Το Β' μέρος της ετήσιας έκθεσης για την Ειδική Αγωγή σε Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρουσίασε το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, σε συνεργασία με το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ, την Τρίτη, 27/11, στον Πολυχώρο Αθηναΐς.
Τόσο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, Μ. Κουρουτός, όσο και ο Πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Γ. Παναγόπουλος, καθώς και ο Πρόεδρος της Ε.Σ.Α.μεΑ., Γ. Βαρδακαστάνης, τόνισαν την αναγκαιότητα τα συνδικάτα και οι κοινωνικοί φορείς να δώσουν μάχη ενάντια στις ανισότητες και τις διακρίσεις, υπογράμμισαν ότι η Παιδεία είναι ο μόνος ασφαλής δρόμος για την ένταξη των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αυτών στην κοινωνία και υποστήριξαν ότι η πρόσβασή τους στην εκπαίδευση και στην εργασία θα πρέπει να είναι ισότιμη.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν τα ερευνητικά αποτελέσματα της εργασίας του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, με αναλυτικά στοιχεία για τα μεγέθη του μαθητικού πληθυσμού, των εισροών και των εκροών της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στην Ελλάδα για την περίοδο 2007 – 2016 καθώς και μεθοδολογικές και ερευνητικές επεξεργασίες της Ε.Σ.Α.μεΑ. και του Υπουργείου Παιδείας.
Ακολούθησαν μια συζήτηση με αντικείμενο το ρόλο των δημόσιων πολιτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και δύο στρογγυλές τράπεζες διαλόγου με θεματικά αντικείμενα: α) Στρατηγικές, Πρακτικές και Παρεμβάσεις στο πεδίο της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και β) Ετοιμότητα του Εκπαιδευτικού Συστήματος – Ευρωπαϊκή Εμπειρία – Προοπτικές σε σχέση με την Ειδική Αγωγή και την Ένταξη.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη διατύπωση ερωτήσεων στο πάνελ εμπειρογνωμόνων από εκπαιδευτικούς και λοιπούς συμμετέχοντες.
Δύσβατος ο δρόμος για ένα σύστημα Συνεκπαίδευσης στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, όσο προχωρούν τα μαθητικά χρόνια, μειώνεται η υποστήριξη για μαθητές με ΕΑΕ στη Γενική Εκπαίδευση!
Το ποσοστό μάλιστα των μαθητών ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) στην Ελλάδα είναι ένα από τα χαμηλότερα στην Ε.Ε. και στην περίοδο 2007-2016 κυμαίνεται από 1,8 έως 2,9% σε σχέση με το γενικό μαθητικό πληθυσμό.
Από τα ευρήματα της κατανομής των μαθητών ανά ΕΑΕ, διαπιστώνεται ότι οι «κλασικές κατηγορίες» ειδικών αναγκών παρουσιάζουν σταθερότητα εκπροσώπησης. Αντιθέτως, το ποσοστό των παιδιών που καταγράφονται στο φάσμα του αυτισμού αυξάνεται συνεχώς μέσα στην τελευταία δεκαετία, ενώ από το 2015 έχουμε στατιστική καταγραφή μαθητών με Δ.Ε.Π.Υ. (διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας).
Με βάση τα στοιχεία του 2016 το 67,7% των μαθητών αυτών φοιτά στη Γενική Εκπαίδευση, είτε σε Τμήματα Ένταξης, είτε με παράλληλη στήριξη.
Οι μαθητές που φοιτούν σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) αποτελούν το 32,3% του μαθητικού πληθυσμού ΕΑΕ.
Από τους βασικούς δείκτες της έρευνας εξάγεται ένα πολύ κρίσιμο συμπέρασμα. Ο μαθητικός πληθυσμός της ΕΑΕ που φοιτά σε μονάδες της γενικής εκπαίδευσης, είτε σε τμήματα ένταξης, είτε με παράλληλη στήριξη μειώνεται θεαματικά κατά το πέρασμα από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ακόμη περισσότερο στην Ανώτερη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ας σημειωθεί ότι το 2016 στη βαθμίδα της Μεταδευτεροβάθμιας μη-τριτοβάθμιου επιπέδου εκπαίδευσης δεν λειτουργεί μονάδα της ΕΑΕ.
Σε τμήματα ένταξης το ποσοστό των μαθητών στο σύνολο του πληθυσμού ΕΑΕ από το 45% του δημοτικού κατακρημνίζεται στο 1,2% στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο.
Ο μαθητικός πληθυσμός της ΕΑΕ που υποστηρίζεται σε τμήματα ένταξης είναι μηδενικός στα Νηπιαγωγεία της γενικής εκπαίδευσης σε 9 από τις 54 (στο 16,7%) περιφερειακές ενότητες της χώρας, στα Γυμνάσια σε 11 από τις 54 (στο 20,4%) περιφερειακές ενότητες της χώρας, στα Γενικά Λύκεια σε 45 από τις 54 (στο 83,3%) περιφερειακές ενότητες της χώρας, και στα Επαγγελματικά Λύκεια σε 46 από τις 54 (στο 85,2%) περιφερειακές ενότητες της χώρας.
Το πλήθος των Ειδικών Νηπιαγωγείων είναι μηδενικό σε 3 από τις 54 (στο 5,5%) περιφερειακές ενότητες της χώρας (Σάμου, Φωκίδος, και Πρεβέζης) με την Φωκίδα να καταγράφει μηδενικό πλήθος μαθητών/-τριών ΕΑΕ σε τμήματα ένταξης των Νηπιαγωγείων της γενικής εκπαίδευσης, ενώ το πλήθος των Ειδικών ΓΕΝ-ΕΠΑΓ Γυμνασίων είναι μηδενικό σε 29 από τις 54 (στο 53,7%) περιφερειακές ενότητες της χώρας, και των Ειδικών ΓΕΝ-ΕΠΑΓ Λυκείων σε 43 από τις 54 (στο 79,6%) περιφερειακές ενότητες της χώρας.
Ελπίδα το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΣΜΑΕ
Αυτό είναι ένα ακόμη από τα συμπεράσματα της Έκθεσης, με το επιχείρημα ότι η συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων διαθέτει τα υψηλότερα προσόντα σε ολόκληρο το δυναμικό του εκπαιδευτικού συστήματος, αν και πάνω από τους μισούς εργάζονται ως αναπληρωτές!
Αχτίδα φωτός στο δύσκολο αυτό εκπαιδευτικό τοπίο αποτελούν οι εκπαιδευτικοί στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΑΕ). Σχεδόν σε όλες τις βαθμίδες το ποσοστό των εκπαιδευτικών με πρόσθετα εκπαιδευτικά προσόντα υπερβαίνει το 60%, καθιστώντας τους ως τους πλέον «προσοντούχους» στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος.
Κι όμως, το εξαιρετικά εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό που εργάζεται στο πιο δύσκολο, ίσως, κομμάτι της εκπαίδευσης, η Πολιτεία διαχρονικά το αντιμετωπίζει ως εκπαιδευτικούς δεύτερης κατηγορίας. Σχεδόν το 56% αυτών εργάζονται ως αναπληρωτές!
Στη Ελλάδα, παράλληλα, σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση δεν έχει ακόμα επιτύχει να θεσμοθετήσει ένα συμπληρωματικό, αλλά ισότιμο και αυτόνομο, στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξή της.
Το γεγονός ότι η χώρα τα τελευταία δέκα χρόνια βιώνει καθεστώς ισχυρής οικονομικής κοινωνικής και πολιτικής κρίσης, καθιστά αδύνατο το στρατηγικό σχεδιασμό της εκπαίδευσης, αφού το κράτος αφενός μεν αδυνατεί να τον υποστηρίξει οικονομικά, αφετέρου δε ρίχνει όλο το βάρος στην κυρίαρχη δομή της εκπαίδευσης. Οφείλουμε, ωστόσο, να παρατηρήσουμε ότι από το 2017 κι έπειτα καταγράφεται σημαντική αύξηση των σχολικών μονάδων και του προσωπικού που υπηρετεί στις ΣΜΕΑΕ, και κυρίως των μαθητών/-τριών της ΕΑΕ που υποστηρίζονται σε τμήματα ένταξης ή με παράλληλη στήριξη στη γενική εκπαίδευση. Ενθαρρυντική, επίσης, είναι η εξαγγελία για το διορισμό μόνιμου προσωπικού Ειδικής Αγωγής.
Σε κάθε περίπτωση, ο δρόμος για ένα εκπαιδευτικό σύστημα συνεκπαίδευσης (inclusive) που δεν αρκείται στο να εντάξει τους μαθητές/-τριες του, αλλά είναι έτσι σχεδιασμένο που μπορεί να διαφοροποιηθεί προκειμένου να απευθυνθεί σε καθένα μας, είναι μακρύς…
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΔΩ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη