Η πλήρης εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, που προβλέπει τη φοίτηση νηπίων και προνηπίων στα Νηπιαγωγεία (Ν. 4521/2018), δημιούργησε σημαντικές ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, με 1.500 νέες θέσεις εργασίας να προκύπτουν από το 2018 έως το 2020. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δεν έχει προχωρήσει στη μετατροπή των λειτουργικών κενών σε οργανικά, παρά την ολοκλήρωση της χαρτογράφησης αυτών το 2023.
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αμαρουσίου ζητά τη δημιουργία 1.800 νέων οργανικών θέσεων για το 2025, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες που δημιούργησε η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, αλλά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που προκύπτουν από τις συνταξιοδοτήσεις.
Παρά τις μαζικές προσλήψεις αναπληρωτών, που παραμένουν σταθερά υψηλές (2.358 για το σχολικό έτος 2024-2025), η έλλειψη μόνιμων θέσεων προκαλεί προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των Νηπιαγωγείων. Η απουσία σταθερού προσωπικού εμποδίζει τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ σχολείου και οικογένειας, υπονομεύει την ανάπτυξη σχολικής κουλτούρας και δυσχεραίνει το διοικητικό έργο.
Επιπλέον, το πρόβλημα επεκτείνεται και στον τομέα της ειδικής αγωγής, όπου οι πραγματικές ανάγκες υπερβαίνουν κατά πολύ τους διορισμούς των τελευταίων ετών. Συγκεκριμένα, ενώ το 2024 οι προσλήψεις αναπληρωτών νηπιαγωγών στην ειδική αγωγή έφτασαν τις 2.353, οι μόνιμοι διορισμοί από το 2020 έως σήμερα περιορίστηκαν μόλις σε 515.
Δείτε αναλυτικά τα αριθμητικά δεδομένα
Αναλυτικά
ΘΕΜΑ: «Ίδρυση οργανικών θέσεων στους Νηπιαγωγούς (ΠΕ60) μετά την πλήρη εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης»
Η καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης (υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων α΄ και β΄ ηλικίας αποκλειστικά στο Νηπιαγωγείο), αποτελεί νόμο του κράτους από τις 2 Μαρτίου 2018 (Ν. 4521, ΦΕΚ 38/2-3-2018). Αναμφισβήτητα, η θέσπιση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, δηλαδή η φοίτηση και των προνηπίων στο Νηπιαγωγείο δημιούργησε νέες κενές θέσεις εργασίας για τις/τους νηπιαγωγούς. Από το 2018 (πρώτο έτος εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης) έως και το 2020 (έτος ολοκλήρωσης της πλήρους εφαρμογής της) έχουν δημιουργηθεί 1500 νέες θέσεις εργασίας για τις/τους νηπιαγωγούς.
Δυστυχώς, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δεν έχει μετατρέψει τα λειτουργικά κενά σε οργανικά, ενώ ήδη από πέρυσι είχε ξεκινήσει η χαρτογράφηση των οργανικών κενών και οι αρμόδιοι ανέφεραν ότι μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς (δηλαδή στο τέλος της σχολικής χρονιάς 2023-2024 που έχει ήδη περάσει) θα έχει ολοκληρωθεί η χαρτογράφηση των οργανικών κενών που έχουν δημιουργηθεί από την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σε αυτό το σημείο πρέπει να ειπωθεί πως ως λειτουργικό κενό θεωρείται το κενό που προκύπτει από άδεια ή απόσπαση μόνιμου συναδέλφου, ενώ ως οργανικό κενό θεωρείται το κενό που προκύπτει είτε από συνταξιοδότηση μόνιμου συναδέλφου είτε λόγω αύξησης θέσεων σε κάποιο κλάδο. Εφόσον τα νέα κενά που έχουν δημιουργηθεί προέκυψαν από αύξηση θέσεων και όχι από άδεια ή απόσπαση μόνιμου συναδέλφου, δεν πρέπει να θεωρούνται λειτουργικά, αλλά οργανικά και μάλιστα να δοθούν στους διορισμούς του 2025. Μέχρι σήμερα, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έχει προβεί μόνο σε διορισμούς που αντιστοιχούν στις συνταξιοδοτήσεις. Να σημειωθεί ότι οι 1500 διορισμοί του 2021 και οι 971 του 2022 δεν είναι λόγω της θεσμοθέτηση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, αλλά λόγω των πολλών κενών που προέκυψαν από το γεγονός ότι για 10 χρόνια δεν είχαν πραγματοποιηθεί μαζικοί διορισμοί. Ακόμα και μετά τους διορισμούς λόγω συνταξιοδοτήσεων οι προσλήψεις αναπληρωτών της Α΄ φάσης είναι τεράστιες (Δείτε Γράφημα 2), κάτι το οποίο καταδεικνύει την ανάγκη για νέους διορισμούς με κριτήριο όχι μόνο τις συντάξεις, αλλά και τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.
Ενώ θα περίμενε κανείς να μειωθούν οι προσλήψεις στην Α΄ φάση αναπληρωτών μετά τους διορισμούς, παρατηρείται σταθερά στη χρονική εξέλιξη, οι προσλήψεις να ξεπερνούν τις 2300! Με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς (2024-2025) οι προσλήψεις των νηπιαγωγών ήταν 2358! Εκτιμάται πως στο τέλος αυτής της χρονιάς, τα οργανικά κενά από τη δίχρονη προσχολική υποχρεωτική εκπαίδευση και τις νέες συντάξεις θα αγγίξουν τις 1800 οργανικές θέσεις, τις οποίες και ζητούμε για μόνιμο διορισμό στη Γενική Αγωγή το 2025!
Επίσης, και στον τομέα της ειδικής αγωγής παρατηρείται αναντιστοιχία μόνιμων προσλήψεων και πραγματικών αναγκών. Τα τελευταία χρόνια οι προσλήψεις στην ειδική αγωγή έχουν εκτιναχτεί λόγω των αυξανόμενων ειδικών αναγκών των μαθητών, όπου φέτος έφτασαν τις 2353 προσλήψεις αναπληρωτών νηπιαγωγών. Οι συνολικοί διορισμοί στην Ειδική Αγωγή τα τελευταία χρόνια (2020-2024) είναι μόλις 515!
Η απουσία μόνιμων νηπιαγωγών στα Νηπιαγωγεία της χώρας επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία τους. Ειδικότερα, χωρίς μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό δεν είναι εφικτό να δημιουργηθεί μια σταθερή σχέση και εμπιστοσύνη ανάμεσα στο σχολείο και στην οικογένεια. Επιπλέον, η μη σταθερή σύνθεση του Συλλόγου Διδασκόντων δεν μπορεί να δημιουργήσει μια τέτοια σχολική κουλτούρα που να αναβαθμίζει την ποιότητα του σχολικού έργου. Ενδεικτικά, πολλά σχολεία στα μεγάλα αστικά κέντρα λόγω της έλλειψης μόνιμων νηπιαγωγών δεν έχουν προϊστάμενες για να ασκήσουν το διοικητικό έργο, το οποίο είναι πολύ απαιτητικό και χρειάζεται εξειδικευμένες γνώσεις. Επιπρόσθετα, η ευρύτερη συντήρηση και διατήρηση των σχολικών κτιρίων βασίζεται στην ύπαρξη μόνιμου προσωπικού. Τέλος, η συνεχής αλλαγή σχολείων δημιουργεί άγχος στις/στους αναπληρώτριες/-ές και περεταίρω οικονομική επιβάρυνση (αλλαγή στέγης, ενοίκια, ακτοπλοϊκά/αεροπορικά εισιτήρια), αλλά και οικογενειακά προβλήματα. Αν συγκρίνουμε τις συνολικές προσλήψεις της σχολικής χρονιάς 2017-2018 (σχολική χρονιά πριν την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης) και τις προσλήψεις των επόμενων ετών, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, έχουν αυξηθεί απότομα οι προσλήψεις αναπληρωτών νηπιαγωγών γενικής αγωγής.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη