Thumbnail
Προσοχή - Προσοχή στήνεται μια αθέατη παγίδα!

Του Χρήστου Κάτσικα

             Στην κάλυψη χρόνιων κενών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανακοίνωσε, για μια ακόμη φορά, ότι ετοιμάζεται να προχωρήσει η κυβέρνηση, μέσω του ΑΣΕΠ για αρκετές χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών.

            Μάλιστα, σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας "διϋπουργική σύσκεψη για τον τριετή προγραμματισμό των προσλήψεων αυτών, που θα αφορούν τα έτη 2018 -2020 αναμένεται να συγκληθεί την ερχόμενη εβδομάδα". Στη σύσκεψη αυτή πρόκειται να συζητηθούν όλες οι πτυχές της απόφασης.

            Στη δήλωσή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου επισημαίνει ότι "η μεγάλη σημασία που δίνει η Κυβέρνηση για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων είναι δεδομένη. Δεδομένη, επίσης είναι, και η νέα κατάσταση που αποτυπώθηκε στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, ότι, δηλαδή, οι προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για το 2017, στοχεύουν όχι στη διαχείριση της κρίσης, αλλά στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων που μας επιτρέπουν πια οι σαφείς ενδείξεις μιας έστω δειλής αλλά σταθερής αναπτυξιακής πορείας του τόπου μας".

            Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας "οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών σηματοδοτούν την αρχή μιας νέας πορείας, δύσκολης αλλά και ελπιδοφόρας. Οι διορισμοί δηλώνουν την αρχή του τέλους ενός απαράδεκτου καθεστώτος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που ολοένα και περισσότερο βασίζεται σε αναπληρωτές καθηγητές, των οποίων την προσφορά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε με τον πιο γενναιόδωρο τρόπο", σημειώνει εξάλλου προϊδεάζοντας για διεξαγωγή ενός διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.

            Παράλληλα, ο κ. Γαβρόγλου επανέλαβε χθες όσα είχε ανακοινώσει στα μέσα Δεκεμβρίου: «Επιπλέον ο πρωθυπουργός σε σύντομο διάστημα θα ανακοινώσει την σύσταση μιας επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης και θα υπάρξει δέσμευση ότι σε τρία χρόνια να αντιμετωπιστούν όλες οι ανελαστικές ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, λειτουργικές απαιτήσεις και υλικές υποδομές. Από πλευράς μας θα κάνουμε το παν για να επιτευχθεί μία πολιτική και κοινωνική συναίνεση ώστε να κάνουμε όλοι μαζί το επόμενο στέρεο βήμα».

            Στο πρώτο δελτίο τύπου (3/1) που βρίσκεται αναρτημένο στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Παιδείας σημειώνεται ότι "μέσα στο τρέχον έτος (2017) πρέπει να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός, ενώ σχετικές εισηγήσεις έχουν ήδη γίνει από τον αρμόδιο υπουργό Κώστα Γαβρόγλου".

ΚΑΙ Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗΣ

Την Τετάρτη 4/1  σε συνέντευξη του στην ΕΡΑ της Τρίπολης ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης δήλωσε σχετικά με τις προσλήψεις  εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

«Την ερχόμενη εβδομάδα θα βγει προκήρυξη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών».

Η "ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ" ΤΗΣ ΑΠΟΨΙΛΩΣΗΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

Το υπουργείο Παιδείας και οι προηγούμενοι διαχειριστές του (Α. Διαμαντοπούλου, Κ. Αρβανιτόπουλος, Α. Λοβέρδος, Ν. Φίλης) επιχείρησαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που δημιουργούσε η πολιτική των μηδενικών διορισμών με διάφορα αντιεκπαιδευτικά μέτρα, εκ των οποίων κυρίαρχα ήταν:

► οι συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολείων (πάνω από 2.000 σχολεία εξαφανίστηκαν από τον χάρτη την περίοδο 2010-2014),

► η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα (27-30),

► η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών

► η κατάργηση ειδικοτήτων στην Επαγγελματική Εκπαίδευση (με αποτέλεσμα τον εξοστρακισμό περίπου 2.000 καθηγητών τεχνικών μαθημάτων)

► η αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για τη δημιουργία τμημάτων ειδικοτήτων και ομάδων προσανατολισμού στα γενικά Λύκεια

► η θεσμοθέτηση Γ΄ ανάθεσης μαθημάτων σε αρκετές ειδικότητες

► οι παρεμβάσεις σε Νηπιαγωγεία  (διπλασιασμός των μαθητών ανά τμήμα) και στα Δημοτικά σχολεία (μείωση ωρών)

► μείωση του ωρολογίου προγράμματος των σχολείων, μείωση ωρών μαθημάτων, «κόψιμο» των ωρών εργαστηρίων Φυσικής και Πληροφορικής

           

Όλες οι παρεμβάσεις που έγιναν την περίοδο 2011-2016, σύμφωνα με τους τότε υπουργούς Παιδείας, έγιναν «για παιδαγωγικούς και εκπαιδευτικούς λόγους» και είχαν στόχο την «ποιοτικότερη εκπαίδευση».

Είναι φανερό ότι οι αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση από το 2011 και μετά βασικό στόχο είχαν και έχουν τις περικοπές προσωπικού.

ΟΙ ΥΠΟΣΧΕΤΙΚΕΣ (Για να μην ξεχνιόμαστε)

            Την ίδια περίπου περίοδο, ξετυλίγεται ένα γαϊτανάκι υποσχετικών, που αρχίζει επί Υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου και συνεχίζει μέχρι σήμερα, που αφορούσε στις εξαγγελίες για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών οι οποίοι όμως έμειναν στα χαρτιά.

            Το Καλοκαίρι του 2014 ο τότε Υπουργός Παιδείας κ. Α. Λοβέρδος μιλάει για πρώτη φορά για διαγωνισμό ΑΣΕΠ πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών. Τον ακολουθούν ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Α. Μπαλτάς όσο και ο πρώην αναπληρωτής Υπουργός Τάσος Κουράκης που εξήγγειλαν 20-25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας αρχής γενομένης από το 2015/16.

            Κατόπιν, μετά την αλλαγή της ηγεσίας στο Υπουργείο Παιδείας, από την αρχή του 2016 ο υπουργός Παιδείας Νίκος  Φίλης υποσχέθηκε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, που μάλιστα, σύμφωνα με τις αρχικές εξαγγελίες, το μεγαλύτερο μέρος τους θα γινόταν μέσα στο 2016 και η τελευταία δόση θα ήταν το 2018.

Τον Ιούνιο του 2016 ο υπουργός Παιδείας δηλώνει ότι οι μόνιμοι διορισμοί δεν προφταίνουν να γίνουν μέσα στο 2016 «γιατί καθυστέρησε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς». Στην ίδια αυτή δήλωσή του υπόσχεται ότι «από το 2017 θα υπάρξουν προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών».

            Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντηση με τους θεσμούς το Σεπτέμβριο του 2016, οι τελευταίοι επικαλέστηκαν τη δυσμενή δημοσιονομική κατάσταση που «απαγορεύει» τους διορισμούς στο Δημόσιο και ξεκαθάρισαν ότι για να πραγματοποιηθούν διορισμοί στα σχολεία, πρέπει να προηγηθεί αυστηρή και εξαντλητική αξιολόγηση του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού, να απομακρυνθούν οι «ακατάλληλοι» από τις τάξεις και όσα κενά προκύψουν να καλυφθούν με αντίστοιχο αριθμό προσλήψεων.

Η ΣΤΑΣΗ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΜΟΝΙΜΩΝ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ

            Ο Κώστας Γαβρόγλου λίγες μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως Υπουργός Παιδείας κράτησε αποστάσεις στο θέμα των μόνιμων προσλήψεων, θα έλεγε κανείς ότι ήταν αρκετά μετριοπαθής στις δηλώσεις του αν συγκρίνουμε όσα έλεγε με τις υποσχετικές των προηγούμενων Υπουργών Παιδείας.

Στις προγραμματικές δηλώσεις του στις 14/12/2016 απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το θέμα δηλώνει ότι "το θέμα των μόνιμων διορισμών έχει σχέση και με τις συνεννοήσεις με τους θεσμούς. Δεν μπορούμε να κάνουμε τις αλλαγές που θέλουμε με τον θεσμό των αναπληρωτών. Για πρώτη φορά μπαίνει η ανάγκη και γραπτά για μόνιμους διορισμούς. Θα είμαι απολύτως ειλικρινής. Χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμούς δεν μπορεί να υπάρξει!"

            Λίγες μέρες μετά, σε συνέντευξή του στις 18/12/2016 στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκφράζει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το ενδεχόμενο να γίνουν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών μέσα στο 2017:  "Κοιτάξτε, το θέμα των μόνιμων διορισμών είναι ένα πράγμα για το οποίο δίνουμε μια καθημερινή μάχη, για να μπορέσουμε να το εξασφαλίσουμε και στο πλαίσιο των συνεννοήσεων που γίνονται με τους θεσμούς κυρίως και βεβαίως στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής πολιτικής. Είμαστε αισιόδοξοι ότι κάποιους διορισμούς θα έχουμε φέτος. Αλλά δεν θέλω να δώσω μεγαλύτερες ελπίδες για το πώς θα μπορέσουν αυτά να υλοποιηθούν από τη χρονιά που μας έρχεται, γιατί, ξέρετε, για να μπορέσουν αυτοί οι άνθρωποι να διοριστούν, θα πρέπει να περάσουν τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Ήδη υπάρχει κόσμος που έχει περάσει εξετάσεις του ΑΣΕΠ και περιμένει εδώ και πολλά χρόνια και βεβαίως υπάρχει μια πραγματικότητα που είναι ένας αριθμός αναπληρωτών, οι οποίοι ήδη εργάζονται στα σχολεία για πάρα πολλά χρόνια. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει ένας συγκερασμός σε ένα πλαίσιο δημόσιας διοίκησης, το οποίο είναι και πάρα πολύ δυσκίνητο. Δηλαδή, για να δώσουν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι εξετάσεις και να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα και να παρθούν υπ' όψιν οι ενστάσεις κτλ, αυτά θέλουν μήνες δουλειάς. Πάντως, εμείς είμαστε αισιόδοξοι ότι φέτος θα μπορέσουμε να κάνουμε κάποιους διορισμούς"  

            Τώρα, η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας οριοθετεί εκ νέου την προοπτική μόνιμων διορισμών. Μάλιστα, και αφού από τα προηγούμενα λόγια του Υπουργού Παιδείας αλλά και τις δηλώσεις Βερναρδάκη για γραπτό διαγωνισμό μέσα στο 2017, δημιουργήθηκε κάποια σύγχυση, η Αυγή προβάλλει τις επισημάνσεις υψηλόβαθμου στελέχους του Υπουργείου που αποφαίνεται ότι  “δεν υπάρχει θέμα γραπτού διαγωνισμού για τους διορισμούς”. Ακολούθησε στη συνέχεια η ανακοίνωση της διάψευσης του γραπτού διαγωνισμού κατά την οποία το σύστημα διορισμών θα αποφασιστεί ύστερα από διάλογο με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες.

            Να πούμε, λοιπόν καθαρά, την εκτίμησή μας για αυτή τη νέα εξέλιξη, σε επίπεδο, βεβαίως δηλώσεων.

1. Αυτό που έχει γίνει φανερό είναι ότι όλες οι διακηρύξεις των Υπουργών Παιδείας για 20.000 μόνιμους διορισμούς, από τον Λοβέρδο και τον Μπαλτά μέχρι και το Νίκο Φίλη ήταν τουλάχιστον παρελκυστικές. Προσπαθούσαν να κερδίσουν χρόνο και να χορτάσουν με ελπίδες το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα όταν δεν είχε εξασφαλιστεί τίποτε. Ήταν μια επικοινωνιακή πολιτική, ένας χειρισμός την ίδια ώρα που έμπαιναν σε λειτουργία αλλεπάλληλοι "κόφτες" στις θέσεις εκπαιδευτικών.

2. Φαίνεται τώρα ότι η Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει τη δυνατότητα κάποιων μόνιμων διορισμών. Λέμε φαίνεται καθώς η εκπαίδευση στο θέμα αυτό αναπνέει ακόμη τα αποκαΐδια των απατηλών διακηρύξεων. Ωστόσο θέλουμε να το ξεκαθαρίσουμε ότι αν τελικά προχωρήσει η Κυβέρνηση σε μόνιμες προσλήψεις αυτές θα είναι λίγες, ελάχιστες, δεν θα έχουν καμιά σχέση με τις προηγούμενες διακηρύξεις. Και αυτό το γνωρίζει καλά και ο νέος Υπουργός Παιδείας. Και γι αυτό δεν κάνει καμιά αναφορά σε αριθμούς. Καμιά. Και γι αυτό μιλάει για "σύσταση μιας επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης και θα υπάρξει δέσμευση ότι σε τρία χρόνια να αντιμετωπιστούν όλες οι ανελαστικές ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό".

            Γιατί, όμως, εκτιμούμε ότι εάν γίνουν μόνιμες προσλήψεις αυτές θα είναι εξαιρετικά λίγες;

            Για τρεις λόγους σημαντικούς και δυσοίωνους. Πρώτον, γιατί το Υπουργείο Παιδείας έχει "στο τσεπάκι" και άλλους "κόφτες" για τον περιορισμό των αναγκών σε προσωπικό. Είναι φανερό ότι στα ΕΠΑΛ τις επόμενες εβδομάδες θα επιχειρηθεί νέες συγχωνεύσεις τμημάτων στη βάση της εγκυκλίου για έλεγχο των φοιτούντων (και όχι εγγεγραμμένων) μαθητών. Επίσης στα ΕΠΑΛ τη νέα σχολική χρονιά θα έχουμε πολύ λιγότερα τμήματα καθώς θα έχει αποφοιτήσει η φετινή Γ΄ τάξη η οποία είναι οριοθετημένη με βάση το προηγούμενο σύστημα.

            Παράλληλα, φαίνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας σκοπεύει νέα μείωση του ωρολογίου προγράμματος αυτή τη φορά στο Λύκειο.

            Τελειώσαμε; Δυστυχώς τα χειρότερα έπονται. Να θυμίσουμε ότι στις προσλήψεις προσωπικού για το 2017 ισχύει το : μία πρόσληψη σε κάθε τέσσερις αποχωρήσεις. Το δυστύχημα είναι ότι αν και αυτή είναι μια καλύτερη αναλογία από αυτή που ίσχυε το 2016 (που βεβαίως δεν τηρήθηκε ούτε και αυτή), οι αποχωρήσεις στην σχολική εκπαίδευση είναι τα τελευταία χρόνια εξαιρετικά λίγες. Οι εκπαιδευτικοί, μπροστά στο φόβο ραγδαίας μείωσης των συντάξεων, προτιμούν να παρατείνουν όσο μπορούν περισσότερο την παραμονή τους στο σχολείο και στη "σιγουριά" του μισθού.

            Και το χειρότερο, που το γνωρίζει ο κ. Γαβρόγλου: Σύμφωνα με τα στοιχεία της πρόσφατης Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (Σεπτέμβριος 2016) θα έχουμε μείωση του μαθητικού δυναμικού τα επόμενα 6 χρόνια 2017-2012 κατά 120.000 μαθητές (!). Ναι είναι αλήθεια. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των μνημονίων στις γεννήσεις, οι οποίες από το 2010/11 και μετά, είναι μειωμένες κατά 15 - 20.000 ετησίως σε σχέση με την περίοδο 2005 - 2010.Και αυτό το γνωρίζουν οι επιτελείς του Υπουργείου και γι αυτό λέμε ότι μοιάζουν όλες οι διακηρύξεις τους για προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού σαν επιχείρηση κερδίσματος χρόνου.

            Αυτό σημαίνει ότι, αν οι μόνιμοι αλλά και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί πέσουν στην "παγίδα" που στήνει το Υπουργείο και χωριστούν σε "ομάδες συμφερόντων" (προϋπηρεσία, ΑΣΕΠ, μεταπτυχιακά κλπ κλπ), αν η αντιπαράθεση αντί να επικεντρωθεί στην απαίτηση για μόνιμους διορισμούς που να καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες (μείωση των μαθητών ανά τμήμα, επαναφορά του ωραρίου των καθηγητών, λειτουργία βιβλιοθηκώνκλπ), αναλωθεί στον τρόπο διορισμού, τότε θα αλληλοφαγωθούν για ένα "αδειανό πουκάμισο". Στην κυριολεξία. Και αν γίνει αυτό, τότε όλοι μαζί, θα υποστούν όσα δεν φαντάζονται.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

KILKIS
Ίδρυση Κέντρου Διασύνδεσης της Βιομηχανικής Επιχειρηματικότητας υπό την επιστημονική καθοδήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος
Κιλκίς: Σχολή επαγγελματικής κατάρτισης θα λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2025
Ίδρυση Κέντρου Διασύνδεσης της Βιομηχανικής Επιχειρηματικότητας υπό την επιστημονική καθοδήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος