Thumbnail
Για τη Νεοελληνική Γλώσσα

Η πρώτη ευχάριστη φετινή έκπληξη στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας  ήταν η πρωτοβουλία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων να συμπεριλάβει στις οδηγίες βαθμολόγησης για την περίληψη τα νοηματικά κέντρα του κειμένου. Σχεδόν ευχάριστη βέβαια, διότι  θα ήταν αρτιότερο να δοθεί ανάλογη σημασία στη συνεκτικότητα του κειμένου (πρόθεση του συγγραφέα, βασικό νοηματικό κέντρο, δείκτες συνοχής και λογικής άρθρωσης)

Η δεύτερη ευχάριστη έκπληξη ήρθε με την ανακοίνωση της διδακτέας – εξεταστέας ύλης για το 2017-2018. Εκεί για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ορίζεται ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ο όρος «συλλογιστική πορεία» στις ασκήσεις που αφορούν την οργάνωση ενός κειμένου ή μιας παραγράφου. Ο όρος αυτός θα χρησιμοποιείται στο εξής αποκλειστικά για τη μελέτη του επιχειρήματος.

Επομένως, δεν έχει νόημα πια να λένε δάσκαλοι και μαθητές ότι η παράγραφος και το κείμενο αναπτύσσονται με παραγωγική ή επαγωγική συλλογιστική πορεία. Αρκεί να είναι ικανοί να διακρίνουν αν η παράγραφος και το κείμενο οργανώνονται , όπως διευκρινίζεται, « με λογική ή συνειρμική οργάνωση, από το γενικό στο μερικό και αντίστροφα, με αντίθεση, με αιτιολογική ανάλυση, με διευκρίνιση κ.λπ.»

Μπορούμε λοιπόν να περιμένουμε ότι σύντομα θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η περιγραφή της διδακτέας- εξεταστέας ύλης. Πιο συγκεκριμένα, είναι αναγκαίο

α) να αποκατασταθεί η αντιστοιχία σχολικού βιβλίου και διδακτέας ύλης στους τρόπους πειθούς, οι οποίοι στην ύλη απαριθμούνται ως 4 στο δε βιβλίο από 3 ως 6

β) να περιγραφούν με ακρίβεια οι δείκτες ποιότητας του παραγόμενου κειμένου (που σήμερα ενδεικτικά μόνο αναφέρονται και πλημμελώς εφαρμόζονται)

γ) να απαλειφθεί από τη διδακτέα ύλη ο απαξιωτικός (όταν αναφέρεται σε έγκριτους δοκιμιογράφους ) χαρακτηρισμός «κειμενογράφος»

Το γ΄ είναι ζήτημα τιμής. Το β΄ σε συνδυασμό με το α΄ σχετίζονται με τον πυρήνα του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει το μάθημα: την αδυναμία του να απαγκιστρωθεί από την παλιά μέθοδο της έκθεσης ιδεών και να ακολουθήσει την κοινωνιοκεντρική μέθοδο. (αναλυτικότερα  http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaideysi/protaseis-gia-tin-ananeosi-tis-didaskalias-kai-tis-axiologisis-toy-mathimatos-tis )

Π.Ν.Τσουκαλάς

Εκπαιδευτικός 6ου ΓΕΛ Νέας Ιωνίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kilkis
Πιερρακάκης: Ιδρύουμε εξειδικευμένη Σχολή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο Κιλκίς
«Η σχολή θα εστιάζει στη μηχανοτρονική, έναν κλάδο υψηλής εξειδίκευσης και μεγάλης  ζήτησης στην αγορά εργασίας.»
Πιερρακάκης: Ιδρύουμε εξειδικευμένη Σχολή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο Κιλκίς
Έλενα Ακρίτα
Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ – Ακρίτα: «Αν βγει ο Πολάκης πρόεδρος, παραδίδω την έδρα»
H Έλενα Ακρίτα προαναγγέλλει παραίτηση από τα κοινοβουλευτικά αξιώματά της σε περίπτωση που ο Παύλος Πολάκης εκλεγεί πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ
Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ – Ακρίτα: «Αν βγει ο Πολάκης πρόεδρος, παραδίδω την έδρα»
noimatiki_1.jpg
Υπ. Παιδείας: Μαθητές Δημοτικού θα τραγουδήσουν στη νοηματική γλώσσα
«Ενσυναίσθηση και συμπερίληψη» από τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 2ου Δ.Σ. Πεύκης - Θα τραγουδήσουν στη νοηματική γλώσσα
Υπ. Παιδείας: Μαθητές Δημοτικού θα τραγουδήσουν στη νοηματική γλώσσα