Πολύς λόγος γίνεται για την καθιέρωση της βάσης του 10 στις Πανελλήνιες. Πράγματι, η εισαγωγή εφέτος με ελάχιστο βαθμό 0,8 (ναι: μηδέν κόμμα οκτώ), αποτελεί, ιστορικά, την πλέον οξυμένη εκδοχή ενός χρόνιου ζητήματος απαξίωσης της έννοιας της εισαγωγής σε ΑΕΙ.
Αν υπήρχε η βάση του 10 στις πρόσφατες Πανελλήνιες, δεν θα εισάγονταν στα ΑΕΙ περίπου 20.000 υποψήφιοι, από τους περίπου 80.000 συνολικά.
αεί πειράσεσθαι, μηδέ χρήσεσθαι ταύτη επί χρηματισμώ ή κενού κλέους θήρα, αλλ΄ εφ΄ ώ αν της θείας αληθείας, το φως προσωτέρω διαχεόμενον αεί πλείοσιν επαυγάζη, παν δε ποιήσειν προθύμως ό,τι αν μέλλη εις ευσέβειαν και κόσμον ηθών και σεμνότητα τρόπων οίσειν, μηδέ της των άλλων διδασκαλίας συν αβελτηρία κατεπιχειρήσειν ποτέ, κενοφρονών περπερευόμενος και τα εκείνοις δεδογμένα κατασοφιστεύειν πειρώμενος, μηδ΄ εθελήσειν ταναντία ων αυτός γιγνώσκω διδάσκειν, μηδέ καπηλεύειν την επιστήμην και το του των Μουσών θιασώτου αξίωμα αισχύνειν τη των ηθών ακοσμία. Ταύτην μοι την επαγγελίαν επιτελούντι (επιτελούση) είη μοι τον Θεόν αρωγόν κτήσασθαι εν τω βίω».
Γράφω για να επισημαίνω, πώς, προς χάριν αρχαιολαγνείας και μεγαλομανίας, χάνουμε το νόημα του Όρκου και πέφτουμε σε ατοπήματα.
Ποια είναι αυτά;
1) ... μηδέ χρήσεσθαι ταύτη επί χρηματισμώ… Προς αποφυγή ασαφειών και παρερμηνειών παραθέτω σχετική ερμηνεία από την Wikipedia: χρηματισμός αρσενικό: το να κάνεις κάτι για να κερδίσεις, η απόκτηση χρημάτων, η εργασία, το επάγγελμα.
Βάζουμε, δηλαδή, τους Διδάκτορές μας να ορκίζονται ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν την επιστήμη (εν προκειμένω το διδακτορικό) για χρηματικό όφελος. Μα ο λόγος που τόσα χρόνια μοχθούσαν και επέτυχαν στο να γίνουν διδάκτορες, είναι ακριβώς αυτός: το να έχουν τελικά χρηματικό όφελος, είτε βρίσκοντας δουλειά, είτε βελτιώνοντας τη θέση τους στη δουλειά που ήδη ασκούν (το πιο προφανές: το επίδομα διδακτορικού για τους υπαλλήλους…). Είναι δυνατόν να ζητούμε από κάποιον να ορκισθεί ότι οι κόποι 3+ ετών δεν θα έχουν αντικειμενικό βιοποριστικό αντίκρισμα;
2) …αλλ΄ εφ΄ ώ αν της θείας αληθείας… = να (διαδίδω) το φως της θείας αλήθειας… Τι ακριβώς σημαίνει πάλι ετούτο, η σχέση επιστήμης με οποιαδήποτε θεία αλήθεια θα μπορούσε να προκαλέσει συζητήσεις επί συζητήσεων, σίγουρα όμως είναι αμφιλεγόμενη. Προφανώς εννοεί πως οι επιστημονικές αλήθειες, που πλέον ο Διδάκτορας κατέχει σε βάθος, έχουν και κάποια θεία κάλυψη, αλλά ισχύει πράγματι αυτό, είναι δεδομένο αυτό, πέραν των όμορφων αρχαιοπρεπών εκφράσεων;
3) αναφέρονται μετά διάφορα αμφιλεγόμενα ως αξίες, με κορωνίδα εκείνο των Μουσών θιασώτου αξίωμα αισχύνειν τη των ηθών ακοσμία, δηλαδή κάποιο ‘αξίωμα’ οπαδού των Μουσών (;) που δεν πρέπει να ντροπιασθεί μέσω μη-κόσμιων ηθών. Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι το μήνυμα (πέραν πάλι των όμορφων αρχαιοπρεπών εκφράσεων).
…
Κυρίως και πάνω απ’ όλα θα πρέπει να τονισθεί ότι, παρότι γενικά διατίθεται και η εκδοχή του Όρκου στην Τιμή, οι Υποψήφιοι είναι αμφίβολο πόσο ενημερώνονται για την ισοτιμία, καλούμενοι απευθείας να ορκισθούν στα Θεία. Υπάρχουν ένα σωρό κείμενα και αναλύσεις βασιζόμενα στην Επιταγή ‘Εγώ δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως’. Δεν είμαι καλός στα θεολογικά για να το αναλύσω, αλλά δεν θάπρεπε να είναι μείζον ζήτημα (για τους θρησκευόμενους Διδάκτορες) η νομοτελειακή καταπάτηση μέρους του όρκου τους;
Νομίζω πως κάθε Σχολή και Τμήμα θα πρέπει να μεριμνήσει για τις σχετικές αλλαγές. Θα μπορούσα να σταθώ και στο δυσνόητο της αρχαιοπρέπειας, ως αρνητικό στοιχείο του σχετικού λεκτικού ορκωμοσίας, πολλοί όμως Συνάδελφοι/ισες αρέσκονται στο αρχαιοπρεπές που μας συνδέει με τον Πολιτισμό μας και αυτό είναι σεβαστό. Επισημαίνω, ωστόσο, και πάλι ότι το δυσνόητο υποκρύπτει και το αδιανόητο του να ορκίζονται (κι εγώ ορκίστηκα προ δεκαετιών…) σε κάτι που (οι Διδάκτορες) ίσως από την πρώτη δουλειά τους θα καταπατήσουν: το να πετύχουν βελτιωμένες αμοιβές.
Και τέλος-τέλος, δεν είναι ασύμβατο να ορκίζονται οι Διδάκτορες στο Ευαγγέλιο με αναφορές στον αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό (που κατά τους πρώτους αιώνες του, τουλάχιστον, ο Χριστιανισμός, θεωρούσε αντίπαλο δέος και πολέμησε). Δεν είναι ασύμβατο να μπλέκεται το Ευαγγέλιο με Μούσες; Το να ορκιζόμαστε στο Ευαγγέλιο, ότι θα είμαστε θιασώτες (οπαδοί) των Μουσών, δε φέρνει, κάπως, σε διπολική διαταραχή;
Οφείλω κλείνοντας να πω πως, σε αντιπαραβολή, ο όρκος του Διπλώματος είναι μετρημένος και ουσιαστικός, ούτε αρχαιοπρεπής, ούτε υπερφίαλος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη