Το διαχρονικό και άλυτο μέχρι σήμερα πρόβλημα των κενών στο μόνιμο προσωπικό και του ιδιότυπου καθεστώτος «ομηρίας» των αναπληρωτών επαναφέρει στην επικαιρότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της ευρύτερης δημόσιας σφαίρας η υπόθεση της αναπληρώτριας που ορίστηκε στο δημοτικό σχολείο Γαύδου, αλλά επέλεξε την παραίτηση.
Όλα ξεκίνησαν όταν η δήμαρχος του ακριτικού νησιού, Ευαγγελία Καλλίνικου, προέβη σε καταγγελία μέσω μιας λιτής ανάρτησης στα social media. Η ανάρτηση ανέφερε τα εξής:
«Νομίζαμε ότι καλύφθηκε η θέση της δασκάλας στο σχολείο της Γαύδου, η οποία αποφάσισε να μην ξαναέρθει στο σχολείο χωρίς να ενημερώσει κανένα, ούτε γονείς ούτε Δήμο, ούτε πρωτοβάθμια μέχρι και αυτή τη στιγμή. Ο εκπαιδευτικός έχει ευθύνη για το μέλλον παιδιών και οφείλει να κλειδώνει την επιπόλαιη συμπεριφορά στο σπίτι του πριν αναλάβει καθήκοντα έστω και για μια μέρα. Ο αγώνας για το δικαίωμα των παιδιών των ακριτικων νησιων στην εκπαίδευση δεν θα σταματήσει μέχρι να δικαιωθεί. Οι περιοχές με ιδιαιτεροτητες οφείλουν να βγαίνουν σε λίστα από μόνα τους ώστε να τους δίνεται η δυνατότητα να λειτουργούν».
Η αρχική ανάρτηση αναπαράχθηκε μαζικά και αρκετά ΜΜΕ αναλώθηκαν στο θέμα με επικριτική ως προς την εκπαιδευτικό διάθεση, ενώ το ζήτημα σχολιάστηκε, όπως αναμενόταν, και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «διχάζοντας» ακόμη και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Από τη μία πλευρά, τα επικριτικά σχόλια για την επιλογή της δασκάλας να εγκαταλείψει την θέση της χωρίς επίσημη ενημέρωση του δήμου ή της διεύθυνσης πρωτοβάθμιας. Από την άλλη, τοποθετήσεις υπεράσπισης που αντέτειναν πως το αντίστοιχο «δράμα» βιώνουν χιλιάδες εκπαιδευτικοί, καθώς με το παρόν σύστημα προσλήψεων πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν τις «ακριτικές» διευθύνσεις με την «ελπίδα» να ΜΗΝ οριστούν εκεί! Απλώς για την συγκέντρωση μορίων...
Φυσικά για το ζήτημα ακολούθησαν και ανακοινώσεις συλλογικών φορέων της εκπαίδευσης. Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Περιφερειακής Ενότητας Χανίων έκανε λόγο για «εκστρατεία διαπόμπευσης» τονίζοντας πως « οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να παίρνουμε την άδεια καμίας/κανενός δημάρχου, για να παραιτηθούμε», ενώ αιχμηρή υπήρξε και η αναοίνωση της Ενωτικής Κίνησς Εκπαιδευτικών: «Σε καμία περίπτωση η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν πρέπει να λάβει υπόψη του τέτοιες αντιλήψεις που συκοφαντούν τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στηρίζουν σε κάθε γωνιά της Ελλάδος το Δημόσιο Σχολείο, και που συρρικνώνουν με τιμωρητικές λογικές τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων αναπληρωτών».
Λόγω του κλίματος που δημιουργήθηκε, η δήμαρχος τοποθετήθηκε ξανά για το ζήτημα και σε δηλώσεις στο flashnews.gr εξήγησε πως την Παρασκευή 7/9 η δασκάλα έφυγε από το νησί για τα Χανιά, ώστε να υποβάλει τα χαρτιά της στην τοπική Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας. Ωστόσο, όταν επικοινώνησε μαζί της εκείνη αποφάσισε να παραιτηθεί. Ο λόγος δεν ήταν άλλος παρά η δυσκολία του να διδάσκει στο νοτιότερο άκρο της Ευρώπης ενώ η οικογένεια της (ο σύζυγος και τα τρία παιδιά της) είναι στη Θεσσαλονίκη!
Στο ίδιο ενημερωτικό portal, ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Α'Βάθμιας Εκπ/σης Χανίων δήλωσε πως είχε μεν ενημερωθεί για την επικείμενη παραίτηση, ωστόσο η εκπαιδευτικός δεν είχε προχωρήσει σε καμία προβλεπόμενη διαδικασία, ούτε είχε ενημερώσει επισήμως την διεύθυνση. Τόνισε, παράλληλα, πως είχαν δοθεί διαβεβαιώσεις ότι η Διεύθυνση θα φρόντιζε για την μεταφορά της δασκάλας στα Χανιά, αργότερα μέσα στη χρονιά, ώστε να βρίσκεται τουλάχιστον κοντά στο αεροδρόμιο. Μάλιστα, δήλωσε πως είχαν γίνει επαφές με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπ/σης Κρήτης, όμως τελικώς η δασκάλα δεν πείστηκε.
Για το ζήτημα και την «μεγάλη εικόνα» του προβλήματος με την κάλυψη των κενών και την στρατηγική της αναπλήρωσης ως «αντισταθμίσματος» για τις μηδενικές προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών εξέδωσε ανακοίνωση και το Συντονιστικό Αναπληρωτών Αδιόριστων Εκπαιδευτικών. Στην ανακοίνωσή του αναφέρει -μεταξύ άλλων- πως γίνεται η επιλογή να βληθεί η εκπαιδευτικός, ενώ την ίδια στιγμή αποσιωπώνται τα χιλιάδες κενά, το προσωπικό μονίμως εναλλάσσεται ενώ οι αναπληρωτές παραμένουν σε καθεστώς «ομηρίας» και εργασιακής επισφάλειας-υποβάθμισης, με τις χιλιάδες απολύσεις αναπληρωτών κάθε χρόνο να καταγράφονται απλώς ως «λήξεις της σύμβασης».
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση «στην φετινή πρώτη φάση προσλήψεων στη Β/θμια η εξαίρεση ολόκληρων περιοχών με εκατοντάδες κενά δικαιολογήθηκε από τους κύκλους του Υπουργείου ως “αλγοριθμικό πρόβλημα”», ενώ τονίζεται η ανάγκη διεκδίκησης για μόνιμη, σταθερή εργασία με πλήρη δικαιώματα.
Για την ιστορία της υπόθεσης, αξίζει επίσης να τονιστεί η ποινή του δίχρονου αποκλεισμού που επανήλθε σε ισχύ ήδη από το σχολικό έτος 2017-2018. Συγκεκριμένα, όπως ορίζει η σχετική υπουργική απόφαση:
«Εκπαιδευτικοί οι οποίοι προσλαμβάνονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διαγράφονται από τους πίνακες αναπληρωτών για το σχολικό έτος που διανύεται και για το επόμενο σχολικό έτος, εφόσον δεν αναλαμβάνουν για οποιαδήποτε λόγο υπηρεσία εντός πέντε (5) ημερών από την ανακοίνωση της πρόσληψής τους ή αναλαμβάνουν υπηρεσία και παραιτούνται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Από τη ρύθμιση του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται όσοι εκπαιδευτικοί προβούν σε ανάκληση της αίτησής τους που υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία οποτεδήποτε πριν από την ανακοίνωση της πρόσληψής τους». Άρα, για την επιλογή της τρίτεκνης αναπληρώτριας θα ισχύσουν τα ανωτέρω και γίνεται φανερό πως η τιμωρία και το ενδεχόμενο της ανεργίας ήταν το προτιμότερο «σενάριο»...
Σχόλιο της συντακτικής ομάδας του alfavita: Στο ζήτημα που απασχόλησε αρκετά τη δημόσια συζήτηση, η οπτική είναι και αυτή ζήτημα επιλογής· φυσικά και μπορεί να αναλωθεί κανείς στο να ψέξει την αιφνιδιαστική και χωρίς τις τυπικές διαδικασίες παραίτηση της συναδέλφου αναπληρώτριας. Με δεδομένα τα τεράστια προβλήματα υποστελέχωσης και της «νομαδικότητας» της αναπλήρωσης, όμως, είναι μια επιλογή να κοιτάζει κανείς το δέντρο, χάνοντας το δάσος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη