Η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για το Λύκειο1, που κατατέθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τον Ιανουάριο του 2017, περιλαμβάνει «μεταβολές της δομής του Λυκείου», που θα επιτρέψουν «τη θετική επανασημασιοδότηση της εκπαιδευτικής πράξης εντός του Λυκείου», υπό «προϋποθέσεις». Σύμφωνα με την πρόταση, οι προτεινόμενες μεταβολές «συνδέονται με πρωτοβουλίες γενικότερου χαρακτήρα που αφορούν ήδη τις προηγούμενες βαθμίδες και κυρίως:
- την ουσιαστική στήριξη της δουλειάς των Δημοτικών Σχολείων και την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και των εκπαιδευτικών υλικών Δημοτικού και Γυμνασίου με στόχο την άμβλυνση των μορφωτικών ανισοτήτων [1η προϋπόθεση],
- την σύνδεση μεμονωμένων αντικειμένων σε ευρύτερες ενότητες και την καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος συνέργειας των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων (με παράλληλη επιμόρφωσή τους) [2η προϋπόθεση],
- την αλλαγή περιεχομένων, υλικών και μεθόδων στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του ερευνητικού προβληματισμού, του ενδιαφέροντος και εντέλει της βαθύτερης κατανόησης αντί της απλής αποστήθισης [3η προϋπόθεση],
- την κατοχύρωση εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης μαθητριών και μαθητών, αλλά και την αλλαγή προσέγγισης στο τι ελέγχεται δια των εξετάσεων (ιδίως των πανελλαδικών) [4η προϋπόθεση]και
- το σταδιακό χαρακτήρα των μεταρρυθμίσεων [5η προϋπόθεση].»
Σύμφωνα με δημοσιεύματα το ωρολόγιο πρόγραμμα της Β’ Λυκείου τη σχολική χρονιά 2018-2019 θα είναι το ακόλουθο:
Τα δημοσιεύματα αυτά ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων που εστίασαν κυρίως στην εισαγωγή μαθημάτων, όπως αυτά των Ερευνητικών Προβλημάτων Φυσικών Επιστημών, των Δημιουργικών Δραστηριοτήτων και της Χημείας/Βιολογίας που, ας υποθέσω καλοπροαίρετα, ικανοποιούν την δεύτερη (2η) από τις παραπάνω προϋποθέσεις. Γράφω παραπάνω «ας υποθέσω καλοπροαίρετα» γιατί το παραπάνω ωρολόγιο πρόγραμμα δεν έχει δημοσιοποιηθεί από το Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και περιλαμβάνει μόνο τίτλους μαθημάτων και ώρες διδασκαλίας ανά εβδομάδα, ενώ το περιεχόμενο των μαθημάτων και οι οδηγίες διδασκαλίας τους είναι άγνωστα. Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν και έχουν ήδη ειπωθεί4 σχετικά με την εισαγωγή αυτών των μαθημάτων. Προσωπικά όμως, στο σημείωμά μου αυτό, θα ήθελα να εστιάσω στις υπόλοιπες προϋποθέσεις της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής αλλά και στη χρονική συγκυρία.
Κυρίες και κύριοι το σημείωμα αυτό γράφεται την 6η Μαΐου 2018. Τα παιδιά που φέτος παρακολουθούν την Α’ τάξη του Λυκείου ολοκληρώνουν τις προαγωγικές εξετάσεις τους στην Β’ τάξη την 14η Ιουνίου 2018 και ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ, επισήμως, ούτε την δομή των επόμενων δύο (2) τάξεων του Λυκείου, ούτε το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η πρακτική αυτή αντίκειται σε παιδαγωγικές αρχές.
Κυρίες και κύριοι το σημείωμα αυτό γράφεται την 6η Μαΐου 2018. Καμία από τις παραπάνω προϋποθέσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής δεν έχει υλοποιηθεί, ούτε καν η δεύτερη (2η), αφού προβλέπει την «παράλληλη επιμόρφωση» των εκπαιδευτικών. Η μη υλοποίηση των προϋποθέσεων κάθε σχεδιασμού καθιστά επικίνδυνη την εφαρμογή του.
Κυρίες και κύριοι το σημείωμα αυτό γράφεται την 6η Μαΐου 2018 και με αυτό καλώ την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να αναβάλει τις σχεδιαζόμενες μεταβολές και να δώσει χρόνο στη δημόσια διαβούλευση, επιδιώκοντας εθνική συναίνεση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη