Thumbnail

Είχα επισημάνει σε αμέσως προηγούμενο άρθρο μου με τίτλο «Έχουμε καταλάβει που το πάτε με την Φυσική Αγωγή και τον Σχολικό Αθλητισμό» (www.alfavita.gr/), επί λέξει ότι: «Έχει έρθει η ώρα, μέσα από κάποιας μορφής θεσμική κάλυψη του χώρου, με πολυπληθή μέλη και ανθρώπους, με όρεξη για δουλειά και διάθεση ειλικρινούς συνεργασίας, που θα βάζουν μπροστά το ΕΜΕΙΣ και όχι το ΕΓΩ, μία συλλογικότητα που θα έχει στο πλάι της και την θεωρία της Επιστήμης, τους καθηγητές μας ΣΕΦΑΑ, με σύγχρονες απόψεις και δράσεις, που θα κατατείνει στην ευρεία ανάπτυξη του Αθλητισμού, αφενός της υψηλής επίδοσης και αφετέρου με μαζικότητα, στη χώρα μας, να ζητήσουμε την ριζική αναθεώρηση και αναδιάρθρωση του πλέγματος Διοίκηση-Καθοδήγηση-Εποπτεία της Φυσικής και Αθλητικής Αγωγής στην Εκπαίδευση.

Όλοι εμείς, μέσα από την παραπάνω συσσωμάτωση, συμπόρευση, συμπαράταξη και συλλογικότητα, έφτασε η ώρα να ζητήσουμε δυναμικά για την χώρα μας, την αύξηση των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, την επανίδρυση των Αθλητικών Σχολείων, την αναβάθμιση του Σχολικού Αθλητισμού και άλλα ειδικότερα αλλά όχι λιγότερο σημαντικά.».

Στα πλαίσια λοιπόν των παραπάνω προθέσεών και σχεδιασμών μου και κατόπιν ενδελεχούς μελέτης καταστάσεων και πραγμάτων, συζητήσεων με πρόσωπα και ώριμης σκέψης, επέλεξα να προσχωρήσω στις τάξεις της επιστημονικής ένωσης με την επωνυμία «Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής (Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α.), την οποία και θα υπηρετήσω από την θέση της Οργανωτικής Συντονίστριας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κατόπιν απόφασης του Διοικητικού της Συμβουλίου και σύμφωνα με το καταστατικό της.

Εύλογα δημιουργούνται τα ερωτήματα: Γιατί όχι συνέχιση της ατομικής δραστηριότητας με άρθρα και παρεμβάσεις στις εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Γιατί όχι σύσταση ενός εντελώς καινούργιου σωματείου; Γιατί την Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α. και όχι ένα άλλο υπάρχον σωματείο;

Στο πρώτο ερώτημα η απάντηση είναι πιο δύσκολη και απαιτήθηκε αρκετά μεγάλη εσωτερική αναζήτηση και σκέψη εκ μέρους μου για να απαντηθεί, πρώτα στον ίδιο μου τον εαυτό και κατόπιν σε όλους τους άλλους. Κατακλυζόμουν από ερωτηματικά και ενδοιασμούς, για το κατά πόσο θα μπορούσα να συνεχίζω ελεύθερα, ανεξάρτητα και ανεπηρέαστα να εκφράζω την γνώμη μου και να απευθύνομαι στους συναδέλφους με ψηλά το κεφάλι και χωρίς βαρίδια πάσης φύσεως, όπως προσωπικές και συλλογικές εξαρτήσεις αλλά και παραταξιακά και συνδικαλιστικά κωλύματα, εφόσον προσχωρούσα σε μία τυπικά συνεστημένη συλλογικότητα.

Η απάντηση δόθηκε και τελικά ήταν πιο εύκολη από ό,τι περίμενα: Έστω ότι συνέχιζα ατομικά. Τι θα κατάφερνα; Το πολύ πολύ να ήμουν ακόμα ένας συνάδελφος που θα επισήμαινα, με τις δικές μου περιορισμένες δυνάμεις και μέσα, τα κακώς κείμενα στην εκπαίδευση και θα συμφωνούσε μαζί μου και ένα μέρος από τους υπόλοιπους. Και λοιπόν; Πέραν τούτου ουδέν; Αρκεί μόνο η ανάδειξη των ζητημάτων; Το θέμα είναι να προβαίνουμε και σε πράξεις, διότι τα λόγια είναι λόγια και δεν διορθώνουν καταστάσεις. Στο τέλος υπήρχε ο κίνδυνος να καταντούσα στα μάτια των συναδέλφων «γραφική», που όλο μιλάω και δεν προτείνω λύσεις ούτε προχωρώ σε πράξεις. Άλλωστε σε ποιες πράξεις θα μπορούσα μόνη μου να προχωρήσω, με ποια νομιμοποίηση θα μπορούσα μόνη μου να απευθύνομαι σε αρμοδίους και σε υπηρεσίες, να υποβάλλω ερωτήματα και να απαιτώ απαντήσεις και να προτείνω επισήμως λύσεις;

Επειδή, επιτρέψτε μου να πω, ότι έχω ένα όραμα για την επιστήμη μου, το λειτούργημά μου και την Παιδεία γενικότερα, δεν θα μπορούσα να αρκεστώ μόνο στα παραπάνω, αλλά η ιδιοσυγκρασία και ο χαρακτήρας μου, με υποχρεώνει να προχωρήσω ένα βήμα παραπέρα, για να προωθηθούν, με όσα μέσα μου αναλογούν, στην πράξη προς τα μπροστά και την πρόοδο, όλα τα ζητήματα που μας απασχολούν και μας ταλανίζουν, μέσα από ένα «παράθυρο» προς την κοινωνία και το μέλλον. Αυτό απαιτεί την συλλογική προσπάθεια και την κάλυψη του τυπικού μανδύα ενός νόμιμα συνεστημένου φορέα.

Στο ερώτημα γιατί όχι σύσταση ενός καινούργιου φορέα, ενός ακόμα σωματείου Φυσικής Αγωγής, η απάντηση είναι απλούστερη από ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς: Αυτό απαιτούσε χρόνο και χρήμα, τα οποία και τα δύο είναι σε έλλειψη τα τελευταία χρόνια. Ένα καινούργιο σωματείο χρειάζεται τυπικές διαδικασίες, νομικής φύσεως, που απαιτούν ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθούν και ασφαλώς και χρήματα, ενώ τα θέματα του χώρου δεν περιμένουν, «τρέχουν» με φρενήρεις ρυθμούς και, αν δεν δράσουμε με ταχύτητα, θα μας προσπεράσουν άπρακτους. Επίσης δεν λείπει από την εκπαίδευση στην πατρίδα μας ακόμα ένα σωματείο, επιστημονική ένωση, σύλλογος, στον χώρο της Φυσικής Αγωγής, υπάρχουν ήδη αρκετά και πιστεύω ότι το πρόβλημά μας δεν είναι να γίνει ένα ακόμα, αλλά ότι δεν συνεργάζονται όσο θα έπρεπε, δεν συνασπίζονται όταν τα προβλήματα «χτυπούν» τον πυρήνα του λειτουργήματός μας και σε τελική ανάλυση η τακτική του «διαίρει και βασίλευε» πετυχαίνει το στόχο της.

Στο σημείο αυτό δεν επιθυμώ, η παραπάνω τοποθέτησή μου να σταθεί αιτία για να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι υποτιμώ και δεν υπολογίζω τις νεότευκτες συλλογικές προσπάθειες, όπως την σύσταση του Συλλόγου Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Αττικής (ΣΥ.Π.Φ.Α.Α.) στην Αθήνα, με σκοπό την προάσπιση των πτυχίων μας, που δέχονται ανηλεή επίθεση από διάφορα κεφαλαιοκρατικά συμφέροντα και ειδικότερα στην Αττική, όπου εντοπίζονται και τα περισσότερα κρούσματα εκμετάλλευσης των συναδέλφων μας. Η κατάσταση εκεί, όπως μαθαίνω και με ενημερώνουν τα μέλη του σωματείου αυτού, είναι τραγική, με τα πολυάριθμα ινστιτούτα ευεξίας, γυμναστήρια γιόγκα και άλλων «ανατολίτικων δοξασιών», οίκους αισθητικής αγωγής και ευεξίας, ταχύρυθμες σχολές «προσωπικών γυμναστών (personal trainers)» με κολοσσιαία κονδύλια να δαπανώνται και να σκοπεύουν στην ταχύτατη, στη γλώσσα των επιχειρήσεων, «αποεπένδυση» και κατόπιν κερδοφορία. Πραγματικά, κυρίως εκεί, ο κίνδυνος για την δημόσια υγεία είναι τεράστιος και, όπως έχω μάθει, θρηνήσαμε και θύματα εξαιτίας της άγνοιας και της έλλειψης επιστημονικής γνώσης για την άθληση. Οι συνάδελφοι αυτοί λοιπόν, νιώθοντας να κινδυνεύει η ίδια η επαγγελματική τους υπόσταση και έχοντας έντονο το αίσθημα της ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, συνέστησαν τον σύλλογο αυτόν, διότι διαπίστωσαν ότι, κατά τη σεβαστή γνώμη τους, δεν προστατεύονται επαρκώς και δεν εκπροσωπούνται άρτια, από τους ήδη υπάρχοντες εδώ και πολλά χρόνια, συλλόγους πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής. Είναι αξιέπαινοι για αυτό και αξίζουν τα συγχαρητήριά μας. Τους εύχομαι κάθε επιτυχία στο δύσκολο έργο που έχουν αναλάβει και προσδοκώ σε αγαστή συνεργασία και γιατί όχι και συμπόρευση στο μέλλον. Η προσπάθειά τους όμως αυτή εντοπίζεται στο γεωγραφικό πλαίσιο του Νομού Αττικής και δεν έχει, ακόμα ίσως, Πανελλήνια εμβέλεια, όπως απαιτείται για να καλύψει, τουλάχιστον εμένα, στην επιδίωξη της επιτυχίας των στόχων που, κατά την άποψή μου, πρέπει να θέσουμε ειδικότερα ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί Φυσικής Αγωγής στην Ελλάδα.

Στο ερώτημα γιατί επέλεξα την Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α. και όχι κάποιο άλλο σωματείο, η απάντηση έρχεται αβίαστα:

Διότι εκπροσωπεί εξειδικευμένα τον κλάδο που υπηρετώ, τον εκπαιδευτικό λειτουργό Φυσικής Αγωγής, μόνιμο και αναπληρωτή ή ωρομίσθιο, τον εν ενεργεία και τον συνταξιούχο, όλων των βαθμίδων και των πανεπιστημιακών σχολών και εξ αυτού του λόγου βρίσκεται κοντύτερα στα προβλήματα που και εγώ αντιμετωπίζω και έχω την γνώμη ότι μπορώ να προσφέρω αποτελεσματικότερα.

Διότι τονίζει με έμφαση την επιστημονικότατα του λειτουργήματός μας, όπως βέβαια και οι υπόλοιπες επιστημονικές μας ενώσεις, με επιμορφωτικές ημερίδες και σεμινάρια, με προτάσεις ορθής εξάσκησης του επαγγέλματός μας, κατά την γνώμη μου με περισσότερο αποτελεσματικό τρόπο, με τη μελέτη και ανάδειξη θεμάτων της επιστήμης της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού στην εκπαίδευση και η διατύπωση προτάσεων για τη βελτίωση του τρόπου λειτουργίας στο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι δε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φυσικής Αγωγής (European Physical Education Association). Απαραίτητο δε εφόδιο στον πόλεμο που μας έχουν κηρύξει, ο τονισμός της επιστημονικότητας του κλάδου μας.

Διότι, όπως διαπίστωσα, οι άνθρωποι που την απαρτίζουν και είχαν το όραμα της ίδρυσής της, διακρίνονται από την ελευθερία σκέψης, την ανεξαρτησία μέσω της ανυπαρξίας οποιασδήποτε φύσεως, κομματικής, παραταξιακής ή και συνδικαλιστικής εξάρτησης και την δημοκρατικότητα που, εγώ τουλάχιστον, θεωρώ απαραίτητη προϋπόθεση για να συμμετέχω. Είναι θιασώτες του διαλόγου και σέβονται την αντίθετη γνώμη και άποψη, προσπαθώντας δημόσια και με επιχειρήματα να την μεταστρέψουν. Δέχονται την καλοπροαίρετη κριτική και την θεωρούν απαραίτητο γρανάζι για την συλλογική πρόοδο. Προωθούν την συνεργασία μεταξύ των φορέων του χώρου, όλων των ειδών, επιστημονικών και μη, με σκοπό την απόκρουση ενωτικά των άδηλων και απαξιωτικών σχεδιασμών για τον χώρο μας.

Διότι τα τελευταία χρόνια έχει προβεί σε δημόσιες παρεμβάσεις, απευθύνοντας ερωτήματα και προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς του υπουργείου, προσπαθώντας να ανακόψει την υποβάθμιση της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού, άσχετα αν, κατά την γνώμη μου, η προσπάθειά της αυτή, δεν έχει τύχει αντίστοιχης προβολής. Για του λόγου το αληθές αρκεί μία περιήγηση στην ιστοσελίδα της Ένωσης www.penelfa.gr αλλά και στη σελίδα της στο facebook (πενέλφα - Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής).

Διότι, μετά από συζήτηση με τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της, κο Νικόλαο Τριπόδη, τέως σχολικό σύμβουλο Φυσικής Αγωγής Β΄ Αθήνας, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι υπάρχει η διάθεση για δυναμική δραστηριοποίηση της Ένωσης, με συνεχείς παρεμβάσεις, επίσημα ερωτήματα, προτάσεις και έλεγχο των κακώς κειμένων στον χώρο, είτε αφορούν κεντρικά το υπουργείο και την αρμόδια διεύθυνση φυσικής αγωγής είτε και περιφερειακά τις αρμόδιες κατά τόπους διευθύνσεις εκπαίδευσης, χωρίς βέβαια να χάνεται ο πρωταρχικός χαρακτήρας της Ένωσης ως επιστημονικής. Κοινό συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε είναι ότι η επιστημονικότατα ενός χώρου απαιτεί, όχι μόνο ανάδειξη και χρησιμοποίηση των σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων και πορισμάτων στην άσκηση του λειτουργήματός του, αλλά και οικοδόμηση ενός αμυντικού φράγματος για την απόκρουση της απαξίωσης, πάντα μέσα από την ευγένεια, τον αλληλοσεβασμό, την νομιμότητα και την χρήση όλων των νόμιμων μέσων που μας δίνονται για να σταματήσουμε την υποβάθμιση. Κοινό συμπέρασμά μας ήταν ότι οι καιροί είναι δύσκολοι για τον χώρο και απαιτείται εγρήγορση και αποτελεσματικότητα. Αυτή η ανταλλαγή απόψεων με έκανε να πεισθώ ότι μπορώ να συνεχίσω αναβαθμισμένα τον ρόλο μου, με τον μανδύα της συλλογικής – επιστημονικής κάλυψης, χωρίς βαρίδια πάσης φύσεως, όπως παραπάνω αναφέρω. Εάν όμως διαψευσθώ, πράγμα για το οποίο αμφιβάλλω και απεύχομαι, τότε δεν θα έχω κανέναν δισταγμό να αποχωρήσω.

Τι επιδιώκουμε: Αφύπνιση του κλάδου και προτροπή για συνεργασία όλων των υγειών και ελευθεροφρόνων κομματιών του, με μία Πανελλήνιας εμβέλειας, μέσω ενός κοινού συντονισμού, συμπόρευση και συμπαράταξη για την αντιμετώπιση της υποβάθμισης της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού.

Δυναμική διεκδίκηση οποιουδήποτε διδακτικού αντικειμένου ανήκει ή προσεγγίζει επιστημονικά στην αρμοδιότητα του εκπαιδευτικού λειτουργού της Φυσικής Αγωγής.

Υπεράσπιση δίκαιων αιτημάτων και δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής, μελών μας ή μη, στην σχέση τους με τις διοικητικές δομές του υπουργείου παιδείας ή και άλλων υπουργείων.

Στηλίτευση αμελειών και παραλείψεων οποιωνδήποτε αρμόδιων υπηρεσιών που εμπλέκονται με το έργο μας και δημιουργούν εμπόδια και κωλύματα για την άρτια επιτέλεση του λειτουργήματός μας.

Όλα τα παραπάνω και άλλα ακόμα με την αντίστοιχη δημόσια προβολή που τους αξίζει σε διάφορες σχετικές ιστοσελίδες, εφημερίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την, δια της φυσικής μας παρουσίας στις σχολικές μονάδες, ανάδειξη του ρόλου μας, με σκοπό την ενημέρωση της κοινωνίας που κινείται γύρω από την εκπαίδευση, για το ορθό, βάσιμο και χρήσιμο για την Παιδεία, επιδιώξεών μας. Το άνοιγμα ενός παραθύρου στην κοινωνία και το μέλλον.

Σε τι στοχεύουμε: Αύξηση των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ανάδειξη της επιστημονικώς τεκμηριωμένης αναγκαιότητας για αυτό, για την σωστή ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών μας. Προειδοποίηση των συναδέλφων για την αναγκαιότητα αυτής της επιδίωξης, που είναι μονόδρομος ενόψει της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού, που χτυπά αρχικά τα νηπιαγωγεία και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, αυτό έχει επίπτωση όχι μόνο στους ήδη διορισμένους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής αλλά και στους αναπληρωτές και στους πτυχιούχους, διότι μία αύξηση των ωρών διδασκαλίας, θα είχε ως αποτέλεσμα περισσότερες ανάγκες για μόνιμους διορισμούς, με θετικές επενέργειες για όλους.

Επανίδρυση των αθλητικών σχολείων. Η μεγαλύτερη απόδειξη και τεκμηρίωση της επιστημονικότητας του κλάδου μας και πεδίον δόξης λαμπρόν για άσκηση του λειτουργήματός μας, με γνώμονα σύγχρονα επιστημονικά πορίσματα και δράσεις, που θα κατατείνει στην ευρεία ανάπτυξη του Αθλητισμού, αφενός της υψηλής επίδοσης και αφετέρου με μαζικότητα, στη χώρα μας.

Αναβάθμιση του Σχολικού Αθλητισμού. Το σημαντικότερο «παράθυρό» μας προς την κοινωνία, ας επιδιώξουμε να το κάνουμε μεγαλύτερο και φωτεινότερο, να το καταστήσουμε ακόμα έναν καταλύτη προώθησης της μαζικότητας του αθλητισμού στην Ελλάδα.

Αφύπνιση του απλού εκπαιδευτικού λειτουργού Φυσικής Αγωγής, με χτύπημα στο φιλότιμο και τον εγωισμό του, για να τον υποχρεώσουμε να καταδείξει ο καθένας στη σχολική του μονάδα και στην τοπική κοινωνία που περιτριγυρίζει το σχολείο, τι είναι ικανός να κάνει. Πως μπορεί να αναβαθμίσει το σχολείο σε πυλώνα άθλησης και τροφοδότη αθλητικών σωματείων και όχι θαμώνων internet cafe, μπαρ και χώρων κατανάλωσης αλκοόλ, ναρκωτικών και ψυχοφαρμάκων. Επανενεργοποίηση θεσμών, όπως οι γυμναστικές επιδείξεις, στα σχολεία, από τους οποίους, οι μεγαλύτεροι από εμάς, έχουμε λαμπρές μνήμες, μέσα από μία σύγχρονη θεώρησή τους και εφαρμογή τους στο σχολείο του τώρα, είτε δημοτικό είτε ακόμα και γυμνάσιο ή λύκειο.

Για όλα τα παραπάνω καλώ όλα τα ήδη εγγεγραμμένα μέλη της Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α., στην Κεντρική Μακεδονία (Νομοί Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς, Πέλλας, Πιερίας και Ημαθίας) να μου αποστείλουν τα στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο, σχολείο υπηρέτησης, τηλέφωνο επικοινωνίας) στο e-mail [email protected], ούτως ώστε να έχουμε μία πρώτη επαφή και επικοινωνία για την δραστηριοποίησή μας, όλους τους συναδέλφους της ίδιας περιοχής, αλλά και όσους έχουμε επικοινωνήσει κατά τη διάρκεια κοινών δράσεων στο παρελθόν και ενδιαφέρονται να γίνουν μέλη της Ένωσής μας, επίσης να μου αποστείλουν τα ίδια στοιχεία στο παραπάνω e-mail ούτως ώστε να καθοδηγηθούν στην διαδικασία της εγγραφής τους, με παραπομπή τους στους κατά τόπους Συντονιστές της Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α.

Οι καιροί γαρ ου μενετοί. Θουκυδίδης. (Μετάφραση: Πρέπει να δράσουμε χωρίς καθυστέρηση - οι καιροί δεν περιμένουν).

 

Ολυμπία Ζαραμπούκα, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής

Οργανωτική Συντονίστρια της Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α Κεντρικής Μακεδονίας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες