Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
στην τελευταία συνεδρίαση της ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ συζητήθηκαν οι προτάσεις της Ομοσπονδίας μας για περισσότερη ουσιαστική αυτοδιοίκηση και αυτονομία στα Πανεπιστήμια, μετά και τη συζήτηση που είχαμε κατά την τελευταία συνάντηση μας. Διαπίστωσή μας αποτελεί ότι οι προτάσεις του Υπουργείου για μέτρα ενίσχυσης της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ αφορούν διοικητικές διαδικασίες που αυτονόητα θα έπρεπε να διαχειρίζονται τα ΑΕΙ στο πλαίσιο του συναταγματικά κατοχυρομένου αυτοδιοίκητό τους, χωρίς να αποτελούν ουσιαστική ενίσχυσή του, πολλώ μάλλον της αυτονομίας τους.
Οι προτάσεις της ΠΟΣΔΕΠ αφορούν στην ενίσχυση τόσο του αυτοδιοίκητου όσο και της αυτνονομίας των Ιδρυμάτων και εστιάζονται σε τρεις πυλώνες:
α. Οικονομική/Δημοσιονομική αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων. Η συνταγματικά προστατευόμενη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ συνεπάγεται και την οικονομική ή δημοσιονομική τους αυτοτέλεια. Στο πλαίσιο αυτό τα ιδρύματα θα πρέπει να συντάσσουν τον προυπολογισμό τους με βάση ένα θεσμοθετημένο σταθερό πλαίσιο κρατικής χρηματοδότησης ώστε να γνωρίζουμε όλοι, και προπάντων η Βουλή όταν εγκρίνει τον προϋπολογισμό, το ποσό που διαθέτει η πολιτεία για τα ΑΕΙ. Το ποσό αυτό θα πρέπει να καθοριστεί μετά από συμφωνία της πολιτείας με τα Πανεπιστήμια, ανάλογα με τις υπηρεσίες που αυτά παρέχουν στην ελληνική κοινωνία (αριθμός φοιτητών, ερευνητικό έργο, αξιολόγηση κ.λ.π.). Πέρα από την κρατική χρηματοδότηση, τα τμήματα και τα Παν/μια θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να χαράσσουν τη στρατηγική οικονομικής ανάπτυξης για την ανεύρεση επιπλέον τρόπων χρηματοδότησης (π.χ. προσέλκυση δωρητών, ξενόγλωσσα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα και προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων κ.λ.π.).
β. Αυτονομία στην οργάνωση και λειτουργία των Ιδρυμάτων. To ισχύον νομικό πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ (ν. 4009/2011) ενίσχυσε σημαντικά την αυτονομία τους με τη θεσμοθέτηση του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού, μέσω των οποίων ανατίθεται στα ΑΕΙ η θέσπιση ειδικότερων αρχών και κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας τους. Επειδή, με ευθύνη κυρίως του Υπουργείου, δεν ολοκληρώθηκε η έγκριση των Οργανισμών που κατέθεσαν τα Ιδρύματα, δεκάδες θέματα που διέπουν την οργάνωση και τη λειτουργία των Πανεπιστημίων, είτε παραμένουν σε εκκρεμότητα (τουλάχιστον 100 παράγραφοι του νόμου 4009/2011 παραπέμπουν στον Οργανισμό) είτε επιλύονται με εφαρμογή παλαιότερων νόμων (π.χ. μεταπτυχιακές σπουδές και ν. 3685/2008). Θα πρέπει να ενισχυθεί και να ολοκληρωθεί η διαδικασία δημιουργίας των Οργανισμών και Εσωτερικών Κανονισμών των Ιδρυμάτων που θα καθορίζουν όλα τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας τους. Το Υπουργείο θα καθορίζει μόνο ένα γενικό πλαίσιο λειτουργίας (εισαγωγή φοιτητών, πλαίσιο εκλογής καθηγητών κ.λ.π.)
γ. Αξιολόγηση των ΑΕΙ. Είναι μέρος της κοινωνικής λογοδοσίας των ΑΕΙ και απαραίτητος πυλώνας του πλαισίου αυτονομίας τους καθώς είναι σημαντικό εργαλείο εποπτείας της πολιτείας ως προς τη λειτουργία των δημόσιων ιδρυμάτων. Το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να επιβλέπει την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων μέσω της ΑΔΙΠ η οποία θα γίνεται σε 4ετείς κύκλους όπως ισχύει. Η διαδικασία της αξιολόγησης θα πρέπει να διαφυλαχθεί, να ενισχυθεί και να συνδεθεί και με τη χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος Στάθης Ευσταθόπουλος Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α. | Ο Γραμματέας Χαράλαμπος Φείδας Αναπλ. Καθηγητής Α.Π.Θ |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη