vasilis digalakis
Η απάντηση του υφυπουργού Παιδείας σε ερώτηση του ΚΚΕ για τις φοιτητικές εστίες

Κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή του ΚΚΕ κ. Δελή, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου στη Βουλή, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Βασίλης Διγαλάκης, υπογράμμισε τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου να διαμορφώσει, σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα, ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την αποτελεσματική στήριξη των φοιτητών,  σε σοβαρά ζητήματα, όπως είναι αυτά  της στέγασης και της σίτισης.

Ο κ. Διγαλάκης τόνισε ότι η Πολιτεία έχει την υποχρέωση να υποστηρίζει τους φοιτητές που το έχουν ανάγκη και προφανώς δεν πρόκειται να απεμπολήσει αυτόν της τον ρόλο. Ταυτόχρονα, και με κατεύθυνση την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, σκοπός είναι τα Ιδρύματα να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε σύγχρονους τρόπους επιπρόσθετης χρηματοδότησης. Τέτοιες συμπληρωματικές εναλλακτικές, πέραν της κρατικής χρηματοδότησης η οποία, όπως επανέλαβε, δεν θα μειωθεί, είναι και οι ΣΔΙΤ οι οποίες μπορούν να δώσουν ταχύτερες και αξιόπιστες λύσεις για την κατασκευή φοιτητικών εστιών, ιδιαίτερα μάλιστα, στα Ιδρύματα της περιφέρειας, όπου και το πρόβλημα είναι εντονότερο. 

Στο σημείο αυτό επισήμανε ότι το ενδιαφέρον μας είναι για έργα κοινωνικών υποδομών με ρήτρες διαθεσιμότητας, ώστε υπόλογοι να είναι η πολιτεία και τα πανεπιστήμια. Ο κ. Υφυπουργός σχολίασε ως θετική εξέλιξη την πρόσφατη διυπουργική απόφαση για τη ΣΔΙΤ, με την οποία προγραμματίζεται η υλοποίηση φοιτητικών εστιών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Μάλιστα, κατόπιν επικοινωνίας του με τη Διοίκηση του Πανεπιστημίου Κρήτης, ενημέρωσε τη Βουλή ότι τον Οκτώβριο, πρόκειται να προχωρήσει η δημοπράτηση του εν λόγω έργου.

Ο κ. Διγαλάκης ενημέρωσε επίσης το σώμα ότι συνεχίζεται η χορήγηση του στεγαστικού επιδόματος των 1.000 ευρώ και ότι στον Π/Υ του 2019 έχουν εγγραφεί πιστώσεις ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ, για την ενίσχυση οικογενειών με φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο διαμονής τους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Διγαλάκη κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης:

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Δελή, θα σας απαντήσω τι είναι εφικτό μέσα σε μια θητεία.

Όπως θα γνωρίζετε, το Υπουργείο Παιδείας με μία επιστολή την οποία συνυπογράφουμε η Υπουργός και εγώ ξεκίνησε με τον πλέον επίσημο τρόπο έναν διάλογο με την ακαδημαϊκή κοινότητα, με όλους τους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αυτός ο διάλογος γίνεται στο πλαίσιο της επερχόμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας για ένα νομοθετικό πλαίσιο στην ανώτατη εκπαίδευση.

Σε αυτή, λοιπόν, την πρωτοβουλία υπάρχει ειδική θεματική για το ζήτημα της στέγασης και της σίτισης των φοιτητών. Βούλησή μας είναι μαζί με την ακαδημαϊκή κοινότητα να διαμορφώσουμε ένα καλύτερο πλαίσιο προς όφελος των φοιτητών και κατ’ επέκταση των οικογενειών τους.

Η πολιτεία προφανώς έχει την υποχρέωση να παρέχει τους πόρους στους φοιτητές που το έχουν ανάγκη και δεν πρόκειται να απεμπολήσουμε αυτόν τον ρόλο. Οι ενέργειές μας συντονίζονται, ώστε να πετύχουμε με τον αποτελεσματικότερο και καλύτερο τρόπο τις ανάγκες των φοιτητών.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να παρέχουμε εκείνο το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε μέσα και από τη θέση μας για την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου στα πανεπιστήμια να τους παρέχουμε την πρόσβαση σε εναλλακτικούς και πρόσθετους τρόπους χρηματοδότησης. Τέτοιες εναλλακτικές, πέραν της κρατικής χρηματοδότησης -που θέλω να επισημάνω ξανά ότι δεν πρόκειται να συρρικνωθεί, το αντίθετο- είναι και οι ΣΔΙΤ και μάλιστα με ιδιαίτερη μέριμνα για πανεπιστήμια της περιφέρειας.

Και επειδή το είπατε στην πρωτολογία σας, δεν πρέπει να είμαστε τόσο φοβικοί απέναντι σε σχήματα που μπορούν να δώσουν συμπληρωματικές λύσεις για την κατασκευή νέων φοιτητικών εστιών. Οι ΣΔΙΤ δεν συνεπάγονται υποβάθμιση των εστιών, της ποιότητας των παροχών, για την οποία ανησυχείτε.

Για το θέμα του κόστους, εμείς μιλάμε για έργα κοινωνικών υποδομών με ρήτρες διαθεσιμότητας, ώστε υπόλογοι θα είναι η πολιτεία και τα πανεπιστήμια.

Εμείς θεωρούμε θετική εξέλιξη την πρόσφατη διυπουργική απόφαση για τις ΣΔΙΤ, με την οποία προγραμματίζεται η υλοποίηση φοιτητικών εστιών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, τόσο στο Ρέθυμνο όσο και στο Ηράκλειο. Μιλάμε για τρεις χιλιάδες δωμάτια φοιτητών. Ξέρετε ότι ήταν πολύ πρόσφατη απόφαση και σήμερα επικοινώνησα με τη Διοίκηση του Πανεπιστημίου Κρήτης και με πληροφόρησαν ότι τον επόμενο μήνα, τον Οκτώβριο, πρόκειται να προχωρήσουν σε δημοπράτηση.

Ως Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης μέσα σε μια θητεία εγώ και οι συνεργάτες μου κάναμε τις μελέτες, αναζητήσαμε χρηματοδότηση μέσω τόσο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων όσο και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και έγιναν διαγωνισμοί, ξεκίνησε η κατασκευή και σήμερα στεγάζονται φοιτητές στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Αυτό είναι κοινωνική ευαισθησία και αυτό είναι αναβάθμιση της φοιτητικής μέριμνας.

Το θέμα εδώ, λοιπόν, είναι πώς μπορούμε πιο γρήγορα να προχωρήσουμε στην κατασκευή νέων εστιών. Οι ΣΔΙΤ είναι ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει σε αυτό. Οι ΣΔΙΤ δεν επιδέχονται τις γνωστές τροποποιήσεις του αρχικού κόστους -υπερβάσεις κόστους- η πληρωμή αρχίζει να γίνεται μετά την παράδοση του έργου. Μέσα από τις μακροχρόνιες συμβάσεις μπορούμε να διασφαλίσουμε και κάτι ακόμα πιο σημαντικό, το πώς θα γίνεται η συντήρηση, για να μην έχουμε τα φαινόμενα που παρατηρούνται σήμερα στις εστίες.

Άρα, δεν μιλάμε για υποκατάσταση του ρόλου της πολιτείας, μιλάμε για εμπλοκή και άλλων τρόπων και άλλων εργαλείων για την επίτευξη του στόχου, ο οποίος είναι η αύξηση των θέσεων στις φοιτητικές εστίες.

Ορθά επισημάνατε στην ερώτησή σας ότι ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές αλλά και αλλού το φαινόμενο της «Airbnb» έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στους φοιτητές για να βρουν στέγη σε μια λογική, οικονομική βάση. Αυτό, λοιπόν, μας απασχολεί από τις πρώτες μέρες που αναλάβαμε τη διοίκηση του Υπουργείου.

Έχουμε πρωτοβουλίες σε δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο, το μεσομακροπρόθεσμο, αφορά τη μόνιμη στέγαση των φοιτητών σε νέες εστίες, αλλά και την αναβάθμιση των υφιστάμενων εστιών. Και το δεύτερο επίπεδο, φυσικά -για την άμεση ανακούφιση- είναι η χορήγηση του στεγαστικού επιδόματος των 1.000 ευρώ, η οποία φυσικά συνεχίζεται.

Τέλος, θα ήθελα να σας πληροφορήσω ότι στον προϋπολογισμό του 2019 έχουν εγγραφεί πιστώσεις ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ για ενίσχυση οικογενειών με φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο διαμονής τους.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Το είπα στην πρωτολογία μου, πρέπει να το επαναλάβω.

Πρόθεσή μας είναι να μην μειωθούν οι δαπάνες για την παιδεία, το αντίθετο μάλιστα, και άρα, δεν μιλάμε για αντικατάσταση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με κάτι άλλο. Μιλάμε για πρόσθετη χρηματοδότηση έτσι ώστε από το ποσοστό που είπατε των φοιτητών που διαμένουν σήμερα σε εστίες να πάμε, σε ένα λογικό χρονικό διάστημα, σε ένα ποσοστό, όπως κάνανε στο Πολυτεχνείο Κρήτης.

Υπάρχουν διάφορα που είπατε. Το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα, αν δεν κάνω λάθος. Και η δημόσια και δωρεάν παιδεία δεν σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια δεν μπορούν να αναζητήσουν και άλλους πόρους. Κι εδώ κάνετε λάθος.

Θα κλείσω, σχολιάζοντας το τελευταίο που είπατε, με το παράδειγμα του κτηρίου στη Θεσσαλονίκη, επειδή είχα και ένα αντίστοιχο παράδειγμα στα Χανιά, το Πολυτεχνείο Κρήτης. Έχει το Πολυτεχνείο ένα κτήριο ιστορικό νεοκλασικό σε τουριστική περιοχή, το οποίο για να το συντηρήσει και να το ανακαινίσει θα έπρεπε να δαπανήσει περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ. Και αν το χρησιμοποιούσε για εστίες -γιατί και αυτή την πρόταση είχαμε ακούσει τότε στη διοίκηση, κάτι αντίστοιχο με αυτό που είπατε για τη Θεσσαλονίκη- θα στεγάζαμε σε εκείνο το κτήριο σαράντα φοιτητές με ένα κόστος 10 εκατομμυρίων ευρώ στο πιο τουριστικό σημείο της πόλης και δέκα χιλιόμετρα μακριά από το campus. Τι κάναμε;

Επιλέξαμε αυτά τα 10 εκατομμύρια ευρώ να τα δώσουμε μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων να χτίσουμε διακόσια διαμερίσματα στα οποία θα στεγαστούν τετρακόσιοι φοιτητές.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

texniti_noimosini
Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί το επάγγελμα του μεταφραστή – Σε 3 χρόνια δεν θα χρειάζονται οι άνθρωποι

Σε τρία χρόνια, οι άνθρωποι δεν θα χρειάζονται καθόλου για μεταφράσεις, εκτίμησε ο Vasco Pedro, CEO της Unbabel,...

Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί το επάγγελμα του μεταφραστή – Σε 3 χρόνια δεν θα χρειάζονται οι άνθρωποι