Το τελευταίο χρονικό διάστημα βρισκόμαστε μπροστά σε μια τετραπλή κρίση: υγειονομική, που αφορά το ζήτημα του κορωνοϊού και την καταβαράθρωση της δημόσιας υγείας, οικονομική, που έχει σχέση με τις επιπτώσεις της παραπάνω κρίσης και την αξιοποίησή τους για το πέρασμα αντιδραστικών μέτρων, κοινωνική, για τις συνέπειες στην επιβίωση των εργαζόμενων, ανέργων, συνταξιούχων, και προσφυγική – πολεμική, που δεν έχει υποχωρήσει.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα οι εκπαιδευτικοί αποσβολωμένοι παρακολουθούμε, από τον κατ’ οίκον περιορισμό μας, τα ΜΜΕ και την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μας βομβαρδίζουν με το ότι αρχίζει η διδασκαλία εξ αποστάσεως για την Γ΄ Λυκείου και ότι είμαστε, ως εκπαιδευτική κοινότητα, πανέτοιμοι για αυτό.
Την ίδια ώρα, γνωρίζουμε βάσιμα ότι μαθητές μας σε σχολεία της περιοχής μας δε διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή προχωρημένης τεχνολογίας κινητό ή ακόμα και σύνδεση στο διαδίκτυο, γεγονός που τους αποκλείει εξ ορισμού από κάθε τέτοια διαδικασία και άρα καταργεί την ισότιμη πρόσβαση στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και μάλιστα με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια. Επίσης η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να εφαρμόζεται σε κάποια σχολεία και σε κάποια άλλα όχι. Πρόκειται για ανισότητα στην παροχή εκπαίδευσης. Δεν μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να λειτουργεί ευκαιριακά και επιλεκτικά. Ειδικά για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δεν πρέπει να ξεκινήσει καμία διαδικασία, εάν δεν εξασφαλιστεί η δυνατότητα συμμετοχής όλων των μαθητών.
Μας προβληματίζει ιδιαίτερα ο τρόπος που το Υπουργείο επέλεξε να υλοποιήσει αυτή τη διαδικασία. Χωρίς κανενός είδους εκ των προτέρων υπηρεσιακή ενημέρωση και χωρίς τυπική διαδικαστική εγκύκλιο έγιναν τηλεφωνικές επαφές το Σάββατο το μεσημέρι στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Γ΄ Λυκείου για να δηλώσουν εθελοντική συμμετοχή στα τηλεμαθήματα και το βράδυ της Κυριακής, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, δόθηκε εντολή τη Δευτέρα το πρωί να έχει οριστεί ομάδα υποστήριξης για το όλο εγχείρημα. Ίδιο μήνυμα τα ξημερώματα καλεί τους διευθυντές να ορίσουν τις ομάδες τεχνικής υποστήριξης (χωρίς να λέει πού) ως τις 10 το πρωί. Το υπουργείο μέσα σε δύο ώρες θα στείλει οδηγίες για σύνδεση στην πλατφόρμα, εγκατάσταση λογισμικού και εξοικείωση με αυτό ως τις 12 το μεσημέρι, ώστε να γίνει κεντρική τηλεδιάσκεψη με την κεντρική ομάδα υποστήριξης του υπουργείου. Μύλος…
Δεν κατανοούμε γιατί το υπουργείο επιλέγει την διαδικασία του αιφνιδιασμού, χωρίς να αφήνει περιθώρια στην εκπαιδευτική κοινότητα να εκφράσει άποψη. Οι καθηγητές δεν μπορούν να γίνονται πιόνι στα παιχνίδια εντυπωσιασμού της κυβέρνησης που προσπαθεί να καλύψει τις ευθύνες της για την διάλυση της δημόσιας υγείας, κάτι που σε κατάσταση υγειονομικού πανικού γίνεται πιο έντονα ορατό.
Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα. Από την άλλη αποτελεί κοινό μυστικό ότι δεν υπάρχει καμία εκπαίδευση ή εμπειρία για τα εξ αποστάσεως μαθήματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών, άρα μιλάμε για πειραματισμούς του χειρίστου είδους. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς κατάλληλο μαθησιακό υλικό, χωρίς καλή γνώση του οποιουδήποτε εργαλείου τόσο από την πλευρά των διδασκόντων όσο και από αυτή των μαθητών δεν μπορεί να υπάρξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Δεν θέλουμε για άλλη μια φορά να στηθεί ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που να επαφίεται στο φιλότιμο του εκπαιδευτικού, καθώς αυτός δεν θα στηρίζεται επαρκώς.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάρτηση ενός μαθησιακού υλικού σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ουσιαστική δια ζώσης διδασκαλία και εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου θεωρούμε απαράδεκτους τέτοιου είδους πειραματισμούς, που μόνο πανικό προκαλούν. Είναι άλλο πράγμα να παρέχει το Υπουργείο δωρεάν πρόσβαση σε χρήσιμες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες που θα μπορούσαν τα παιδιά να παρακολουθήσουν ενδιαφέροντα πράγματα και άλλο να προχωρά σε σπασμωδικές πρόχειρες κινήσεις για το θεαθήναι! Αυτή τη στιγμή αυτό που προέχει είναι: Για τους μαθητές της Γ΄ ΓΕΛ/ΕΠΑΛ να ανακοινωθεί άμεσα η μείωση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων, όποτε αυτές γίνουν. Δεν γίνεται ανεκτή καμία σκέψη για συνέχιση της ύλης μέσω τηλε-μαθημάτων.
Είναι πρόκληση από πλευράς Υπουργείου να εγκαινιάζει για πρώτη φορά τρόπους εκπαίδευσης γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν καν οι στοιχειώδεις υποδομές και αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή είναι μια πρόβα για τη μελλοντική χρησιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την κάλυψη κενών, ειδικά στα απομακρυσμένα σχολεία. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού αλλά και πρόσφατα εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ (χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη κενών σε Νίσυρο, Κάσο κλπ)
Τέλος, διαβεβαιώνουμε ότι οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί της τάξης είναι εδώ για να στηριχθούν οι μαθητές, οι γονείς και να υπερασπιστούν από κοινού το δημόσιο σχολείο και το ρόλο του.
Αιτήματα – προτάσεις για χθες:
- Άμεση μείωση της διδακτέας ύλης της τρίτης Λυκείου τουλάχιστον κατά 25%. Ομοίως για κάθε τάξη γυμνασίου και λυκείου.
- Κατάργηση των ενδοσχολικών εξετάσεων την τρέχουσα σχολική χρονιά.
- Το Υπουργείο άμεσα να προχωρήσει σε μέτρα ανακούφισης των μαθητών και των οικογενειών τους. Κάθε άλλο πιθανό μέτρο αναπλήρωσης των χαμένων μαθημάτων πρέπει να εξεταστεί, όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση και γνωρίζουμε τον ακριβή συνολικό χρόνο αναστολής λειτουργίας των σχολείων.
Για τώρα:
- Δέσμευση 1,5 - 2 δις ευρώ: α) για αγορά υπολογιστών και πολυμηχανημάτων σε όλους τους μαθητές της χώρας και δωρεάν internet σε όλα τα παιδιά, ώστε αν κάποια στιγμή στο μέλλον η κυβέρνηση θελήσει, σε έκτακτη ανάγκη, να χρησιμοποιήσει για λίγο κάποια μορφή τηλε-εκπαίδευσης να υπάρχει η στοιχειώδης βάση. Μέχρι να συμβεί αυτό, να γίνει επίταξη των υπηρεσιών των τριών εταιριών κινητής τηλεφωνίας, ώστε να εξασφαλισθεί κάποια πρόσβαση στα παιδιά αυτές τις μέρες. β) για αναβάθμιση των servers και του εξοπλισμού όλου του σχολικού δικτύου, γ) για επανίδρυση των ΚΕΠΛΗΝΕΤ και στελέχωσή τους με όλο το αναγκαίο προσωπικό, δ) για αναβάθμιση με σύγχρονο εξοπλισμό όλων των σχολικών εργαστηρίων.
- Οι διευθύνσεις να λειτουργούν με το απολύτως απαραίτητο προσωπικό, ενώ το διοικητικό έργο στα σχολεία μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους
- Άδειες ισόχρονες ασθενείας και αναρρωτικές σε όλους τους συναδέλφους, μόνιμους και αναπληρωτές
- Πέρα από τα θέματα της εκπαίδευσης στήριξη του δημόσιου συστήματος υγείας με μόνιμη πρόσληψη όλου του απαραίτητου ιατρικού, νοσηλευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Να ανοίξουν τα νοσοκομεία που έκλεισαν τα τελευταία χρόνια. Ιδιαίτερα την περίοδο της κρίσης να επιταχθούν τα ιδιωτικά νοσοκομεία για να στηριχθεί ο πληθυσμός. Απρόσκοπτη πρόσβαση στα νοσοκομεία σε όλους ντόπιους, πρόσφυγες ή μετανάστες.
Για αύριο:
- Κανένα πείραμα «στου κασίδη το κεφάλι». Επιμόρφωση σε όλους τους εκπαιδευτικούς για παιδαγωγικά θέματα, γνωστικό αντικείμενο και νέες τεχνολογίες σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου.
- Μόνιμες προσλήψεις στην εκπαίδευση, το αργότερο μέχρι το Σεπτέμβρη, 35.000 εκπαιδευτικών για τις υπάρχουσες ελλείψεις, καθώς και μόνιμες προσλήψεις διοικητικού προσωπικού, νοσηλευτών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και λοιπού βοηθητικού προσωπικού για κάθε σχολείο.
Υ.Γ. Μένουμε Σπίτι. Όταν βγούμε, ξέρουμε τι θα κάνουμε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη