«Νόμος και τάξη, αριστεία, ιδιωτικά συμφέροντα και ελεύθερη αγορά το όραμα της ΝΔ για τη δημόσια εκπαίδευση»
Νόμος και τάξη, αριστεία, γενίκευση των πρακτικών της ελεύθερης αγοράς σε όλους τους θεσμούς του δημοσίου, ταξικότητα στην εκπαίδευση, ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης σε βάρος της δημόσιας η αντίληψη της ΝΔ για την εκπαίδευση - Του Κώστα Γαβρόγλου

Ιδεολογία uber alles

Ισχυριζόμαστε ότι η Κυβέρνηση και ο κάθε υπουργός έχει μία σαρωτική επικοινωνιακή πολιτική, ότι όλοι δίνουν έμφαση στην επικοινωνία, ότι εμείς είμαστε αποκλεισμένοι από τα ΜΜΕ, κ.λπ. Όλα αυτά είναι σωστά. Εξάλλου με την μεταμόρφωση και την χαμένη αξιοπιστία των ΜΜΕ γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες της βαθμιαίας διαμόρφωσης ενός νέου τοπίου για τον πολιτικό πολιτισμό της χώρας μας.

Είναι, όμως, για την κυβέρνηση αυτοσκοπός το «επικοινωνιακό»; Είναι μόνο για να λένε πόσο κακός ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ και πόσο καλή είναι η σημερινή Κυβέρνηση; Θα ήταν αφελές να απαντήσουμε καταφατικά σε αυτά τα ερωτήματα και να (ξανα)μπούμε στο ρόλο του αδικημένου.

Θα ήταν, όμως, χρήσιμο να διερευνήσουμε την εξής εκδοχή για την επικοινωνιακή κουλτούρα της Ν.Δ.: ότι βασικός της στόχος είναι η ιδεολογική ζύμωση, η ανάδειξη αξιακών ζητημάτων που συγκροτούν την ταυτότητα και ιδεολογία της συντηρητικής παράταξης, με στόχο την ηγεμονία σε αυτά τα ζητήματα. Και, τελικά, αυτό κατάφερε η Ν.Δ. προεκλογικά, σε αυτόν τον τομέα είχαμε τεράστιες ελλείψεις εμείς.

Ας πάρουμε τα εκπαιδευτικά. Τι ανέδειξε τα τελευταία τρία χρόνια η Ν.Δ. και τα επιτελεία της; Ότι τα Πανεπιστήμια (αλλά και αρκετά σχολεία) ήταν πηγές ανομίας, ακόμη και χώροι παρασκευής μολότωφ, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν υπέρ της ήσσονος προσπάθειας, γιατί ρυθμίσεις που ευνοούν πλατειά λαϊκά στρώματα κατοχυρώνουν τη μετριότητα, ότι η επιβολή ανώτατου ορίου στις επιπρόσθετες αμοιβές διδασκόντων όπως είναι τα μεταπτυχιακά αποθαρρύνει την εμπλοκή με αυτά σοβαρών επιστημόνων, ότι οι συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ακυρώνουν την τεχνολογική εκπαίδευση, ότι η εισαγωγή περισσότερων φοιτητών αλλοιώνει την ποιότητα σπουδών, ότι οι αλλαγές στη Γ’ Λυκείου καταστρέφουν το σχολείο, ότι τα διετή προγράμματα σπουδών στα Πανεπιστήμια για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων δεν εξασφαλίζουν την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων, και άλλα πολλά.

Χωρίς καμία υπερβολή, κάθε μέρα τα τελευταία τρία χρόνια υπήρχε τουλάχιστον ένα «σοβαρό» άρθρο για καθένα από τα παραπάνω σε μια εφημερίδα ή site, και σε λίγες μέρες ακολουθούσε άλλο άρθρο σε διαφορετική εφημερίδα ή site για το ίδιο θέμα και σχεδόν πανομοιότυπη επιχειρηματολογία με τις ίδιες λέξεις. Η μονότονη αυτή επανάληψη για κάθε ένα από τα θέματα που ανέφερα είχε ένα και μοναδικό στόχο: την ανάδειξη και στοιχειοθέτηση των ιδεολογικών και αξιακών προταγμάτων της συντηρητικής παράταξης.

Έτσι, λοιπόν:

* Η κατηγορία για ανομία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα υπογραμμίζει τη σημασία που έχει για τη Ν.Δ. το δόγμα «νόμος και τάξη».

* Η κατηγορία για ήσσονα προσπάθεια υπογραμμίζει τη σημασία της αριστείας.

* Η επίθεση στα δωρεάν μεταπτυχιακά και στο ταβάνι στις αμοιβές καθηγητών σε όσα έχουν δίδακτρα υπογραμμίζουν την έμφαση που δίνει η Ν.Δ. στο ότι η παροχή γνώσης πρέπει να έχει τους ίδιους κανόνες με την ελεύθερη αγορά. Δηλαδή, η αγορά με την γενικευμένη έννοια πρέπει να είναι ο ρυθμιστικός παράγοντας παντού.

* Η κατηγορία πως η νέα αρχιτεκτονική των Πανεπιστημίων υπονομεύει την τεχνολογική εκπαίδευση υπογραμμίζει τη δέσμευση της Ν.Δ. σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου με άλλοθι την λέξη «τεχνολογικό» προωθεί μία συγκεκριμένη ταξικότητα στα Πανεπιστήμια, αφήνοντας έξω δεκάδες χιλιάδες παιδιά τα οποία καλό θα ήταν για τη Ν.Δ. να έχουν άλλες διεξόδους μετά το Λύκειο, και όχι το Πανεπιστήμιο.

* Η κατηγορία ότι οι πολλοί εισακτέοι στα Πανεπιστήμια υπονομεύουν την ποιότητα και δημιουργούν ανεργία αναδεικνύει την αντίληψη της Ν.Δ. ότι οι Πανεπιστημιακές σπουδές πρέπει να είναι εργαλειακές και να υπάρχει σχεδόν μονοσήμαντη αναφορά στην αγορά εργασίας.

* Η κατηγορία ότι η νέα δομή της Γ Λυκείου, η αναβάθμιση του τρόπου απόκτησης απολυτηρίου και η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης καταστρέφουν το σχολείο υπογραμμίζει την άποψη της Ν.Δ. ότι πρέπει να υποβαθμιστεί το δημόσιο σχολείο.

* Η κατηγορία ότι δεν ήταν έτοιμα τα 60 διετή προγράμματα σπουδών υπογραμμίζει την προσπάθεια της κυβέρνησης να βρίσκει «πελατεία» για τα λογής κολέγια.

Όλα, λοιπόν, τα παραπάνω, ενώ φαινομενικά είχαν να κάνουν με τα της εκπαίδευσης, επί της ουσίας αναδείκνυαν και ενδυνάμωναν τις ιδεολογικές συνιστώσες και αξιακά στοιχεία το συντηρητισμού:

Νόμος και τάξη, αριστεία, γενίκευση των πρακτικών της ελεύθερης αγοράς σε όλους τους θεσμούς του δημοσίου, ταξικότητα στην εκπαίδευση, ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης σε βάρος της δημόσιας.

Έτσι, λοιπόν, τα επιτελεία της Ν.Δ., μέσα από την υποτιθέμενη ενασχόληση τους με τα συγκεκριμένα εκπαιδευτικά θέματα, κατάφεραν και ανέδειξαν καίρια στοιχεία της ιδεολογίας της. Το πιο σοβαρό, όμως, είναι ότι η ιδεολογική ηγεμονία που επιτεύχθηκε μέσα από την επικοινωνιακή πολιτική της Ν.Δ. έπεισε πολύ περισσότερους πολίτες από όσους ψήφισαν τη Ν.Δ. Και δεν αναφέρομαι μόνον σε όσους ψήφισαν ΚΙΝ.ΑΛΛ. ή ΜέΡΑ25. Αναφέρομαι και σε πολλούς δικούς μας ψηφοφόρους.

Διότι η ιδεολογική ηγεμονία δεν επιτυγχάνεται πείθοντας μόνον τους δικούς σου και έχοντας απέναντι όλους τους άλλους. Και η Ν.Δ., με σχέδιο, έχτισε αυτή την ηγεμονία σε όλους τους τομείς, αλλού με μεγαλύτερη και αλλού με μικρότερη επιτυχία.

Η αίσθηση μου είναι ότι εμείς υποτιμήσαμε αυτή τη διάσταση της επικοινωνιακής πολιτικής της Ν.Δ. Μέσα στη δίνη μιας εξαιρετικά σύνθετης καθημερινότητας, στο πλαίσιο της εποπτείας των θεσμών όπου έπρεπε να υπάρχει «συνεννόηση» για κάθε νομοθέτημα, και με δεδομένα τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετώπιζε η Αριστερά, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε και πολύ διαφορετικά.

Όταν, όμως, για τους όποιους λόγους δεν προβάλεις επιθετικά τη δική σου ιδεολογική ταυτότητα, ο αντίπαλος έχει καθαρό ορίζοντα για να ηγεμονεύσει.

Επανέρχεται, λοιπόν, το σχεδόν αιώνιο ερώτημα: τι κάνουμε από εδώ και στο εξής;

* Πρώην υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Πηγή: Ενθέματα 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολειο
«Λουκέτο» σε ιδιωτικό σχολείο λόγω παρενόχλησης μαθητριών: Ο εκπαιδευτικός που κατηγορείται και ο Διευθυντής είχαν ... απαλλαγεί στην ΕΔΕ!
Προκύπτει ζήτημα και για τον ΔΙΔΕ Πειραιά, που έθεσε στο αρχείο μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Μάλιστα, πρόκειται για τον ίδιο Διευθυντή Δ.Ε ο οποίος έχει...
«Λουκέτο» σε ιδιωτικό σχολείο λόγω παρενόχλησης μαθητριών: Ο εκπαιδευτικός που κατηγορείται και ο Διευθυντής είχαν ... απαλλαγεί στην ΕΔΕ!