Thumbnail
Σε άρθρο του στην “Αυγή” της 13.2.18 με τον τίτλο «Σαφής ομολογία της αποτυχίας των ΕΠΑΛ;», ο εκπαιδευτικός κ. Μ. Πετρόπουλος αναφέρεται με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς στην κατάσταση που επικρατεί στα ΕΠΑΛ και στις αλλαγές που προωθούνται σε αυτά το τελευταίο διάστημα.

Επειδή στο άρθρο αυτό υπάρχουν μόνο μισές αλήθειες και αποσιωπώνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις που προωθήθηκαν στα ΕΠΑΛ από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ περιλαμβάνονται αντιλήψεις για τους /τις μαθητές/-τριες των ΕΠΑΛ που αναπαράγουν αρνητικά στερεότυπα απολύτως ξένα προς τις αξίες της Αριστεράς, επιτρέψτε μου να προχωρήσω σε κάποιες επισημάνσεις σχετικά με τις αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ και τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) αποτελεί σημαντική προτεραιότητα, γεγονός που αποδεικνύεται από το σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί για την ουσιαστική της αναβάθμιση.

Οι αλλαγές αυτές ήταν απαραίτητες ώστε να αναθεωρηθούν ριζικά οι εκπαιδευτικές πολιτικές του παρελθόντος που είχαν οδηγήσει σε σταδιακή απαξίωση την ΕΕΚ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση (2013) που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ, αποδυναμώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό τους και στερώντας από τους/τις μαθητές/-τριες την πρόσβαση σε σημαντικούς τομείς και ειδικότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Αναγνωρίζοντας, λοιπόν, το πολύτιμο έργο που προσφέρει το ανθρώπινο δυναμικό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, το υπουργείο επανέφερε τους 2.500 εκπαιδευτικούς που διατελούσαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας-απόλυσης, επαναλειτούργησε όλες τις καταργημένες ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και ακύρωσε την πρόθεση των προηγούμενων κυβερνήσεων να οδηγήσουν τους νέους μας στην πρόωρη κατάρτιση από την ηλικία των 15 ετών.

Παράλληλα, εντός του 2016 ολοκληρώθηκε ένας λεπτομερής Στρατηγικός Σχεδιασμός για την ΕΕΚ και τη Μαθητεία με στόχο να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμισή της, ώστε να συναντά την αποδοχή γονέων, μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας. Ο σχεδιασμός αυτός βασίζεται στην ολιστική θεώρηση ολόκληρου του συστήματος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου της, με τον περιορισμό των κοινωνικών ανισοτήτων, στην ανάγκη συνεχούς εναρμόνισής της με τις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, στην ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης στους μαθητές και στις μαθήτριες που την επιλέγουν, στην υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίσει αξιοπρεπείς επαγγελματικές διεξόδους στους αποφοίτους της, στην εμπέδωση εργασιακής ασφάλειας και στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού οράματος για τους εκπαιδευτικούς.

Νέα δομή των ΕΠΑΛ: Αποφυγή πρόωρης ειδίκευσης

Συγκεκριμένα, με τη νέα δομή των ΕΠΑΛ εξασφαλίζεται η παροχή αφενός στέρεης γενικής παιδείας και αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές, ενώ αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση. Παρέχεται, δηλαδή, η ενιαία βάση πάνω στην οποία οι μαθήτριες και μαθητές χτίζουν τις περαιτέρω επιλογές τους ως προς την ειδικότητα που θα ακολουθήσουν βάσει των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ικανοτήτων τους. Γι’ αυτό άλλωστε προωθούνται και δράσεις υποστήριξης των μαθητών μας μέσω συμβουλευτικής και ενισχυτικής διδασκαλίας (προσαρμοσμένης στις μαθησιακές ανάγκες τους στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά), αλλά και υποστήριξης των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ κυρίως μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων. Επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βελτίωση της ποιότητας των σπουδών, προωθείται η αναβάθμιση και επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών των ΕΠΑΛ. Παράλληλα, προωθείται η αγορά νέου εξοπλισμού για τον εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων όπου ασκούνται οι μαθητές/τριες. Προφανώς, λοιπόν, δεν ισχύουν τα όσα ισχυρίζεται ο συντάκτης του άρθρου για παραγωγή «εμπειρικών τεχνικών» από τα ΕΠΑΛ.

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Ταυτόχρονα, από τη σχολική χρονιά 2016-2017 διευρύνθηκαν οι δυνατότητες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έτσι, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μπορούν να εισάγονται, εκτός από τα ΤΕΙ (στα οποία αυξήθηκε το ποσοστό θέσεων και συνδέθηκε με το μαθητικό δυναμικό, με κατώτατο όριο το 20%), και στα πανεπιστήμια, με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε ποσοστό 5% επιπλέον του αριθμού των εισακτέων. Δημιουργήθηκε επίσης μια κοινή ομάδα σχολών στις οποίες έχουν πρόσβαση όλοι οι απόφοιτοι ανεξάρτητα από τομέα σπουδών. Στα εσπερινά ΕΠΑΛ επανήλθε το 1% των επιπλέον θέσεων, που είχε καταργηθεί το 2013, με δυνατότητα μάλιστα επιλογής στους απόφοιτους των εσπερινών, οι οποίοι για πρώτη φορά μπορούν να εισαχθούν και σε πανεπιστήμια και στρατιωτικές σχολές.

Προφανώς αδιάβαστος και εδώ ο συντάκτης του άρθρου, δεν γνωρίζει ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ έχουν πρόσβαση μόνο σε σχολές αντίστοιχες του τομέα στον οποίο σπουδάζουν και όχι και σχολές Φιλολογίας, Νομικής κ.λπ. Οι επιτυχίες των αποφοίτων των ΕΠΑΛ σε πανεπιστημιακές σχολές «υψηλής ζήτησης» και όχι μόνο ήταν με βαθμούς ανάλογους των υποψηφίων των ΓΕΛ και όχι με «εξευτελιστικές βαθμολογίες», όπως ισχυρίζεται ο συντάκτης του άρθρου. Φαίνεται να αναπαράγει εδώ ανάλογα υποτιμητικά σχόλια συντηρητικών εφημερίδων. Προφανώς, η ενημέρωσή του δεν γίνεται από έγκυρες πηγές σχετικά με το τι πραγματικά ισχύει, αλλά από όσα αναπαράγουν εκπρόσωποι του νεοφιλελευθερισμού.

Επιπλέον ο συντάκτης του άρθρου φαίνεται να αγνοεί ότι από τη σχολική χρονιά 2017-2018 εξελίσσεται ακόμα μία φιλόδοξη δράση, που στοχεύει στην αναβάθμιση των ΕΠΑΛ, με τίτλο «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ». Με αυτή επιδιώκονται η ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου του σχολείου, η καταπολέμηση της μαθητικής διαρροής και η υποστήριξη των μαθητών της Α’ τάξης. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος γίνεται ήδη πρόσληψη αναπληρωτών για εναλλακτικής μορφής ενισχυτική διδασκαλία, καθώς και πρόσληψη ψυχολόγων για την ευρύτερη ψυχοκοινωνική στήριξη στην εκπαιδευτική διαδικασία. Επίσης, στοχεύοντας στην ενεργοποίηση των μαθητών, τα σχολεία θα κληθούν να οργανώσουν projects που θα τα παρουσιάζουν στις τοπικές κοινωνίες και, τέλος, θα προωθηθούν η δικτύωση και η επικοινωνία των σχολικών μονάδων.

Σημειώνουμε ότι το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δίνει μεγάλη βαρύτητα στην αναβάθμιση της εργασιακής προοπτικής των αποφοίτων των ΕΠΑΛ και στην ομαλή και ασφαλή είσοδό τους στην αγορά εργασίας, με στόχο τη σύζευξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την απασχόληση και τη στήριξη των αποφοίτων μετά την απόκτηση του πτυχίου τους.

Σε αυτή την κατεύθυνση υλοποιείται ήδη από το σχολικό έτος 2016-17 το «Μεταλυκειακό έτος - Τάξη μαθητείας» για τους/τις αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής για τη μαθητεία είναι ότι αφορά ενηλίκους, διεξάγεται βάσει Προγραμμάτων Σπουδών, διαρκεί 9 μήνες (1 ημέρα σχολείο, 4 ημέρες εκπαίδευση στον χώρο εργασίας), διασφαλίζει πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα καθώς και αμοιβή στο 75% του μισθού και οδηγεί σε πτυχίο επιπέδου 5 και στην άδεια άσκησης επαγγέλματος όπου αυτή απαιτείται.

Οι μαθητές/τριες των ΕΠΑΛ είναι εξίσου σημαντικοί για μας όσο και οι μαθητές/τριες των ΓΕΛ. Δικά μας παιδιά είναι όλα. Οι επιτυχίες τους είναι σημαντικές τόσο στο επίπεδο των δράσεων στα σχολεία όσο και σε ό,τι αφορά τη συνέχιση των σπουδών τους μετέπειτα. Η άκριτη και αβασάνιστη αναπαραγωγή αρνητικών στερεοτύπων δείχνει το λιγότερο μια στρεβλή παιδαγωγική αντίληψη που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα ούτε συμβάλλει σε έναν γόνιμο διάλογο για τη βελτίωσή της.

* Ο Θέμης Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες