγώνες, συναυλίες, βραβεύσεις κ.λ.π. Για τις περιπτώσεις αυτές, οι μονοήμερες μετακινήσεις θα εγκρίνονται από τον Διευθυντή του Σχολείου ενώ οι πολυήμερες από τον Διευθυντή της Δ.Δ.Ε.

4η ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αντικείμενο: «Διδακτικές Επισκέψεις»

Υποχρεωτικότητα συμμετοχής μαθητών :

  1. Ως εξωσχολική δραστηριότητα να συνοδεύονται από Υπεύθυνη Δήλωση γονέων & κηδεμόνων
  2. Να υπάρχει μέριμνα απασχόλησης για τους μαθητές που δεν συμμετέχουν και παραμένουν στο σχολείο.

Παιδαγωγική διάσταση :

Να τηρούνται κατά το δυνατόν οι τρεις φάσεις :

Α. Προετοιμασία στη σχολική αίθουσα

Β. Επίσκεψη με ενεργή εμπλοκή των μαθητών μέσω δραστηριοτήτων

Γ. Επιστροφή στη σχολική αίθουσα – ανατροφοδότηση – μεταγνωστικές διαδικασίες.

Ρόλος Σχολικού Συμβούλου :

Συμμετοχή στον σχεδιασμό με επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση.

  • Πρόβλεψη επιμήκυνσης του χρόνου επιστροφής σε περίπτωση μετακίνησης σε απομακρυσμένες περιοχές

5η ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αντικείμενο: «Επισκέψεις στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων»

ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Απεμπλοκή των διαδικασιών έγκρισης από την αιρετή περιφέρεια.
  2. Θεσμοθέτηση Προωθητή Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
  3. Σεμινάρια επιμόρφωσης Προωθητών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων από το Ι.Κ.Υ.
  4. Συνεργασία με ΕΚΔΑ – ΠΙΝΕΠ κ.λ.π. με τις Περιφερειακές Δ/νσεις ή τις Δ/νσειςΕκπ/σης για ενημέρωση εκπαιδευτικών.
  5. Το άρθρο 14 για μειοδοτικούς διαγωνισμούς να εξαιρεί τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
  6. ΄Αρση της υποχρεωτικότητας αναπλήρωσης διδακτικών ωρών των συμμετεχόντων.
  7. Ανάρτηση υλοποιημένων σχεδίων στις ιστοσελίδες των Διευθύνσεων.
  8. Οργάνωση ημερίδων διάχυσης ανά Δ/νσηΕκπ/σης με παρουσίαση όλων των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων.
  9. Τα στελέχη της εκπ/σης αποκλείονται από την ατομική κινητικότητα. Να δοθεί η δυνατότητα να εντάσσονται υποχρεωτικά.
  10. Εκπαιδευτικοί που είναι αποσπασμένοι να μην αποκλείονται από τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Σε περίπτωση μη νέας απόσπασης των ανωτέρω εκπαιδευτικών, να γίνει τροποποίηση της παιδαγωγικής ομάδας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η διημερίδα εξελίχθηκε σε συνάντηση ουσίας που, κατά κοινή ομολογία, μετά από διαδικασίες συνεργασίας, συνεννόησης και συναδελφικότητας οδήγησε στη διατύπωση του παραπάνω κοινού ανακοινωθέντος. Ιδιαίτερα σημαντικό για την αξιοπιστία του πονήματος είναι το γεγονός ότι αποτελεί απότοκο προτάσεων από άτομα με διαφορετικές αρμοδιότητες στο πλαίσιο της διοικητικής και εκπαιδευτικής ιεραρχίας.

Επιπλέον, όπως προκύπτει και από τα φύλλα αξιολόγησης που κατέθεσαν, η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων αξιολόγησαν τη διημερίδα ως καλή/πολύ καλή.  Επίσης, ότι η οργάνωση τέτοιου είδους εκδηλώσεων είναι ιδιαίτερα εποικοδομητική. Παράλληλα υπήρχε αυξημένη συμφωνία/συναίνεση ως προς τα τελικά πορίσματα.

Ιδιαίτερα έντονη – σύμφωνα με τα φύλλα αξιολόγησης – είναι η δεδηλωμένη επιθυμία όλων των συμμετεχόντων ώστε να καθιερωθούν αντίστοιχες διαδικασίες για τα ευρύτερα προβλήματα της εκπαίδευσης, προκειμένου να δίδεται η θεσμοθετημένη δυνατότητα σε όλη την ιεραρχία  -εκτων κάτω- της εκπαίδευσης να καταθέτουν προτάσεις, να εισηγούνται τροποποιήσεις υφιστάμενου νομικού πλαισίου επ’ ωφέλεια της εκπαιδευτικής κοινότητας. 

Η Κεντρική Οργανωτική Επιτροπή ευχαριστεί όλους όσοι συμμετείχαν και προσέδωσαν δυναμική και όραμα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Επίσης, προσδοκά ότι  με την ηλεκτρονική ανάρτηση των προτάσεων της διημερίδας θα δοθεί η δυνατότητα σε ευρύτερα τμήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας να καταθέσουν τις προτάσεις τους, ώστε ο διάλογος για το θέμα των μαθητικών εκδρομών–μετακινήσεων να συνεχισθεί και να εμπλουτισθεί.

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Δ.Ε. ΠΕΛΛΑΣ

Δρ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΓΚΑΣ

                                                           Χημικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

grigoris_lamprakis.jpg
Νέες αποκαλύψεις από την ΕΥΠ για τη δολοφονία Λαμπράκη, το Πολυτεχνείο και τα Ιουλιανά
Ποιοι φάκελοι θα αποχαρακτηριστούν σταδιακά μετά τη δημοσιοποίηση 58 δελτίων πληροφοριών για το πραξικόπημα στην Κύπρο και την τουρκική εισβολή το...
Νέες αποκαλύψεις από την ΕΥΠ για τη δολοφονία Λαμπράκη, το Πολυτεχνείο και τα Ιουλιανά