Αποκαλυπτική είναι η ειδική έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την ίση μεταχείριση το 2018, αναφορικά με τις διακρίσεις που βιώνουν οι εργαζόμενοι λόγω φύλου, αναπηρίας, οικογενειακής κατάστασης, καταγωγής, ηλικίας ή θρησκευτικών πεποιθήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, το 45% των αναφορών στρέφονται κατά του υπουργείου Παιδείας, αφορώντας κυρίως ζητήματα που απασχολούν τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, σχετιζόμενα με το όριο ηλικίας και τη συνταξιοδότηση, τη μητρότητα, αλλά και τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση.
Όριο ηλικίας
Ο Συνήγορος τονίζει προς το υπουργείο Παιδείας ότι «πολλοί από τους αναπληρωτές και ωρομισθίους, ενώ έχουν εργαστεί για πολλά έτη στον τομέα της εκπαίδευσης προσφέροντας τις υπηρεσίες τους απρόσκοπτα, δεν έχουν συμπληρώσει ακόμη την απαιτούμενη, ελάχιστη συντάξιμη υπηρεσία».
Παράλληλα, σημειώνεται: «Με τη θέσπιση ορίου ηλικίας, καταλήγουν να στερούνται τη δυνατότητα θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όταν, αιφνιδιαστικά, αποκλείονται εκ των προτέρων από τη συμμετοχή τους στη σχετική διαδικασία μόνο λόγω της ηλικίας τους και όχι λόγω έλλειψης τυπικών ή ουσιαστικών προσόντων».
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση 68χρονου κοινωνικού λειτουργού που παραθέτει η έκθεση. Ενώ επί πολλά συναπτά έτη συμμετείχε στις σχετικές προσκλήσεις υποψήφιων προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Το 2018 για πρώτη φορά διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να συμμετάσχει στη διαδικασία γιατί τέθηκε ανώτατο όριο ηλικίας των υποψηφίων το 67ο έτος.
Αναλυτικά τα όσα επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη στην ειδική έκθεση:
«Κατά το σχολικό έτος 2018-2019, στην πρόσκληση υποψήφιων για πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών,35 καθορίστηκε για πρώτη φορά ως όρος συμμετοχής η μη υπέρβαση του ορίου ηλικίας των 67 ετών. Ως νόμιμο έρεισμα για τον καθορισμό τού εν λόγω ηλικιακού ορίου χρησιμοποιήθηκε το σκεπτικό της υπ’ αριθμ. 1959/2017 απόφασης του ΣτΕ.
Ο Συνήγορος διατύπωσε την άποψη ότι η επίκληση της συγκεκριμένης απόφασης του ΣτΕ προβάλλεται αλυσιτελώς ως νόμιμος λόγος καθορισμού ανώτατου ορίου
ηλικίας στις προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων. Και τούτο διότι με την εν λόγω απόφαση κρίθηκε ad hoc παράλειψη πρόσληψης εκπαιδευτικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως αναπληρώτριας, υπό το πρίσμα όμως της απώλειας εκ μέρους της, λόγω της παράλειψης πρόσληψής της, μορίων προϋπηρεσίας, που μελλοντικά θα ευνοούσαν τον μόνιμο διορισμό της.
Ωστόσο, κρίσιμο στοιχείο εν προκειμένω ήταν το γεγονός ότι οι μόνιμοι διορισμοί κατά την υπό κρίση περίοδο (2006-2007) πραγματοποιούνταν σε ποσοστό 40% και από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών.
Το δικαστήριο έκρινε ότι η προσφεύγουσα, εφόσον είχε συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας της και λαμβανομένου υπόψη τού ότι ο λόγος προσβολής συνδεόταν με την προσδοκία μόνιμου διορισμού της, δεν μπορούσε πλέον να διοριστεί ως μόνιμη εκπαιδευτικός, καθώς οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδικαίως από την υπηρεσία με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους στο τέλος του οικείου διδακτικού έτους.
Ωστόσο, ήδη από το 2015 είχαν εκδοθεί αποφάσεις του ΣτΕ με τις οποίες κρίθηκε ότι διατάξεις που προέβλεπαν μόνιμους διορισμούς σε ποσοστό από τους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων αντίκεινται στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας και είναι ανίσχυρες.36 Κατά συνέπεια είναι πλέον αποσυνδεδεμένη η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομισθίων από τους μόνιμους διορισμούς.
Επιπλέον όμως, ο Συνήγορος υπογράμμισε ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη και το δικαίωμα των εργαζομένων αυτών στη σύνταξη. Ενώ μεγάλος αριθμός αναπληρωτών και ωρομισθίων έχουν εργαστεί για πολλά συναπτά έτη στον τομέα της εκπαίδευσης προσφέροντας τις υπηρεσίες τους απρόσκοπτα, δεν έχουν συμπληρώσει ακόμη την απαιτούμενη, ελάχιστη συντάξιμη υπηρεσία, και καταλήγουν να στερούνται τη δυνατότητα θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος όταν, αιφνιδιαστικά, αποκλείονται εκ των προτέρων από τη συμμετοχή τους στη σχετική διαδικασία μόνο λόγω της ηλικίας τους και όχι λόγω έλλειψης τυπικών ή ουσιαστικών προσόντων.
Αναμένεται η ανταπόκριση του υπουργείου (υπόθεση 243576)».
Μητρότητα
«Αγκάθι» αποτελεί για τις αναπληρώτριες και η μητρότητα! Η έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη παραθέτει την περίπτωση αναπληρώτριας δασκάλας, εργαζόμενης σε δημόσια σχολεία από το 2009.
Όπως αναφέρεται, η ίδια υπέγραψε τον Σεπτέμβριο του 2015 νέα σύμβαση, αλλά, επειδή βρισκόταν ήδη σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, έλαβε αμέσως άδεια κυοφορίας και εν συνεχεία άδεια λοχείας. Για το διάστημα για το οποίο έλαβε επιδότηση μητρότητας, η εργαζόμενη ζήτησε και έλαβε από τον ΟΑΕΔ συμπληρωματικό επίδομα μητρότητας ύψους περίπου 1.600 €.
Το 2018 ο ΟΑΕΔ της ζήτησε να επιστρέψει το ποσό αυτό με την αιτιολογία ότι η ίδια είχε διακόψει την εργασία της ακριβώς την ίδια ημέρα κατά την οποία ανέλαβε υπηρεσία, ενώ, σύμφωνα με τον σχετικό Κανονισμό, απαιτούνται τουλάχιστον δέκα ημέρες εργασίας.
Για το περιστατικό ο Συνήγορος υποστήριξε ότι η πρόσθετη αυτή προϋπόθεση δεν προβλέπεται στη νομοθεσία και ότι σε κάθε περίπτωση η ανάκληση του επιδόματος θα έπρεπε να γίνει μέσα σε εύλογο χρόνο. Επίσης, τονίστηκε ότι η παροχή χορηγήθηκε στην εργαζόμενη χωρίς να προηγηθεί απατηλή ή κακόπιστη δική της ενέργεια ή οποιαδήποτε εκ μέρους της δόλια συμπεριφορά.
Ο ΟΑΕΔ επανεξέτασε την υπόθεση και αποφάσισε τη μη αναζήτηση του χρέους (υπόθεση 242692).
Νομοθετικές και οργανωτικές προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2018
Για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση προτείνεται:
Εξέταση της διεύρυνσης της λίστας παθήσεων των εκπαιδευτικών ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα τοποθέτηση ή μετάθεση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων.
Για τον κατάλογο των παθήσεων που λαμβάνονται υπόψη στον κατά προτεραιότητα διορισμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών προτείνεται:
Η διεύρυνση του σχετικού καταλόγου παθήσεων, έπειτα από εισήγηση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας, προς την κατεύθυνση συμπερίληψης και άλλων –πέραν της ομόζυγης μεσογειακής αναιμίας, της δρεπανοκυτταρικής και μικροδρεπανοκυτταρικής αναιμίας και της σκλήρυνσης κατά πλάκας– παθήσεων, που είναι εξίσου σοβαρές και δικαιολογούν αντικειμενικά την αξιοποίηση του συγκεκριμένου θετικού μέτρου.
Για την οικονομική ενίσχυση επιμελών σπουδαστών/τριών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ο Συνήγορος προτείνει:
Την κατάργηση του αποκλεισμού φοιτητών/τριών που έχουν λάβει μετεγγραφή από το πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης επιμελών φοιτητών/τριών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του ΙΚΥ (ΚΥΑ 54397/Ζ1/29.03.2017).
ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Συντάκτης: Γιώργος Βασιλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη