Με φόντο την κοινωνιολογία
Της Μένιας Τζιοβάρα*

Διανύοντας η χώρα μας πρωτόγνωρες καταστάσεις εν μέσω κορονοϊού σε όλους τους τομείς της παραγωγικής δραστηριότητας, ας μη ξεχνάμε και τον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης και δη της δημόσιας, τα σχολεία αλλά και η ιδιωτική εκπαίδευση έχουν  κατεβάσει ρολά προς αποφυγήν διασποράς του ιού καθώς η  πολυπόθητη τηλεκατάρτιση - τηλεκπαίδευση καλά κρατεί.

Συμπορευόμαστε λοιπόν τόσο στις νέες επιταγές της τεχνολογικής εξέλιξης , όσο και στη πιστή υποχρέωσή μας για συνέχιση της εκπαιδευτικής παροχής. Κάτι που στα δικά μας μαθητικά χρόνια φάνταζε μακρινό τώρα εν μέσω πανδημίας μοιάζει δεδομένο. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση η φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού αλλά και η αλληλεπίδραση μαθητή –δασκάλου δε μπορεί εξ’ ολοκλήρου να υποκατασταθεί από κανένα τεχνολογικό μέσο. Σαφώς και η τεχνολογία είναι σωτήρια και αναγκαία στη παρούσα φάση. Όμως , δεδομένης της επείγουσας κατάστασης σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να υπονομευτεί το εκπαιδευτικό έργο. Δηλαδή , απαξίωση του εκπαιδευτικού, απολύσεις , μειωμένα έως ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα αλλά και συνδικαλιστικά.

Σε αυτή την ηλικιακή ομάδα από τη νηπιακή έως και την ενηλικίωση η φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού είναι απαραίτητη. Προφανώς, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση-κατάρτιση σε πανεπιστήμια και κολέγια είναι πιο συμβατή αφού ο εκπαιδευόμενος έχει ήδη διαμορφώσει την προσωπικότητά του. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μονομερής παροχή γνώσης-πληροφορίας αλλά καλλιεργεί και εμπνέει αξίες , ήθη , ιδανικά κάτι που δυσκολεύει όταν παρέχεται από απόσταση μόνο.

Στο χώρο της κοινωνικής εκπαίδευσης τώρα όπου ανέκαθεν υπήρχαν προβλήματα καθώς υπήρχε μια απαξίωση των εν λόγω μαθημάτων τα τελευταία χρόνια προς ευχάριστη έκπληξη τα συγκεκριμένα μαθήματα έχουν αναβαθμιστεί κατά κάποιο τρόπο αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτός ο όρος  αφού η κοινωνιολογία στη Τρίτη λυκείου εξετάζεται πανελλαδικά ως μάθημα θεωρητικού προσανατολισμού.

Θετική στροφή του υπουργείου παιδείας αφού οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί για πολλά χρόνια δεν είχαν ξεκάθαρο αντικείμενο αφού ως κοινωνιολόγοι δεν υπήρχαν και πολλές διέξοδοι στην αγορά εργασίας σε αντίθεση με νομικούς-πολιτικούς επιστήμονες που έβρισκαν εργασία εκτός εκπαίδευσης όσο εφικτό ήταν αυτό βέβαια για τον καθένα.

Η κοινωνιολογία όμως ως επιστήμη αυτούσια μοιάζει ιδιαίτερη , αλλά  είναι η βάση για τη πολιτική επιστήμη , τη νομική επιστήμη  και τη ψυχολογία. Τρεις επιστήμες όπου εμπλέκονται. Από πλευράς μαθητών μοιάζει σα να είναι κάτι νέο αλλά στην ουσία είναι κάτι παλιό , κάτι γνώριμο. Ένα συνονθύλευμα αγωγής του πολίτη, δικαίου και αρχών κοινωνικών επιστημών-πολιτικής παιδείας. Μαθήματα που με διαφορετική ονομασία μας συνοδεύουν από το δημοτικό ως το λύκειο. Ακόμη και κάποια προγράμματα ευρωπαϊκής παιδείας όπου γίνονταν στα σχολεία ενέχουν αυτές τις επιστήμες.

Ό χρόνος θα δείξει κατά πόσο η κοινωνική εκπαίδευση είναι απαραίτητη ή όχι στα εκάστοτε προγράμματα σπουδών. Προφανώς και είναι αλλά αυτό εξαρτάται και από την αποδοχή της μαθητικής κοινότητας όπου εξετάζεται σε πανελλαδικό επίπεδο από φέτος. Μπορεί να δυσκολεύονται τα παιδιά με τα διάφορα νοήματα όπως αποτυπώνονται στα εγχειρίδια αλλά όλα αυτά είναι θέματα που τα συναντούμε στην καθημερινότητά μας σε όλες τις εκφάνσεις της. Άρα, λίγο ως πολύ γνώριμα.

Αυτό που ίσως λείπει είναι μια πιο ενδελεχής –επισταμένη ενασχόληση με το αντικείμενο.

 

* πολιτική επιστήμονας νομικής Αθήνας, ειδίκευση δημόσια διοίκηση, διδάσκουσα κοινωνιολογίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

simvoulioepikrateias.jpg
Απόφαση ΣτΕ – «Καμπανάκι» στο ΤΕΕ: Υποχρεωτική η εγγραφή αποφοίτων με επαγγελματική ισοδυναμία από το ΑΤΕΕΝ
Τι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ για τους απόφοιτους εξωτερικού
Απόφαση ΣτΕ – «Καμπανάκι» στο ΤΕΕ: Υποχρεωτική η εγγραφή αποφοίτων με επαγγελματική ισοδυναμία από το ΑΤΕΕΝ