Ιερά Σύνοδος για απόφαση ΣτΕ: Η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης ισχύει εκ του Συντάγματος
Η Ιερά Σύνοδος "ξεχνάει" να αναφέρει ότι την απόφαση του ΣτΕ προκάλεσε προσφυγή της ίδιας της Εκκλησίας. Συνεπώς, εφόσον τώρα θεωρεί ότι η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης ισχύει εκ του Συντάγματος και δεν αλλάζει κάτι με την απόφαση, γιατί τότε προσέφυγε στο ΣτΕ κατά του Υπουργείου Παιδείας;

Η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου:

Μετά από δημοσιεύματα και επιπόλαιες ανακοινώσεις ότι δήθεν το ΣτΕ έκρινε ως συνταγματική την αφαίρεση της θρησκευτικής αγωγής από τους σκοπούς του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΘ) διευκρινίζεται προς λήξη των παρανοήσεων:

Το άρθρο 1 του διατάγματος οργάνωσης των υπηρεσιών του ΥΠΕΘ του έτους 2018 (Προεδρικό Διάταγμα 18/2018) παρέλειψε να αναφέρει την «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» των μαθητών εντός των σκοπών του Υπουργείου. Στην επίδικη υπόθεση κλήθηκε η Ολομέλεια του ΣτΕ να κρίνει εάν η παράλειψη αυτή αποτελούσε κατάργηση της θρησκευτικής αγωγής από τους σκοπούς του Υπουργείου και εάν το Διάταγμα επιχειρούσε παρανόμως να καταργήσει το άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος, που την προβλέπει ως υποχρεωτική.

Το ΣτΕ έκρινε ότι η παράλειψη αναφοράς του σκοπού αυτού στο Διάταγμα δεν αποτελούσε παράβαση του Συντάγματος, όχι επειδή επιτρέπεται η αφαίρεση της θρησκευτικής αγωγής από την εκπαίδευση, αλλά επειδή αρκεί ότι η θρησκευτική αγωγή ήδη προβλέπεται στο Σύνταγμα (16 παρ. 2) και στον νόμο 1566/1985, ώστε δεν απαιτείτο η επανάληψή της στο διάταγμα οργάνωσης των υπηρεσιών του ΥΠΕΘ.

Στη δικαστική απόφαση αναφέρεται ότι η μη επανάληψη των σκοπών του άρθρου 16 παρ. 2 του Συντάγματος - μεταξύ των οποίων η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης - στο ανωτέρω διάταγμα του Υ.Π.Ε.Θ. «δεν έχει την έννοια ότι οι σκοποί αυτοί παύουν να αποτελούν σκοπούς της παιδείας κατά παράβαση του Συντάγματος» και επιπλέον «διότι οι βασικοί σκοποί της παιδείας καθορίζονται από συνταγματικές και νομοθετικές διατάξεις (άρθρο 16 παρ. 2 Συντ. και άρθρα 1, 4, 5 και 6 ν. 1566/1985), κατά το μέρος δε που οι διατάξεις αυτές επαναλαμβάνονται ή μη στο οργανωτικό διάταγμα του υπουργείου στερούνται αυτοτελών κανονιστικών συνεπειών» - δηλαδή δεν έχει έννομη σημασία εάν θα επαναληφθούν στο Προεδρικό Διάταγμα, διότι θα επρόκειτο για επανάληψη ρυθμίσεων, που ήδη ισχύουν εκ του Συντάγματος και του νόμου 1566/1985.

Η πλειοψηφία και η μειοψηφία των δικαστών της Ολομέλειας διαφώνησαν μόνο, εάν νομοτεχνικά απαιτείτο να επαναλαμβάνονται οι σκοποί του Συντάγματος και του νόμου 1566/1985 στο κείμενο του διατάγματος του ΥΠΕΘ. Κανείς όμως δεν διετύπωσε την κρίση ότι η παράλειψη αναφοράς τους στο διάταγμα αποτελούσε έμμεση κατάργησή τους.

Συνεπώς αντίθετα με όσα διαδόθηκαν χωρίς κατανόηση του σκεπτικού της, η απόφαση 210/2020 του ΣτΕ δεν έκρινε ότι παύει να εντάσσεται στους σκοπούς της δημοκρατικής παιδείας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης, για το περιεχόμενο της οποίας σε ό,τι αφορά τα τέκνα ορθοδόξων χριστιανικών οικογενειών, έχει εκδώσει κατά τα τελευταία έτη αποφάσεις η Ολομέλεια του ΣτΕ (660/2018, 926/2018, 1749/2019 και 1750/2019).


Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος

 

Δείτε περισσότερα:

ΣτΕ: Δεν είναι αποστολή του υπ. Παιδείας η «ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης», αλλά η «προστασία της θρησκευτικής συνείδησης»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Προκάτ υποσχέσεις και ασυγχώρητα λάθη: Εκπαιδευτικοί ζητούν ασφαλή σχολεία
Καταγγελία εκπαιδευτικών του Λυκείου Αγρού για προσβλητική συμπεριφορά του δημάρχου βόρειας Κέρκυρας
Προκάτ υποσχέσεις και ασυγχώρητα λάθη: Εκπαιδευτικοί ζητούν ασφαλή σχολεία
aithousa_taksi
Σοβαρές ελλείψεις εκπαιδευτικών - Το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει υποχρεωτικές υπερωρίες
Εκπαιδευτικά κενά και υποχρεωτικές υπερωρίες - Η δημόσια εκπαίδευση σε κρίση
Σοβαρές ελλείψεις εκπαιδευτικών - Το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει υποχρεωτικές υπερωρίες
pierrakakis
Κ. Πιερρακάκης: Αυτές είναι οι τρεις ψηφιακές πρωτοβουλίες μας για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές
Ο ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής
Κ. Πιερρακάκης: Αυτές είναι οι τρεις ψηφιακές πρωτοβουλίες μας για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές