Με πυρετώδεις ρυθμούς καταρτίζεται η ατζέντα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να δρομολογηθεί το τριετές σχέδιο για την Παιδεία, οι βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις στο σύστημα εισαγωγής και το νέο Λύκειο και παράλληλα η προώθηση των μεγάλων μεταρρυθμίσεων όπως η δημιουργία του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης οι άμεσες πρωτοβουλίες είναι:
● Η ριζική αναμόρφωση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) προκειμένου να δημιουργηθεί ένα όργανο κύρους το οποίο θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο εγχείρημα του ενιαίου χώρου.
● Η απόσυρση του νομοσχεδίου για τις μεταπτυχιακές σπουδές, συμπεριλαμβανομένης της διάταξης για την αναγνώριση ως master του τίτλου των πενταετών σπουδών (σε ΕΜΠ, Γεωπονικό, Ιατρική) και επανεκκίνηση του σχετικού διαλόγου.
● Προώθηση σχεδίου κοινών εκδηλώσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ανά περιφέρεια, με προοπτική την εύρεση τρόπων συνένωσης-συγχώνευσης.
Σχετικά με το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, αναμένεται εντατικοποίηση των διαβουλεύσεων για:
- Την αναβάθμιση του Λυκείου που θα έχει μεν τρεις τάξεις αλλά με αναμορφωμένες τις δυο τελευταίες.
- Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ βασικά στοιχεία του οποίου είναι:
α) Οι ενδοσχολικές εξετάσεις.
β) Οι πανελλαδικές εξετάσεις αλλά με διαφορετική φιλοσοφία, καθώς εξετάζεται η εκδοχή να περιλαμβάνουν έναν περιορισμένο αριθμό μαθημάτων (τέσσερα) κοινών για όλους τους διαγωνιζομένους, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης (θετικής ή θεωρητικής). Βασικό σκεπτικό, η διασφάλιση της επάρκειας γνώσεων των αποφοίτων και υποψήφιων φοιτητών.
γ) Εθνικό απολυτήριο το οποίο θα αποκτάται μετά τις ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις και θα αποτελεί το εισιτήριο για την πρόσβαση στα ΑΕΙ.
δ) Προπαρασκευαστικό έτος στα Πανεπιστήμια με αναμορφωμένο βέβαια πρόγραμμα σπουδών. Μια αρχική πρόταση προβλέπει το μεγαλύτερο μέρος (75%) των μαθημάτων να είναι κοινό σε όλα τα Ιδρύματα ή μάλλον σχολές, αφού η βασική ιδέα είναι η εισαγωγή να γίνεται ανά σχολή. Πυρήνας αυτού του σκεπτικού είναι η δυνατότητα κινητικότητας των φοιτητών έτσι ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν τις σπουδές που πραγματικά προτιμούν ή να παρακολουθήσουν περισσότερες από μία κατεύθυνση.
Η έκτακτη συνάντηση με το προεδρείο των πρυτάνεων, που έχει προγραμματιστεί γι’ αύριο, περιλαμβάνει τα περισσότερα από τα θέματα αυτής της πρώτης ατζέντας. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια πως δεν πρόκειται για εναρκτήρια συζήτηση, καθώς έχουν προηγηθεί αρκετές συναντήσεις με τον κ. Γαβρόγλου πριν αναλάβει υπουργικά καθήκοντα.
Είναι εκείνος που έχει υπογράψει το πόρισμα για τον ενιαίο χώρο, ενώ ήταν επικεφαλής και της επιτροπής που ανέλαβε να συντάξει πρόταση για το σύστημα εισαγωγής και την αναβάθμιση Λυκείου. Επιπλέον ο ίδιος ως πρόεδρος μέχρι πρότινος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων έχει ήδη πραγματοποιήσει μεγάλο κύκλο επαφών με αρμόδιους φορείς, εμπειρογνώμονες και εκπροσώπους κομμάτων.
Ως εκ τούτων σε ό,τι αφορά το σύστημα εισαγωγής και το Λύκειο, έχει διαμορφωθεί η βάση της διαβούλευσης που περιλαμβάνει το πόρισμα Γαβρόγλου, το πόρισμα Λιάκου αλλά και όσα πορίσματα έχουν προκύψει από προηγούμενους εθνικούς διαλόγους, με σημαντικότερο αυτό του καθηγητή Γιώργου Μπαμπινιώτη.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, έχει υπάρξει επαφή μεταξύ του υπουργού και του πρώην υπουργού Παιδείας (επί κυβέρνησης Παπαδήμου) και έχει διαπιστωθεί πως υπάρχει συμφωνία σε πολλά σημεία. Ταυτόχρονα θα ξεκινήσει νέος κύκλος συνεδριάσεων της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, υπό τον νέο πρόεδρο Δημήτρη Σεβαστάκη.
Ρύθμιση για τα master
Είναι βέβαιο ότι θα συζητηθούν πολλά ανάμεσα στον υπουργό και τους πρυτάνεις. Ο ρόλος των ΑΕΙ στο σύστημα εισαγωγής, η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, τα διοικητικά και λειτουργικά θέματα (από τα Συμβούλια έως τις εκλογικές διαδικασίες) και φυσικά το σχέδιο νόμου για τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, τη ρύθμιση για τα master των πενταετών σπουδών και το μεγάλο στοίχημα του ενιαίου χώρου που περνάει από την αναμόρφωση των ΤΕΙ.
Τα τελευταία τρία θέματα χρειάζονται σκληρές διαβουλεύσεις καθώς δεν έχει βρεθεί ακόμα η χρυσή τομή, παρά τις μέχρι τώρα νομοθετικές πρωτοβουλίες. Για τα μεν μεταπτυχιακά, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα και ο νυν υπουργός διαφωνούσε σε αρκετά σημεία του νομοσχεδίου που έφτασε στη Βουλή αλλά δεν προχώρησε σε ψήφιση, ενώ για την αναγνώριση των πολυτεχνικών και άλλων πτυχίων πενταετών σπουδών ως master ο κ. Γαβρόγλου εμφανίζεται να συμμερίζεται την άποψη πως πρόκειται για έμμεση αναγνώριση των αποφάσεων της Μπολόνια που οδηγούν σε πολυδιάσπαση και υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών.
Τέλος, στην προοπτική του ενιαίου χώρου οι αντιδράσεις δεν είναι ίδιες στον χώρο των ΤΕΙ. Υπάρχουν Ιδρύματα που ήδη έχουν ξεκινήσει πρωτοβουλίες σε περιφερειακό επίπεδο, αν μη τι άλλο, διερεύνησης πιθανοτήτων συγχώνευσης με Πανεπιστήμια και άλλα που ακόμα το βλέπουν καχύποπτα, δεδομένου ότι η πρόταση Γαβρόγλου, βασιζόμενη στην ανομοιογένεια του χώρου, προτείνει διαφορετικές προοπτικές ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης που θα αποτελέσει βασική προϋπόθεση του εγχειρήματος. Εξ ου και η ριζική αναμόρφωση της ΑΔΙΠ που θα κληθεί να παίξει καθοριστικό ρόλο.
Σε λίγες ημέρες ο νέος υπουργός Παιδείας θα ανακοινώσει λεπτομερώς το τριετές πλάνο του. Αυτό θα περιλαμβάνει όσα θα έχουν μικρό χρονικό ορίζοντα, δηλαδή μέσα στο 2017, όπως το σύστημα εισαγωγής ή η κατάρτιση του σχεδίου νόμου για την αυτοαξιολόγηση που αποτελεί βασικό τμήμα του 3ετούς το οποίο συμφωνήθηκε και με τους θεσμούς, καθώς και όσα θα απαιτήσουν περισσότερο χρόνο όπως ο ενιαίος χώρος.
Πηγή: Αννα Ανδριτσάκη - Εφημερίδα των Συντακτών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη