Η πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Γαβρόγλου να αφαιρέσει τα Λατινικά από τα εξεταζόμενα μαθήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί σοβαρό πλήγμα στην ευρύτερη γλωσσική παιδεία των Ελλήνων μαθητών.
Επιπλέον, ενισχύει έναν ιδιότυπο πολιτιστικό επαρχιωτισμό, καθώς ουσιαστικά αποκόπτει πλήρως το ελληνικό σχολείο από τον λατινικό πυλώνα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού, ο οποίος και αποτελεί ουσιώδες ιστορικό θεμέλιο του σύγχρονου ευρωπαϊκού κόσμου. Ενός κόσμου, στον οποίο το ελληνικό σχολείο θα πρέπει να συμμετέχει πολύπλευρα και όχι μόνον ως θεράπων του αρχαιοελληνικού τμήματός του.
Η κατάργηση των Λατινικών δεν εξοβελίζει απλά ένα μάθημα, αλλά συνιστά και απόρριψη ενός σημαντικού μέρους της κοινής μας ευρωπαϊκής παράδοσης. Επιπρόσθετα, η κατάργηση της διδασκαλίας της λατινικής γλώσσας στερεί τους μαθητές από τη δυνατότητα γνωριμίας με την πρόγονο πολλών σύγχρονων ευρωπαϊκών γλωσσών, μέσω της οποίας διευκολύνεται σημαντικά η γλωσσομάθεια.
Ο κ. Yπουργός επιχειρεί να τεκμηριώσει την απόφασή του με δύο επιχειρήματα. Το πρώτο, ότι «από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας», αναδεικνύει δυσεξήγητη άγνοια της ακαδημαϊκής πραγματικότητας, καθώς μαθήματα λατινικών προσφέρονται στο σύνολο των Τμημάτων των Φιλοσοφικών Σχολών (και όχι μόνο στα φιλολογικά Τμήματα), αλλά και σε πολλά άλλα Τμήματα πέραν των Φιλοσοφικών Σχολών, όπως για παράδειγμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δ.Π.Θ., Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Θεολογίας, Θεατρικών Σπουδών κ.λπ.
Το δεύτερο επιχείρημα, ότι τα Λατινικά «με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων», είναι μεν ορθό, αλλά προκαλεί εύλογη απορία το γεγονός ότι ως λύση προτείνεται η κατάργηση του μαθήματος και όχι η πλέον προφανής επιλογή της αναμόρφωσης και επέκτασης της εξεταστέας ύλης του. Η αντίληψη ότι τα όποια προβλήματα ενός μαθήματος επιλύονται με τον εξοβελισμό του είναι προδήλως απαράδεκτη και αφήνει περιθώρια αναζήτησης άλλων, μη παιδαγωγικών, σκοπιμοτήτων. Η συζήτηση για τη θέση, το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για παράδειγμα, οδήγησε (και ορθώς!) σε γόνιμες αντιπαραθέσεις και σε τροποποίηση των σχετικών αναλυτικών προγραμμάτων και όχι, φυσικά, στην μονομερή απόφαση της κατάργησης του μαθήματος. Αναρωτιέται κανείς, γιατί δεν ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία και στην περίπτωση των Λατινικών.
Το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης επιθυμεί να εκφράσει την απόλυτη αντίθεσή του στην ελλιπώς επεξεργασμένη απόφαση του κ. Υπουργού, η οποία έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις όχι μόνο στην πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά και ευρύτερα. Είναι προφανές ότι η απόφαση αυτή θα δημιουργήσει πλήθος στρεβλώσεων και πιέσεων τόσο στα φιλολογικά Τμήματα, τα οποία θα δέχονται πλέον φοιτητές χωρίς καμία γνώση Λατινικών, όσο και στους ήδη υπηρετούντες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση φιλολόγους. Καλούμε τον κ. Γαβρόγλου να μην προχωρήσει στην υλοποίηση του μέτρου αυτού και να προσέλθει σε διάλογο με το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη