Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ διδάσκουμε μόλις 528 ώρες ετησίως έναντι 663 (στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και 629 ωρών (στην Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) των συναδέλφων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βέβαια, αυτό που εντέχνως παραλείπεται να αναφερθεί είναι ότι η συγκεκριμένη απόκλιση δεν οφείλεται στο μικρό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο αλλά στην εξεταστικολαγνεία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ας τα ξεκαθαρίσουμε λοιπόν:
Το μέσο εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο στην Ελλάδα είναι 20,5 ώρες, την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20. Μάλιστα, το μέγιστο ωράριο των 23 ωρών είναι ένα από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά, καθώς μόνο στη Γερμανία (28 ώρες), στη Φινλανδία, στο Βέλγιο και στην Κύπρο (24 ώρες) συναντάμε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν εβδομαδιαίως περισσότερες ώρες από έναν Έλληνα καθηγητή με λιγότερα από έξι χρόνια υπηρεσίας. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι παραπάνω ώρες διδασκαλίας συνοδεύονται από υψηλότερες αποδοχές ή μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη.
Οι εργάσιμες εβδομάδες είναι 39 στη χώρα μας, έναντι 38 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το περίφημο δίμηνο των καλοκαιρινών διακοπών συναντάται, εκτός από την Ελλάδα, στην Αυστρία (2,5μήνες), το Βέλγιο, την Κύπρο, τη Γαλλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία, την Ισπανία και τη Β. Ιρλανδία, ενώ στις υπόλοιπες χώρες οι διακοπές είναι διάσπαρτες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους (δείτε ΚΕΜΕΤΕ, 2010, σσ. 7-10).
Οι ετήσιες ημέρες διδασκαλίας είναι πράγματι λιγότερες (153 έναντι 176), αυτό ωστόσο οφείλεται αποκλειστικά στην σχεδόν δίμηνη μετατροπή των σχολείων σε εξεταστικά κέντρα κατά τις περιόδους του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου. Αυτός είναι και ο βασικός παράγοντας που συμβάλει στο να εμφανίζονται οι Έλληνες εκπαιδευτικοί ότι διδάσκουν λιγότερο του διεθνούς μέσου όρου ετησίως.
Ακόμη και ο ΟΟΣΑ παραδέχεται ότι ο συνολικός χρόνος που περνούν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο στην Ελλάδα είναι σημαντικά μεγαλύτερος του διεθνούς μέσου όρου (1.170 ώρες έναντι 1.030). Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί επίσης ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί μετά την αποχώρησή τους από το σχολείο επιφορτίζονται με ένα μεγαλύτερο φόρτο εργασίας σε όρους προετοιμασίας, διόρθωσης γραπτών και εργασιών, κ.α., εξαιτίας της ενασχόλησής τους με άσχετα προς το αντικείμενο της διδασκαλίας καθήκοντα (γραμματειακής υποστήριξης) κατά την παραμονή τους σε αυτό.
Τέλος, ένα ζήτημα για το οποίο σπάνια γίνεται λόγος είναι η μισθολογική απαξίωση, καθώς όποιον μισθολογικό δείκτη και αν επιλέξει κανείς είναι ξεκάθαρο ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί κατατάσσονται στους χειρότερα αμειβόμενους πανευρωπαϊκώς.
Εβδομαδιαίο Ωράριο Διδασκαλίας και Κατώτατος Μισθός στην Ευρωπαϊκή Ένωση | ||||||
Χώρα | Εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας | Ετήσιος κατώτατος μισθός | ||||
Ελάχιστο | Μέγιστο | Μέσο | Κατώτατος Ονομαστικός μισθός | Κατώτατος μισθός σε Ισοδύναμα Αγοραστικής Δύναμης (ΡΡS) | Κατώτατος μισθός ως % του κατά κεφαλήν ΑΕΠ | |
Ελλάδα | 18 | 23 | 20,5 | 12.424,5 | 14.608,2 | 75,3 |
Βέλγιο* | 20 | 24 | 22 | 31.434,8 | 27.902,8 | 88,3 |
Γερμανία | 21 | 28 | 24,5 | 47.948,4 | 45.705,2 | 140,2 |
Ισπανία | 20 | 20 | 20 | 33.480,0 | 37.200,0 | 148,8 |
Γαλλία | 15 | 18 | 16,5 | 28.119,6 | 24.878,4 | 87,6 |
Ιταλία | 18 | 18 | 18 | 25.731,5 | 25.537,3 | 97,1 |
Κύπρος | 18 | 24 | 21 | 26.397,0 | 29.665,2 | 125,7 |
Λετονία | 21 | 21 | 21 | 4.565,5 | 6.749,0 | 39,7 |
Λιθουανία | 18 | 18 | 18 | 3.811,4 | 6.266,2 | 32,3 |
Λουξεμβούργο | 21 | 21 | 21 | 81.249,3 | 67.085,7 | 95,7 |
Μάλτα | 20 | 20 | 20 | 19.117,2 | 24.487,2 | 107,4 |
Αυστρία | 20 | 22 | 21 | 33.756,6 | 30.212,6 | 88,6 |
Πορτογαλία | 14 | 22 | 18 | 21.999,6 | 28.246,4 | 135,8 |
Σλοβενία | 19 | 20 | 19,5 | 17.202,5 | 21.429,4 | 98,3 |
Σλοβακία | 22 | 22 | 22 | 6.881,6 | 10.120,0 | 50,6 |
Φινλανδία | 16 | 24 | 20 | 35.882,6 | 29.052,4 | 96,2 |
Κροατία | 18 | 20 | 19 | 8.690,4 | 13.717,2 | 85,2 |
Ουγγαρία | 22 | 22 | 22 | 6.446,4 | 11.123,2 | 63,2 |
Ρουμανία | 16 | 18 | 17 | 3.391,2 | 6.829,5 | 47,1 |
Μέσος όρος Ε.Ε. | 18,8 | 21,2 | 20 | 24.228,1 | 24.789,3 | 90,4 |
*Μέσος όρος και για τις τρεις κοινότητες. Σημείωση: Τα μισθολογικά δεδομένα αναφέρονται στη σχολική χρονιά 2013-14 και αφορούν την Κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πηγές: ΔίκτυοΕυρυδίκη, Eurostat, Eurydice, 2015. The Teaching Profession in Europe: Practices,Perceptions, and Policies. |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη