Του Χρήστου Κάτσικα
ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ «ΜΟΝΤΑΡΕΤΑΙ» Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
10.665 αιτήσεις για 7.062 σχολεία
Σε 10.665 ανέρχεται ο αριθμός των αιτήσεων των υποψηφίων για την πλήρωση θέσεων Διευθυντών Σχολείων σε σύνολο 7.062 σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τα στοιχεία των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Συγκεκριμένα, στα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης υποβλήθηκαν 5.064 αιτήσεις για 3.656 σχολικές μονάδες και στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 5.601 αιτήσεις για 3.406 σχολικές μονάδες.
Με το νόμο για την επιλογή των διευθυντών μπαίνει ήδη στην πρώτη του φάση το σχέδιο για την επαναφορά της αξιολόγησης. Την ίδια στιγμή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προανήγγειλε νομοθετική ρύθμιση για την αναβάθμιση της “Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση” (ΑΔΙΠΠΔΕ), στο πλαίσιο εφαρμογής αφενός της αυτοαξιολόγησης των σχολικών.
Σύμφωνα με την Έκθεση της “Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση” (ΑΔΙΠΠΔΕ) πρώτος και βασικός στόχος είναι «να διασφαλιστούν οι διαθέσεις και οι στάσεις των εκπαιδευτικών για ενεργό εμπλοκή τους (στις διαδικασίες αξιολόγησης). Οι μορφές αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης θα συνδυαστούν αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης».
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | ||||
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ | ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ | |||
ΠΔΕ | ΑΙΤΗΣΕΙΣ | ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | ΑΙΤΗΣΕΙΣ | ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
ΔΥΤ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | 216 | 136 | 219 | 123 |
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ | 118 | 97 | 136 | 89 |
ΝΟΤ.ΑΙΓΑΙΟ | 163 | 138 | 195 | 151 |
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ | 122 | 100 | 150 | 107 |
ΗΠΕΙΡΟΣ | 179 | 112 | 268 | 148 |
ΑΝΑΤ.ΜΑΚ.ΘΡΑΚ | 272 | 198 | 281 | 192 |
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ | 286 | 214 | 348 | 224 |
ΚΡΗΤΗ | 322 | 255 | 329 | 220 |
ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 442 | 280 | 437 | 243 |
ΚΕΝΤΡ.ΜΑΚΕΔΟΝ | 1003 | 705 | 954 | 572 |
ΔΥΤ.ΕΛΛΑΔΑ | 403 | 274 | 445 | 264 |
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ | 277 | 215 | 366 | 220 |
ΑΤΤΙΚΗ | 1261 | 932 | 1473 | 853 |
ΣΥΝΟΛΟ | 5064 | 3656 | 5601 | 3406 |
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό, για να μην παίζουμε με τις λέξεις, ότι α. και το προηγούμενο σύστημα αξιολόγησης σε πρώτο στάδιο αφορούσε μόνο στην αποτίμηση του έργου κάθε σχολείου από το σύλλογο διδασκόντων, β. όλες οι προσπάθειες επιβολής της αξιολόγησης, τα τελευταία 30 χρόνια, δήλωναν εξαρχής τον αντικειμενικό και δημοκρατικό τους χαρακτήρα και την προσήλωσή τους στην ανάγκη ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου και γ. είναι αστείο να υποστηρίζει κανείς ότι η απουσία της αυτοαξιολόγησης είναι αυτή που φρενάρει την πολιτεία γενικότερα και το Υπουργείο Παιδείας ειδικότερα να είναι συνεπείς με τις υποχρεώσεις τους στην εκπαίδευση (επαρκής χρηματοδότηση, διορισμοί, αριθμός μαθητών ανά τμήμα, υποδομές κα).
Να ξεκαθαρίσουμε, επίσης, ότι η ενέργεια του Υπουργού Παιδείας να «βγάλει από τη ναφθαλίνη» ,αναβαθμίζοντάς την, τη λεγόμενη Αρχή Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), δεν αποτελεί παρά “οδηγία” της Έκθεσης Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης (Σεπτέμβριος 2016) που εκδόθηκε για την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στην “Έκθεση” αυτή, διαβάζουμε: "Δεδομένης της θετικής επίδρασης που μπορούν να έχουν η αυτονομία και η λογοδοσία στις εκπαιδευτικές επιδόσεις, θεωρείται ανησυχητικό το γεγονός ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμα και στην ιδιωτική εκπαίδευση (ΟΟΣΑ 2016). Η αρμόδια διοικητική αρχή (ΑΔΙΠΠΔΕ) δεν επιτελεί έτσι πλήρως την αποστολή της, που συνίσταται στη διασφάλιση της ποιότητας και στην αξιολόγηση".
Καθίσταται, λοιπόν, κάτι περισσότερο από σαφές ότι η εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζεται από το Υπουργείο Παιδείας, χαράσσεται από τους διεθνείς οργανισμούς και εποπτεύεται από την τρόικα.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Η θεσμοθέτηση της ΑΔΙΠΠΔΕ το 2013 (με το ν. 4142/2013), από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, δεν ήταν τίποτε άλλο από την ετεροχρονισμένη υιοθέτηση από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα γνωστών πολιτικών επιλογών στο διεθνές επίπεδο και την εναρμόνιση με την πολιτική που προωθούσε ο ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση ήδη από το 2011. Αποτελεί, σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό Γιώργο Μαυρογιώργο μια δομή περαιτέρω εμπέδωσης νεοφιλελεύθερων πολιτικών, τον κεντρικό αξιολογικό μηχανισμό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που συντονίζει και ενοποιεί το σύνολο των αξιολογικών διαδικασιών (αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας, ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικού).
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Γιώργο Καλημερίδη η ΑΔΙΠΠΔΕ δεν είναι απλά μια ουδέτερη αρχή που μπορεί να έχει αριστερό ή αντιδραστικό πρόσημο, ανάλογα με το ποιος έχει την κυβερνητική εξουσία, αλλά σφραγίζεται δομικά από το νεοφιλελεύθερο εκπαιδευτικό υπόδειγμα και την πολιτική του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Η ΑΔΙΠΠΔΕ οικοδομείται εξαρχής σε άμεση συνάρτηση με την αρχιτεκτονική του διεθνούς καπιταλιστικού ελέγχου και επιτήρησης των εκπαιδευτικών συστημάτων, με στόχο την εμπέδωση του σχολείου της αγοράς.
Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα πρώτο συμπέρασμα. Το «ξαναζέσταμα» του μηχανισμού της ΑΔΙΠΠΔΕ συνιστά μια ακόμη πολιτική υποχώρηση της κυβέρνησης τόσο απέναντι τόσο στην εγχώρια εκπαιδευτική τεχνοκρατία, όσο και στη νεοφιλελεύθερη αντιεκπαιδευτική πολιτική του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Τα παραπάνω υπονομεύουν προφανώς τις εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας για αξιολογικές διαδικασίες που «δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις».
Η ΑΔΙΠΠΔΕ συγκροτήθηκε ακριβώς για τους ακριβώς αντίθετους λόγους. Άρα προκύπτει το ερώτημα σε τι μπορεί να συμβάλλει η συγκεκριμένη ανεξάρτητη αρχή, με τα πολιτικά χαρακτηριστικά που περιγράψαμε, σε μια συλλογική και δημοκρατική αποτίμηση του παιδαγωγικού έργου; Μήπως η αναβάθμισή της συνιστά δήλωση προσήλωσης στις «μεταρρυθμίσεις» ΟΟΣΑ;
Αν ναι πώς σκέφτεται να εξασφαλίσει μια διακριτή εκπαιδευτική πολιτική από αυτήν της προηγούμενης κυβέρνησης;
Είναι φανερό ότι η πρόσφατη δήλωση του κ. Κώστα Γαβρόγλου «η πολιτική μας συνοψίζεται στο εξής πλαίσιο: εδραιώνουμε, κατοχυρώνουμε και βελτιώνουμε όσα έχουν ήδη γίνει και παίρνουμε νέες πρωτοβουλίες» δίνει την απάντηση στα ερωτήματα που τίθενται.
Επιτήρηση, δημοσιοποίηση δεδομένων, ταξινόμηση, ηλεκτρονικές πλατφόρμες αξιολόγησης, συγκροτούν τη βασική πολιτική λειτουργία της ΑΔΙΠΠΔΕ. Με αυτό τον τρόπο αναπαράγεται αναπόφευκτα η μέτρηση και η ποσοτική αποτίμηση και ιεράρχηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Όλα τα παραπάνω παραμένουν σε ισχύ, διαμορφώνοντας αναπόφευκτα και το γενικό προσανατολισμό της επικείμενης κυβερνητικής πολιτικής για την αξιολόγηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ